خانه » نکات نگهداری و گونه های مختلف گیاه دراسنا
گیاه دراسنا
گیاه دراسنا
باغبانی

نکات نگهداری و گونه های مختلف گیاه دراسنا

Sending
User Review
0 (0 votes)

گونه های مختلف گیاه دراسنا در واقع انواع درخت ها و درختچه های استوایی هستند که از گیاهان آپارتمانی محبوب به شمار می‌آیند. این گونه های گیاهی به خوبی در نور کم تا روشن رشد می کنند و نسبت به خشکی مقاوم هستند. بیشتر گونه های آن در زمره ی گیاهان آپارتمانی هستند، ساقه های چوبی عمودی و برگ های کمانی میله ای و نوک تیز دارند و با شاخ و برگ و شکل بوته ای مشخص می شوند. گونه های متراکم دراسنا برای قرار گرفتن روی میز در منزل ایده آل هستند. اکثر گونه‌ های این گیاه برگ های جذابی دارند و از رنگ سبز براق گرفته تا لبه های مایل به قرمز در آن مشاهده می شود. آنچه در این مقاله خواهید خواند عبارتند از:

  • ذکر روش ها و نکات نگهداری از دراسنا
  • معرفی گونه های مختلف دراسنا
  • بررسی چند مورد از بیماری های این گیاه

نور مورد نیاز دراسنا

نوری که باید برای گیاه دراسنا تأمین شود بستگی به گونه ی آن دارد. بعضی از گونه ها مانند دراسنا بلالی در نور کم رشد بسیار خوبی دارند. اما بعضی از گونه‌های این گیاه هستند که به نور زیاد نیاز دارند. در هر حال نور مستقیم خورشید به برگ های این گیاه آسیب می رساند مگر اینکه از ابتدا در طبیعت اصلی خود زیر نور مستقیم خورشید بوده باشد. هر زمان که مشاهده کردید برگ های گیاه کم رنگ و بلند شده اند یعنی گیاه به نور بیشتری نیاز دارد.

آب دادن به گل دراسنا

یکی از ویژگی‌ های مهم دراسنا نیاز آن به آبیاری کم است. نباید اجازه بدهید که خاک گیاه کاملا خشک شود. اما با فواصل کم نیز نباید به آن آب بدهید. در زمان آبیاری باید آب به تمام قسمت های خاک گلدان برسد. به گلدان دراسنا تا جایی آب بدهید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. دفعات آبیاری در طول هفته با توجه به خشکی هوای محیط، اندازه ی گلدان و مواردی از این دست بستگی دارد. برای مثال ممکن است در تابستان گیاه شما به هفته ای یک بار آبدهی نیاز داشته باشد. به این نکته نیز دقت داشته باشید که این گیاه به نمک و املاح موجود در آب لوله کشی حساس است و باید به آن آب تصفیه شده، آب باران و آب مقطر بدهید. از طرفی آبدهی زیاد می تواند زمینه ی رشد بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه را برای آن تشدید کند.

خاک مناسب

باید خاکی با زهکشی مناسب برای این گیاه انتخاب کنید. معمولاً خاکی غنی با مقادیر بالای الیاف طبیعی و مثلاً وجود زغال یا ترکیبی از خاک باغچه با خاک برگ و شن یا پرلیت برای آن مناسب است. داشتن خاک مناسب برای رشد و شادابی گیاه شما بسیار مهم است.

کود دادن به دراسنا

اجباری برای کود دهی به دراسنا وجود ندارد. اما قطعاً انتخاب یک کود مناسب برای آن می‌تواند شرایط رشد بهتری را فراهم کند و گیاه شما را شاداب تر کند. بهتر است سالی یک یا دو بار از کود های مایع چند منظوره برای آن استفاده کنید. فصل رشد گیاه از فروردین تا شهریور است و بهتر است در این فصل ها به آن کود بدهید. در فصل های دیگر نیازی به کود دهی وجود ندارد.

دما و رطوبت مناسب برای دراسنا

محیط نگهداری از دراسنا باید دمایی بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سلسیوس داشته باشد.  البته دمای ۱۸ درجه دمای ایده آل برای آن محسوب می شود. به این نکته نیز توجه کنید که تغییر دمای ناگهانی و سرمای شدید می تواند به برگ های گیاه شما آسیب وارد کند و آن را از بین ببرد. در فصل های گرم سال گیاهتان را از دستگاه های سرمایشی دور کنید و در فصل های سرد سال آن را دور از پنجره هایی که مدام باز و بسته می شوند قرار بدهید. تابستان های گرم و مرطوب بهترین شرایط هوایی برای دراسنا هستند. بهتر است با درست کردن حوضچه و یا استفاده از دستگاه های مرطوب کننده ی هوا رطوبت محیط گرمسیری را برای گیاه فراهم کنید. در این صورت شاهد رشد بهتر ان خواهید بود.

گلدان مناسب برای دراسنا

مهم ترین نکته در انتخاب گلدان مناسب، اندازه ای در خور گیاه شماست. نه آنقدر کوچک که هم اندازه ی ریشه های گیاه باشد و نه آنقدر بزرگ که گیاه شما در آن گم شود.  اندازه ی متوسطی برای گلدان آن انتخاب کنید که پیش بینی رشد متوسطی برای گیاه را کرده باشد. گلدان های سفالی مانع از خشک شدن سریع و مطلق خاک می شوند و به همین دلیل گزینه ی خوبی برای گیاه دراسنا هستند. بهتر است ارتفاع گلدانی که انتخاب می کنید حداقل ۲۰ سانتی متر باشد و گلدان های کوتاه تر برای هیچ گونه ای از گونه های دراسنا مناسب نیستند. زیرا شاهد رشد خوبی از گیاه نخواهید بود.

آیا دراسنا هرس کردن را دوست دارد؟

خوشبختانه دراسنا یکی از گیاهانی است که نسبت به هرس کردن واکنش خوبی نشان می دهد.  برای مثال کافی است دراسنا بلالی را از بالا کوتاه کنید و شاهد رویش برگ های جدید از پایین ساقه باشید که ظاهری متراکم‌تر به گیاه ببخشد. هرچه برگ های ناسالم، زرد یا قهوه ای را از آن جدا کنید برگ های جدید و سالم در جای آن ها رشد می کند و گیاه شما پر پشت تر می شود.

دراسنای سمی

توجه داشته باشید که برگ های دراسنا به هیچ عنوان نباید توسط کودکان و حیوانات خانگی بلعیده شوند. زیرا اثرات سمی دارد و سبب استفراغ و تهوع خواهد شد.

گل های زیبای دراسنا

معمولاً دراسانا را به عنوان گیاهی برگ ‌دار می‌شناسند. اما گاهی در اثر نگهداری خوب می توان از آن انتظار گل دادن نیز داشت. برای مثال گونه ی بلالی شکوفه های معطر و خوش رنگی دارد و کافیست گلدان را در محیط ایده آل از نظر شرایط نگهداری قرار دهید تا برای شما گل بدهد.

گونه های مختلف دراسنا

اصالت گیاه دراسنا به آفریقا و شرق این قاره برمی گردد. در آفریقا دراسنا یکی از گیاهان پر رشد و پر طرفدار است و شرایطی با دمای بالا و رطوبت بالا، محیط خوبی برای رشد تمام گونه‌ های آن خواهد بود. مجموعا دراسانا 120 گونه ی مختلف دارد که برخی از آن ها به شکل درختچه و برخی از آن ها به شکل بوته های گیاهی پر هستند. در این مقاله چند مورد از دراسنا های پر طرفدار را به شما معرفی خواهیم کرد. جالب است که بدانید سانسوریا یکی از گونه های دراسنا با نام گیاه ماری است. هر کدام از این گونه ها شرایط نگهداری خاص خود را دارند اما به طور کلی می توان نکاتی در مورد پرورش آن ها ذکر کرد.

دراسنا بلالی

دراسنا بلالی
دراسنا بلالی

این گونه یکی از گیاهان گلدار بومی آفریقا است و یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب به شمار می ‌آید که در اکثر محیط های خانگی قابلیت رشد دارد. این گیاه در نور کم تا روشن به خوبی رشد می کند و برگ های سبز درخشانی دارد. برگ های آن در بالای یک ساقه چوبی قرار گرفته است و ظاهری شبیه به یک درخت کوچک به این گیاه آپارتمانی می بخشد. البته این گیاه را می توانید در گوشه های سایه دار حیاط نیز بکارید یا آن را در نور مصنوعی پرورش بدهید. خاک این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد و افزودن پرلیت و پوکه ی معدنی آن را ایده آل می کند. مراقب باشید که اندازه گلدان با اندازه گیاهتان متناسب باشد تا دچار پوسیدگی ریشه نشود.

 

دراسنا برگ لیمویی

دراسنا برگ لیمویی
دراسنا برگ لیمویی

برگ های سبز و زرد اینگونه از دراسنا ظاهری بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد. نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و در محیط خانه تا اندازه ۲ متر رشد می کند. البته برای داشتن حداکثر رشد باید شرایط ایده‌آل آن را فراهم کنید. اگر تمایل به افزایش قد آن نداشته باشید می توانید با هرس کردن مداوم اندازه اش را برای همیشه کوچک نگه دارید. نوار های به رنگ روشن که روی برگ های آن وجود دارد، جذابیت زیادی به آن بخشیده است. این برگ ها در اطراف ساقه ی چوبی مرکزی رشد می کند. قد آن می‌تواند به این یک و نیم تا سه متر بلند شود. خوبی دراسانای برگ لیمویی این است که در نور کم به خوبی رشد می کند.

دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی
دراسنا پرچمی

یکی دیگر از گونه های گیاه درسانا، گونه ی پرچمی است. این گونه دارای برگ های نازک و نوک تیز است.  رنگ برگ های آن رگه های قرمزی دارد که گاهی به آن در صنایع سنگ نیز می گویند. برگ های دراز به طور مستقیم رشد می‌کنند و قوس و پیچشی ندارند. دراسنای پرچمی دارای ساقه نازک چوبی و عمودی است که ساقه های جدا گانه ای از آن به سمت بالا منشعب می شود.

دراسنا فلوریدا

دراسنا فلوریدا
دراسنا فلوریدا

یکی از زیبا ترین گونه ‌های دراسنا، گونه فلوریدا است که گیاهی همیشه سبز با سرعت رشد می کند و آهسته است. برگ های خیره کننده ی این گیاه موجب شده است که طرفداران آن زیاد باشند. لکه های کرم و طلایی روی برگ های سبز این گیاه پخش شده است و آن را به یک تابلوی نقاشی طبیعی تبدیل کرده است. این گونه از دراسنا تمایل زیادی به جابجایی گلدان ندارد و تنها زمانی که ریشه های آن از انتهای گلدان بیرون بیاید باید آن را منتقل کنید.

دراسنا لاکی بامبو

دراسنا لاکی بامبو
دراسنا لاکی بامبو

گونه ی دراسنا لاکی بامبو، برگ هایی شبیه بامبو دارد. اما ساقه ی آن اصلاً شبیه بامبوهای واقعی نیست. می توانید این گونه را در آب غوطه ور نیز رشد دهید اما دقت کنید که باید هر دو هفته یک بار آب آن عوض شود. رنگ های روشن زیبایی روی برگ های این گیاه وجود دارد که در محیط خانه فوق العاده چشم نواز خواهد بود.

 

دراسنا کامپکت یا جانت کریگ
دراسنا کامپکت یا جانت کریگ

 

این گونه یکی از گیاهان فوق العاده متراکم و با برگ هایی به رنگ سبز پر رنگ است. این گیاه را به راحتی می توانید در خانه و یا در محل کار نگهداری کنید.  اگر انتظار دارید این گیاه به سرعت رشد کند آن را در نور متوسط قرار دهید زیرا در نور کم رشد کند و آهسته ای خواهد داشت. برای زیباتر شدن گلدان باید هفته ای یک بار گیاه را به سمت نور بچرخانید تا یک طرفه رشد نکند و شکل زیبایی خود را از دست ندهد.

دراسنا دراکو یا درخت اژدها

دراسنا دراکو یا درخت اژدها
دراسنا دراکو یا درخت اژدها

اگر به دنبال یک دراسنای درختی و پرپشت می گردید، دراکو گزینه بسیار خوبی است.  چندین ساقه با برگ های سبز تیره را می توان از اینگونه انتظار داشت. شاخ و برگ هایی که رنگ سبز روشن دارند در این گیاه تحمل نور کم را خواهند داشت.  چنین درختچه ای در هر اتاقی می‌تواند به آن روح تازه‌ای ببخشد. اینگونه رشد بسیار آهسته ای دارد و به دلیل اندازه بزرگش برای قرار گرفتن در هر خانه ای مناسب نیست. برخلاف بعضی از گونه های دیگر دراسنا نسبتاً در نور شدید رشد می کند.

علت قهوه ای شدن برگ ها

نامناسب بودن شرایط آبیاری علت اصلی قهوه ای شدن برگ هاست.  قهوه ای شدن را در نقاط مختلفی از جمله روی بعضی از برگ ها، نوک برگ ها یا در کنار برگ ها به صورت نواری ممکن است مشاهده کنید. آبیاری ناپیوسته و خشک شدن بیش از حد خاک یکی از مهمترین عوامل بروز قهوه ‌ای شدن است.

دلیل زرد شدن برگ ها

اگر مشاهده کردید که برگ های گیاه شما رنگ سبز خود را از دست داده اند. یا اینکه از ظاهر محکم خود به شکلی نرم و افتاده تبدیل شده اند، حتما مشکلی وجود دارد. گاهی فضای کافی در گلدان برای رشد ریشه وجود ندارد و این حالت را در برگ ها ایجاد می کند. در بعضی از موارد آبیاری بیش از حد می تواند سبب زرد شدن برگ های دراسنا شود. گاهی نیز کمبود عناصر ضروری لازم عاملی برای زرد شدن برگ هاست که باید با استفاده از کود مناسب بر طرف شود. دقت داشته باشید که به گیاه تان آب سرد ندهید و هوای محیط اطراف آن خیلی خشک نباشد.

ریزش برگ ها

اگر گیاه دراسنا در خانه ی شما دچار ریزش برگ شود، باید به این هشدار توجه کنید. البته ریزش برگ تا حدی جزئی از چرخه زندگی گیاه است. اما اگر برگ ریزی زیاد و غیرطبیعی باشد باید بررسی کنید که میزان آبیاری آن در حد اعتدال یعنی نه کم و نه زیاد باشد. مراقبت کنید که گیاه شما در معرض تغییرات در دمای شدید قرار نگیرد تا دچار مشکلی نگردد.

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x