خانه » راهنمای کامل بیماریهای زاموفیلیا
راهنمای کامل بیماریهای زاموفیلیا
راهنمای کامل بیماریهای زاموفیلیا
باغبانی

راهنمای کامل بیماریهای زاموفیلیا

Sending
User Review
0 (0 votes)

زاموفیلیاها که به نام نخل آروئید نیز شناخته می‌شوند به دلایل زیادی جزو گیاهان آپارتمانی محبوب شناخته شده‌ اند. گیاه زامیفولیا همیشه سبز است و برگ های آن بافتی براق به رنگ سبز تیره دارد و حتی اگر در باغچه کاشته شود، زیبایی خاصی به حیاط شما خواهد بخشید. نگهداری از این گیاه در داخل آپارتمان نیز کار بسیار راحتی است و شرایط نگهداری پیچیده ‌ای ندارد. زیرا طیف وسیعی از شرایط خاک، رطوبت و نور را تحمل می کند. این گیاهان به ندرت به تعویض گلدان نیاز پیدا می‌کنند و در برابر بسیاری از آفت ‌ها و بیماری‌ ها نیز مقاوم هستند. اما به هر حال باید از بیماریهای زاموفیلیا اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل با آن ها مقابله کنید و از گیاه خود نگهداری کنید.

 

آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا

زاموفیلیاها به ندرت دچار مشکلاتی نظیر آفت یا حمله ی حشرات و بیماری ‌ها می‌ شوند. در بین بیماریهای زاموفیلیا شایع ‌ترین مشکلی که آن هم به ندرت در این گیاهان دیده می ‌شود، مشکل حشرات قهوه ‌ای بر روی شاخ و برگ زاموفیلیا است. ممکن است گیاهان زاموفیلیا به انواع شته‌ها، پشه های قارچی یا شپشک ‌ها نیز مبتلا شود که روش درمان ساده ‌ای برای آن ها وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست.

 

شایع‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا: حشرات فلس دار

شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا حشرات فلس دار
شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا حشرات فلس دار

حشرات فلس‌ دار از جمله رایج‌ ترین بیماریهای زاموفیلیا هستند. این حشرات کوچک هم خانواده ‌ای از شته‌ ها  هستند اما ظاهری متفاوت دارند. تقریباً به اندازه ی یک سر سنجاق فلس قهوه‌ ای دارند که به برگ ‌های گیاه زاموفیلیا می ‌چسبند و شیره ی آن را می ‌مکند.  با نوشیدن شیره ی زاموفیلیا این حشرات رشد می ‌کنند و تکثیر می ‌شوند. معمولاً این حشرات را در قسمت زیرین برگ ‌ها پیدا می ‌کنید. اگر حشرات فلس‌ دار مدت زیادی روی برگ ‌های زاموفیلیا باقی بمانند، ممکن است باعث افتادگی یا زرد شدن و خشک شدن برگ ‌ها شوند. به این ترتیب لازم می‌ شود که گیاه خود را قطع یا هرس کنید. درمان این آفت پاک کردن حشرات با ۷۰ درصد الکل از نوع ایزوپروپیل یا آب و صابون است.  برای جلوگیری از ایجاد مجدد آفت بهتر است به صورت دوره ‌ای  محلول را تکرار کنید.

 

شایع‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا: بلایت

شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا بلایت
شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا بلایت

یکی دیگر از بیماریهای زاموفیلیا بلایت است. بلایت نوعی سوختگی به دلیل رطوبت بیش از حد در برگ‌ های زوموفیلیا است. وجود رطوبت بالا و گردش هوای ضعیف و همچنین هوای گرم می ‌تواند باعث بدتر شدن این وضعیت در گیاه شما شود. سوختگی بلایت منجر به زرد شدن برگ ‌های پایینی و قهوه ‌ای شدن آن ها می‌ شود. حتی با گذشت زمان ممکن است سبب پوسیدگی ریشه‌ها و ریزوم‌ های گیاه شما شود. برای درمان این مشکل لازم است که شاخ و برگ‌ های مرده را از گیاه خود جدا کنید و در زمان آبیاری گیاهتان از یک قاشق غذاخوری پروکسید هیدروژن استفاده کنید. اجازه بدهید بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شود تا از مشکل بلایت جلوگیری کنید. شرایطی تعبیه کنید تا گردش هوای اطراف گیاه مناسب باشد.

 

شایع‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا: شته ها

شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا شته ها
شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا شته ها

اگر متوجه علائم یا لکه ‌های زرد و عجیب روی برگ ‌های زاموفیلیا شده ‌اید، ممکن است  لکه ‌ها به دلیل وجود شته ‌ها ایجاد شده باشند. برای بررسی وجود شته ‌ها حتماً سطح زیرین برگ‌ ها را بررسی کنید. شته ‌ها ممکن است به رنگ سبز،  قهوه ای یا سیاه باشند. گاهی دیدن شته ‌ها روی برگ‌ های پر رنگ زاموفیلیا بسیار سخت است. به همین دلیل برای بررسی این گیاهان آپارتمانی باید بسیار دقیق نگاه کنید. شته ها نیز مانند حشرات فلس دار از شیره ی شاخ و برگ‌ها می ‌مکند و منجر به انحراف برگ‌ ها، پیچ خوردگی شاخه‌ها و کاهش سرعت رشد گیاه می‌ شوند. برای درمان شته ‌ها به راحتی می‌ توانید از آب و صابون یا حشره کش کمک بگیرید. خوشبختانه درمان شته بسیار راحت است. فقط باید این درمان را برای تمام گلدان ها به کار ببندید.

 

شایع‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا: شپشک آردی

شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا شپشک آردی
شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا شپشک آردی

شپشک های آردی نیز ار شیره ی گیاه زاموفیلیا تغذیه می کنند. این حشرات مودار و چسبنده هستند و مثل بیضی‌های سفید کوچکی به گیاه شما می‌چسبند. شپشک ها به ساقه‌ ها و در امتداد رگ برگ ‌ها می‌چسبند تا بیشترین تغذیه را از شیره گیاه داشته باشند. این حشرات سبب زرد شدن برگ‌ها می ‌گردند. شپشک های آردی از خود پودری دفع می کنند که می تواند منجر به جذب حشرات دیگر مثل مورچه ها به گلدان گیاه شما شود. درمان شپشک آردی نیز با کمی آب و صابون امکان پذیر است و کار سختی نیست. می توانید آب و صابون را روی برگ ها اسپری کنید یا با پنبه برگ ها را پاک کنید.

 

شایع‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا: مگس سفید

شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا مگس سفید
شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا مگس سفید

مگس سفید آفت بسیار نادری برای زاموفیلیا است. اما ممکن است شما هجوم مگس‌های سفید را به چشم ببینید. این مگس ‌های سفید دقیقاً شبیه مگس‌ های معمولی هستند اما فقط رنگ سفیدی دارند. مگس سفید بالغ از شاخه و برگ گیاه تغذیه می‌ کند. به همین دلیل رنگ برگ‌ ها کم کم از بین می‌ رود و زرد می ‌شود. مخلوط یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی با یک گالن آب درمان مگس ‌های سفید است. محلول را روی برگ ‌ها و زیر برگ ‌ها اسپری کنید و اجازه بدهید که روی برگ ‌ها خشک شود. هر دو تا سه روز این سمپاشی را تکرار کنید تا جمعیت مگس‌ ها از بین برود.

 

شایع‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا: کنه

شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا کنه
شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا کنه

گیاه زامفولیا گیاه کم آبی است و خاک خشک را ترجیح می‌دهد. متاسفانه خشک شدن خاک منجر به جذب کنه ‌ها می‌ شود. کنه ‌های عنکبوتی از جمله رایج ‌ترین کنه هایی هستند که روی زامیفولیا ها دیده می شوند. این کنه ها تار هایی را روی ساقه و اطراف برگ های گیاه می تنند. صابون حشره کش یا روغن باغبانی و یا آفت کش ‌هایی که حاوی پرمترین است می‌تواند درمانی برای کنه ‌های این گیاه باشد.

 

شایع‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های زامیفولیا: پشه های قارچی

شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا پشه های قارچی
شایع ترین آفت ها و بیماری های زامیفولیا پشه های قارچی

این پشه ‌ها از مواد عالی در حال پوسیدگی تغذیه می ‌کنند و وارد خاک گلدان می ‌شوند. این حشرات آسیب جدی به گیاه شما وارد نمی ‌کنند اما می ‌توانند آزار دهنده باشند. زیرا به سرعت تکثیر می‌ شوند و در خانه پراکنده می ‌شوند. البته تعداد زیاد لارو های این حشرات می ‌تواند به ریشه گیاهتان آسیب برساند. پس بهتر است به محض اینکه متوجه حضورشان شدید فکری برای از بین بردنشان بکنید. یک راه کنترل آن ها، کنترل رطوبت و مواد آلی خاک است. استفاده از تله های چسبناک میز برای کنترل جمعیت این پشه ها مفید است و می تواند جمعیت لارو ها را کاهش دهد و استفاده از سیب زمینی خام روی خاک این حشرات را به خود جذب می کند و بعدا می توانید تکه سیب زمینی را دور بیاندازید.

 

راه حل ها: روغن های باغبانی و روغن کانولا

اگر با هجوم آفت‌ها مواجه شده باشید روغن ‌های باغبانی راه حل مناسبی برای شما خواهند بود.  روغن ‌ها می‌تواند سوراخ‌ های کوچکی را که روی بدن حشرات وجود دارد و  از آنجا تنفس می‌کنند، بپوشاند. به این ترتیب باعث خفگی حشرات و درمان گیاه شما می ‌شود. بعضی از روغن ها روی چرخه ی تخم گذاری حشرات اثر می گذارند. این روغن ها ممکن است پایه نفتی یا گیاهی باشند مثل روغن کلزا یا روغن چریش.

 

راه حل ها: صابون حشره کش

صابون ‌های حشره کش حاوی مقدار زیادی نمک پتاسیم هستند که باعث خفگی و از بین بردن حشرات می ‌شود، درست همانند روغن‌ها. از مایع ظرفشویی و آب نیز می توان استفاده کرد.

 

راه حل ها: آفت کش

اگر مشکل آفت گیاه شما با روش‌ هایی که ذکر شد، حل نشود نیاز است که از آفت کش‌های شیمیایی استفاده کنید. البته دقت کنید که آفت کش‌ها باید به درستی مورد استفاده قرار بگیرند. در غیر این صورت می ‌توانند به حیوانات خانگی و انسان آسیب جدی وارد کنند.

 

راه حل ها: تله چسبنده

تله ‌های چسبنده یک راه حل طبیعی برای بعضی از آفت‌ های حشره ‌ای هستند. این تله ها تکه های کوچکی از کاغذ چسبناک هستند که حشرات را به خود جذب می‌کنند و آن ها را به دام می‌اندازند. روشی ساده و بی‌خطر برای کنترل آفت ها محسوب می شوند.

 

پیشگیری از بیماری های زامیفولیا

بهترین راهکار همیشه پیشگیری است. برای این کار باید شرایط بهینه ای برای رشد گیاه فراهم کنید. یعنی خاکی با زهکشی مناسب برای گیاه فراهم کنید که هرگز غرقاب نباشد و محلی برای تجمع آفت ها ایجاد نشود. نور کافی به گیاه برسانید تا ان را در برابر آفات و حشرات مقاوم کنید و کود دهی به گیاه را جدی بگیرید.

 

نحوه استفاده از راه حل های درمانی

دقت کنید که برای درمان بیماریهای زاموفیلیا و کنترل آفات باید با کم تهاجمی ترین روش شروع کنید و البته برای جواب گرفتن باید صبور باشید و بعضی از روش ها را به دفعات مورد نیاز تکرار کنید. در هر حال استفاده از اسپری صابون حشره کش به مراتب بهتر آفت کش های شیمیایی است که برای سلامت انسان مضر اند. برای دست زدن به برگ های زاموفیلیا نیز از دستکش استفاده کنید چون حاوی بلور های کلسیم اگزالات است و ممکن است باعث تحریک پوست و چشم شود.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x