خانه » معرفی انواع درختان میوه کوتاه قد
معرفی انواع درختان میوه کوتاه قد
معرفی انواع درختان میوه کوتاه قد
باغبانی

معرفی انواع درختان میوه کوتاه قد

Sending
User Review
1.5 (2 votes)

 

امروزه درختان میوه کوتاه قد یکی از محبوب‌ ترین درختان برای پرورش به شمار می آیند. شاید تعجب کنید اما درختان کوتاه قد فقط برای افرادی که به باغبانی علاقه دارند و برای باغچه های کوچک نیست. بلکه باغ های تجاری و بزرگ نیز از کاشتن چنین درختانی استقبال می کنند. انتخاب درختانی که ارتفاع کوتاه تری دارند یک انتخاب ارجح و یک ضرورت برای باغداران است. زیرا مدیریت کردن درختان کوچولو ساده تر است. به این ترتیب مراقبت کردن از آن ها راحت تر انجام می‌شود و برداشت میوه از آن ها نیز نسبت به درختان بزرگتر آسان تر است. در این مقاله قصد داریم علاوه بر ذکر نکات مهم در پرورش چنین درختانی بهترین گونه های آن را نیز به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

درختان کوتاه قد محبوب باغداران

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا پرورش دهندگان میوه در مقیاس بزرگ با هکتارهای زیاد ممکن است درختان میوه کوتاه قد را انتخاب کنند؟ نکته مهم در اینجا این است که کوچکتر بودن لزوماً به معنای کم بازده بودن نیست. مطمئنا وقتی وزن محصول نهایی در هر هکتار محاسبه شود، در حقیقت درختان کوتاه قد نسبت به درختان تنومند و بزرگ ثمره بیشتری می دهند. زیرا فاصله کاشت نزدیک تر را امکان پذیر می کنند. ضمن اینکه میوه های درختان کوچکتر اغلب می تواند بزرگ تر و با کیفیت تر باشد. برداشت میوه بدون استفاده از نردبان انجام می شود. زمان باردهی این درختان بسیار کوتاهتر است و باعث می‌شود که حتی افراد کم تجربه نیز بتوانند در شروع کار به محصول خوبی برسند. گاهی درختان بزرگتر چند سال طول می کشد تا به بار بنشیند و در عین حال آب بیشتری نیز مصرف می کنند.

 

کاشت درخت میوه در گلدان

کاشت درخت میوه در گلدان
کاشت درخت میوه در گلدان

یکی از مزایای فوق العاده مهم درختان میوه کوتاه قد امکان کاشتن آن ها در گلدان است. این درختان به سادگی با کمترین میزان مراقبت به سرعت رشد می کنند و برای شما میوه می دهند. در بسیاری از موارد پیش می آید که باغداران حرفه ای از پایه های درختان کوتاه قد می گیرند و برای پیوند استفاده می‌کنند. به این ترتیب می توانند از رشد سریع این درختان بهره ببرند و در عین‌حال میوه ی درختان بلند قد را نیز داشته باشند. با وجود این ویژگی ها درختان میوه ی کوتوله محبوب قشر گسترده ای از افراد خواهد بود. خصوصاً کسانی که تمایل دارند در پاسیوی آفتاب گیر خود درخت میوه داشته باشند.

 

بهترین ویژگی ها

درختان میوه عاشق نور آفتاب هستند. در مورد درختان میوه کوتاه قد باید بگوییم که این موضوع در موردشان صدق می کند. یعنی هر چه ساعت های بیشتری در معرض آفتاب قرار بگیرند در نتیجه رشد بهتری به شما نشان خواهند داد. به این صورت که میوه های شیرین تر و با رنگ و لعاب خیلی بهتری به شما می دهند. با توجه به نوری که در اختیار آن ها می گذارید می‌توانید از گونه های مختلفی از درختان استفاده کنید. بعضی از درختان میوه هستند که با محیط های کم نور تر کنار می آیند و بعضی از آن ها این طور نیستند. محیط های گرم پاسیو های آفتابگیر مکان خوبی برای پرورش چنین گیاهانی است با توجه به اینکه این درختان محدودیت ارتفاع دارند. جای نگرانی وجود ندارد و به راحتی در محیط داخلی پاسیو رشد می‌کنند و مزاحمتی برای شما نخواهد داشت.

 

انواع درختان میوه کوتوله

آیا به دنبال یک درخت میوه کوتاه قد برای پاسیو یا یک باغچه کوچک هستید؟ تنوع زیادی از درختان میوه کوچک وجود دارد که می‌ توانید یکی از آن ها را به دلخواه خود انتخاب کنید. خوشبختانه با وجود درختان میوه کوتاه قد شما کمتر با محدودیت فضا مواجه خواهید بود. به این ترتیب می‌ توانید چند نوع میوه را برای کاشتن انتخاب کنید. انواع سیب و هلو در بین این درختان کوچولو وجود دارد. برای انتخاب بهترین درخت میوه مناسب برای باغچه کوچکتان در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

آیا درختان میوه کوتوله دستکاری ژنتیکی شده اند؟

اصلاً و ابداً! درختان میوه کوتوله با یک روش ساده قدیمی در باغبانی به نام پیوند زدن ایجاد می شوند. این تکنیک یک روش قدیمی و شکلی از تولید مثل غیر جنسی گیاهان است که قسمت های مختلفی از دو یا چند درخت زنده را به هم پیوند می زنند در این روش با آنان درختان میوه را با ویژگی های مطلوب شناسایی می کنند و آن ها را به یک پایه سازگار پیوند می دهند. به این ترتیب سختی و مقاومت گیاه در برابر بیماری و کنترل بسیاری از شرایط آن بهبود پیدا می کند. با همین سادگی شما دارای یک درخت میوه با قد کوتاه خواهید بود که به راحتی می توانید میوه های آن را بدون استفاده از نردبان بچینید و آن را در هر فضای کوچکی از باغچه یا پاسیوی آفتاب گیر خود بکارید.

 

درخت سیب ستونی

درخت سیب ستونی
درخت سیب ستونی

یکی از درختان پاکوتاهی که می توانید به راحتی آن را پرورش بدهید و یک ساله از آن میوه برداشت کنید، درخت سیب ستونی است که در فصل پاییز برای شما میوه می دهد این درخت گزینه ای عالی برای باغچه های حومه شهر و افرادی که ساکن آپارتمان هستند زیرا این درخت با سرعت رشد می کند و قطر شاخه های آن در بیشترین اندازه خود به ۶ دهم متر می رسد. این درخت وقتی میوه می دهد یک ستون سیب برای شما ایجاد می‌کند که خیلی با شکوه به نظر می رسد و در همان سال اول می توانید از آن سیب برداشت کنید. فقط توجه داشته باشید به دلیل اینکه درختان سیب خود گرده افشانی نمی کنند، باید حداقل دو درخت در یک فضا بکارید تا بار دهی داشته باشد. برای حفظ شکل زیبا، آن را هرس کنید.

 

درخت سیب کامرون

درخت سیب کامرون
درخت سیب کامرون

این درخت بین ۲ تا ۵ سال برای شما میوه می دهد و فصل میوه دهی آن در اواسط پاییز است. سیب کامرون نسبت به سیب ستونی سنتی تر محسوب می شود و عرض و ارتفاع بیشتری دارد. به هر حال این درخت یکی از قوی ترین و مقاوم ترین درختان سیبی است که شما می توانید برای خودتان بکارید. میوه های قرمز روشن و شیرین آن فوق العاده هستند. اگر روی درخت برسند طعم فوق العاده ای خواهند داشت. پیشنهاد می کنیم کاشتن این درخت زیبا را از دست ندهید و کوچکترین باغچه های هم که در اختیار دارید آن را مزین به یک سیب کامرون کنید.

 

درخت هلو آلبرتا

درخت هلو آلبرتا
درخت هلو آلبرتا

حدود سه تا چهار سال زمان میوه دهی هلوی آلبرتا برای شماست و زمان برداشت میوه های آن در اواسط تابستان است. هیچ چیزی مثل گاز زدن هلوی رسیده و آبدار در فصل تابستان، لذت بخش نیست. خصوصا هلویی که تازه از درخت چیده شده باشد. این درختان هلو در اکثر حیاط ها به خوبی رشد می کنند و حُسن درختان هلو در این است که خود گرده افشانی می کنند و نیازی ندارید که بیش از یک درخت هلو بکارید. میوه های بزرگ آبدار و شیرین آلبرتا بسیار معروف است و می‌ توانید از آن ها برای درست کردن انواع مربا ها و کنسرو کردن استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که آلبرتا نیاز دارد هر سال هرس شود و تا اندازه ۴۰ درصد بر تحریک رشد آن تاثیر دارد. شاخه های قدیمی تولید گل و میوه را متوقف می کند.

 

درخت گلابی coference یا کنفرانس

درخت گلابی coference یا کنفرانس
درخت گلابی coference یا کنفرانس

این درخت زیبا که میوه های فوق العاده خوشمزه ای دارد برای شما ۴ تا ۶ سال میوه می دهد و یکی از درختان محبوب برای بسیاری از باغداران است. این درختان نسبت به دیگر درختان میوه کوتوله کمی بلند تر هستند. یعنی چیزی بین یک درخت معمولی و یک درخت خیلی کوتاه و تا حدود دو متر رشد می کنند. برای گرده افشانی به دو درخت گلابی کنفرانس نیاز دارید و باید فضای کافی برای کاشتن هر دو درخت داشته باشید. این درخت فوق العاده پر بار است و میوه های زیادی می دهد و به صورت خوشه ای مثل موز روی هم قرار می گیرند. میوه های آبدار و شیرین آن رنگ زرد تیره دارند و همتای آن را هیچ جا پیدا نمی کنید.

 

درخت آلوی دامسون

درخت آلوی دامسون
درخت آلوی دامسون

این درخت به مدت ۳ تا ۴ سال برای شما آلو می‌دهد و زمان برداشت میوه های آن در فصل تابستان خواهد بود. این میوه ی هسته دار و خوش رنگ باید در هر باغ و باغچه ای وجود داشته باشد. مانند انواع درخت آلو،  دامسون نیز خود گرده افشانی نمی‌کند و باید فضایی برای کاشت بیش از یک درخت در نظر بگیرید. این درخت کمتر از سایر درختان میوه در بهار شکوفه می دهد به همین دلیل کمتر در معرض آسیب سرمازدگی قرار می گیرد. میوه های آن رنگ آبی مایل به بنفش دارند و طعم ترش دلپذیری دارند. از میوه های آن برای درست کردن انواع دسر ها و کنسرو ها می توانید استفاده کنید.

 

درخت آلبالوی استلا

درخت آلبالوی استلا
درخت آلبالوی استلا

نوعی درخت نیمه کوتاه قد محسوب می شود و بین ۱ تا ۴ سال برای شما آلبالو می دهد. در ماه های خرداد و تیر از فصل بهار و تابستان می توانید میوه های لذیذ آن را برداشت کنید. منظره ای که شکوفه های صورتی و سفید آن در بهار ایجاد می کنند یکی از لذت بخش ترین منظره هایی است که می توانید در باغچه خود داشته باشید. برخلاف اکثر درختان آلبالو خوشبختانه آلبالوی استلا خود گرده افشان است و فقط کافیست فضایی برای یک درخت کوتاه داشته باشید. البته اگر درخت آلبالوی دیگری در اطراف آن باشد محصول بیشتری برداشت خواهید کرد. اما برای وجود آن ضرورتی نیست.

 

درخت لیموی مایر

درخت لیموی مایر
درخت لیموی مایر

لیموی مایر درختی با میوه دهی در فصل زمستان است. تا به حال شناخته‌ شده‌ ترین درخت لیموی کوتاه قد همین درخت بوده است و بهترین لیمو و پرتقال ماندارین را می‌توانید در یک درختچه به صورت هیبریدی ترکیب کنید. از میوه های آن برای خوش طعم کردن بسیاری از دسر ها و تارت ها استفاده می شود. خوشبختانه لیموی مایر خود گرده افشان است و به خاطر اندازه ی خیلی کوچکی که دارد حتی می توانید آن را در یک گلدان به راحتی پرورش بدهید و در فصل سرما آن را به داخل پاسیو منتقل کنید.

 

درخت پرتقال واشنگتن ناول

درخت پرتقال واشنگتن ناول
درخت پرتقال واشنگتن ناول

این درخت حتی تا اندازه ی نیم متر یعنی خیلی خیلی کوتاه دیده شده است و به مدت ۴ سال میوه دهی دارد وقتی صحبت از پرتقال به میان می آید بیشتر ما به فکر باغ های وسیع و بزرگی می‌افتیم که درختان بلند قامت در آن وجود دارد. اما از بین درختان کوتاه پرتقال کوتوله به راحتی در حیاط خانه ی شما رشد می کند و فضای زیادی را اشغال نمی کند. پرتقال های واشنگتن ناول میوه های خیلی خوش طعمی دارند و هسته هم ندارند کندن پوست آن ها نیز بسیار راحت است. رشد درخت واشنگتن ناول نسبت به سایر گونه های درخت پرتقال خیلی راحت تر است و مراقبت های کمتری نیاز دارد.

 

درخت نارنگی دانسی

درخت نارنگی دانسی
درخت نارنگی دانسی

اگر عاشق طعم های ترش هستید ممکن است این میوه را نسبت به انواع مرکبات ترجیح بدهید. نارنگی های فوق العاده خوش طعم و خوش عطری از درخت نارنگی نانسی به دست می‌آید که پوست آن ها به راحتی جدا می شود و شناخته شده ترین گونه برای پرورش دهندگان درختان در خانه هستند خوشبختانه برای گرده افشانی نیازی نیست دو درخت بکارید و تنها یک نارنگی دانسی برای شما کافیست. فقط دقت داشته باشید که در مناطقی با آب و هوای گرم باید این درخت را بکارید.

 

درخت انجیر سلست

درخت انجیر سلست
درخت انجیر سلست

این درخت انجیر که به نام انجیر قندی نیز شناخته می شود به تولید میوه های خوشمزه و شیرین فراوان شهرت دارد. اندازه ی انجیرهای سلست کوچک تا متوسط است و میوه هایی با رنگ بنفش زیبا به شما می دهد. بر خلاف بسیاری از درختان انجیر، سلست ها نسبت به سرما مقاوم هستند. اگر در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید می توانید این درخت را در حیاط خود بکارید.

 

درخت انبه ی بستنی

درخت انبه ی بستنی
درخت انبه ی بستنی

این درختان اندازه ای بسیار منظم دارند و ارتفاعی بین نیم تا یک متر برای آن ها ذکر شده است. انبه بستنی به خوبی در گلدان رشد پیدا می کند و برای شما میوه می دهد. به همین دلیل یک گزینه ی عالی برای پاسیو است. چون درخت انبه بومی مناطق گرمسیری است، نمی توانید آن را در فضای بازی که دچار سرما می شود بکارید.

 

درخت انار کازاک

درخت انار کازاک
درخت انار کازاک

انار یکی از جذاب ترین و خوشمزه ترین میوه هاست. اگر به دنبال یک درخت کوچک انار هستید که بتواند در سرمای سرد زمستان فوق العاده مقاوم باشد، می تواند از انار کازاک را انتخاب کنید. شکوفه های زیبای کازاک به‌ خودی‌ خود منظره ی خیلی زیبایی به حیاط خانه ی شما می بخشد و میوه های بزرگ و شیرینی به شما می دهد.

 

حسن کاشتن درخت میوه کوتاه در گلدان

اگر شما از بین درختان میوه کوتاه قد درختی را انتخاب کنید که مناسب مناطق گرمسیری باشد، با کاشتن آن در گلدان می توانید در فصل زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید و مطمئن باشید که درخت شما در سرمای سخت زمستان آسیبی نمی بیند  در مورد درختانی که آب و هوای سرد را ترجیح می دهند و سرمای زمستان هم برایشان لازم است، ضرورتی برای کاشتن در گلدان نیست و اتفاقاً باید اگر هم آن ها را در گلدان می کارید، در فصل زمستان اجازه بدهید در فضای باز باشند و سرمای زمستان را تجربه کنند. در واقع فصل یخبندان برای وضعیت از درختان لازم و ضروری است و نباید آن ها را از سرما محروم کنید. وگرنه نباید انتظار میوه دهی خوبی از آن ها داشته باشید.

 

 

منبع
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x