خانه » معرفی 5 مدل از سبک های رهبری در کسب و کار
سبک های رهبری
سبک های رهبری
کسب و کار

معرفی 5 مدل از سبک های رهبری در کسب و کار

Sending
User Review
0 (0 votes)

سبک های رهبری در کسب و کار

سبک های رهبری مختلفی در محیط کاری وجود دارند. فرهنگ سازمانی و اهداف سازمان و هم چنین تفاوت های شخصیتی بهترین نوع سبک رهبری مدیران را تعیین می کند. برخی از شرکت ها سبک های مختلفی را در سازمان برای وظایف ضروری و تکمیل نیازهای دپارتمان معرفی می کنند.

 

سبک آزادی گرا

در این سبک از رهبری کار تیمی، مدیر نظارت مستقیم بر کارکنان ندارد و بازخورد منظمی به افراد کارمند خود ارائه نمی کند. کارکنان با تجربه و منظمی که نیاز به ارتباط کمتری با مدیران خود دارند می توانند با این سبک رهبری تطبیق پیدا کنند. از طرفی عملکرد کارکنانی که نیاز به نظارت دارند در این نوع از مدیریت دچار نقص می شود و منجر به تولید ضعیف، عدم کنترل و افزایش هزینه ها می شود.

 

سبک استبدادی یا مطلق گرا

این سبک رهبری خودکامه به مدیران اجازه می دهد بدون درخواست نظر از کارکنان تصمیم گیری کنند. در این شیوه مدیران اراده ی خود را تحمیل می کنند. هیچ کس تصمیمات رهبری تیم به سبک مطلق گرا را به چالش نمی کشد. این سبک از رهبری کارکنان خلاق و افرادی که تمایل به کار گروهی دارند را از بین می برد.

 

سبک مشارکت گرا

این سبک از رهبری کار تیمی که دموکراتیک نیز نامیده می شود، برای اعضای خود ارزش بسیاری قائل است و آن ها را در تصمیم گیری نهایی مشارکت می دهد. این کار باعث افزایش روحیه و انگیزه ی کارکنان می شود و باعث می شود زمانی که نیاز به تغییر در سازمان وجود دارد، افراد تغییرات را به راحتی بپذیرند زیرا خود در این تصمیمات مشارکت دارند. البته این سبک زمانی که سازمان نیاز به تصمیم گیری های سریع داشته باشد دچار چالش می شود.

 

سبک عمل گرا

مدیران عمل گرا با توجه به نتایج عملکرد کارکنان مجازات و پاداش تعیین می کنند. مدیر با توافق اعضای گروه کاری هدفی را از قبل تعیین می کنند و کارکنان موظف اند به آن پایبند باشند. زمانی که یکی از افراد گروه در کار خود دچار مشکل شود مدیر اجازه مداخله و اصلاح دارد و واغرد میدان عمل می شود. در مقابل، در صورتیکه وظایف به درستی انجام شوند، برای کارکنان پاداش وجود دارد.

 

سبک تحول گرا

این سبک از رهبری بستگی به سطح بالایی از ارتباط مدیران برای رسیدن به اهداف دارد. مدیران کارکنان را تشویق می کنند و در آن ها انگیزه ایجاد می کنند تا بازده و کارایی از طریق این رابطه افزایش پیدا کند. این سبک مدیریتی نیاز زیادی به ارتباط قوی مدیران دارد. مدیران باید بر هدف بزرگتر تمرکز داشته و در سازمان با محول کردن وظایف کوچکتر به کارکنان، به آن برسند.

موارد بالا تنها 5 مدل از سبک های رهبری است.

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x