خانه »  تقویت مهارت شنیداری در کودکان با روش‌ های سرگرم کننده
_تقویت مهارت شنیداری در کودکان با روش های سرگرم کننده
_تقویت مهارت شنیداری در کودکان با روش های سرگرم کننده
فرزند و والدین

 تقویت مهارت شنیداری در کودکان با روش‌ های سرگرم کننده

Sending
User Review
0 (0 votes)

کودکان از همان سنین پایین باید یاد بگیرند که فقط صحبت‌های اطرافیان را “نشنوند” و بتوانند آن ها را به دقت “گوش بدهند”. با دقت گوش کردن می‌تواند تمام زندگی کودکان را در سال‌های آتی تحت تاثیر خود قرار بدهد. زیرا با تقویت مهارت شنیداری در کودکان امکان برقراری ارتباطات بهتر و عمیق‌تر برای آن ها ایجاد می‌شود و ضمناً می‌توانند درس‌های خود را نیز بهتر یاد بگیرند. شاید ساده به نظر برسد اما مانند هر چیز دیگری بهبود مهارت‌های گوش دادن به زمان و انرژی نیاز دارد. اگر بتوانید هنر خوب گوش کردن را در کودکان فعال کنید، آن ها تا آخر عمر از این مهارت بهره خواهند برد.

 

مهارت شنیداری و گوش کردن فعال چیست؟

“شنیدن” آنچه که گفته می‌شود یک چیز است و “گوش کردن” به آن چیز دیگری است. تقویت مهارت شنیداری در کودکان و فعال کردن هنر خوب گوش دادن شامل توجه به آن چیزی است که دیگران می‌گویند. به این صورت که کودک بتواند بر کلمات و معانی آن ها تمرکز کند و متن کلام را به طور کامل درک نماید. تقویت مهارت شنیدن در کودکان یعنی کودکان بتوانند تمام توجه خود را به فرد گوینده معطوف کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید مهارت شنیداری قوی شامل موارد زیر می‌شود:

نگاه کردن با دقت به کسی که دارد صحبت می‌کند

صبر کردن تا اتمام صحبت و عدم قطع کردن حرف

پاسخگویی به سوالات مرتبط به درستی

توانایی تکرار آنچه که گفته شده

 

 اهمیت مهارت‌های شنیداری

شنیدن یک سخن به معنی درک کامل آن نیست و این فقط نیمی است کار انجام شده است. بدون تقویت مهارت شنیداری در کودکان امکان درک واقعی سخنان اطرافیان امکان‌پذیر نیست. با تقویت مهارت‌های شنیداری و گوش دادن فعال به برقراری ارتباط، یادگیری و تعامل آسان‌تر و سریع‌تر منجر می‌شود. کودکانی که مهارت‌های شنیداری بالایی دارند ارتباطات بهتری برقرار می‌کنند و در سطح آکادمیک موضوعات پیچیده را بهتر درک خواهند کرد.

 

چگونه مهارت شنیداری کودکان را تقویت کنیم؟

با وجود این نکته که کودکان از شما می‌آموزند لازم است راهکارهایی مثل فعالیت‌ها و بازی‌های سرگرم کننده و هیجان انگیز را برای تقویت مهارت شنیداری در کودکان به کمک بگیرید. دقت کنید اگر تمرکز بر این کار برای بچه‌ها سرگرم کننده و لذت بخش نباشد به هیچ عنوان موفق نخواهید شد. در ادامه راهکارهای سرگرم کننده‌ای برای بهبود این مهارت در کودکان به شما معرفی خواهیم کرد.

 

تفاوت را نشان بدهید

چرا به صورت عملی تفاوت بین شنیدن و گوش دادن را به کودکان نشان ندهیم؟ یک بار برای آن ها قصه بگویید و اجازه بدهید در اتاق بازی کنند و به اسباب بازی‌ها مشغول باشند. یک بار هم از آن ها بخواهید که بنشینند و با دقت به شما نگاه کنند و به داستان گوش بدهند. بچه‌ها خودشان تفاوت این دو را به خوبی درک خواهند کرد.

 

خودتان الگو باشید

خودتان الگو باشید
خودتان الگو باشید

همه کودکان از بزرگترهای خود الگو می‌گیرند و بهتر است برای تقویت انواع مهارت‌ها در کودکان جلوی چشم آن ها به همان شیوه رفتار کنید. مثلاً وقتی با شما صحبت می‌کنند به دقت به چشمان آن ها نگاه کنید، سوالات مرتبط بپرسید و پاسخ سوالاتشان را بدهید. به این ترتیب ارتباط بهتری نیز با فرزند خود برقرار خواهید کرد.

 

تغییر داستان‌ها

یک داستان کوتاه را انتخاب کنید و آن چندین بار برای کودک بگویید تا کاملاً به آن مسلط شود. سپس جزئیات کوچکی را در آن تغییر بدهید تا ببینید آیا کودک می‌تواند این تغییرات را درک کند؟ اگر شاهد واکنشی نبودید، از کودک بخواهید تغییرات را برای شما بگوید. به این ترتیب در قالب قصه‌گویی و شنیدن داستان کودک کم کم یاد می‌گیرد که باید به جزئیات دقت بیشتری داشته باشد.

 

با هم کاردستی درست کنید

درست کردن کاردستی در تقویت انواع مهارت‌ها برای کودکان لازم و ضروری است. می‌توانید با همدیگر اوریگامی درست کنید، نقاشی بکشید یا رول دستمال توالت را با بچه‌ها به حیوانات زیبا تبدیل کنید. هر مرحله از این فعالیت‌ها مستلزم شنیدن جزئیات هر مرحله و به کار بستن دقیق آن هاست. به این ترتیب نقش مهمی در تقویت مهارت شنیداری خواهد داشت.

 

با هم کتاب بخوانید

با هم کتاب بخوانید
با هم کتاب بخوانید

درست است که کودکان نمی‌توانند کتاب بخوانند اما با نگاه کردن به صفحات کتاب و عکس‌ها یاد می‌گیرند که در زمان شنیدن باید به جزئیات دیگری نیز توجه کنند و گوش دادن فعال کم کم در آن ها تقویت می‌شود.

 

داستان‌های تکراری بگویید

یکی از مهم‌ترین و پروفایده ترین راهکارها برای تقویت مهارت شنیداری این است که داستان تکراری برای بچه‌ها بگویید و از آن ها نیز بخواهید داستان را برای شما تکرار کنند. در خلال این کار با اضافه کردن جزئیات خاصی بچه ها را به چالش بکشید، تا این کار برایشان جذاب تر شود.

 

داستان‌ها را خلاصه کنید

می‌توانید از کودکان بخواهید که داستان‌ها را برای شما به طور خلاصه تعریف کنند. اول خودتان چند نمونه از این کار را برایشان انجام بدهید تا بتوانند معنی خلاصه کردن را نیز درک کنند.

 

بازی شنیدن و رنگ کردن

بازی شنیدن و رنگ کردن
بازی شنیدن و رنگ کردن

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزشی برای کودکان، انجام همزمان دو فعالیت فکری و بدنی است که منجر به تقویت نا خود آگاه مهارت ها می شود. مثلاً یک صفحه رنگ آمیزی از حیوانات را جلوی بچه‌ها بگذارید و از آن ها بخواهید شعری در مورد آن حیوان بخوانند. خودتان با آن ها همکاری کنید و در مورد نقاشی که رنگ می‌کنند داستان بگویید.

 

پیش بینی کردن داستان ‌ها

با بچه‌ها کتاب بخوانید یا فیلم‌های کوتاه تماشا کنید و بعد از هر صفحه از کتاب یا هر ۲۰ ثانیه از فیلم توقف کنید و ببینید آیا می‌توانند اتفاقات بعدی را پیش بینی کنند؟ به این ترتیب یاد می‌گیرند که فعالانه کتاب‌ها و فیلم‌های پیش رو را مورد بررسی قرار بدهند.

 

بازی کردن در نقش‌های مختلف

اجازه بدهید بچه‌ ها در نقش‌ های مختلف قرار بگیرند و از زبان آن نقش با شما صحبت کنند. این کار به صورت دسته جمعی و در قالب نمایش برای بچه‌ ها بسیار موثر و جذاب و مفید است.

 

بازی تشخیص صدا

یکی دیگر از راهکارهای بسیار خوب برای رشد مهارت گوش دادن در بچه‌ها این است که صدا های مختلف را برای آن ها پخش کنید و از آن ها بخواهید که حدس بزنند این صدای چه چیزی است. صداها می‌تواند شامل صدای انواع حیوانات یا حتی وسایل خانه، قدم زدن و غیره باشد.

 

بازی های بی انتها

بازی های بی انتها
بازی های بی انتها

در این مقاله تنها چند مورد از راهکار های تقویت مهارت شنیداری در کودکان را با هم بررسی کردیم که امیدواریم بهترین تاثیر را بر فرزند شما داشته باشد. صد البته بازی های خلاقانه و بی انتهایی برای این هدف وجود دارند. کافیست از همین امروز شروع کنید.

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x