خانه » آداب و رسوم جفت گیری در طاووس ها
جفت گیری طاووس چگونه است؟
جفت گیری طاووس چگونه است؟
حیوانات

آداب و رسوم جفت گیری در طاووس ها

Sending
User Review
2 (2 votes)

طاووس پرنده بزرگ و  باشکوهی است که پرهای بلند و رنگارنگ زیبایی دارد. آنچه که در این پرنده شهرت دارد باز کردن یکدست پرهای زیبای آن است که زیبایی آن را چند برابر می کند. طاووس ها مانند دیگر پرندگان جفت گیری می کنند اما جالب است بدانید جفت‌گیری طاووس ها آیین و رسوم خاصی دارند.  اگر درباره زندگی و جفت گیری این پرنده زیبا کنجکاو هستید و می خواهید درباره طاووس ها بیشتر بدانید در این مقاله قصد داریم به این سئوال پرتکرار یعنی جفت گیری طاووس چگونه است، پاسخ دهیم.

مراسم ویژه جفت گیری در طاووس ها
مراسم ویژه جفت گیری در طاووس ها

مراسم ویژه جفت گیری در طاووس ها

جفت گیری طاووس ها چگونه است؟ جفت گیری طاووس ها مانند بسیاری از پرنده ها از اواسط بهار آغاز می شود. در این دوران  طاووس های نر برای جلب توجه ماده ها از پرهای خود استفاده می کنند. پرها را به صورت یکدست و قطار مانند به جلو و عقب حرکت داده و آنقدر به این کار ادامه می دهند تا پرنده ماده را جذب کنند. در این حالت طاووس های ماده در مقابل نرها راه می روند و حرکات پرها را بررسی می کنند. در نهایت طاووس ماده تصمیم میگیرد که کدام پرها زیباتر است. به این روش جفت ها انتخاب می شوند. به طور کلی طاووس های ماده بیشتر به طاووس های نر با پرهای پرزرق و برق تمایل دارند زیرا به نظر می رسد بچه های بیشتری به دنیا می آورند. آن ها جفت خود را براساس اندازه دم، رنگ و کیفیت قطار (دم) انتخاب می کنند.

درباره طاووس های نر و ماده

طاووس ها نوعی پرنده بزرگ شبیه قرقاول هستند و مثل بوقلمون اندام بزرگی دارند. این پرنده ها بیشتر در هند و در آب و هوای خشک، بیابان و جنگل ها زندگی می کنند. طاووس ها به سه گونه طاووس هندی، کنگوی آفریقایی و طاووس سبز دسته بندی می شوند. پرهای زیبای طاووس معروف ترین ویژگی آن هاست که به اصطلاح قطار گفته می شود. طول بدن طاووس های آبی و سبز نر 90 تا 130 سانتی متر و پرهایی به بلندی 150 سانتی متر دارند.  پوشش بدن طاووس ماده و نر متفاوت است. طاووس ماده مانند گونه نر پوشش بالای دم را ندارد اما تاج زیبایی روی سرشان  جلوه می کند. نکته جالب دیگر در مورد طاووس های ماده اینکه هنگام خطر، پرهای خود را برای دفاع شخصی باز می کنند. این پرندگان طول عمر 20 ساله دارند.

طریقه جفت گیری طاووس ها

بعد از انتخاب جفت مناسب، نوبت به مرحله لقاح می رسد. شیوه جفت گیری طاووس مثل بقیه پرنده هاست. طاووس نر و ماده آلت تناسلی به نام کلوآکا دارند که اسپرم را بین دو پرنده منتقل می کند. به طور کلی طاووس ها بیشتر در مناطقی با پوشش گیاهی متراکم زاد و ولد می کنند. زیرا در این فضا بیشتر می توانند برای جفت خود جلب توجه کنند. طاووس نر و ماده بعد از جفت گیری از یکدیگر دور می شوند و طاووس ماده یک سوراخ کم عمق در زمین حفر می کند تا تخم ها را در آن جا پنهان کند. طاووس معمولا لانه خود را روی زمین با چوب و پر می سازند.

مدت زمان بارداری طاووس چقدر است؟

بارداری طاووس مانند پستانداران نیست. در فصل بهار طاووس های ماده، تخم های بارور شده خود را در جای امنی می گذارند. دوران تخم گذاری طاووس ها یک دوره 6 تا 10 روزه است و به مدت 28 تا 30 روز جوجه کشی می کنند.

پرورش فرزندان
پرورش فرزندان

پرورش فرزندان

وظیفه پرورش فرزندان به عهده طاووس های ماده است. بنابراین طاووس های ماده معمولا کنار یکدیگر زندگی می کنند تا بهتر بتوانند به هم در بزرگ کردن فرزندان کمک کنند. به طور معمول طاووس های ماده از 2  تا 3 سالگی اماده جفت گیری هستند. طاووس های ماده به خوبی از عهده تربیت فرزندان شان بر می آیند و  بچه طاووس ها خیلی زود مستقل می شوند. در عرض یک هفته پرواز را یاد می گیرند و می توانند غذای خود را تامین کنند.

تغذیه طاووس ها

طاووس ها تقریبا همه چیز می خورند. غذای آن ها شامل حشرات، قورباغه، حلزون، کرم، میوه ها، گل ها و غیره است. طاووس های ماده طریقه پیدا کردن غذا را در چند ماه به جوجه های خود آموزش می دهند.

طاووس ها قاتل مارها و خزندگان
طاووس ها قاتل مارها و خزندگان

طاووس ها قاتل مارها و خزندگان

شاید عجیب باشد اما  طاووس ها به خزندگانی مثل ایگوانا و به خصوص مارها علاقه ای ندارند. طاووس ها مارها را  نه تنها یک منبع غذایی می بینند بلکه آن ها را دشمن خود می دانند. فرقی نمی کند مارها سمی یا غیر سمی باشند. آن ها اجازه نمی دهند که آن ها به حریم شخصی و قلمرو زندگی شان وارد شود. بنابراین با نوک زدن، به آن ها حمله می کنند. طاووس ها توانایی زیادی در خوردن مارهای کوچک دارند. به راحتی گردن مار را می گیرند و به شدت تکان می دهند تا مار بمیرد.  این موضوع  یک پیش زمینه تاریخی دارد. زیرا در گذشته در هندوستان حاکمان هندی طاووس ها را در کاخ ها پرورش می دادند تا به این روش از حمله مارهای کبرا در امان باشند. بنابراین در زبان سانسکریت به طاووس ها از قاتل ها مارها یاد می کنند.

آیا طاووس ها پرندگان اجتماعی هستند؟

طاووس ها روابط اجتماعی خوبی با یکدیگر دارند اما با پرندگان دیگر کنار نمی آیند.  طاووس ها سر و صدا هستند و وقتی یکدیگر را صدا می زنند بسیار سر و صدا می کنند. یک حقیقت جالب درباره طاووس های ماده اینکه آن ها عاشق بازی کردن در تپه ها هستند. آن ها اغلب زیر نور خورشید با یکدیگر بازی می کنند. البته هنگام خطر با صداهایی هم به یکدیگر هشدار می دهند. وقتی طاووس ها پیر می شوند بیشتر دوست دارند تنها باشند.

نتیجه گیری نهایی درباره زندگی و جفت گیری طاووس ها

در این مقاله درباره این سئوال پرتکرار که جفت گیری طاووس چگونه است صحبت کردیم. همچنین با ویژگی های طاووس های نر و ماده آشنا شده اید و به این موضوع جالب اشاره کردیم که طاووس ها موجودات اجتماعی و بازیگوشی هستند و طاووس های ماده در کنار یکدیگر زندگی می کنند تا به یکدیگر در پرورش فرزندانشان کمک کنند. به طور کلی زندگی حیوانات و پرنده ها دنیای جالبی دارد. امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید.

 

منبع: petkeen.comhttps://sciencing.com

 

 

 

 

 

 

1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x