خانه » معرفی جاهای دیدنی همدان در زمستان
معرفی جاهای دیدنی همدان در زمستان
معرفی جاهای دیدنی همدان در زمستان
طبیعت و گردشگری

معرفی جاهای دیدنی همدان در زمستان

Sending
User Review
0 (0 votes)

 

همدان شهر سردی است و از گذشته تا کنون شهر پر برفی بوده است. اگر خشکسالی های اخیر اجازه بدهد، همچنان یکی از شهر های سفید پوش زمستانی خواهد بود. همدان نقاط گردشگری و توریستی زیادی دارد که در هر فصلی از سال دیدنی هستند. در این نوشته قصد داریم جاهای دیدنی همدان در زمستان که قابل بازدید و البته جذاب هستند را به شما معرفی کنیم. بازدید از مناطق طبیعی پوشیده از برف یکی از بهترین گزینه ها برای زمستان است. کمتر کسی پس از بارش برف به دل طبیعت نمی رود و از این گردش لذت نمی برد.

 

بازدید از غار علیصدر همدان در زمستان

بازدید از غار علیصدر همدان در زمستان
بازدید از غار علیصدر همدان در زمستان

غار علیصدر طولانی ترین غار آبی ایران است. خوشبختانه در هر فصلی از طول سال می توانید از این غار آبی زیبا دیدن کنید. در هر فصلی فضای داخل غار هوای سردی دارد. پس اگر در تابستان هم از آن دیدن کنید، باید لباس گرم بپوشید. اما سرمای زمستانی غار به شکلی نیست که آب درون آن یخ بزند. در بسیاری از نقاط غار یعنی بیش از ۹۰ درصد باید سوار قایق شوید و عمق آب در بعضی از جاها به ۵۰ متر هم می رسد. پژوهش های زمین شناسی مشخص کرده‌اند که غار علیصدر حدود ۲۰۰ میلیون سال قدمت دارد. بازدید از آن را از دست ندهید. علیصدر می تواند یکی از جاهای دیدنی همدان در زمستان و هر فصل دیگری باشد.

 

گنجنامه در کوه سفید پوش الوند

گنجنامه در کوه سفید پوش الوند
گنجنامه در کوه سفید پوش الوند

اگر در فصل زمستان به همدان سفر کنید حتماً کوه الوند را سفیدپوش خواهید دید. کتیبه های باستانی گنجنامه در دامنه ی شمالی این کوه وجود دارند که در هر فصلی از سال می توانید از آن ها دیدن کنید. البته با توجه به خشکسالی هایی که اخیراً گریبانگیر تمام مناطق شده است ممکن است فقط به سمت قله های الوند برف ببینید و در دامنه ی کوه برف زیادی در کار نباشد. در هر صورت می توانید از این منطقه ی زیبا در زمستان دیدن کنید. فراموش نکنید که دمای هوا در آنجا بسیار پایین است و باید حتما لباس خیلی گرم همراه داشته باشید. گنجنامه از جمله جاهای دیدنی همدان در زمستان و در فصل های دیگر سال است.

 

دره مرادبیگ

دره مرادبیگ
دره مرادبیگ

یکی از طبیعت های منحصر به فرد و دیدنی در استان همدان دره مرادبیگ است. این دره در فاصله حدود ۵ کیلومتر از مرکز همدان واقع شده است و عمیق ترین دره در کوهستان الوند است. دره مرادبیگ منطقه ی گردشگری با طبیعتی بی‌ نظیر است که در هر فصلی از سال خصوصاً در زمستان می توانید از آن دیدن کنید و عکس های فوق العاده جذابی در این طبیعت بکر و زیبا ثبت کنید. راه های روستایی و کوچه باغ مانند هم در فصل پاییز و هم در زمستان بسیار جذاب هستند. در این دره خانه هایی با قدمت دوران قاجاریه وجود دارد که دیدن آن ها نیز خالی از لطف نیست.

 

دشت تخت نادر در کوه الوند

دشت تخت نادر در کوه الوند
دشت تخت نادر در کوه الوند

یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی همدان در دشت های کوهستان الوند تخت نادر است. جذابیت زیاد دشت تخت نادر در طول سال در هر فصلی گردشگران را به خود جذب می کند. ارتفاع این منطقه ۲۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و شیب بسیار ملایمی دارد. اگر در زمستان این دشت را پوشیده از برف ببینید قدم زدن در آن می‌ تواند بسیار لذت بخش باشد و فضای مناسبی برای برف بازی اهل خانواده فراهم می کند. چون شیب دشت به این صورت نیست که از کوه لیز بخورید. این مکان بکر در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر همدان در کوه الوند واقع شده است. این دشت زیبا را نیز به فهرست مقاصد خود برای بازدید از جاهای دیدنی همدان در زمستان اضافه کنید.

 

پیست اسکی تاریک دره در همدان

پیست اسکی تاریک دره در همدان
پیست اسکی تاریک دره در همدان

یکی از جاهای دیدنی همدان در زمستان که محلی برای تفرج و تفریح و ورزش پیستچ اسکی تاریک دره است. این پیست اسکی یکی از پیست های مطرح بین المللی کشور محسوب می شود. پیست تاریک دره را می‌توانید در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه پیدا کنید. از نظر جغرافیایی منطقه ای زیبا و خوش آب و هوا است که علاوه بر علاقه مندان به اسکی بازی، طبیعت دوستان را نیز به خود دعوت می‌کند. امکانات رفاهی بسیار خوبی در این منطقه فراهم شده است تا شرایط برای پذیرایی از کسانی که به این پیست می روند، مهیا باشد. مدرسه ی اسکی برای آموزش اسکی و تازه وارد ها نیز در آن وجود دارد. بازدید از این پیست اسکی در فصل زمستان را از دست ندهید.

 

دشت میشان همدان

دشت میشان همدان
دشت میشان همدان

یکی از نقاط طبیعت زیبای همدان که می توانید آن را هم در فصل زمستان ببینید دشت میشان همدان است. یک دشت پهناور که در فصل بهار سر سبزی و طراوت آن گردشگران را به خود جذب می کند و در فصل سرما برف زیبایی که در آن می نشیند شما را برای گردشگری در زمستان به خود جذب می کند. این دشت زیبا را در نزدیکی گنج نامه پیدا خواهید کرد. باید از همدان به سمت میدان مرکزی و به سمت میدان قائم بروید و مسیر گنج نامه را بگیرید تا به این دشت زیبا برسید. کتیبه ای باستانی از دوران داریوش هخامنشی نیز در انتهای جاده ی منتهی به این دشت دیده می شود.

 

روستای سیمین ابرو

روستای سیمین ابرو
روستای سیمین ابرو

یکی از روستا های جذاب گردشگری در همدان روستای سیمین ابرو است که البته روستایی تاریخی و کهن با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال اس.  این روستا با معماری خاص سنگی بازسازی شده است و از آن به عنوان لوکیشن یکی از سریال های ایرانی نیز استفاده کرده اند. طبیعت بی نظیر و آب و هوای فوق العاده ای دارد و البته در زمستان سرد و برفی است. این روستای زیبا را می توانید در زمستان در ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی همدان به عنوان مقصد گردشگری خود قرار دهید. راه رفتن در جاده های روستایی و بین دیوار های سنگ چین آن بسیار لذت بخش است.

 

تله کابین گنجنامه

تله کابین گنجنامه
تله کابین گنجنامه

گنجنامه را به عنوان یک منطقه ی گردشگری مجزا به شما معرفی کردیم. اما تله کابین آن به حدی جذاب و دوست داشتنی است که باید در یک بخش جداگانه به آن پرداخت. ارتفاعات روستای توریستی گنجنامه امکانات فوق‌ العاده‌ ای برای هر گونه تفریح از جمله بانجی جامپینگ،اسکی و بسیاری از ورزش های جذاب دیگر همراه با امکانات اقامتی دارد. در فصل زمستان هم می توانید از فضای جذاب این منطقه و تله کابین مفرح آن لذت ببرید. تله کابین گنجنامه یکی از جذاب ترین دیدنی های همدان برای گردشگران به شمار می آید. تصور کنید منظره غروب در زمستان پوشیده از برف بر فراز تله کابین چقدر خاطره انگیز است.

 

بازدید از مکان های سربسته

همدان شهر بسیار سردی است. ممکن است در فصل زمستان دوست داشته باشید در زمانی که برف باریده است از دل طبیعت دیدن کنید و یا به پیست اسکی بروید. اما به هر حال ممکن است هوای سرد شما را اذیت کند و دوست داشته باشید از بین جاهای دیدنی در زمستان محیط های سرپوشیده را انتخاب کنید. فضا های سر بسته و بنا های تاریخی موزه مانند  مکان های فوق‌ العاده‌ ای برای بازدید در زمستان هستند. در ادامه قصد داریم این نقاط دیدنی از شهر و استان همدان را به شما معرفی کنیم.

 

موزه بوعلی سینا همدان

موزه بوعلی سینا همدان
موزه بوعلی سینا همدان

یکی از دیدنی ترین جاها در همدان که باید حتما آن را در فهرست خود قرار بدهید موزه ابوعلی سینا است که در میدان بوعلی همدان واقع شده است. این موزه یکی از قدیمی ترین موزه ها در این شهر است ابن سینا پزشک و اندیشمند برتر تاریخ دنیا آثار زیادی دارد و این موزه را به خاطر بزرگداشت او افتتاح کرده و آثار او را در آن به نمایش گذاشتند. شهرت و ارزش تاریخی این موزه در دنیا شناخته شده است.

 

خانه لطفعلیان از دوران فتحعلی شاه

خانه لطفعلیان از دوران فتحعلی شاه
خانه لطفعلیان از دوران فتحعلی شاه

یکی از مجلل ترین خانه های تاریخی را به نام خانه ی لطفعلیان می‌ توانید در دل همدان پیدا کنید که قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد. امروزه از این خانه به عنوان موزه استفاده می شود و در شهر ملایر همدان واقع است. خانه ی لطفعلیان حیاط اندرونی و بیرونی دارد و پنجره های ارسی و رنگارنگ آن بسیار چشم نواز هستند. می توانید در هوای سرد زمستانی از این خانه-موزه دیدن کنید. سالن های مختلف داخل خانه به عنوان موزه دارای اشیای گرانبها است که ارزش دیدن دارند.

 

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان
موزه تاریخ طبیعی همدان

یکی از جاذبه های دیدنی همدان موزه تاریخ طبیعی است که گونه های گیاهی و جانوری با ارزشی را در خود جای داده است. شش سالن اصلی مختلف در این موزه وجود دارد و برای گردشگران جذاب است. سالن صدف ها و مرجان ها، سالن آبزیان، پروانه ها و حشرات و خزندگان، سالن زمین شناسی، سالن پستانداران و پرندگان هر کدام جذابیت ویژه خود را دارند و مورد توجه و علاقه گردشگران هستند. بازدید از این موضوع تاریخ طبیعی که در دانشگاه بوعلی سینا واقع شده است در فصل زمستان گزینه بسیار خوبی است.

 

موزه ی حمام قلعه در همدان

موزه ی حمام قلعه در همدان
موزه ی حمام قلعه در همدان

یک موزه و سفره خانه سنتی تاریخی بازمانده از دوران قاجار به نام حمام قلعه در همدان وجود دارد که معماری ایرانی اسلامی از دوران قاجار را به نمایش می گذارد. در محدوده میدان امام خمینی همدان می‌ توانید این موزه و سفره خانه سنتی با معماری زیبا را پیدا کنید. در واقع با بازدید از این موزه شما دارید از یک حمام قدیمی با دو بخش زنانه و مردانه دیدن می کنید. امکانات رفاهی خوبی برای گردشگران در این مجموعه فراهم است. رستورانی با غذا های سنتی در این مجموعه احداث شده تا از گردشگران پذیرایی کند.

 

موزه حمام دوقلو

موزه حمام دوقلو
موزه حمام دوقلو

در محله ی علی آباد نهاوند در کوچه ی آقا تراب یک حمام بزرگ تاریخی به نام حمام حاج آقا تراب یا حمام دوقلو قرار گرفته است که قدمت آن به دوره قاجاریه بر می گردد. سبک معماری آن مطابق معماری دوران صفویه است. این حمام در گذشته دو بخش مجزا برای اشراف و عموم مردم داشته است و به همین دلیل بع آن دوقلو می گویند. قسمت های مختلف حمام های قدیمی را در این موزه که از بنا های تاریخی استان همدان است، خواهید دید. بهتر است در سرمای سرد زمستان همدان از این مکان سر بسته دیدن کنید.

 

موزه صنایع دستی

موزه صنایع دستی
موزه صنایع دستی

در میدان بابا طاهر دقیقاً در کنار آرامگاه باباطاهر بیش از ۱۰ سال قبل موزه ی صنایع دستی در همدان برقرار شده است. این موزه یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی همدان برای گردشگران است که صنایع دستی این شهر را می توانند به عنوان سوغات سفر خود تهیه کنند. زیرا مردم همدان بسیار هنرمندند و صنایع دستی زیبایی را می توانید در این موزه پیدا کنید. اگر دوست دارید در فصل زمستان به یک سر پناه گرم و دیدنی پناه ببرید موزه صنایع دستی گزینه ی مناسبی است. هم فال و هم تماشا!

 

بازار سنتی همدان

بازار سنتی همدان
بازار سنتی همدان

اگر دوست دارید یک بازار با بافت قدیمی را در سفر خود در فصل زمستان به همدان ببینید می توانید از بازار قدیمی و سنتی همدان که سقف پوشیده است دیدن کنید. علاوه بر این که می‌ توانید در این مکان سوغاتی بخرید و بازار گردی کنید، از بنای قدیمی و آجرهای سقف های گنبدی شکل آن لذت خواهید برد. این فضای سر بسته اجازه نمی‌ دهد سرمای سخت زمستان در بازارگردی شما را اذیت کند. راسته های گیوه فروش ها، مسگرها و شیشه فروش ها از جمله راسته های جذاب و قدیمی این بازار هستند که بازدید از آن ها را به شما توصیه می کنیم.

 

تالاب زیبای آبشینه

تالاب زیبای آبشینه
تالاب زیبای آبشینه

یکی از جاهای دیدنی همدان در زمستان که طرفداران زیادی نیز دارد و میزبان پرندگان مهاجر است تالاب آبشینه نام دارد. این تالاب زیبا ۸۵ هکتار وسعت دارد و انواع پرندگان مهاجر و پرندگان بومی هر ساله در آن دیده می شود. این تالاب زیبا زیستگاه مهمی برای گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری است و پرندگان خیلی زیبایی را می توانید در این منطقه ببینید. آدرس تالاب آبشینه در همدان در مرکز دهستان سنگستان در ۵ کیلومتری همدان است. البته پرندگان بومی و مهاجر بیشتر در بهار در این تالاب دیده می شوند.

 

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x