خانه » هایفوتراپی چیست و چه تاثیری بر جوانسازی پوست صورت دارد؟
هایفوتراپی چیست و چه تاثیری بر جوانسازی پوست صورت دارد؟
هایفوتراپی چیست و چه تاثیری بر جوانسازی پوست صورت دارد؟
پوست ، مو و زیبایی

هایفوتراپی چیست و چه تاثیری بر جوانسازی پوست صورت دارد؟

Sending
User Review
0 (0 votes)

هایفوتراپی اعمال امواج فرا صوت متمرکز با شدت بالا روی پوست صورت است. این روش نسبتاً جدید برای سفت کردن پوست مورد استفاده قرار می گیرد و نوعی روش غیر تهاجمی و جایگزین بدون درد برای لیفت صورت به حساب می آید. در این روش از انرژی فرا صوت استفاده می شود تا پوست را برای ساختن کلاژن تحریک کند. در نتیجه پوست ظاهری سفت تر به خود خواهد گرفت. تا قبل از سال ۲۰۰۸ مشخص نبود که در زمینه ی زیبایی نقش هایفوتراپی چیست. زیرا تا آن زمان برای درمان تومور استفاده می شد. اما پس از تایید توسط سازمان غذا و دارو در سال ۲۰۰۹ برای لیفت ابرو و در سال ۲۰۱۴ برای بهبود خطوط و چین و چروک های صورت و گردن و دیگر نقاط بدن نیز به کار گرفته شد.

تاثیر گذاری هایفوتراپی

آزمایش های بالینی محدود نشان داده ‌اند که هایفو برای لیفت صورت و رفع چین و چروک روشی ایمن و موثر است. بسیاری از افراد توانسته اند نتایج آن را در چند ماه پس از درمان بدون تحمل خطرات جراحی مشاهده کنند. از این روش برای جوانسازی کل صورت و همچنین سفت کردن و فرم دهی هر نقطه از بدن استفاده می شود. اگر بخواهید به طور دقیق مشخص کنید که میزان تاثیرگذاری هایفوتراپی چیست و برای چه کسی مناسب تر است، باید شواهد و آزمایش های بالینی بیشتری را مورد بررسی قرار دهید. در هر صورت هایفو تراپی به عنوان یک درمان امیدوار کننده تا کنون توانسته است جایگزین خوبی برای لیفت صورت باشد. به خصوص برای افراد جوان تر که نمی خواهند خطرات و دوران نقاهت و بهبودی جراحی را متحمل شوند. البته هایفو برای افرادی که دارای افتادگی پوست شدید هستند، کارایی خوبی نخواهد داشت.

هایفوتراپی برای صورت

هایفوتراپی برای صورت
هایفوتراپی برای صورت

انرژی متمرکز فرا صوت برای هدف قرار دادن لایه های پوست، درست در زیر سطح استفاده می شود. انرژی فرا صوت می ‌تواند این بافت ‌ها را به سرعت گرم کند. پوست در اثر آن، نوعی آسیب سلولی را تجربه می کند. این آسیب غیر تهاجمی کمک می کند تا سلول ها برای ترمیم خود کلاژن بیشتری تولید کنند. به این ترتیب پروتئینی که ساختار پوست را می سازد یعنی کلاژن در سطح پوست بیشتر می ‌شود و آن را جوان تر به نظر می رساند. وقتی کلاژن در پوست افزایش پیدا کند، ظاهر سفت تر و محکم تر با چین و چروک های کمتر خواهد داشت. از طرفی به دلیل اینکه پرتو های فرا صوت با فرکانس بالا در بافت های خاص در زیر سطح پوست متمرکز می ‌شوند. نکته ی جالب توجه این است که هیچ لایه ی بالایی از پوست دچار آسیب نمی شود.

هایفوتراپی برای چه افرادی مناسب است؟

تقریباً اکثر افراد پس از اینکه متوجه می شوند هایفوتراپی چیست و چه مزایایی برای جوانسازی پوست دارد، به انجام آن تمایل پیدا می کنند. اما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. به طور کلی:

  • برای افراد بالای ۳۰ سال با شلی خفیف تا متوسط پوست بهترین کارایی را دارد
  • افرادی که دارای پوست آسیب دیده در معرض نور هستند یا پوستی که به شدت شل و افتاده باشد، ممکن است قبل از دیدن نتیجه به چندین مرحله هایفو تراپی نیاز داشته باشند
  • افراد مسن تر و پیرتر که دچار شلی شدید پوست هستند و یا پوست آن ها روی گردن آویزان شده است، کاندیدای مناسبی برای هایفوتراپی نبوده و احتمالاً به جراحی لیفت صورت نیاز دارند
  • همچنین برای افراد مبتلا به عفونت و ضایعات پوستی باز و همچنین افراد مبتلا به آکنه های شدید یا کیستیک و کسانی که در ناحیه صورت ایمپلنت های فلزی دارند مناسب نیست

 

 مزیت های استفاده از امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا

مزایای به کار گرفتن هایفوتراپی چیست؟ طبق اظهارات انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، سایر جایگزین های غیر جراحی برای لیفت صورت طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.  برای مثال بین سال‌ های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ حدود ۶۴ درصد افزایش در عمل های انجام شده وجود داشته است. مزایای این روش عبارتند از:

  • کاهش چین و چروک
  • سفت کردن پوست افتاده به خصوص در ناحیه گردن
  • لیفت گونه ها، ابرو و پلک
  • بهبود خطوط دور فک
  • سفت کردن پوست در ناحیه دکلته
  • صاف کردن پوست
  • امکان استفاده از این روش روی صورت و همچنین در قسمت پایین شکم و ران ها و…

 

مقایسه خطرات بین هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت

مقایسه خطرات بین هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت
مقایسه خطرات بین هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت

برای انتخاب بهترین و مناسب ترین روش جوانسازی پوست صورت لازم است که تفاوت های بین آن ها مشخص باشد. افرادی که در انتخاب بین هایفو و جراحی لیفت صورت شک و تردید دارند، باید بدانند که:

  • هایفوتراپی یک روش غیر تهاجمی است که هیچ گونه برشی روی پوست ایجاد نمی کند. در حالیکه لیفت صورت نیازمند برش های جراحی و بخیه است و یک روش تهاجمی محسوب می شود
  • قیمت جراحی لیفت صورت حدود ۷ برابر هایفوتراپی یا بیشتر است
  • هایفو دوران نقاهتی ندارد اما در جراحی لیفت صورت بین دو تا چهار هفته استراحت نیاز است تا بیمار بهبود پیدا کند
  • خطرات هایفو شامل قرمزی ملایم و یا تورم است. جراحی لیفت صورت شامل خطرات بیهوشی، خونریزی، عفونت، لخته خون، درد و جای زخم و ریزش مو است

 

مقایسه نتایج بین هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت

  • در هایفوتراپی ۹۴% افراد پس از سه ماه نتایج مطلوب آن را مشاهده کردند. اما در جراحی لیفت صورت حدود ۹۸ درصد افراد پس از یکسال نتایج مطلوب عمل را دیده اند.
  • نتایج هایفوتراپی تا ۶ ماه بعد از انجام آن باقی می ماند. در حالی که به طور میانگین نتایج جراحی لیفت صورت تا حدود ۱۲ یا ۱۳ سال باقی خواهد ماند.

 

مقایسه هایفوتراپی و لیزر

هایفوتراپی از انرژی فرا صوت استفاده می کند و لیزر از انرژی نور. به همین دلیل هایفو تراپی بدون دمای زیاد قادر است به لایه های عمیق تر پوست دست پیدا کند. اما لیزر با دمای بهینه نمی تواند به لایه های عمیق پوست برسد. از آنجایی که لایه ی مورد ترمیم در دو روش با هم متفاوت است، در کنار یکدیگر می توانند نتایج بهتری را حاصل کنند.

 

هایفوتراپی چه حسی دارد؟

هایفوتراپی چه حسی دارد؟
هایفوتراپی چه حسی دارد؟

این امکان وجود دارد که در حین انجام هایفو تراپی دچار ناراحتی ‌های جزئی شوید. برخی از مردم هایفو را به این صورت توصیف می‌ کنند که پالس ‌های الکتریکی کوچک احساس خراشیدن خفیف ایجاد می کند. اگر نگران درد هستید، پزشک معمولاً مصرف استامینوفن یا دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبو پروفن را قبل از شروع درمان پیشنهاد می کند.  پس از درمان نیز ممکن است تا مدت خیلی کوتاهی قرمزی یا تورم خفیف را تجربه کنید که طی چند ساعت کاهش پیدا می کند و جای نگرانی ندارد.

عملکرد هایفو

پیش از انجام هایفوتراپی نیازی به آمادگی خاصی نیست. تنها باید پیش از درمان تمام مواد آرایشی را از سطح پوست پاک کنید. مراحل هایفو به صورت زیر انجام می شود:

  • یک پزشک یا تکنسین ابتدا ناحیه ی مورد نظر را تمیز می کند
  • ممکن است پیش از شروع از کرم بی حس کننده ی موضعی استفاده کنند
  • سپس از ژل فرا صوت استفاده می شود و دستگاه هایفو روی پوست قرار می گیرد
  • با استفاده از نمایشگر فرا صوت دستگاه روی تنظیمات مناسب قرار داده می شود
  • سپس انرژی فرا صوت در پالس های کوتاه به مدت تقریباً ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به ناحیه ی مورد نظر ارسال می شود
  • در زمان اعمال انرژی فرا صوت، ممکن است احساس گرما و سوزن سوزن شدن را تجربه کنید
  • پس از عمل می توانید بلافاصله به خانه بروید و فعالیت‌های عادی و روزانه ی خود را از سر بگیرید

 

پژوهش‌ ها در مورد هایفوتراپی چه می گویند؟

مطالعات علمی زیادی در مورد اثر بخشی هایفو تراپی انجام گرفته است. در پژوهشی در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۳۱ مورد مختلف از هایفو تراپی مورد بررسی قرار گرفت.  این پژوهش به خوبی نشان داد که امواج فراصوت برای سفت کردن پوست در هر نقطه از بدن و کاهش سلولیت کاملا ایمن و موثر خواهند بود. همچنین مراقبت خوب از پوست می تواند به حفظ این نتایج تا یک سال بعد کمک کند. پژوهش های دانشمندان کره ای نشان داده است که هایفو تراپی برای بهبود چین و چروک های اطراف فک و گونه ها و دهان بهترین عملکرد را دارد.

عوارض جانبی هایفو

عوارض جانبی هایفو
عوارض جانبی هایفو

خیلی از افراد این سوال را دارند که عوارض جانبی هایفوتراپی چیست؟ به طور کلی شواهد نشان می ‌دهد که هایفو تراپی صورت عوارض جانبی کمی دارد. گر چه برخی از افراد ممکن است پس از عمل احساس درد و ناراحتی را نیز تجربه کنند. البته تمام عوارض ناشی از هایفو در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از انجام عمل از بین خواهد رفت و بهبود حاصل خواهد شد. در پژوهش هایی که انجام شده است بعضی از درمان شوندگان عوارض جانبی زیر را گزارش داده اند:

  • تورم و قرمزی بلافاصله پس از انجام هایفوتراپی
  • بی حسی تا مدت زمان محدود
  • ایجاد سرخی و کبودی و یا راش های سرخ روی پوست

 

معایب هایفوتراپی

شاید مایل باشید که بدانید معایب هایفوتراپی چیست؟ احتمالا تنها عیبی که بتوان برای هایفو بر شمرد این است که برای همه افراد قابل استفاده نیست. اینکه چروک های شدید و افتادگی و شل شدگی پوست در سنین بالا با هایفو قابل درمان نیست، ناراحت کننده است.  و همچنین اگر دچار شرایط زیر باشید نمی توانید از روش های هایفو برای رفع چین و چروک استفاده کنید:

  • اگر در فک خود ایمپلنت دارید! زیرا پیچ ایمپلنت فلزی است و در اثر برخورد امواج فرا صوت داغ می شود و احساس ناراحتی شدید ایجاد می کند
  • بالا بودن التهابات خونی مانع از این می شود که بتواند از هایفوتراپی استفاده کنید
  • همچنین اگر در محل مورد نظر برای هایفوتراپی، تزریق ژل انجام داده اید، باید ۶ ماه از زمان آن گذشته باشد.

 

مراقبت های  قبل از هایفوتراپی

همانند بسیاری از روش های جوانسازی پوست است که دو هفته قبل از انجام این روش از داروهای حاوی رتینول، سالیسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید استفاده نکنید. زیرا قبل از هایفوتراپی پوست نباید تحریک شده باشد.

 

 مراقبت های بعد از انجام هایفوتراپی

کارهای لازم پس از انجام هایفوتراپی چیست؟ بهتر است:

  • روی پوست از کمپرس آب یخ و همچنین از دوش آب سرد استفاده کنید تا التهاب کاهش پیدا کند
  • مراقب باشید محل درمان هایفو تراپی را نباید ماساژ بدهید
  • استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب پس از انجام هایفوتراپی ضروری است
  • تا ۴۸ ساعت پس از درمان از هرگونه حرارت و گرما دوری کنید
  • ۲۴ ساعت روی صورت نخوابید
  • تا مدت محدودی پس از انجام هایفوتراپی از لوازم آرایشی استفاده نکنید
  • مصرف آب کافی در طول روز حائز اهمیت است
  • هایفو تراپی روی پوست شما زخم ایجاد نمی‌کند و نیاز به استفاده از پماد خاصی ندارد

 

آیا آقایان هم می توانند هایفوتراپی انجام دهند؟

آیا آقایان هم می توانند هایفوتراپی انجام دهند؟
آیا آقایان هم می توانند هایفوتراپی انجام دهند؟

بله! هر کسی  از جمله آقایان هم می توانند از این روش برای جوانسازی پوست صورت خود استفاده کنند. اما لازم به ذکر است که مناطق مورد نظر برای انجام هایفوتراپی باید بدون ریش یا ته ریش باشد و حتماً باید پوست صورت و گردن به طور کامل اصلاح گردد.

 

جمع بندی

در این مقاله به طور جامع بررسی کردیم که هایفوتراپی چیست و چه مزایایی دارد. هایفو یک روش ایمن و موثر و همچنین غیر تهاجمی برای سفت کردن پوست است. مزایایی که این روش نسبت به جراحی لیفت صورت دارد قابل انکار نیست. هیچ گونه برش جای زخمی روی پوست بر جای نمی‌گذارد و زمان استراحت و نقاهت لازم ندارد. همچنین با هزینه ی بسیار کمتری نسبت به جراحی لیفت صورت انجام می شود. اکثر مردم نتیجه کامل این روش را سه ماه پس از درمان نهایی خود مشاهده می کنند. پس اگر به دنبال درمان سریع، بدون درد و غیر تهاجمی برای جوانسازی پوست صورت هستید، هایفو یک گزینه ی عالی محسوب می شود. البته در صورتی که پوست شما دچار افتادگی شدید و چین و چروک های خیلی عمیق نباشد.

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x