خانه » معرفی سردترین شهر های ایران به ترتیب و نقاط مناسب گردشگری در تابستان
معرفی سردترین شهر های ایران به ترتیب و نقاط مناسب گردشگری در تابستان
معرفی سردترین شهر های ایران به ترتیب و نقاط مناسب گردشگری در تابستان
طبیعت و گردشگری

معرفی سردترین شهر های ایران به ترتیب و نقاط مناسب گردشگری در تابستان

Sending
User Review
2 (2 votes)

ایران در دل خود مناطق کوهستانی کم ندارد. در تمام این مناطق کوهستانی شهر های متعددی بر پا شده اند که میانگین دمای هوای آن ها در طول سال بسیار پایین است. به همین دلیل به عنوان شهر های سرد ایران شناخته می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی سردترین شهر های ایران به ترتیب بپردازیم. بعضی از نقاط مناسب گردشگری برای فصل تابستان که هوای خنک دارند را معرفی می کنیم. در این مقاله فهرست جامعی از شهر های سرد ایران را خواهید دید. البته باید در نظر بگیرید تمام شهر ها و روستا های اطراف مواردی که نام برده می شود نیز به طور خود به خود در این فهرست قرار دارند، هرچند نامشان ذکر نشود.

 

شهر اردبیل

شهر اردبیل
شهر اردبیل

اردبیل با میانگین دمای 9 درجه سلسیوس در صدر فهرست سردترین شهر های ایران به ترتیب قرار دارد. البته ۹ درجه سلسیوس میانگین دمای اردبیل است و در شب های سرد زمستانی به منفی ۲۰ درجه و کمتر از آن نیز می رسد.  اردبیل شهری است که میانگین بارش در آن نیز به نسبت بیشتر از شهر های دیگر ایران است و در فصل سرما این بارش ها به صورت برف به زمین می رسند. سرمای زیاد و کولاک برف در فصل زمستان می تواند تردد در این شهر را دچار مشکل کند. البته اردبیل موقعیت جغرافیایی خاصی دارد و آب و هوای آن متغیر است.

 

شهر زنجان

در فهرست سردترین شهر های ایران به ترتیب، زنجان رتبه دوم را دارد و میانگین دمای هوای آن در طول سال به 10 درجه سلسیوس می رسد. در این شهر سرد ترین نقطه، روستای خیرآباد معرفی شده است که  دمای آن در فصل های سرد سال به منفی ۲۰ درجه سلسیوس نیز می رسد. خنکی هوای این مناطق در روزهای تابستانی ایامی دلپذیر برای ساکنان منطقه و همچنین گردشگران فراهم می کند. درست در وسط تابستان یعنی ماه مرداد هوای خنک مهمان استان زنجان و شهر زنجان می شود. در بین مناطق مختلف این استان، منطقه ی سلطانیه بهترین آب و هوا را در فصل تابستان دارد.

 

شهر شهرکرد

شهرکرد که در شمال غرب ایران زمین قرار دارد، بلند ترین شهر کشور ایران است. به همین دلیل نام بام ایران را برای آن انتخاب کردند.  جاذبه های طبیعی فراوان و چشم ‌انداز های زیبایی در این شهر دیده می ‌شود و هر کدام جذابیت خیلی زیادی دارند. از نظر سرما این شهر نیز در فهرست سرد ترین شهر های ایران قرار دارد و میانگین دمای سالیانه ی آن به 11 درجه سلسیوس می رسد. به همین دلیل شهرکرد می ‌تواند یکی از بهترین مناطق برای گردشگری در فصل های گرم سال باشد. زیرا در اوج گرمای آتش این تابستان می ‌توانید در این شهر هوای خنک را تجربه کنید.

 

شهر همدان

همدان در دامنه ی کوه الوند در غرب ایران واقع شده است. این شهر کوهستانی نیز در بین شهر های سردسیر ایران میانگین دمای 11 درجه سلسیوس، رتبه ی چهارم را دارد. همدان را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران می شناسند و اکثر افراد می دانند که نام باستانی آن هگمتانه است. در روزگاران گذشته پایتخت پادشاهی در در دوران هخامنشیان اشکانیان و ساسانیان و … بوده است. به همین دلیل مناطق تاریخی و گردشگری خیلی زیادی دارد. پیشنهاد می شود که از این شهر در فصل های گرم سال دیدن کنید و از هوای مطبوع و خنک آن لذت ببرید.

 

شهر ارومیه

شهر ارومیه
شهر ارومیه

ارومیه نیز با میانگین دمای هوای 12 درجه سلسیوس در فهرست سردترین شهر های ایران به ترتیب قرار دارد. این شهر در فاصله ۲۰ کیلومتری از دریاچه ارومیه واقع شده است و در ارتفاعات کوهستانی قرار دارد. به همین دلیل زمستان سردی را تجربه می کند و هوای تابستان معتدل است. یک سوم از روز های سال را در یخبندان به سر می برد. در اطراف ارومیه باغ میوه های وسیعی دیده می شود و این شهر به طور کلی از نظر طبیعی بسیار منحصر به فرد است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید یکی از فصل های گرم سال انتخاب کنید و مطمئن باشید جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی برای پر کردن اوقات شما دارد.

 

شهر سنندج

سنندج با میانگین دمای هوای 12 درجه سلسیوس در طی سال یکی از شهر های سردسیر ایران محسوب می شود. البته سنندج یکی از سرسبز ترین شهر های ایران نیز هست و آب و هوای معتدل و مطبوع در فصل های بهار و تابستان دارد. علاوه بر طبیعت دلپذیر بافت سنتی و تاریخی این شهر نیز گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. سنندج مناطق کوهستانی زاگرس جا خوش کرده است. اگر در تابستان به این شهر خنک سفر کنید، تجربه ی لذت بخشی از یک گردشگری ایده آل را در سابقه ی خود ثبت خواهید کرد.

 

شهر تبریز

تبریز از نظر وسعت سومین شهر بزرگ در ایران است. میانگین دمای هوای آن در طی سال به 12 درجه سلسیوس می رسد.  بنا بر این در تابستان می توانید به این شهر خنک ایران سفر کنید و از نقاط دیدنی و گردشگری آن بازدید کنید و لذت ببرید. تبریز شهری باستانی است و آثار باستانی زیادی در خود جای داده است. علاوه بر این انواع صنایع دستی و سوغاتی های گرانبها را در این شهر می توانید پیدا کنید. قالی ها و فرش های بی نظیر و دستباف تبریز در سراسر جهان شهرت دارد. جالب است که تبریز به عنوان شهر بدون گدا و یکی از امن ترین کلان شهر های ایران است.

 

منطقه فیروزکوه تهران

فیروزکوه شهر خنک و زیبا در شمال شرق استان تهران است که بر خلاف هوای معتدل تهران در زمره شهر های سرد محسوب می شود و میانگین دمای آن 12 درجه سلسیوس است. این شهر پاتوق روز های گرم سال برای پایتخت ‌نشینان است. جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی در فیروزکوه وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. فیروزکوه آب و هوای نیمه مرطوب و خنک دارد و رودخانه های خروشان زیادی از دل آن عبور می کند. باغ های سرسبز و انبوهی در روستا های آن هر ساله میوه های مورد نیاز مردم آن منطقه . همچنین شهر های اطراف را تامین می کند.

 

شهر قزوین

شهر قزوین
شهر قزوین

میانگین دمای شهر قزوین نیز 12 درجه سلسیوس است و در فهرست شهر های سرد ایران قرار دارد. یکی از جاذبه های مهم این استان قلعه ی تاریخی الموت و دریاچه اوان است که حتماً باید در فصل های گرم سال از آن دیدن کنید و از آب و هوای خنک و مطبوع و لذت ببرید. علاوه بر این مکان های دیدنی متعددی در شهر قزوین وجود دارد. مانند آب انبار های قدیمی قزوین، حمام قجر، کاخ چهل ستون و غیره که همگی می توانند تور گردشگری جذابی را برای شما پر بار کنند. خوشبختانه قزوین زمستان های خیلی خیلی سردی ندارد و در بسیاری از فصل های سال می توانید از آن دیدن کنید. اما بازدید از کوهستان الموت را حتما در فصل های گرم سال انجام دهید.

 

شهر بجنورد

بجنورد یکی از شهر های کوهستانی در استان خراسان شمالی است. میانگین دمای هوای آن در طول سال 13 درجه سلسیوس است. فلات های مرتفع و مناطق کوهستانی این شهرستان را شکل داده‌اند و طبیعی است که در فصل زمستان کل منطقه آن آب و هوای خیلی سرد را تجربه می کند.  آمار ها نشان می دهد که روز های یخبندان در این شهرستان بیش از ۱۰۰ روز از سال را به خود اختصاص می دهد.  البته تابستان های بجنورد گرم است و نمی توان گفت که هوای خیلی خنک و معتدلی دارد.  به همین دلیل برای بازدید از مناطق دیدنی آن بهتر است فصل های معتدل مثل فصل بهار را انتخاب کنید.

 

شهر اراک

شهر بعدی در فهرست سردترین شهر های ایران به ترتیب، شهر اراک با میانگین دمای 13.5 درجه سلسیوس است. اراک در فلات مرکزی ایران واقع شده است و زمستان های سرد و مرطوب را تجربه می کند و تابستان های آن گرم و خشک است. به طور کلی در زمستان جببه هوای سرد آن را فرا می گیرد و مدت زمان زیادی در این منطقه می ماند. اطراف شهر اراک را کوه های سر برافراشته و دشت هایی مثل دشت فراهان احاطه کرده اند. در این شهر فصل زمستان طولانی تر است و تابستان کوتاه تر.

 

شهر کرمانشاه

شهر کرمانشاه
شهر کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهر های تاریخی و کهن ایران به عنوان مقصد گردشگری است. این شهر در طول سال میانگین دمایی برابر با  14 درجه سلسیوس دارد. طبیعت زیبا و بکر استان کرمانشاه به ویژه جنگل های بلوط واقع در رشته کوه زاگرس بهترین مکان برای بازدید در سال هستند. غار های معروف کرمانشاه یکی از بهترین مقصد های گردشگری محسوب می شود. مجموعه آثار تاریخی مثل سنگ نوشته ها و کتیبه ی بیستون نیز در نزدیکی شهر کرمانشاه قرار دارد و برای افرادی که علاقمند به بازدید از مکان های تاریخی هستند هدف بسیار خوبی است.

 

شهر مشهد

مشهد نیز با میانگین دمای 14 درجه سلسیوس در فهرست شهر های سرد ایران جای دارد. با این تفاوت که زمستان های سرد و در مقابل تابستان های گرم را تجربه می کند. ایرانیان، شهر مشهد را با حرم مقدس امام رضا می شناسند. اما جاذبه های گردشگری این شهر نیز فراوان و بی شمارند. مشهد به عنوان یک شهر زیارتی-سیاحتی هر ساله مسافران زیادی را در خود جای می دهد. برای بازدید از این شهر بهتر است فصل های معتدل سال مثل بهار و پاییز را انتخاب کنید. تا با سرمای زمستان و یا گرمای سخت تابستان مواجه نشوید.

 

شهر ایلام

ایلام یکی از شهر های مرزی کشور ایران است و در غرب دامنه زاگرس در ناحیه کوهستانی قرار گرفته است. میانگین دمای 14.5 درجه سلسیوس در طول سال را به خود اختصاص داده است. دی ماه و بهمن ماه سردترین ماه های سال در این شهر هستند و تیر و مرداد گرمی را تجربه می کند. اما در مابقی ماه های سال می توان گفت که ایلام آب و هوای معتدل در دل کوهستان دارد. این شهر با کوه ها و ارتفاعات سرسبزی احاطه شده و منطقه ی زیبایی برای بازدید گردشگران علاقمند به طبیعت است.

 

شهر رشت

شهر رشت
شهر رشت

میانگین دمای هوای رشت 15 درجه سلسیوس است. به طور کلی این شهر به داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب معروف است. زیرا به طور پیوسته در شهر بارش باران وجود دارد و در ماه های بهار و همچنین در فصل پاییز بارش ها به اوج خود می رسند. در فصل تابستان و به ویژه در اواسط تابستان یعنی مرداد ماه بارش ها کم می شود. اما به دلیل نزدیک بودن به دریا رطوبت شهر کاهش پیدا نمی کند. به همین دلیل هوا کمی شرجی می شود. با این حال در زمستان هوا رو به سردی می گذارد و رشت زمستان سردی را تجربه می کند.

 

شهر یاسوج

یاسوج نیز یکی از شهر های کوهستانی ایران است که میانگین دمای هوای آن به 15.2 درجه سلسیوس می رسد. اقلیم یاسوج سردسیر است و در فصل های گرم، گرمای زیادی دارد. زیباترین طبیعتآن را می توانید در اردیبهشت ببینید. دی ماه و بهمن ماه دو ماه از سال هستند که یاسوج را در یخبندان فرو می برند. گرچه مناظره با شکوه بارش برف در این ماه ها زیباست اما برای گردشگران زمان مناسبی نخواهد بود. پاییز های یاسوج نیز همچنان برای گردشگری مناسب نیست و ممکن است کمی سرد باشد. بهتر است برنامه ی سفر خود به یاسوج را برای فصل بهار در نظر بگیرید.

 

ماسوله

ماسوله
ماسوله

اگر برای سفر در فصل تابستان به دنبال یک منطقه ی سرسبز و خوش آب و هوا و البته خنک می گردید، شهر ماسوله هم می تواند یکی از بهترین گزینه های سفر باشد. این شهر تاریخی و توریستی معماری منحصر به فردی دارد که در جهان شناخته شده است. جنگل های سرسبز آن با هیچ نقطه دیگری قابل مقایسه نیست. برای گردشگرانی که علاقه به کوهنوردی دارند نیز منطقه مناسبی به شمار می آید. تصاویر زیبای منتشر شده است شهر ماسوله خود گویای زیبایی بی نظیر آن هست.

 

دهکده جهان نما در گرگان

روستایی ویژه و محافظت شده در منطقه ی حفاظت شده جهان نما می تواند در فصل تابستان تجربه ی گردشگری فوق العاده را برای شما رقم بزند. ارتفاعات اطراف این روستا قله های مرتفع ای با پوشش گیاهی منحصر به فردی دارند. اگر به دنبال منطقه ای خنک برای گردشگری در تابستان می گردید، جهان نمای گرگان یکی از بهترین مناطق خواهد بود و طراوت و شادابی را در وجود شما زنده می کند.

 

کندوان تبریز

کندوان تبریز
کندوان تبریز

تبریز را به عنوان یکی از شهر ها در فهرست سردترین شهر های ایران به ترتیب، معرفی کردیم. اما روستای تاریخی کندوان ارزش این را دارد که به طور جداگانه به عنوان یکی از شگفت انگیز ترین روستا ها در ایران و حتی در جهان معرفی شود. این روستای زیبا در دنیا کم نظیر است و یکی از بهترین مکان های توریستی در شمال غرب ایران به شمار می آید. آب و هوای کوهستانی و ییلاقی در تابستان بسیار مطبوع و عالی است و بهترین زمان سفر به این منطقه بین ماه های اردیبهشت تا شهریور است.

 

منبع
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
8 ماه قبل

مرکز استان شاید ولی شهر بوئین میاندشت سردترین شهر در تمام فصول هست تامنفی ۳۲هم داشیم

آرتین
آرتین
4 ماه قبل

کرمانشاه و ایلام واقعا نباید جز این شهر ها قرا بگیرند تابستان هاشون مث شهر های مرزنشین تا ۵۰ درجه هم میره میتونستین از شهرهایی مث گرگان یا ساری استفاده کنین ممنون .

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x