خانه » طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی خوشمزه با سیب زمینی
طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی خوشمزه با سیب زمینی
طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی خوشمزه با سیب زمینی
غذا و نوشیدنی

طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی خوشمزه با سیب زمینی

Sending
User Review
0 (0 votes)

دوپیازه آلو یکی از خوراک های سنتی ایران است که اصالت آن به شیراز بر می گردد. اما بسیاری از شهر های ایران با اندکی تغییر این غذا را در بین غذا های سنتی خود دارند. طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی بسیار ساده است و به سرعت آماده می شود. به همین دلیل نوعی فست فود سنتی به شمار می آید. این غذا را با نان می خورند و از نظر غذایی مفید محسوب می شود. برخلاف نام آن هیچ استفاده ای از آلو در طبخ این غذا نمی شود. در واقع در لهجه ی شیرین شیرازی به سیب زمینی آلو می گویند. به همین دلیل به این غذا دوپیازه آلو گفته می‌ شود و با سیب زمینی درست می شود.

 

طرز تهیه دوپیازه آلو سنتی و خوشمزه

طرز تهیه دوپیازه آلو سنتی و خوشمزه
طرز تهیه دوپیازه آلو سنتی و خوشمزه

روش و طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی بسیار ساده است و در این مقاله می خواهیم به طور کامل فوت و فن ها و ریزه کاری هایش را معرفی کنیم. برای درست کردن این غذا برای هر نفر به مواد اولیه زیر نیاز دارید. آماده سازی مواد اولیه 5 دقیقه زمان نیاز دارد و کل غذا نهایتا یک ساعته آماده می شود. در هر 100 گرم دو پیازه آلو 150 تا 200 کالری انرژی وجود دارد.

  • سیب زمینی 2 عدد متوسط
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • رب یک قاشق غذاخوری
  • ادویه های نمک و زرد چوبه به میزان لازم
  • می توانید از سبزی های معطر خوشمزه نام شنبلیله هم استفاده کنید
  • در بعضی از موارد به این ترکیب تخم مرغ هم افزوده می شود

 

پخت سیب زمینی

سیب زمینی ها را به چند روش مختلف می توانید بپزید. اول اینکه پوست آن ها را به خوبی بشویید. با مقداری آب در قابلمه آب پز کنید. بعد از اینکه نرم شدند پوست آن ها را جدا کنید و به صورت مکعبی خرد کنید. در روش دیگر در طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی اول می توانید سیب زمینی ها را پوست بگیرید و خرد کنید سپس آب پز کنید. بستگی دارد که ذائقه ی شما کدام یک از این دو روش پخت برای سیب زمینی را بپسندد حتی بعضی ها دوست دارند، سیب زمینی ها مکعبی باقی بماند و آن ها را به صورت مکعبی سرخ می کنند و مزه ی سیب زمینی سرخ کرده را بیشتر دوست دارند.

 

افزودن پیاز و مراحل بعد

همانطور که می دانید پیاز یکی از اجزای اصلی دوپیازه آلو شیرازی است. برای افزودن پیاز باید پوست پیاز ها را بگیرید و نگینی یا خلالی خوردشان کنید. سپس به آن ها کمی روغن و زردچوبه اضافه کنید و در تابه کمی تفت بدهید تا آب خود را کمی از دست بدهد. بعد از آن می توانید آب را اضافه کنید و یا رب اضافه کنید. اگر رب اضافه کردید تا جایی هم بزنید که بوی خامی رب از بین برود و رنگ خوبی بگیرد. حالا می توانید سیب زمینی های خرد شده را با نمک و فلفل به این مخلوط اضافه کنید و ۱۰ دقیقه ی دیگر تفت بدهید تا یکدست بشود.

 

سرو دو پیازه آلو

برای سرو این غذا می توانید کلا سیب زمینی ها را له کنید و یا اینکه به صورت مکعبی باقی بگذارید. اضافه کردن سبزی های معطر در آخر کار، طعم خوبی به آن می دهد. همچنین می توانید با سبزی تازه مثل نعنا و جعفری آن را تزیین کنید. سرو ترشی کلم قرمز، خیارشور و گوجه فرنگی در کنار این غذا رایج است. اگر دوست دارید درست کردن ترشی کلم قرمز فوری را یاد بگیرید به طرز تهیه ترشی کلم قرمز سر بزنید.

 

انعطاف دستور دوپیازه آلو

انعطاف دستور دوپیازه آلو
انعطاف دستور دوپیازه آلو

توجه داشته باشید که طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی دستور ثابت و قطعی ندارد و شما می توانید مطابق با سلیقه و ذائقه ی خودتان و خانواده تان بعضی از ترکیبات این غذا را عوض کنید. مثلا می توانید به این غذا رب اضافه نکنید. می توانید سیب زمینی ها را به جای خرد کردن، رنده کنید تا به صورت پوره در بیاید. بعضی از افراد علاقه دارند سیب زمینی را سرخ کنند و بعد به صورت مکعبی در این غذا استفاده کنند. گاهی از گوشت چرخ کرده و قارچ در دوپیازه آلو شیرازی استفاده می شود. یا مثلا می توانید با استفاده از فلفل قرمز آن را تند تر کنید. حتی استفاده از زعفران برای خوشمزه تر شدن و خوش رنگ تر شدن این غذا خیلی موثر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x