خانه » بک پکینگ سفری ماجراجویانه به اعماق ناشناخته ها
بک پکینگ سفری ماجراجویانه به اعماق ناشناخته ها
بک پکینگ سفری ماجراجویانه به اعماق ناشناخته ها
طبیعت و گردشگری

بک پکینگ سفری ماجراجویانه به اعماق ناشناخته ها

سفر بک پکی یکی از راه های هیجان انگیز سفر با یک کوله پشتی است، بک پکرها افراد ماجراجویی هستند که به سفرهای محدود و آرام با ماشین راضی نمی شوند و به دنبال چیزهای جدید در ناکجا دنیا می گردند،آن ها عاشق خوابیدن کنار ساحل و جنگل هستند و کنار جاده منتظر ماشین هم مسیر می ایستند. بک پکینگ سفر کم هزینه ای است که هر کسی می تواند آن را تجربه کند، به شرطی که روحیه جسور و ماجراجویانه ای داشته باشد. بک پکینگ تلفیقی از پیاده روی و کمپینگ هست، شما ممکن است گاهی ساعت ها یک مسیر را پیاده روی کنید تا در یک جا کمپ بزنید، و در این مسیرها، با چیزها و حتی اتفاقات جدیدی روبرو شوید که شما را به  چالش بکشد، بنابراین باید روحیه رویارویی با هر چیزی را داشته باشید.

10 مزیت سفرهای بک پکینگ

جوانان، بیشتر هوادار سفرهای بک پکینیگی هستند، آن ها می توانند ساعت ها پیاده روی کنند و با کمترین وسیله، سفر کنند، پیاده روی های طولانی به تقویت سیستم ایمنی بدن و عضلات  کمک می کند. آن ها یاد می گیرند که با حوادث غیرمترقبه در زندگی شان چگونه برخورد کنند، و این مسیر رشد را برایشان مهیا می کند، بک پکینگ ها دایرت المعارفی از شناخت انواع جنگل ها، کوه ها، روستاها فرهنگ ها، کشورها، مذاهب و آداب و رسوم ها هستند،و بهای کسب این تجارب، سفر با یک کوله پشتی است.، این چیز ساده ای نیست، زیرا هر کسی آماده چنین سفر ماجراجویانه ای نیست اما آن ها با شجاعت پذیرفته اند تا افق دیدشان را به دنیا وسیع تر کنند.

1. سفر بک پکینگ به شما احساس آزادی می دهد

1. سفر بک پکینگ به شما احساس آزادی می دهد
1. سفر بک پکینگ به شما احساس آزادی می دهد

روش های زیادی برای سفر کردن و لذت بردن از آن وجود دارد، بنابراین انتخاب تور مسافرتی یا سفر بک پکی کاملا به شما و روحیه تان بستگی دارد، زیرا هیچ چیز در این نوع سفر برخلاف روش های دیگر، مشخص نیست، خودتان هستید و خودتان و این موضوع می تواند ترسناک باشد، سفر بک بگینگ شما را محدود به چیزی یا جایی نمی کند، برعکس سفرهای دیگر که از ابتدا تا انتها از کشور، شهر، هتل و فضاهای دیدنی برنامه ریزی و مشخص چیده شده است، سفر بک پکینگ هیچ برنامه مشخصی ندارد،چون همه چیزش به شما و روحیات شما بستگی دارد و شما اختیار دارید که دنیا را هر طور که دوست دارید، سفر کنید و مجبور نیستید که خودتان را با هم سفران خود تطبیق بدهید، شاید دوست داشته باشید،چندین بار به مکان مورد علاقه خودتان بروید،دست شما باز است.

 2.انعطاف پذیری و پذیرش را یاد می گیرید.

سفر بک پکی مکان اقامت شما ممکن است در اختیار شما نباشد، حتی ممکن است مجبور باشید جایی اقامت کنید که مثل اتاق های هتل، تمیز و منظم نباشد، حمام نداشته باشد و مجبور باشید چند روز آنجا بمانید بنابراین اینجاست که شما یاد می گیرید انعطاف پذیر باشید چون در آن شرایط راهی جز پذیرش موقعیت ندارید. برخلاف سفرهای دیگر، برنامه ریزی  دقیقی ندارد و مدت زمان اقامت شما مشخص و رزور شده نیست. برخی افراد بی نظمی را نمی توانند تحمل کنند و باید برنامه هایشان از قبل معلوم باشد،بنابراین در این شرایط باید بتوانید هر وضعیتی را قبول کنید، شما ممکن است یک شب را در جایی بخوابید  و روز بعد مجبور باشید آن جا را ترک کنید.

3.زندگی ماجراجویانه ای دارید

3.زندگی ماجراجویانه ای دارید
3.زندگی ماجراجویانه ای دارید

هر بار که تصمیم می گیرید سفر بک پکی جدیدی را آغاز کنید، پنجره جدیدی از اتفاقات و چیزهای جدید را به روی زندگی تان می گشایید، زیرا به خودتان اجازه می دهید که هر چیزی را تجربه کنید، و از تجربه کردن و ناشناخته ها نترسید. ممکن است به روستایی برسید و  با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم آن ها آشنا شوید، غذاهای متنوع را تست کنید، یا از سختترین مسیرها از صخره ها و دره ها عبور کنید، برای داشتن روحیه ماجراجویانه، اول باید انعطاف پذیری و پذیرش شرایط را یاد بگیرید.

4. دوستان بیشتری پیدا می کنید

در مسیر سفرتان با افراد جدید آشنا می شوید، و یاد می گیرید که چگونه با هر کدام بدون قضاوت رفتار کنید، و به آدم ها اعتماد کنید و اجازه بدهید که غریبه ها به شما نزدیک شوند، اگر ترس از ناشناخته و آدم های جدید دارید، این نوع سفر به شما کمک می کند تا از منطقه امن خود خارج شوید و با افراد مختلف آشنا شوید، به خصوص اگر درونگرا هستید و با کسی  معاشرت نمی کنید، این نوع سفر، فرصت خوبی است که با این ترستان روردرو شوید.حتی از آن ها و سبک زندگی و دیدگاه شان نسبت به زندگی یاد می گیرید، سفر بک پکی برخلاف سفرهای توریستی این امکان را به شما می دهد که هر چند روزی که بخواهید با افراد جدید بمانید و با روحیه و نوع زندگی شان بیشتر آشنا شوید

5. چیزهای جدید را یاد می گیرید

5. چیزهای جدید را یاد می گیرید
5. چیزهای جدید را یاد می گیرید

سفر بک پکی به شما چیزهای جدید را یاد می دهد،  از یاد گرفتن زبان و فرهنگ و آداب و رسوم جدید، تا روشن کردن آتش و اصول درست چادر زدن و پانسمان کردن زخم و غیره را می توانید تجربه کنید. این تجربیات به مرور زمان باعث می شود که اعتماد به نفس و خودباوری در شما رشد کند . شما می آموزید که باید در شرایط سخت مدیریت بحران داشته باشید، چون ماهیت سفرهای ماجراجویی، اتفاقات ناگهانی است، پس باید آمادگی رویارویی با حوادث غیرمترقبه را داشته باشید. یاد می گیرید از چیزی نترسید و به استقبال چالش ها و اتفاقات نو باشید.

6. سفر بک پکینگ شما را صبورتر می کند

شاید شما آدم صبوری نباشید و در شرایط بحرانی زود از کوره در بروید، و کلا انتظار، برای شما کلافه کننده باشد، اما در این سفرها مجبور می شوید  ساعت ها در گرما و سرما منتظر ماشین یا اتوبوس باشید یا با افرادی ملاقات کنید که رفتار خوبی با شما ندارند و یا حادثه ای اتفاق بیفتد که مجبور شوید آرامش خود را حفظ کنید تا راه حلی پیدا کنید و از بحران خارج شوید. گاهی با هیجانی رفتار کردن نه تنها به جایی نمی رسیم بلکه طوفان شدیدتر خواهد شد، مشکلات درهم تنیده می شود. گاهی باید بنشینم در جایی و یک نفس عمیق بکشیم و یکی یکی راهکارهای احتمالی را بنویسیم تا بهترین راه را انتخاب کنیم و در نهایت بیاموزید که صبر کردن،بخشی از زندگی ماست چه بخواهیم چه نخواهیم برای عبور از بحران باید یاد بگیریم.

7. به فرد مستقل و محکمی تبدیل می شوید.

7. به فرد مستقل و محکمی تبدیل می شوید.
7. به فرد مستقل و محکمی تبدیل می شوید.

بسیاری از فرهنگ ها به خصوص در ایران، پدر و مادرها اجازه نمی دهند که فرزندشان روی پای خود بایستند زیرا ما اغلب عادت داریم فرزندمان را تا زمانی که حتی به سن بزرگسالی رسید زیر بال و پر بگیریم مبادا زمین بخورد و آسیب ببیند، این روشی است که از کودکی شروع می کنیم، زمانیکه بچه مان برای اولین بار زمین می خورد و گریه می کند. پدر و مادر آگاه می گویند، مساله ای نیست بایست و دوباره حرکت کن، اما برخی والدین دیگر، اصلا اجازه تجربه به فرزندشان نمی دهند. اما بک پکینگ به شما کمک می کند که استقلال را بیاموزید، یاد بگیرید چه تصمیمی را بگیرید، چه زمانی باید چه کاری را انجام دهید و چگونه باید کاری را انجام دهید و به خودتان اعتماد داشته باشید.

8. از شما شخصیت پخته می سازد

بک پکنیگ شما را در موقعیت های مختلف قرار می دهد در نتیجه به رشد ابعاد شخصیتی شما کمک می کند، ممکن است شما فرد خجالتی باشید که نتوانید با کسی راحت ارتباط برقرار کنید، اما مجبور باشید برای پرسیدن مسیر یا اجاره محل اقامت در شب با افراد مختلفی صحبت کنید، یا حتی در یک اقامت گاهی هستید که کسی را نمی شناسید، و از تنهایی خسته شده باشید، دلتان بخواهد با کسی صحبت کنید، این جا بهترین فرصت برای تغییر است تا خجالت را کنار بگذارید و صحبت کنید و از گفتگو با ادم های جدید لذت ببرید.

9. یاد می گیرید که استرس تان را مدیریت کنید.

9. یاد می گیرید که استرس تان را مدیریت کنید.
9. یاد می گیرید که استرس تان را مدیریت کنید.

زندگی ماجراجویانه مستعد شرایط غیرمترقبه است، بک پکینگ هم از این شرایط مستثنی نیست، ممکن است در سفر، پول یا وسایل شما دزدیده شود، یا افرادی قصد آسیب به شما را داشته باشند، یا حیوان وحشی به چادر شما نزدیک شود،در این وضعیت باید یاد بگیرید نفس عمیق بکشید، و آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید راه حلی پیدا کنید.بک پکینگ شما را در شرایطی قرار می دهد که باید یاد بگیرید که استرس تان را کنترل کنید،

10. می توانید ارزان سفر کنید

بک پکینگ یکی از اقتصادی ترین مسافرت هاست، زیرا نیازی نیست که در هتل 5 ستاره اقامت داشته باشید و یا غذاهای گران قیمت رستورانی بخورید، می توانید جای خواب ارزان پیدا کنید و غذاهای معمولی تر بخورید، و جاذبه های زیبا و ارزان قیمت را پیدا کنید و از سفرتان لذت ببرید.

نکات ضروری برای سفرهای بک پکینگ

نکات ضروری برای سفرهای بک پکینگ
نکات ضروری برای سفرهای بک پکینگ

اگر شما تازه تصمیم گرفته اید که این نوع سفر را تجربه کنید، نیاز است که اطلاعات اولیه درباره این سفر داشته باشید، زیرا قبل از شروع سفر نیاز به آماده سازی وسایل و لوازم ضروری دارید، در ادامه به این نکات اشاره می کنم

  1. مسیر ساده ای را انتخاب کنید
  2. قبل از شروع حرکت با بک بگینگ های حرفه ای مشورت کنید
  3. چک لیست ساده تهیه کنید
  4. برنامه غذایی داشته باشید
  5. تجهیزات و لوازم ضروری مثل کوله پشتی، چادر و چکمه کوه نوردی و کیسه خواب را تهیه کنید
  6. وسایل سبک با خود حمل کنید
  7. اگر با دوستی سفر می کنید، از چادر دونفره استفاده کنید که وزن کمتری دارد
  8. قبل از خرید کیسه خواب، به نکاتی مانند شرایط آب و هوایی توجه داشته باشید
  9. اجاق گاز سبک انتخاب کنید، برای مبتدیان اجاق کپسول گاز به صرفه تر است

بک پکرها چه روحیاتی دارند ؟

بک پکرها افراد ماجراجویی است که از ناشناخته ها استقبال می کنند و از مواجهه با نقاط تاریک وجودشان ترسی ندارند زیرا تغییر و رشد شخصیتی شان را یک ضرورت می دانند و پذیرای هر آن چیزی هستند که به سمت شان می آید آن ها تمامی اتفاقات سفر را نشانه و فرصتی برای ارتقای خود می پندارند.

معرفی 5 فیلم فوق العاده درباره بک پکرها

در این قسمت 5 فیلم فوق العاده  و منتخب در زیر آورده ام تا بتوانید با روحیات و اتفاقات احتمالی و نحوه برخود آن ها آشنا شویم

  1. فیلم Edie (2017)
  2. A Walk in the Woods (2015)
  3. Tracks (2013)
  4. Wild (2014)
  5. It is the people (2020)
منبع