خانه » ۹ نکته برای نگهداری اردک در آپارتمان
۹ نکته برای نگهداری اردک در آپارتمان
۹ نکته برای نگهداری اردک در آپارتمان
حیوانات

۹ نکته برای نگهداری اردک در آپارتمان

Sending
User Review
0 (0 votes)

 

به طور کلی نگهداری از اردک نسبت به مرغ برای بسیاری از افراد خوشایند تر است. زیرا تخم اردک طعم بهتری دارد و مغذی تر نیز هست. اما وقتی بحث نگهداری اردک در آپارتمان پیش می آید باید به جنبه های مختلف آن به درستی فکر کرد. آیا اردک ها واقعا می توانند حیوانات خانگی خوبی باشند؟ آیا می‌تواند همراه انسان داخل خانه زندگی کنند؟ در این مقاله قصد داریم جنبه های مختلف نگهداری از این پرندگان دوست داشتنی در آپارتمان را با هم بررسی کنیم. گربه ها و سگ ها در تمام دنیا به عنوان حیوان خانگی خوبی شناخته شده اند.  در حال حاضر در بسیاری از مناطق دنیا اردک ها نیز دارند جای خود را به عنوان حیوانات خانگی جذاب باز می کنند.

 

اردک ها باید زمانی برای گردش در فضای باز داشته باشند

شاید شما نگهداری اردک در آپارتمان را به این معنی بدانید که ۲۴ ساعته از هر هفت روز هفته را اردک ها داخل خانه همراه شما باشند. اما این شرایط مناسب برای زندگی یک اردک نیست. این پرنده های خانگی دوست دارند در محیط باز گردش کنند و عاشق گشتن و کاوش کردن هستند. دوست دارند در کنار یکدیگر در چمن زیر نور آفتاب پرسه بزنند و در ظرف آب شنا کنند. وقتی اردک ها بتوانند حشره شکار کنند روزی خیلی خوشحال کننده خواهند داشت. همانطور که انسان ها به گردش و تفریح در فضای باز نیاز دارند، حیوانات خانگی از جمله اردک هایی که در خانه نگهداری می شوند نیز باید زمانی برای گردش در فضای باز در اختیار داشته باشند. پس اگر تصمیم به نگهداری از اردک در محیط خانه گرفته‌ اید، حتماً چنین فضایی برایشان ایجاد کنید.

 

اردک را تنها نگه ندارید

اردک را تنها نگه ندارید
اردک را تنها نگه ندارید

نگهداری اردک در آپارتمان مستلزم این است که دو یا چند اردک داشته باشید. زیر اردک ها موجوداتی بسیار اجتماعی هستند و حداقل به یک اردک دیگر نیاز دارند تا احساس امنیت و شادی کنند. البته هر حیوان دیگری که با اردک سازگار است مثل گربه خانگی شما که با پرنده ها کاری ندارد نیز می تواند همدم اردک باشد. اگر دوست دارید اردک های شما زاد و ولد کنند و تعداد اردک ها بیشتر شوند، می توانید اردک نر و ماده بگیرید. اما نگهداری از دو اردک نر یا دو اردک ماده نیز امکان پذیر است. به هر حال همه حیوانات دچار مرگ و میر می شوند، می توانید دو اردک داشته باشید و اگر به طور اتفاقی یکی از اردک ها را از دست دادید، اردک دیگری جایگزین آن کنید.

 

تامین شن به عنوان غذا

دو چیز بسیار مهم برای نگهداری اردک در آپارتمان و حفظ سلامتی آن ها ضروری است. یکی دسترسی اردک ها به شن برای هضم غذا و دیگری آب. در واقع اردک ها خیلی سریع غذا می خورند و بعد از کنار ظرف غذا کنار می‌ روند تا آن را هضم کنند. این بخاطر طبیعت اردک ها برای حفاظت خودشان در برابر شکارچی هاست. اما خب اردک ها دندان ندارند که حجم زیاد غذا را بتوانند هضم کنند. در واقع برای هضم کردن غذا هایی که به سرعت بلعیده اند نیاز به شن دارند تا در سنگدان آن ها مثل ساینده عمل کند و غذاهای جدید نشده ایران که به سرعت بلعیده اند برایشان هضم کند. اگر شن در اختیار اردک ها قرار ندهید، شاهد خواهید بود که از گوشه و کنار خانه تلاش می‌کنند سنگ هایی را بکنند و بخورند.

 

نیاز اردک به نور مستقیم خورشید

نکته مهم دیگر این است که اردک ها خصوصا اردک های تخم گذار به نور مستقیم خورشید در حدود ۱۲ ساعت در روز نیاز دارند تا سالم و سلامت باشند. اگر اردک تخم گذار نباشد، زمان کمتری به نور مستقیم خورشید نیاز پیدا می کند و تا شش ساعت نیز برایش می تواند کافی باشد. بنا بر این لازم است اجازه بدهید که اردک ها زمانی از روز را در فضای امن و باز در برابر نور مستقیم خورشید باشند و سپس وارد خانه شما شوند. دستگاه های روشنایی مصنوعی که نور خورشید را شبیه‌ سازی می‌کند و برای جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرند نیز در این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا با نور مصنوعی نیاز اردک خود را برآورده کنید.

 

استفاده از پوشک برای اردک ها

استفاده از پوشک برای اردک ها
استفاده از پوشک برای اردک ها

اردک ها بیشتر از هر حیوان دیگری روی زمین مدفوع می کنند. همین موضوع باعث می‌ شود که نگهداری از اردک ها در محیط خانه خیلی سخت باشد و برای هیچکس خوشایند نیست که اردک ها خانه او را کثیف کنند. اردک ها حیوانات خانگی آموزش پذیری نیستند و نمی توانید مثل سگ و گربه روی آن ها حساب باز کنید. بنا بر این یا باید فضای خاصی از خانه را در اختیار اردک‌ ها قرار بدهید و یا اینکه اردک ها را پوشک کنید. اردکی که پوشک شده باشد می تواند مثل شما روی کاناپه یا همراه شما در رختخواب بخوابد. در زمان تمیز کردن جای اردک ها نیز صرفه جویی می شود. برای این کار می توانید از پوشک پرندگان استفاده کنید و البته هر روز  و ۴ ساعت یکبار باید آن را تعویض کنید.

 

آب تنی و حمام برای اردک های خانگی

برای نگهداری اردک در آپارتمان لازم است فضایی در داخل حمام ایجاد کنید که اردک ها بتوانند به اندازه ی نیاز شان آب بازی و آب تنی کنند. به طور کلی اردک ها برای سلامتی پر ها و همچنین نشاط روانیشان نیاز دارند که به طور منظم به آب دسترسی داشته باشند. دست کم دو بار شنا کردن در روز برای اردک ها ضروری است. چون اردک ها پر های چربی دارند و باید حتماً این پرها را در آب قرار بدهند تا پرهایشان زیبا و سالم و نرم باقی بماند. در واقع سلامت پرهای یک اردک از نظر زیست شناختی بسیار ضروری است و برای تعدیل دمای بدن، تولید ویتامین دی و مبارزه با حشرات موذی که بین پرها زندگی می کنند، لازم است که اردک ها جا و زمان کافی برای شنا کردن و آبتنی داشته باشند. خصوصاً وقتی اردک ها را داخل خانه نگه می داریم.

 

محل خواب امن در شب

اردک ها خواب سبکی دارند. آنها در طول شب چرت کوتاهی می زنند. اما ممکن است در شب نیز حرکت کنند، غذا  بخورند یا آب بنوشند. جالب است که بدانید اردک ها قادرند یک چشم خود را ببندند و نیمی از وجود خود را بخوابانند و با چشم دیگر و نیم دیگر از مغز خود بیدار باشند. ممکن است دلتات بخواهد اردک را شب ها در تخت خود بخوابانید! تنها کاری که باید بکنید استفاده از پوشک و ایجاد فضای امنیست که اردک ها در زمان شب نیز قادر به حرکت کردن و غذا خوردن باشند. اردک ها به طور کلی به لانه نیاز ندارند مگر اینکه در زمان تخم گذاری باشند.

 

ناخن گیری اردک ها

ناخن گیری اردک ها
ناخن گیری اردک ها

اگر از اردک در داخل خانه نگهداری می کنید مانند تمام پرندگان دیگر و تمام جانوران شاهد رشد ناخن های آن ها خواهید بود. اردک هایی که در خارج از خانه زندگی می کنند با سایش زیادی که روی زمین دارند، ناخن های کوتاهی دارند. اما وقتی این پرنده‌ ها را داخل خانه نگه می دارید، دیگر خبری از سایش ناخن ها روی زمین نیست و لازم است هر از گاهی ناخن اردک هایتان را بچینید. اردک ها معمولاً پاهای جذابی ندارند و ممکن است از نظر بعضی ها حتی چندش آور هم باشند. به هر حال باید بدانید که مهم نیست چه حسی به پای اردکتان دارید، برای حفظ سلامتی این موجودات خانگی لازم است به اندازه ی ناخن ها و سلامت پاهایشان رسیدگی کنید.

 

جاروبرقی خوب داشته باشید

با وجود تمام تمهیداتی که برای جلوگیری از کثیف کاری اردک ها انجام خواهید داد، مطمئناً اردک ها غذای خود را به اطراف می پاشند و کثیف کاری می کنند. ضمن اینکه دو بار در سال پر ریزی می کنند. یعنی پر های قدیمی آن ها می ریزد و پر های جدیدی جایگزین آن می شود. در زمان پر ریزی اردک ها مطمئناً به یک جاروبرقی قوی نیاز دارید که بتواند به خوبی پر های ریخته شده را جمع کند. خوشبختانه پر های اردک برای کمپوست یا کود باغی گزینه‌ ای عالی محسوب می‌ شود و پس از جمع‌ آوری می‌ توانید برای چنین کاربرد هایی از آن‌ ها استفاده کنید.

 

کیفیت هوای داخلی خانه

با وجود اردک ها کیفیت هوای داخل خانه چطور خواهد بود؟ زمانی که اردک ها در حال پر ریزی هستند ممکن است ذرات بسیار زیادی را در هوای داخل خانه پخش کند. در چنین شرایطی برای افرادی که مشکلات تنفسی آلرژی دارند استفاده از تصفیه کننده هوای خانگی ضروری است.

 

طول عمر اردک ها

اردک های اهلی به ‌طور شگفت آوری می توانند طولانی زندگی کنند. اگر یک اردک اهلی شانس خوبی داشته باشد و از مراقبت خوبی برخوردار باشد حتی می تواند تا ۲۰ سال زندگی کند. پس با نگهداری از این حیوانات خانگی می توانید مطمئن باشید در صورت وابستگی به آن ها خیلی زود از دستشان نخواهید داد.

 

بیماری های اردک

اردک ها پرندگان مقاومی در برابر بیماری ها هستند. در صورتی که به درستی از آن ها نگهداری کنید و نیاز های ضروری آن ها را تأمین کنید، کمتر از سایر پرندگان به بیماری مبتلا می شوند. اگر جوجه اردک گرفته اید، حتما واکسن نیوکاسل را در هفته اول بزنید و به موقع در ماه اول آن را تکرار کنید. نیوکاسل یکی از شایع ترین بیماری های پرندگان است که می تواند برای اردک شما خطرناک باشد. وقتی اردک ها جوجه هستند، پس از آب تنی مراقب باشید که خشک شوند تا سرما نخورند.

 

اردک؛ حیوان خانگی مفید

اردک؛ حیوان خانگی مفید
اردک؛ حیوان خانگی مفید

شاید شما هم با دیدن جوجه اردک های زرد و زیبا وسوسه شده باشید و آن را خریداری کرده باشید؛ و شاید فکر کنید با بزرگ شدنشان باید از دست آن ها خلاص شوید و از خانه بیرونشان کنید. اما در واقع نگهداری اردک در آپارتمان می تواند برای شما فواید زیادی داشته باشد. بچه ها با این حیوانات بازی می کنند و اردک ها مثل سگ و گربه بیماری ها و آلودگی های جدی برای انسان ایجاد نخواهد کرد. ضمن اینکه این حیوانات خانگی جذاب تخم های عالی برای شما می گذارند و بهتر از تخم مرغ های معمولی از مصرفشان لذت خواهید برد. ضمناً هم بازی خوبی برای بچه های کوچک خانه نیز هستند.

 

 

منبع

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x