خانه » وتیور چیست و چه کاربرد هایی دارد
وتیور
وتیور
باغبانی

وتیور چیست و چه کاربرد هایی دارد

Sending
User Review
0 (0 votes)

وتیور چیست

شاید برای شما جالب باشد که وتیور چیست ؟ نوعی گیاه علفی دائمی است که رشد سریعی نیز دارد. این گیاه می تواند تا 50 سال و حتی بیشتر عمر کند به همین دلیل به آن گیاه دائمی می گویند. اسانس روغنی گرفته شده از ریشه های این گیاه به وفور در عطر سازی استفاده می شود. این گیاه شهرت جهانی پیدا کرده است و در 20 سال اخیر کاربردهای ویژه ای برای آن تعریف شده است. این گیاه با اینکه نوعی گیاه علفی محسوب می شود اما انگل نیست.

 

خاستگاه گیاه وتیور

این گیاه بومی مناطق جنوبی هند، سریلانکا و اندونزی است. اما، امروزه در بسیاری از مناطق جهان نظیر هاییتی، فیلیپین، ژاپن، جزایر کومورو و غرب آفریقا و هم چنین در ایران نیز وجود دارد.

 

وتیور در عطرسازی

استفاده از گیاه وتیور در عطرسازی به زمان های بسیار قدیم بر می گردد و عطر باستانی محسوب می شود. بوی وتیور بویی گرم و خشک، بوی زمین، چوب، چرم، بالزامیک و تا حدی دودی است. بسیاری از شرکت های معروف تولید عطر برای محصولات مخصوص خانم ها و مخصوص آقایان از گیاه وتیور در عطرسازی استفاده می کنند.

 

دمای رشد گیاه علفی وتیور

این گیاه شرایط سخت را به خوبی تحمل می کند. حتی در مواردی مشاهده شده است که پس از آتش سوزی جنگل جزء اولین گیاهانی بوده است که دوباره شروع به رشد کرده اند. این گیاه در شمال چین دمای منفی 22 درجه سلسیوس را تحمل کرده و تحقیقات نشان می دهند که دمای 25 درجه برای رسد ریشه ی این علف بسیار مطلوب است.

 

توانایی وتیور در جذب فلزات سنگین

یکی از معضلات زیست محیطی آلودگی فلزات سنگین است که جداسازی آن ها از طبیعت با مشکلات عدیده ای روبه روست. این گیاه قابلیت جذب فلزات سنگینی همچون آرسنیک، کادمیوم کروم، مس، جیوه، نیکل، سلنیوم، سرب و روی را دارد. در حال حاضر کشورهای پیشرفته از جمله آلمان، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر سعی از در استفاده از فناوری های زیستی برای پالایش محیط زیست از آلودگی ها دارند.

 

کاربرد های دیگر گیاه وتیور چیست ؟

از ساقه های محکم این گیاه در ساخت صنایع دستی مانند سبد استفاده می شود. ریشه ی این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدان است و می تواند برای مصارف دارویی و درمان سر درد ها مورد استفاده قرار گیرد. عطر به دست آمده از ریشه های این گیاه دارای بوی بسیار خوشی است و از جمله عطرهای بسیار گران به شمار می رود. ریشه ی این گیاه در عمق زیادی از زمین رشد می کند و می تواند مانع فرسایش خاک و رانش و ریزش دیواره شود و جلوی بیابان زایی را بگیرد.

حالا شما می دانید وتیور چیست و دیگر این نام عجیب و غریب به نظر نمی آید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x