خانه » راهنمای نگهداری و پرورش گیاه زینتی بنت قنسول
بنت قنسول
بنت قنسول
باغبانی

راهنمای نگهداری و پرورش گیاه زینتی بنت قنسول

Sending
User Review
0 (0 votes)

گیاه بنت قنسول

گیاه بنت قنسول که به آن گل یلدا یا گل کریسمس نیز گفته می شود یکی از محبوب ترین گیاهان زمستانی است. گل قرمز رنگ بنت قنسول در واقع همان برگ های گیاه هستند که در قسمت های بالایی به رنگ های قرمز، صورتی، کرمی و … در می آیند و زیبایی خاصی به این گیاه می بخشند. نام علمی این گیاه Euphorbia pulcherrima است.

 

مراقبت از گیاه بنت قنسول

این گیاه به هوای خنک و نورکافی خورشید نیاز دارد و در آپارتمان های کم نور نمی توان از آن به خوبی نگهداری کرد و از طراوت و شادابی آن لذت برد. البته تابش مستقیم نور خورشید نیز برای گیاه مضر است.

آبیاری این گیاه زمانی انجام می شود که سطح خاک آن خشک شده باشد و بسته به دمای محیط نگهداری ممکن است به دو بار در هفته برسد. هنگام آبیاری نباید آب را روی برگ های گیاه بریزید زیرا باعث ایجاد لک های سفید روی برگ های زیبای آن می شود.

خاکی که برای گیاه بنت قنسول انتخاب می شود باید ترکیبی از خاک باغچه و خاک برگ باشد و در فصول سرد سال که به اصلاح وقت گل دهی آن است ماهی یکبار با کود تغذیه شود.

دمای مناسب نگهداری از آن بین 15 تا 25 درجه سلسیوس است و دمای کمتر باعث ریزش برگ ها می شود. پس در شب های سرد گیاه را بیرون از خانه قرار ندهید.

 

تکثیر بنت قنسول

این گیاه بسیار حساس است اما در صورت فراهم بودن شرایط از اواخر مرداد شروع به قرمز کردن برگ ها می کند و تا اردیبهشت رنگ آن را نگه می دارد و در فصل گرم سال دوباره برگ های بالایی سبز می شوند. در صورتیکه گرمای محیط نگهداری بالا باشد گل دهی گیاه دیر تر انجام می شود.

برای تکثیر آن از تک ساقه های ضخیم قلمه گرفته می شود و بهترین زمان برای قلمه گرفتن در صبح یک روز پاییزی است. برای ریشه زدن 5 تا 7 هفته زمان لازم است.

دقت کنید کود دهی نا مناسب سبب ریزش برگ های گیاه می شود. در صورتی که گیاه دچار کمبود نیتروژن شود شاهد برگ ریزی خواهیم بود و کود زیاد می تواند باعث سوختن برگ ها شود.

 

بیماری های گیاه بنت قنسول و علت آن

در صورتی که آبیاری گیاه کم انجام شود شاهد ریزش برگ های پایینی خواهیم بود. سوختگی در کنار برگ های آن به دلیل کمبود کلسیم اتفاق می افتند. اگر برگ های گیاه کوچک بمانند و جوانه ی جدید هم دیده نشود، علت کمبود مواد مغذی است و باید ماهی یکبار به گیاه کود دهی شود.

بیماری های قارچی به دلیل آبیاری نامناسب، عدم زهکشی مناسب گلدان و … می تواند پوسیدگی ساقه و ریشه را به دنبال داشته باشد. کمبود نور، تنش آبی، دمای بالا در شب ها و فاصله ی کم گیاهان از هم دیگر می تواند منجر به ریز جوانه ها شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x