خانه » چه زمانی باید به دکتر تغذیه مراجعه کرد؟
چه زمانی باید به دکتر تغذیه مراجعه کرد؟
چه زمانی باید به دکتر تغذیه مراجعه کرد؟
بهداشت و سلامت

چه زمانی باید به دکتر تغذیه مراجعه کرد؟

Sending
User Review
0 (0 votes)

کاری که دکتر قلب­ و عروق روی قلب شما انجام می‌دهد، یک متخصص خوب تغذیه هم توسط رژیم غذایی سالم، روی سلامت کلی و بهبود عملکرد عمومی بدن شما انجام خواهد داد. داشتن بدنی سالم تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که رژیم غذایی مناسب توسط یک متخصص خوب ارائه داده شود. ازاین­رو اینکه دکتر تغذیه کیست و دقیقا چه خدماتی به ما ارائه می‌دهد، سوال بسیاری از افراد است که در ادامه مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

دکتر تغذیه کیست؟

دکتر تغذیه همان‌گونه که از اسمش پیداست، تخصص خوراک و رژیم غذایی سالم را دارد. متخصص یک سبک زندگی سالم را برای افراد ایجاد می‌کند و اختلالات تغذیه را برطرف خواهد کرد و از غذا و خوراک برای پیشرفت در سلامتی و مدیریت‌کردن بیماری‌ها کمک می­گیرد.

اکثر این متخصص‌ها در بیمارستان، خانه‌های سالمندان، مرکز‌های مراقبت‌های طولانی‌مدت یا مطب‌های پزشکی مشغول به کار هستند.

دکتر تغذیه بیشتر به‌عنوان قسمتی از یک تیم مراقبت‌های بهداشتی چند رشته‌ای که شامل پزشکان، مددکاران اجتماعی و پرستاران است کار می‌کند. متخصص تغذیه می‌تواند در بهبودی درمان برای بسیاری از مشکلات از جمله آلرژی، مشکلات وزن و اختلالات گوارشی به شما کمک‌ کند.

یک دکتر خوب تغذیه چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که دکتر تغذیه کیست؟ حال به ویژگی‌هایی که یک دکتر تغذیه خوب باید داشته باشد نیز می‌پردازیم:

  • باید صبر و تحمل بسیاری داشته باشد و تمام شرایط مراجعه­کننده را در نظر بگیرد.
  • با مراجعه­کننده، خوش­اخلاق رفتار کند.
  • تنها به فکر منفعت خود نباشد و سلامتی بیمار را در اولویت کارش قرار دهد.
  • اطلاعات و دانش کافی درباره خواص مواد غذایی و همه خوراکی­ها و انواع رژیم غذایی داشته باشد.
  • علاوه‌بر سلامت جسم، به سلامت روح‌وروان و سبک زندگی مراجعه­کننده­ها اهمیت بدهد.
  • همیشه اطلاعات خود را در زمینه مواد غذایی به‌روز نگه دارد.
  • هنگام نوشتن برنامه غذایی فرد، باید شرایط را به­طور کامل در نظر بگیرد.

متخصص تغذیه چه ارتباطی با رژیم غذایی دارد؟

به انواع غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید، رژیم غذایی می‌گویند. می‌توان گفت کار اصلی دکتر تغذیه تعیین رژیم غذایی براساس شرایط خاص هر فرد خواهد بود و میزان کالری، ارزش‌ غذایی، میزان ویتامین و املاح موجود در خوراکی‌ها را تعیین می‌کند و کمک خواهد کرد شخص به جسم سالم و مد نظر خود برسد.

در رابطه با سوال دکتر تغذیه کیست می‌توان گفت که براساس برنامه غذایی روزانه خودتان یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای شما می‌نویسد. کار مهم دیگر متخصص، دادن انگیزه و انرژی برای هر فرد است. به‌خصوص برای افرادی که از وزن بسیار بالایی برخوردارند. این افراد طی مراحل مختلفی که برای کاهش وزن خود انجام می­دهند، ممکن است به نتیجه نرسیده و ناامید شوند.

لازم به ذکر است در این میان اشخاصی هم وجود دارند که از کاهش وزن شدید برخوردارند و به‌دنبال رژیم غذایی مناسب برای افزایش وزن هستند. شرایط روحی و حمایت از این افراد نیز نباید توسط متخصص نادیده گرفته شود.

متخصص تغذیه چه ارتباطی با رژیم غذایی دارد؟
متخصص تغذیه چه ارتباطی با رژیم غذایی دارد؟

چه زمانی به دکتر تغذیه نیاز داریم

بعد از بررسی موضوع دکتر تغذیه کیست اینکه چه زمانی به این دکتر احتیاج داریم نیز مهم است. علاوه‌بر مسئله پراهمیت وزن و ویژگی‌های جسمانی، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که امکان مراجعه افراد به دکتر تغذیه یا به‌کار بردن رژیم‌های خاص را افزايش می‌دهند. در ادامه به ذکرکردن چند نشانه می‌پردازیم که در هنگام روبه‌رو شدن با آنها بهتر است به دکتر تغذیه مراجعه کنید.

نامنظم کار‌کردن شکم

به گفته بسیاری از متخصصان، حرکات روده در طول روز حتما باید یک یا 2 بار اتفاق بیفتد. اگر شما یک روز را بدون رفتن به توالت به سر برده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و اگر نمی‌خواهید چنین کاری را انجام دهید، از خوردن مواد غذایی که موجب یبوست می‌شوند بپرهیزید.

 داشتن دل­پیچه هنگام مصرف لبنیات

افرادی هستند که به لاکتوز حساسیت دارند و هنگام مصرف لبنیات دچار دل­درد می‌شوند. این افراد می‌توانند لبنیات را به روش‌های دیگر مصرف کنند.

رژیم نامناسب

شما با داشتن انواع تغذیه و رژیم مختلف و خوردن قرص‌های مضر هیچ­وقت نتایج کاهش وزن را نخواهید دید، یا اگر چنین نتیجه­ای را مشاهده کردید، به‌زودی به حالت اولیه خود بر می‌گردید.

اما با مراجعه‌ به دکتر تغذیه به‌جای برنامه غذایی سنگین و نامناسب، یک برنامه غذایی مناسب و مخصوص به خودتان تجویز خواهد شد که شما را به هدفتان خواهد رساند.

سوزش و رفلکس معده

رژیم غذایی که توسط دکتر برای شما نوشته می‌شود، می‌تواند کمک کند علائم اسید معده به­حداقل برسد. البته این موضوع را با پزشک در میان بگذارید که یک بیماری دیگری را به‌دنبال نداشته باشد.

کاهش و افزایش اشتها

کاهش و افزایش اشتها می‌تواند علائم هشداردهنده و مهمی برای هر شخصی باشد و دکتر تغذیه و پزشک با بررسی‌کردن این موضوع می­تواند بفهمد چه اتفاقی افتاده است.

کلسترول بالا

با دنبال‌کردن یک رژیم غذایی سالم می‌توانید سبب پایین­آوردن کلسترول شوید و احتمال بیماری قلبی و حمله قلبی را از خود دور کنید.

فعالیت زیاد و کم­نکردن وزن

برخی از افراد با اینکه فعالیت زیادی دارند، نه تنها وزن کم نمی‌کنند، بلکه مرتب به وزن­شان اضافه می­شود. همچنین هنگامی که همه نکات اصلی را رعایت کرده­اند، باز هم با عدم توانایی برای کاهش وزن روبه‌رو هستند. این افراد باید مشکل خود را با دکتر تغذیه در میان بگذارند.

کاهش وزن سالم

کاهش وزن سالم مفهومی است که کمتر به آن پرداخته می­شود. پس یاد بگیرید که چطور به‌صورت سالم وزن خود را کم کنید. کم‌کردن وزن بدون کم‌شدن مواد مغذی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

پرخوری‌کردن

هنگامی که شما ناراحت، غمگین و حتی خوشحال هستید و نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید، این عمل می‌تواند موجب افزایش وزن و همه بیماری‌های مربوط به آن از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان شود.

لاغری زیاد

اگر شما در تمام طول روز در حال فعالیت و کار هستید و کاهش وزن دارید یک برنامه رژیم غذایی مناسب موجب می‌شود مغز و ماهیچه‌های شما سوخت را تامین و از پایین­آمدن انرژی نیز جلوگیری کند.

بارداری

دکتر تغذیه می‌تواند برنامه غذایی مناسب و سالم را مخصوص خانم‌های باردار تجویز کند که در طی بارداری اطمینان کامل داشته باشند همه مواد مورد نیاز برای نوزادشان تامین می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله پاسخ دادیم به اینکه دکتر تغذیه کیست و چه وظایفی دارد و در چه زمانی باید به او مراجعه کنیم. دکتر تغذیه نیز مانند سایر پزشکان اهمیت خاص خود را دارد و می‌تواند با تجویز یک برنامه غذایی سالم و مناسب جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x