خانه » خطر تزریق و مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس
خطر تزریق و مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس
خطر تزریق و مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس
پوست ، مو و زیبایی

خطر تزریق و مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

Sending
User Review
0 (0 votes)

پزشکی زیبایی یک رشته ی معتبر در دنیای امروز است که با تکنیک ها و خدمات کم تهاجمی معرفی می شود. تزریق بوتاکس و لیزر از جمله ی این روش ها هستند که نیازی به جراحی و بیهوشی عمومی ندارد. پیشرفت ها در تکنیک ها و فناوری های زیبایی به پزشکان این امکان را می دهد که از روش های ایمن و موثر در مطب استفاده کنند و در جهت حفظ ظاهر طبیعی و سالم و زیبا به مراجعه کنندگان کمک کنند. سم بوتولینوم بهترین روش زیبا سازی پوست است که امروز انجام می شود. بازار و نوع پروتئین هایی است که توسط باکتری های فرموله شده سنتز می شود و مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار می گیرد. از آنجایی که در بوتاکس از این سم استفاده می شود باید نواحی و مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس را به خوبی شناخت تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

 

مناطق خطرناک بوتاکس

مناطق خطرناک بوتاکس
مناطق خطرناک بوتاکس

بعضی از نواحی صورت هستند که مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس محسوب می شود. خطرناک بودن تزریق در این مناطق معمولاً افراد را برای تزریق بوتاکس با شک و تردید مواجه می کند. زیرا در صورتی که تزریق اشتباه صورت بگیرد، عوارض نا خواسته و جبران ناپذیری ممکن است ایجاد کند. بوتاکس یکی از پر تقاضا ترین روش های زیبایی غیر جراحی در تمام دنیا است. اما به هر حال خطرات خاص خود را دارد. گاهی تزریق اشتباه آنقدر مشکل ساز و پر هزینه می شود که فرد و اطرافیان او را به طور کلی از چنین کاری پشیمان می کند.

 

نقش فرد درمانگر در تزریق بوتاکس

شخصی که تزریق بوتاکس را برای شما انجام می دهد، نقش بسیار مهمی در بروز عوارض و خطرات جلوگیری از این خطر ها خواهد داشت. مثلاً یک فرد بی تجربه و غیر متخصص در زمینه ی تزریق بوتاکس ممکن است مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس را به درستی نشناسد و تزریق خطرناکی برای شما انجام دهد. به همین دلیل برای پیشگیری از تزریق در مناطق ممنوعه باید به متخصص متبحر برای تزریق بوتاکس مراجعه کنید. به این ترتیب به هیچ عنوان در جایی غیر از کلینیک ها و مطب پزشک مثل آرایشگاه ها این کار را انجام ندهید. وگرنه ممکن است خطرات جدی برای شما ایجاد کند و از نتیجه کار نه تنها رضایت نداشته باشید که مشکلات عدیده ای نیز پیدا کنید.

 

چرا بوتاکس می تواند خطرناک باشد؟

بوتاکس  به هر حال یک سم است که روی دستگاه عضلانی بدن تاثیر می گذارد. همانطور که می دانید انقباض عضلات هستند که باعث چین و چروک پوست می شوند. بنا بر این بوتاکس با فلج کردن عضلات زیر پوست مانع از ایجاد خطوط روی پوست و ایجاد شدن چروک ها خواهد شد. معمولاً در نواحی اطراف چشم، اطراف لب ها و بر روی گونه ها چروک های بیشتری دیده می شود و افراد متقاضی بیشتری برای تزریق بوتاکس در این نواحی هستند.  دقیقا در همین نواحی نحوه ی تزریق بوتاکس و نقطه انتخابی برای تزریق باید به دقت انجام شود. برای مثال نقاط خطر به طور خلاصه عبارتند از:

  • زیر لب پایین
  • دو طرفه لب ها
  • روی گونه ها
  • بالای لبه فوقانی
  • روی پلک های بالا و پایین و یک سانت از اطراف چشم ها
  • روی ابرو ها
  • دو طرف بینی

 

تزریق بوتاکس برای چه افرادی خطرناک است؟

بعضی از افراد هستند که به طور بالقوه کاندیدای مناسبی برای تزریق بوتاکس به حساب نمی آیند. برای چنین افرادی بوتاکس بیشتر از اینکه فایده داشته باشد خطرناک است و عارضه ایجاد می کند. این افراد عبارتند از:

  • کسانی که دچار نقص ایمنی و یا مشکلات و بیماری عضلانی-عصبی هستند
  • افرادی که در محل مورد تزریق دچار حساسیت، عفونت یا تبخال باشند
  • خانم های باردار و شیرده نباید بوتاکس تزریق کنند
  • آن دسته از افرادی که به مواد بوتاکس حساسیت دارند و افرادی که به طور کلی حساسیت ها و آلرژی های زیادی نسبت به مواد دارویی نشان می دهد
  • افرادی که می خواهند در آینده نه چندان دور جراحی انجام دهند
  • همچنین افرادی که چین و چروک های عمیق دارند تزریق بوتاکس تاثیر چندانی روی چهره آن ها ندارد و این کار برایشان مناسب نیست
  • مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده خون نیز نباید بوتاکس تزریق کنند

 

مناطق ممنوعه بوتاکس: ناحیه ی Glabella

مناطق ممنوعه بوتاکس ناحیه ی Glabella
مناطق ممنوعه بوتاکس ناحیه ی Glabella

این قسمت بین ابرو ها همچنین به استخوان زیرینی اشاره دارد که در آن شریان های مهمی رد شده اند که عمیق یا سطحی هستند. تمام این ناحیه یکی از مناطق ممنوع تزریق بوتاکس در پیشانی محسوب می شود. چون دو شریان اصلی از آن رد شده است. تزریق بیش از حد بوتاکس زیر سطح پوست می تواند منجر به انسداد رگ های ریز تغذیه کننده چشم شود و منجر به مشکلات جدی در بینایی خواهد شد. در موارد حاد اختلال بینایی و در موارد نادر نابینایی نیز ممکن است ایجاد شود.

 

مناطق ممنوعه بوتاکس: ناحیه گیجگاه

یکی دیگر از مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس ناحیه ی شقیقه هاست که در کنار حفره ی چشم قرار دارد. در این منطقه نیز شریان هایی عبور کرده اند که به سمت پشت چشم می رود. اگر بوتاکس در این ناحیه به اشتباه تزریق شود ممکن است خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

 

مناطق ممنوعه بوتاکس: نواحی زیر چشم

فاصله ای در حدود یک سانتی متر زیر گودی چشم ها ناحیه ی خطرناک برای تزریق بوتاکس محسوب شود. پزشکان باید از تزریق بوتاکس در ناحیه ای به صورت عمیق جداً خودداری کنند. اگر افراد غیر حرفه ای این کار را انجام دهند ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد کند.

 

مناطق ممنوعه بوتاکس: ناحیه اطراف دهان

یکی دیگر از مناطق ممنوع بوتاکس نواحی اطراف دهان است که در آن شریان هایی وجود دارد که خون را به غشای مخاطی می رساند. تزریق عمیق در حاشیه ی لب ها می تواند خطرناک باشد.

 

مناطق ممنوعه بوتاکس: ناحیه بینی

آخرین و البته نه کم اهمیت ترین ناحیه از مناطق ممنوع بوتاکس ناحیه ی بینی است. زیرا شریان های پشتی بینی با شریان های صورت و عروق ارتباط زیادی دارند و استفاده از پر کننده ی نادرست از جمله بوتاکس می تواند عوارض جدی مثل کوری یا ایسکمی چشمی ایجاد کند.

 

جلوگیری از عوارض تزریق بوتاکس در نواحی خطرناک

جلوگیری از عوارض تزریق بوتاکس در نواحی خطرناک
جلوگیری از عوارض تزریق بوتاکس در نواحی خطرناک

معمولاً مراجعه به پزشک و متخصص در یک کلینیک معتبر برای تزریق بوتاکس شما را از خطرات احتمالی و تزریق نادرست در مناطق ممنوعه محافظت می کند. در نهایت ممکن است کمی قرمزی و در صورت حساس بودن پوست کبودی خفیفی در محل تزریق ایجاد شود. اما مراجعه به افراد غیر متخصص مثل آرایشگر ها و اپراتور ها که بدون در نظر گرفتن نقاط حساس خطرات تزریق بوتاکس انجام می شود، می تواند آسیب هایی برای بافت صورت فرد ایجاد کند. پس بهترین کار برای جلوگیری از این عوارض مراجعه به فرد متخصص و اجتناب از مراجعه کردن به افراد غیر متخصص است.

 

چه آسیب هایی ممکن است در اثر تزریق بوتاکس رخ دهد؟

در صورت مراجعه به افراد غیر متخصص و تزریق نادرست ممکن است آسیب های زیر در انتظار افراد باشد:

  • آسیب شدید به بافت زیر پوست در صورت تزریق نامناسب
  • جابجا شدن حرکت جسم در زیر پوست و منتقل شدن آن به مناطق دیگر که در کنار چشم ها بسیار خطرناک است
  • نا متقارن شدن بافت های صورت
  • خونریزی و کبودی شدید در زیر پوست
  • عدم رسیدن به نتیجه دلخواه از تزریق بوتاکس و پرداخت هزینه
  • ایجاد مشکلات در تنفس افراد
  • فلج شدن عضلات مهم صورت و مشکل در بلع و تکلم
  • ایجاد ضعف عضلانی و حتی در برخی از موارد از دست دادن کنترل ادرار
  • در موارد نادر ایجاد مشکلات بینایی و تغییر دید
  • ایجاد احساس درد و خشکی در چشم
  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه
  • ایجاد درد در فک یا شانه ها و ضربان قلب نا منظم

 

مناطق مجاز تزریق بوتاکس

در این مقاله از مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس گفتیم و شرح دادیم که باید با مراجعه به متخصص متبحر از تزریق بوتاکس در نواحی ممنوع و اشتباه جلوگیری کنید تا از عوارض آن در امان باشید. باید گفت که در واقع سه نقطه در اطراف چشم و پنج نقطه در بین ابروها و پنج نقطه در پیشانی هستند که از نظر سازمان غذا و دارو برای تزریق بوتاکس مناسب شناخته شده اند. به طور کلی تزریق در سایر نواحی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در عین حال میزان تزریق، عمق تزریق و جهت تزریق همگی در یک تزریق مناسب و درست اهمیت دارند. بنا بر این اگر تمایل دارید که بهترین نتیجه را از تزریق بوتاکس بگیرید، حتما باید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

 

 

https://www.kshvid.com/botox-danger-zones/

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x