خانه » بهترین روش تغذیه برای پوکی استخوان
تغذیه برای پوکی استخوان
تغذیه برای پوکی استخوان
بهداشت و سلامت

بهترین روش تغذیه برای پوکی استخوان

تغذیه برای پوکی استخوان

غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین  D برای بدن، به ویژه به عنوان تغذیه برای پوکی استخوان برای تقویت تراکم استخوان مفید هستند. ویتامین C ، پتاسیم و منیزیم نیز نقش مهمی دارند . به همین دلیل است که رژیم غذایی جهت پیشگیری از پوکی استخوان باید حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و همچنین منابع پروتئین بدون چربی باشد.

بیماری پوکی استخوان را جدی بگیرید؛ زیرا علائم آن بدون درد است. اما درصورت شکستگی استخوان، خطر آن آشکار می شود زیرا مدت طولانی تا بهبودی کامل طول می کشد و ممکن است فرد را در مقابل عفونت های سیستمیک آسیب پذیر کند. اما باید بدانیم که برای پوکی استخوان چی بخوریم.

چند غذای فوق العاده را برای پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان ارائه می کنیم:

 

سبزی های دارای برگ سبز تیره

غالبا لبنیات را تنها منبع کلسیم می دانیم؛ اما کلسیم در بسیاری از سبزیجات مانند کلم یافت می شود. آنها همچنین حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین K هستند، که در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان موثر است.

 

سیب زمینی

علاوه بر کلسیم و ویتامین D ، منیزیم و پتاسیم هم برای سلامتی استخوان بسیار مهم هستند. درواقع مجموع این مواد مغذی برای محافظت از استخوان ها لازم است. کمبود منیزیم می تواند تعادل ویتامین D بدن را از بین ببرد.

سیب زمینی شیرین و سفید هر دو منبع غنی از منیزیم و پتاسیم هستند. فقط حتماً برای حفظ ارزش غذایی، به جای سرخ کردن سیب زمینی در روغن، سیب زمینی را آب پز یا کبابی مصرف کنید.

 

مرکبات

همه می دانند که مرکبات منبع عالی ویتامین C هستند اما ممکن است از نقش مهمی که ویتامین C در جلوگیری از پوکی استخوان دارد، آگاه نباشند. ویتامین C برای تامین کلاژن مورد نیاز فیبر استخوان و غضروف، ضروری است.

 

ماهی

بسیاری از انواع ماهی های چرب مقدار کافی ویتامین D را برای بدن تامین می کنند. ماهی همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که علاوه بر سلامت استخوان ها می تواند از مفاصل و سلامت قلبی عروقی نیز پشتیبانی کند.

به ویژه ماهی سالمون منبع بسیار خوبی از پتاسیم است و حاوی کلسیم نیز هست. دلیل کلسیم این است که استخوان های کوچک و نرم با گوشت بسته بندی می شوند. در مورد ساردین هم همینطور است.

 

بادام

بادام نه تنها سرشار از نظر کلسیم و پتاسیم است بلکه به راحتی در رژیم غذایی گنجانده می شود. آنها را می توان به عنوان یک میان وعده یا به صورت خرد شده در سالاد مصرف کرد. بادام حاوی مقدار کمی چربی است؛ اما جای نگرانی ندارد زیرا برای به دست آوردن ارزش غذایی بادام، نیاز به خوردن تعداد زیادی بادام نیست.

برای حفظ و ترمیم پوکی استخوان تغذیه برای پوکی استخوان را جدی بگیرید.

 

منبع