خانه » تاثیر فولیک اسید قبل از بارداری
تاثیر فولیک اسید قبل از بارداری
تاثیر فولیک اسید قبل از بارداری
بهداشت و سلامت

تاثیر فولیک اسید قبل از بارداری

 

فولیک اسید قبل از بارداری، برای کسی پوشیده نیست. بدن یک زن باردار برای بارداری سالم و نوزاد سالم به ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی، چربی ها و کربوهیدرات های متعدد احتیاج دارد. اسید فولیک یکی از مهمترین مواد مغذی برای یک زن باردار است. مصرف فولیک اسید به حاملگی سالم و رشد مناسب کودک کمک می کند. فولیک اسید از لوله عصبی کودک مراقبت می کند که به نوبه خود از رشد مغز و نخاع محافظت می کند. با افزایش حجم خون به دلیل ایجاد جفت، میزان نیاز به فولیک اسید افزایش می یابد. این نیاز فقط با مصرف کافی اسید فولیک برآورده می شود. برای محافظت از کودک در برابر بیماری ها، بهتر است که قبل از تصمیم گیری برای بارداری، شروع به مصرف اسید فولیک کنید.

فواید مصرف اسید فولیک

اسید فولیک برای سلامتی مادر و کودک ضروری است. برخی از دلایل فولیک اسید قبل از بارداری: اسید فولیک به جلوگیری از سقط جنین و عوارض حاملگی کمک می کند. از کودک در برابر نقایص هنگام تولد محافظت می کند. یک محافظ پیشگیرانه در برابر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی است. همچنین از بروز شکاف لب و کام جلوگیری می کند. اسید فولیک برای رشد سلول و جلوگیری از آسیب بسیار ضروری است. همچنین احتمال ابتلا به سرطان در آینده را به حداقل می رساند. سطح پایین تر اسید فولیک ممکن است منجر به سقط ناگهانی شود.

نکاتی مورد مصرف اسید فولیک

قبل از بارداری یا در اوایل بارداری، با مشورت پزشک، 400 میلی گرم اسیدفولیک کافی است. به جهت فولیک اسید قبل از بارداری، تاریخچه پزشکی قبلی خود را در نظر بگیرید و در مورد میزان اسید فولیک مورد نیاز خود با پزشک خود صحبت کنید. به عنوان مثال، خانم هایی که شرایط پزشکی خاص مانند دیابت یا صرع دارند، به دوزهای بیشتری از مکمل های اسید فولیک نیاز دارند. البته اسیدفولیک بیش از حد ممکن است با عوارض جانبی مانند اختلال در تنفس، بثورات پوستی و غیره همراه باشد. باید همیشه از دستورالعمل پزشک خود پیروی کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

منابع طبیعی اسید فولیک

درست مانند سایر مواد مغذی، مهم است که اسید فولیک را بصورت طبیعی در رژیم غذایی خود بگنجانید تا کمتر نیاز به مصرف مکمل ها پیدا کنید. در زیر برخی غذاهای سرشار از اسید فولیک ذکر شده است: سبزیجات تیره سرشار از اسید فولیک هستند. سایر سبزیجات مانند چغندر، مارچوبه و غیره نیز به عنوان منبع خوبی از اسید فولیک در نظر گرفته می شوند. میوه هایی مانند پرتقال، کیوی، موز، توت فرنگی و هندوانه سرشار از اسید فولیک هستند. توصیه می شود تا حد ممکن بسیاری از غذاهای غنی از فولات را در رژیم غذایی دوران بارداری خود بگنجانید و مکمل ها را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید. درهر صورت، فولیک اسید قبل از بارداری را جدی بگیرید.

 

منبع