خانه » چطوری استریمر شویم؟ راهنمای جامع و کامل
چطوری استریمر شویم؟ راهنمای جامع و کامل
چطوری استریمر شویم؟ راهنمای جامع و کامل
سرگرمی

چطوری استریمر شویم؟ راهنمای جامع و کامل

Sending
User Review
0 (0 votes)

 

اگر در سال‌ های اخیر زمانی را در فضای وب از جمله یوتیوب، شبکه های اجتماعی و یا حتی مرورگر ها سپری کرده باشید، احتمالاً تا کنون به کلمات استریم یا استریمر برخورد کرده اید. استریم کلمه ای است که برای توصیف تماشای درخواستی ویدیو ها در سرویس هایی مثل نتفلیکس و یا یوتیوب مورد استفاده قرار می گیرد. اما این تنها کاربرد کلمه استریم نیست! در واقع استریمر هایی در سرتاسر جهان وجود دارند که تمام روز های زندگی خود را صرف بازی و تفریح می کنند و جذابیت زیادی پیدا کرده اند و از همین راه کسب در آمد می کنند.  به طوری که در دنیای امروز افراد زیادی به دنبال پاسخ این پرسش هستند که چطوری استریمر شویم؟ با ما همراه باشید تا در مورد ابعاد مختلف استریم به طور کامل صحبت کنیم.

 

استریمر چیست؟

قبل از اینکه بررسی کنیم چطوری استریمر شویم، ابتدا باید بدانیم که استریمر چیست یا بهتر بگوییم کیست؟ استریمر در اصطلاح به کسانی می گویند که ساعت ‌های متمادی بدون هیچ وقفه ای بازی های ویدیویی انجام می ‌دهند و روند این بازی‌ ها را با بینندگان زیادی در پلتفرم های فضای وب به اشتراک می گذارند. با توجه به زمان زیادی که از زندگی افراد صرف بازی کردن می شود، به مرور زمان این کار به شغلی برای بعضی از افراد تبدیل شده است و استریم کردن منبع درآمد اصلی آن هاست. استریمر ها در سراسر دنیا در آمد قابل توجهی در طول ماه کسب می کند و همین سبب شده است که این شغل، جذابیت زیادی برای افراد پیدا کند.

 

چرا یک نفر استریمر می شود؟

قصد داریم در ادامه ی این مقاله نکات استریمر شدن را با هم بررسی کنیم. اما خوب است پیش از کسب اطلاع از راه و روش اینکه چطوری استریمر شویم، ابتدا به این سوال بنیادی پاسخ بدهیم که اصلاً چه دلیلی برای استریم شدن وجود دارد؟ میلیون ها نفر در سراسر دنیا این شغل را دارند و هر کدامشان دلایل جداگانه و شاید منحصر به فردی برای خود دارند. البته یکی از رایج ترین دلایلی که برای این کار وجود دارد این است که افراد عنوان می کنند، کاری دارند که دوست دارند آن را انجام دهند و این عشق به بازی را با دیگران به اشتراک می گذارند. جالب است که بدانید همه ی استریمر ها، بازی کننده های حرفه ای نیستند و نمی توانند در تمام بازی ها برنده باشند. اما، از پلتفرم های اجتماعی برای ایجاد یک جمع مثبت و دوستانه استفاده می کنند.

 

استریم موفق و با کیفیت

همیشه افراد زیادی در دنیا وجود دارند که دوست دارند یک استریم با کیفیت برای تماشا پیدا کند. مطمئناً کسانی که مانند هر شغل و مهارت دیگری برای استریم زمان کافی می گذارند و تلاش می کنند، موفق خواهند بود. این افراد هستند که می توانند دنبال کنندگان را به خود جلب کنند و نتایج بازی های شگفت انگیز خود را به نمایش بگذارند. حتی فواید بازی های رایانه ای برای کودکان را نیز از زبان این افراد می شنویم.

 

یک استریمر چقدر درآمد دارد؟

واقعیت این است که استریم یک صنعت رو به رشد است و برای کسب درآمد خوب از این حوزه ی کاری، به اشتیاق و فداکاری برای رسیدن به نقطه ی درآمد پایدار نیاز است. مقدار درآمدی که یک استریمر در هر ماه به دست می آورد،  می تواند بسیار متفاوت باشد. استریمر های موفق درآمد های نجومی در طول سال از این کار کسب کنند. در بین استریمر های ایرانی درآمد ماهی ۲۰ میلیون تومان هم گزارش شده است. نکته اینجاست که سقف درآمدی این شغل هیچ محدودیتی ندارد و به انگیزه و اشتیاق و زمانی که شما صرف می کنید بستگی دارد.

 

شروع استریم

شروع استریم
شروع استریم

گام اول برای تمام کسانی که می پرسند چطوری استریمر شویم این است که بدانند به چه لوازمی نیاز دارند. اول از همه به یک حساب کاربری در پلتفرم های پخش مثل یوتیوب، Twitch  و … نیاز است. در گام بعدی اگر کنسول بازی ویدیویی Xbox One یا PS4 در دسترس باشد عالیست. برای افرادی که بخواهند چهره ی خود را نشان بدهند هد ست ثابت و یک دوربین خارجی نیز لازم است. برای اینکه بینندگان شما خسته نشوند، حداقل باید با صدا با آن ها ارتباط داشته باشید تا محیط استریم شما را ترک نکنند. همانطور که درآمد استریم سقف ندارد، تجهیزاتی که می توانید برای بهبود کیفیت کار خود به کار بگیرید نیز انتها ندارد. بهتر است با لوازم اولیه شروع کنید و کم کم کار خود را بهبود ببخشید.

 

بهترین پلتفرم ها برای استریم

پلتفرم های زیادی وجود دارد که شما می توانید آن را برای شروع استریم انتخاب کنید. البته بهتر است  جایی را برای خودتان انتخاب کنید که رقبای کمتری در آن داشته باشید. البته از طرفی پر طرفدار بودن یک برنامه و زیادتر بودن جمعیت کار برهای آن نیز برای انتخاب بسیار مهم است. مثلاً در توییچ بیش از ۱۴۰ میلیون نفر فعالیت دارند و امکانات درآمد زایی برای استریمر ها در این برنامه بسیار زیاد است. برنامه هایی که می توانید از آن ها برای کار خود استفاده کنید عبارتند از:

  • Twitch
  • Youtube
  • Mixer
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • IBM Cloud Video (Ustream)
  • Persicope
  • Bambuser

 

اتاق مناسبی برای استریم انتخاب کنید

اتاق مناسبی برای استریم انتخاب کنید
اتاق مناسبی برای استریم انتخاب کنید

علاوه بر ابزاری که برای استریم نیاز دارید مهم است که در چه اتاقی و با چه پشت زمینه ای کار خود را آغاز می کنید. استریم های مورد علاقه ی خود را در این زمینه مرور کنید. مطمئناً تصاویر پشت زمینه ای که انتخاب کرده اند شما را به خود جلب کرده است.  اتاق های شلوغ و شلخته و تصاویری که غیر جذاب باشد نمی تواند مخاطبان زیادی برای شما دست و پا کنند. در عین حال لازم نیست وسایل عجیب و گران قیمت زیادی بخرید. کافیست کمی خلاقیت داشته باشید.

 

مزیت پلتفرم توییچ Twitch

توییچ نسبت به تمام بستر های دیگر این مزیت را دارد که تمام کاربران آن برای تماشای استریم وارد آن شدند و امکان کسب درآمد به دلار برای تمام افراد در آن وجود دارد. بسیاری از استریمر ها عنوان می کند که پلتفرم های دیگر درآمدی به مراتب کمتر از توییچ برای آن ها ایجاد کردند. البته های توییچ، مسائل خاص خود را دارد. مثلاً فقط به صورت زنده و آنلاین می توانید در آن استریم کنید و امکان پخش ویدیوی از قبل ضبط شده وجود ندارد و همانطور که گفته شد رقابت در این پلتفرم هم زیاد است.

 

نرم افزار پخش مخصوص استریم

نرم افزار پخش مخصوص استریم
نرم افزار پخش مخصوص استریم

برای اینکه بتوانید استریم را با کیفیت خوبی برای مخاطبان خود پخش کنید، نیاز دارید که یک نرم افزار مناسب و مخصوص استوری نداشته باشید. Open Broadcaster Software یا OBS یکی از نرم افزارهای رایج برای این کار است. البته بستر توییچ امکان استریم مستقیم را دارد. ولی به خاطر کیفیت پایینش توصیه نمی شود. خوشبختانه این بخش از کار شما نیازی به هزینه ندارد و به طور رایگان می توانید از خدمات چنین نرم افزار هایی استفاده کنید. اگر طرز کار OBS را به خوبی یاد بگیرید، می توانید عناصر گرافیکی را به صورت سرگرم کننده برای مخاطبان خود به کار ببندید و جذابیت کار خود را بالا ببرید.

 

مخاطب شناسی یاد بگیرید

اگر بخواهید برای تفریح و سرگرمی استریم انجام دهید، فقط کافیست بازی محبوب تان انتخاب کنید و آن را به اشتراک بگذارید. اما اگر قصد استریمر شدن و کسب درآمد از این راه را دارید لازم است مخاطب خود را به دقت شناسایی کنید. شما باید بتوانید از بین میلیون ها استریمری که در حال حاضر در پلتفرم های مختلف فعالیت می کنند، افراد را متقاعد کنید که پای محتوای شما بشینند و شما را تماشا کنند. به همین دلیل باید درست مثل هرکس با هر کسب و کار دیگری مخاطب خود را به خوبی شناسایی کنید و برایش جذاب باشید.

 

استریم را جدی بگیرید و زمانبندی داشته باشد

اگر واقعا قصد دارید این کار را به صورت حرفه ای ادامه دهید، لازم است ساعات مشخصی از روزهای هفته را به این کار اختصاص بدهید. داشتن برنامه زمانی مشخص به مخاطبان شما نیست این امکان را می‌دهد که برای دنبال کردن شما برنامه ریزی کنند. درست مثل برنامه های تلویزیونی که سر ساعت مشخصی مخاطبان خود را به تماشای جذب می کند. همیشه زمان بندی های خود را در اختیار مخاطب بگذارید. اگر فقط به خاطر لذت بازی این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که چطوری استریمر شویم، بهتر است این گزینه را کنار بگذارید و تماشا کننده باشید. یا صرفاً برای تفریح به این کار بپردازید.

 

تفاوت استریمر با سابقه و تازه کار

استریمر های با سابقه بدون توجه به اینکه چه بازی را انتخاب می کنند، همیشه جذب مخاطب به بالایی دارند و نیاز ندارند روی انتخاب بازی تمرکز داشته باشد. اما استریمر های تازه کار نمی توانند بازی دلخواهشان را انتخاب کنند و انتظار داشته باشند مخاطبان زیادی پای محتوای آن ها بنشیند. به همین دلیل برای شروع کار لازم است بازی هایی را انتخاب کنید که طرفداران زیادی دارد. چون در غیر این صورت در انتهای فهرست قرار می گیرید و افراد کمی تا انتهای فهرست به دنبال محتوای شما خواهند آمد. مهمتر از جذب مخاطب در این مرحله نگه داشتن مخاطب است که باید حتماً محتوایی جالب و سرگرم کننده در کنار بازی به آن ها ارائه بدهید تا به شما وفادار بمانند.

 

بازی های خیلی خیلی پر طرفدار خوب نیستند

وقتی تازه کار هستید باید بازی هایی را انتخاب کنید که پر طرفدار باشد اما نه بازی های خیلی خیلی پر مخاطب! ا استریمر های شناخته شده و معروف این بازی ها را انجام می‌دهند و مخاطبان هیچ وقت آن ها را رها نمی‌کند و پای محتوای شما نمی نشیند. این نکته را در انتخاب بازی فراموش نکنید! البته پس از انتخاب بازی درست، صبور باشید تا مخاطبان شما را بشناسند.این مهم ترین راز پاسخ به این سوال است که چطوری استریمر شویم.

 

در استریم تعامل با مخاطب را فراموش نکنید

در استریم تعامل با مخاطب را فراموش نکنید
در استریم تعامل با مخاطب را فراموش نکنید

استریم همیشه دارای دو بخش اصلی است. بخش اول مربوط به بازی منتخب شما برای نمایش و بخش دوم خود شما هستید. مثلاً مخاطبان دوست دارند با شما که بازی را انجام می دهید، تعامل داشته باشند. چت کردن به صورت زنده چه با شما چه با دیگر مخاطبان جذاب است و بازدید کننده های شما را بیشتر می کند. به این نکته توجه کنید که اشتیاق نشان دادن به تعامل با مخاطبان رمز نگه داشتن آن است. هرچقدر بتوانید به مخاطبان خود احساس ارزشمند بودن بدهید و به آن ها القا کنید که برایشان اهمیت قائل هستید، آن ها را دور خود نگه خواهید داشت.

 

کار خود را با نور پردازی زیبا کنید

به خاطر داشته باشید که جلوه های بصری مخاطبان استریم را بیش از هر چیز دیگری جذب می کند. هر چقدر بتوانید جذابیت بصری کار خود را بیشتر کنید و کیفیت کار خود را بالاتر ببرید، در این کار موفق تر خواهید بود. یکی از کار هایی که باید روی آن سرمایه گذاری کنید همین نورپردازی است. به طوری که هم کار شما را با کیفیت تر جلوه دهد و هم اینکه زیبایی کار شما را چند برابر کند.

 

انواع استریم

شاید برای شما جالب باشد که بدانید استریم تنها به بازی‌ های ویدیویی محدود نمی شود. گرچه بزرگترین بخش فرهنگ استریم مختص بازی های ویدیویی است. به هر حال برای افرادی که اهل بازی نیستند، موضوعات دیگری برای دنبال کردن وجود دارد و همیشه افرادی در دنیا وجود دارند که موضوعات مورد علاقه ی خود را در ساعت های زیادی از شبانه روز در معرض دید کاربران دیگر قرار می دهند.  مثلا اگر سرگرمی محبوب شما آشپزی باشد، می توانید استریم هایی در این زمینه پیدا کنید یا حتی آرایش کردن یا هر کار مورد علاقه ی دیگری از هنر تا خوانندگی و غیره. تمامی موارد در مجموعه ی استریم قرار می گیرد. بنا بر این هر کسی می تواند یا دنبال کننده ی آن باشد و یا راه اندازی کننده ی آن استریم باشد و درآمد خوبی از آن کسب کند.

 

برای تماشای استریم چه کنیم؟

برای تماشای استریم چه کنیم؟
برای تماشای استریم چه کنیم؟

نکته ی جالب در مورد تمام شبکه هایی که استریم پخش می کنند مانند یوتیوب، twitch و mixer این است که  فیلم هایی که بصورت زنده پخش می شوند را تبلیغ می کنند. به همین دلیل می توانید هر زمانی که خواستید به یکی از این شبکه ها یا سایت ها بروید و استریمر ها از حضور شما استقبال خواهند کرد. اگر حوزه ی خاصی از بازی ها را انتخاب کرده اید نیز می توانید در نوار جستجوی این سایت ها آن را تایپ کنید تا استریم محبوب شما را به شما پیشنهاد بدهند. اگر به دنبال  پاسخ این سوال می گردید که چطوری استریمر شویم، بهتر است استریم افراد موفق را برای مدت تماشا کنید و از کیفیت کار های آن ها ایده بگیرید.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x