خانه » بهترین روش برای درس خواندن کودکان با ایجاد عادت های موثر
بهترین روش برای درس خواندن کودکان با ایجاد عادت های موثر
بهترین روش برای درس خواندن کودکان با ایجاد عادت های موثر
فرزند و والدین

بهترین روش برای درس خواندن کودکان با ایجاد عادت های موثر

Sending
User Review
0 (0 votes)

بچه ها در طول روز با مسائل زیادی روبرو هستند. ساعت های طولانی را در مدرسه می گذرانند و اگر مدارس برنامه های فوق برنامه نیز داشته باشند، زمان کمی برای انجام تکالیف باقی می ماند. به همین دلیل یافتن بهترین روش برای درس خواندن کودکان به رشد و پیشرفت تحصیلی آن ها کمک می کند. در هر حال بچه ها باید برای آزمون های پایان فصل و پایان ترم آماده شوند و باید هر طور شده کیفیت مطالعه ی خود را بهبود ببخشند و اثربخشی آن را به حداکثر برسانند.

 

مشکلات کودکان در راه مطالعه

علاوه بر تمام مسائلی که در بالا گفته شد، یافتن بهترین روش برای درس خواندن کودکان امروزه بسیار مهم است. زیرا بسیاری از بچه ها با درس خواندن مشکل دارند و متاسفانه دوران همه‌گیری ویروس کرونا همه چیز را بدتر کرده است. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در این دوران دچار مشکل شدند. علاوه بر استرس هایی که به روان بچه ها وارد شده است. تمرکز خود را بر روی درس ها از دست داده اند. به همین دلیل باید بچه ها را به سمت عادت های مطالعه ی مولد هدایت کنید و راهبردهای مفیدی برای آن ها پیدا کنید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید

در این مقاله قصد داریم نکات مختلفی را که کمک می کند فرزند شما در سال جاری به طور موثر و بهینه از زمان مطالعه ی خود برای پیشرفت در مدرسه استفاده کند، بیان کنیم. کار کردن روی این عادت ها هم در سال جاری و هم در سال‌ های آینده موفقیت کودکان شما را تضمین می‌کند. هم در مدرسه و هم در محل کار! پس با ما همراه باشید تا بهترین روش برای درس خواندن کودکان را با هم مرور کنیم و نکات مهم آن را یاد بگیریم.

 

چه چیزی درس خواندن را برای بچه‌ ها دشوار می کند؟

چه چیزی درس خواندن را برای بچه‌ ها دشوار می کند؟
چه چیزی درس خواندن را برای بچه‌ ها دشوار می کند؟

به منظور یافتن بهترین روش برای درس خواندن کودکان قبل از هر چیز باید علت مشکل بودن درس خواندن را برای بچه ها پیدا کنیم. تا بتوانیم آن را به خوبی حل کنیم. دلایل مختلفی که می تواند بچه ها را از درس خواندن زده کند، عبارتند از:

  • طولانی بودن ساعت های مدرسه و اینکه بسیاری از کودکان به اندازه کافی نمی خوابند.
  • فعالیت های اضافی بعد از مدرسه که گاه بسیار لازم هم هستند و قابل حذف نیستند.
  • درس خواندن در زمان خستگی و احساس نا امیدی از درک مطالب در وجود بچه ها شکل گرفته است.

 

دلایل مهم درس نخواندن کودکان

  • عدم علاقه: خودتان هم حتما تجربه کرده اید که در کودکی هر موضوعی را دوست نداشتید، برای شما کسل کننده بود. برای فرزند شما هم همینطور است. اگر به چیزی علاقه نداشته باشند، آن را نمیخواند
  • حواس پرتی ها: در عصری که ما زندگی می کنیم حواس پرتی ها نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده اند. وجود خواهر برادر های کوچک تر، تماس تلفنی با دوستان و بسیاری از کارهای دیگر حواس آن ها را پرت می‌کند
  • استرس و نگرانی: دانش آموزان در هر مقطعی ممکن است در مدرسه استرس را تجربه کنند. ممکن است انجام تکالیف و درس خواندن برای آن ها نگران کننده باشد. متاسفانه دوران همه گیری کرونا به استرس عادی مدرسه و دوران کودکی اضافه کرده است. بچه ها به سختی می توانند تمرکز کنند. البته شما می توانید از روش های درمان خانگی استرس در کودکان نیز در این مورد کمک بگیرید.

 

بچه ها باید برنامه ریزی را یاد بگیرند

مدرسه پر از کار هایی است که دانش آموزان باید هر روز آن را انجام بدهند. این کار به زندگی معمولی بزرگسالان شبیه است. به همین دلیل والدین در این زمینه به خوبی می‌ توانند به بچه هایشان یاد بدهند که باید چطور برنامه ریزی کنند. اگر فرزند شما در خواندن مشکل دارد، تنها کافیست بنشینید و با فرزند خود صحبت کنید. به آن ها فضایی بدون قضاوت کردن بدهید تا آنچه را که در زندگی شان می گذرد با شما به اشتراک بگذارند و به این ترتیب مهمترین مسائل آن ها را درک خواهید کرد. سپس با همفکری هم پاسخ را خواهید یافت.

 

از فناوری بهره ببرید

ما در عصر جدیدی زندگی می کنیم که فناوری همه جا هست. با دسترسی به اینترنت هر زمانی می‌ توانید تقریباً هر چیزی را که بخواهید یاد بگیرید. فقط کافیست نحوه ی استفاده ی درست از منابع آنلاین را خودتان یاد بگیرید و به بچه ها آموزش بدهید. این امر کلید موفقیت آینده ی فرزند شما در مدرسه و زندگی است. به فرزندتان کمک کنید تا در برنامه های آموزشی آنلاین بگردد و با حفظ تمرکز آنچه را که نیاز دارد، پیدا کند. در دنیای امروز فناوری، یادگیری را برای بچه ها بسیار جذاب و سرگرم کننده کرده است. پس، از گشت و گذار بچه ها در اینترنت نترسید. شاید بتواند بهترین روش برای درس خواندن کودکان باشد.

 

حواس پرتی ها را از بین ببرید

اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، هیچ کسی نمی تواند به طور کامل چند کار را همزمان انجام دهد. تمرکز برای تکمیل هر پروژه ای بسیار مهم است و این یعنی باید تمام حواس پرتی ها را از اطراف یک دانش آموز حذف کنید. خصوصاً اگر فرزند شما بیش فعال باشد. شایع ترین مشکلات حواس پرتی کودکان دستگاه های تلفن همراه هستند که باید در زمان مطالعه از دسترس بچه ها دور باشد. یا می توانید آن را در حالت هواپیما تنظیم کنید و به بچه ها هم یاد بدهید برای اینکار خودشان برنامه‌ریزی کنند. مثلا تلویزیون سر و صدای زیادی در خانه ایجاد می کند و عوامل دیگری نیز ممکن است حواس بچه ها را پرت کند. اگر می خواهید به خوبی نتیجه بگیرید، حتما حواس پرتی ها را حذف کنید.

 

داشتن استراحت های منظم اما کوتاه

برای اینکه کیفیت مطالعه بالا برود، باید هر یک ساعت مطالعه را با چند دقیقه استراحت و حتی استفاده از مواد خوراکی به پایان ببرند. اجازه ندهید بچه ها مدت های طولانی پشت سر هم برای مطالعه یک جا بنشینند. زیرا در این صورت کیفیت کار پایین می آید و آن ها را نا امید می‌کند. بسیاری از متخصصان برای افزایش بهره‌وری تکنیک ۲۵ دقیقه-  دقیقه را پیشنهاد می‌ کنند. یعنی ۲۵ دقیقه مطالعه و پنج دقیقه استراحت. فرزند شما در زمان استراحت می تواند:

  • عضلات بدن خود را کش بدهد
  • قدم بزند
  • میان وعده بخورد
  • یا یک کار تفریحی انجام دهد

 

داشتن جای ثابت و زیبا برای مطالعه

داشتن جای ثابت و زیبا برای مطالعه
داشتن جای ثابت و زیبا برای مطالعه

وقتی در فضایی باشید که از آن لذت می برید، تمرکز و بهره وری بسیار راحت تر است. برای کودکان نیز دقیقاً همین طور است. برای همین بهتر است، فضای ثابتی برای کودکتان فراهم کنید که آنجا درس بخواند و میز راحتی و زیبایی برای او انتخاب کنید. اجازه بدهید تزیین فضا با سلیقه ی خود فرزندتان باشد و دقت کنید که وسایل اطراف میز کار، حواس را پرت می کند. استفاده از لوازم یادگاری برای تزئین دکور ها اصلا مناسب نیست. چون فرزند شما را به یاد خاطرات می اندازد و این به هیچ وجه برای تمرکز کردن خوب نیست.

 

خواندن جایگزین ها را امتحان کنید

شاید خواندن یادداشت‌ها و کتاب‌ های درسی خسته‌ کننده شود. اما فرزند شما نیاز دارد که زمان طولانی روی درس ها تمرکز کند و خسته نشود. می توانید برای این کار چند جایگزین امتحان کنید. مثلاً:

  • طراحی فلش کارت برای کلمات واژگان بسیار مناسب است
  • جستجوی ویدیو های آنلاین برای توضیح موضوع درسی به روش جدید نیز مناسب است
  • ی توانید از کودکان بخواهید که تصویر یا نموداری برای نشان دادن مفاهیم علمی بکشند
  • بچه ها می توانند کتاب های صوتی یا پادکست هم امروزه برای بعضی از موارد درسی پیدا کنند
  • البته دقت داشته باشید به دام حواس پرتی های آنلاین نیافتند

 

تعیین زمان مشخص برای مطالعه

در دوران امروزی بچه ها معمولا بعد از مدرسه مستقیما به خانه نمی روند. ممکن است ورزش کنند یا کلاس های اضافه داشته باشند یا اینکه زمانی را برای صرف شام با خانواده در نظر بگیرند. به هر حال باید زمان‌ بندی مطالعه از پیش تعیین شده باشد و زمان مشخصی برای آن برنامه‌ریزی شود. با کمک شما باید زمان شروع و پایان تعیین کنند و وقفه های مطالعه را به دقت در نظر بگیرند. نقش شما در اینجا این است که به بچه ها کمک کنید به برنامه های خود پایبند باشند. به همین علت باید انعطاف پذیر باشید و ساعت مطالعه را بر هر کار دیگری در اولویت قرار بدهید. ممکن است پیدا کردن بهترین روش درس خواندن با برنامه ریزی چند هفته طول بکشد.

 

از قبل برنامه ریزی کنید

باید به این نکته توجه کنید که برنامه ریزی از قبل، یک راهبرد برای موفقیت در زندگی روزمره است، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان. فقط کافی است ۲۴ ساعت قبل تر این کار را انجام بدهید. اما باید دقت کنید که تا آخرین لحظه منتظر نمانید. مثلاً فرض کنید روز چهارشنبه آزمونی در راه است. باید فرزندتان را تشویق کنید که از روز دوشنبه برنامه ی خود را تنظیم کند و مطالب را به قسمت های قابل کنترل تقسیم کند. باید هر روز به برنامه خود پایبند باشد. به این ترتیب استرس نیز از او دور خواهد شد.

 

توجه به ورزش منظم و داشتن خواب کافی

توجه به ورزش منظم و داشتن خواب کافی
توجه به ورزش منظم و داشتن خواب کافی

نادیده گرفتن موارد ساده‌ ای مثل ورزش و زمان خواب می تواند در موفقیت دانش آموزان تاثیر بدی داشته باشد. ورزش روزانه مغز بچه ها را فعال نگه می‌دارد و داشتن زمان استراحت کافی کمک می کند سرحال تر باشند و درس خود را سر کلاس بهترین یاد بگیرند. به این ترتیب در زمان مطالعه انرژی کمتری می گذارند. به همین دلیل بهتر است حتی شده در اندازه ۱۰ دقیقه دوچرخه سواری ورزش روزانه برای بچه ها در نظر بگیرید. گاهی مطالعه ی بچه ها را به هوای آزاد ببرید و اجازه بدهید انرژی طبیعت را دریافت کنند. اجازه ندهید بچه ها پیش از خواب با گوشی بازی کنند که ممکن است خواب آن ها را دچار مشکل کند.

 

کودکان را رها نکنید

بهتر است که والدین در برنامه ریزی کودکان درگیر بمانند و کار آن ها را دنبال کنند. پیگیری شما باعث می شود مثل یک پشتیبان عمل کنید البته باید دقت کنید که کار شما تبدیل به یک کار مانند ناظم یا مراقب جلسه امتحان نباشد که به بچه ها حس بدی بدهد. باید به آن ها احساس حمایت بدهید. اگر در جریان کار باشید می توانید به آن ها کمک کنید که مدیریت بهتری روی کارهایشان داشته باشند و نقاط ضعفشان را زودتر کشف کنند. به همین دلیل در کنار تمام مشغله هایی که دارید، حتماً برای این کار زمان بگذارید. حتی در کنار فرزندتان مطالعه کنید. شده کتاب جدیدی بخوانید یا یک زبان خارجی یاد بگیرید. به هر حال خوب است که فرزند شما جدیت شما را نیز ببیند، این کار عادت های خوبی در فرزندان ایجاد می کند.

 

دید بلند مدت داشته باشید

مطمئن باشید تمام تمرین هایی که در سنین کودکی در کنار فرزندتان در نظر می گیرید و عادتهای مطالعه قوی که در فرزند خود ایجاد می کنید، در کنار تمرکز، بر تمام زندگی او اثر خواهد گذاشت این مسائل تنها مربوط به دوران مدرسه نیست در واقع شما دارید فرزند خودتان را برای دورانی تربیت می کنید که در شغل خود نیز فرد موفقی باشند. به همین دلیل بهترین روش درس خواندن برای کودکان فقط برای مدرسه مفید نیست و می‌ تواند از آن ها فرد دیگری بسازد.

 

مهارت خوب گوش دادن

به بچه‌ ها گوشزد کنید و سعی کنید به آن ها کمک کنید تا تمرین کنند خوب گوش دهند. با این کار اگر سر کلاس درس به تدریس معلم به خوبی گوش بدهند، فرایند یادگیری و مطالعه را از همانجا آغاز کرده اند و در زمان مطالعه در خانه احساس خیلی بهتری داشت خواهند داشت. پس بهتر است روی مهارت خوب گوش دادن کودکان کار کنید تا نتیجه گیری بهتری از تمرکز و مطالعه بگیرند.

 

خوب یادداشت برداشتن را به بچه ها یاد بدهید

خوب یادداشت برداشتن را به بچه ها یاد بدهید
خوب یادداشت برداشتن را به بچه ها یاد بدهید

اگر یادداشت برداری های بچه ها سر کلاس درس خوب باشد، مطالعه ی آن ها را بسیار ساده تر و موفقیت آمیز تر خواهد کرد. به بچه ها گوشزد کنید نه فقط چیز هایی که روی تخته نوشته می شود، بلکه تمام مطالبی که معلم در طول کلاس به آن اشاره می کند را یادداشت برداری کنند. ضبط کردن صوت کلاس و گوش دادن دوباره ی آن نیز می تواند راهکار خیلی خوبی برای مطالعه و یادگیری بهتر باشد.

 

ارزیابی های پیوسته و منظم

مطمئن باشید عادت های مطالعه ی قوی یک شبه ایجاد نمی شود. بهتر است همراه با فرزندتان به طور پیوسته برنامه را باز بینی کنید و به این ترتیب می توانید متوجه شوید که کجای برنامه‌ ریزی مشکل دارد. برنامه ریزی را تا جایی تغییر بدهید که بچه ها بتوانند به طور کامل به برنامه خود پایبند باشند و احساس خوبی پیدا کنند. حتی در زمانی که همه چیز به خوبی پیش می‌ رود نیز بهتر است هر هفته کمی زمان بگذارید تا برای بهتر کردن برنامه با هم صحبت کنید و در صورت نیاز تغییرات را اعمال کنید. به این ترتیب بهترین روش برای درس خواندن کودکان را پیدا خواهید کرد فقط کافیست انعطاف پذیر باشید و با هم کار کنید.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x