خانه » تاثیر جملات شکرگزاری مثبت بر زندگی
تاثیر جملات شکرگزاری مثبت بر زندگی
تاثیر جملات شکرگزاری مثبت بر زندگی
روانشناسی

تاثیر جملات شکرگزاری مثبت بر زندگی

Sending
User Review
0 (0 votes)

همیشه کار ساده ای نیست که در موقعیت های مختلف زندگی و در بالا و پایین های آن، شکر گزار باشید. با این وجود جملات شکرگزاری مثبت تا حد زیادی می توانند حال و هوای شما را تغییر دهند. البته دانستن فواید شکرگزاری و تاثیر آن بر زندگی مهمترین نیروی محرکه برای ایجاد و جاری کردن احساس شکر گزاری در زندگی شماست.

 

شکرگزاری چیست؟

در واقع شکرگزاری نشان دادن احساس سپاس برای هر چیز ارزشمندی در زندگی شماست. صرف زمان روزانه برای توجه به چیز هایی که می توانید در زندگی بخاطر آن ها سپاسگزار باشید، حال و هوا و احساس شما را دگرگون خواهد کرد. شاید داشتن احساس رضایت و سپاسگزاری پس از یک موفقیت کار ساده ای باشد. اما، تبدیل کردن سپاسگزاری به روتین روزانه و در تمام شرایط زندگی، حتی در سختی ها، یک چالش است. لازم است که دقیقا در اوج احساسات منفی، کنترل خود را به دست بگیرید و احساس خود را به سمت شکرگزاری هدایت کنید. شکرگزاری در واقع مثل عضله ای است که می توانید آن را تقویت کنید. با تمرینات درست و استفاده از جملات شکرگزاری مثبت تغییرات شگرفی در زندگی خود خواهید دید.

 

فواید تمرین شکرگزاری

فواید تمرین شکرگزاری
فواید تمرین شکرگزاری

قدردانی و شکرگزاری برای خلق و خوی شما معجزه می کند. وقتی شکر گذاری را تمرین می کنید در واقع دارید احساسات منفی و ناخوشایند را به تمامی از خود دور می کنید. مثلاً به جای تمرکز بر بدبختی پنچر شدن لاستیک، می توانید خوشحال باشید که چقدر خوش شانسید به خاطر داشتن دوستان نزدیکی که شما را به خانه می رسانند. تغییر طرز تفکر شما حتی بر جسم شما تاثیر می گذارد و سبب ترشح هورمون هایی مثل سروتونین و دوپامین می شود هورمون های استرس را تا حد زیادی کاهش می دهد. مهمترین فایده ای که از شکر گذاری می برید بهبود خلق و خوی شماست.

 

شکر گزاری تمرین نیاز دارد

پیش از آنکه فواید شکرگزاری را ذکر کنیم، لازم است این نکته را گوشزد کنیم که شکرگزاری و شکرگزار بودن به تمرین نیاز دارد. هر کسی باید یاد بگیرد ذهن خود را تحت کنترل در بیاورد و این کار تنها با تمرین و ممارست امکان پذیر است. دراین مقاله راهکار های خوبی برای شما خواهیم داشت.

 

داشتن خواب بهتر

داشتن سلامت روان یکی از قطعی ترین نتایجی است که می توانید در اثر شکرگزاری شاهد آن باشید. به وضوح می تواند کاهش علائم افسردگی و اضطراب را در وجود خود متوجه شوید و علاوه بر این شکرگزاری می تواند تا حد زیادی به داشتن خواب بهتر در افراد کمک کند. چرا که با شکرگزاری افراد با دید مثبت تری به خواب می روند و در نتیجه آرامش اعصاب بیشتری خواهند داشت و رویا های بهتری نیز خواهند دید.

 

بهبود تمرکز

افزایش قدرت تمرکز نیز یکی دیگر از فواید مهم تمرین شکرگزاری است. در واقع با شکرگزاری شما به ذهن خود و افکار خود دستور می دهید روی چه چیزی متمرکز باشند که شما می خواهید. این کار به مرور به شما کمک می کند تا بتوانید تمرکز ذهنی خود را دقیقاً روی چیزی که مایل هستید نگه دارید. پس از تمرین کردن برای مدتی متوجه خواهید شد که می توانید جلوی خود را برای پراکنده شدند و غوطه ور شدن در افکار ناخواسته کنترل کنید. با تمرین جملات شکرگزاری مثبت متوجه می شوید که انعطاف پذیری عاطفی شما نیز بهبود پیدا کرده است.

 

بالا رفتن عزت نفس

نگریستن به دنیای اطراف همراه با احساس قدردانی می تواند طرز فکر شما را در مورد ارزش خود نیز تغییر بدهد.  مثلاً ممکن است شما برای پذیرایی شدن توسط دوستان با یک وعده ناهار احساس قدردانی و شکرگزاری پیدا کنید. احساسات شما در گام بعدی به این سو می رود که متوجه شود شما چقدر ارزشمند بودید و چقدر برای اطرافیانتان مهم بودیم که این کار را برای شما کرده اند.

 

افزایش صبر و پایداری

پژوهش هایی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده اند، نشان دادند که افراد قدردان و شکرگزار تا حد زیادی نسبت به افراد دیگر صبور تر هستند. پس اگر می خواهید در زندگی فرد صبور باشید و خود کنترلی خود را افزایش دهید بهتر است جملات شکرگزاری مثبت را با خود تمرین کنید. پژوهش ها همچنین نشان داده اند که احساس فروتنی و داشتن خرد نیز در این افراد بسیار بالاتر است.

 

 منافع اجتماعی شکرگزاری

منافع اجتماعی شکرگزاری
منافع اجتماعی شکرگزاری

قدردانی و شکرگزاری این پتانسیل را دارد که کیفیت روابط شما را افزایش دهند. زیرا قدردانی و شکرگزاری تنها محدود به ذهن شما نمی شود و مطمئناً آن را در برابر اطرافیان و نسبت به اعضای خانواده نشان خواهید داد. مطمئن باشید قدردانی از دیگران تعاملات مثبت در روابط شما را افزایش می دهد. تصور کنید به دوست خود ابراز کنید که با داشتن او به خاطر شانه ای برای تکیه دادن در موارد سخت قدردان و شکرگزار هستید. به این ترتیب دوست شما نیز اهمیت آن را درک می کند و همچنان کنار شما خواهد بود. با این کار شما به دیگران نیز احساس عزت نفس و مفید بودن می دهید.

 

فواید شکرگزاری برای سلامت جسمانی

جالب است که بدانید فواید فیزیکی زیادی نیز برای شکرگزاری وجود دارد. مثلاً شکرگزاری تا حد زیادی می تواند استرس ها و اضطراب های شما را کاهش دهد. علاوه بر آن به خوبی می تواند روابط شما را با نزدیکانتان بهبود ببخشد. مطمئن باشید که پس از گذشت مدتی از کاربرد جملات شکرگزاری مثبت، شاهد کاهش فشارخون و سطح التهاب در بدن خود خواهید بود. پژوهش ها نشان می دهد که افراد سپاسگزار تمایل بیشتری به انجام رفتار های سالم مانند ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی سالم دارند.

 

شکرگزاری شما را از احساسات سمی خلاص می کند

جالب است که بدانید هر گونه فکر بد و منفی در بدن شما تولید سم می کند. رنجش و حسادت تا حد زیادی سلامت جسمی و روانی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این جمله بسیار دقیق و درست است که شکر گزاری شما را از خیلی از احساسات سمی خلاص می کند.

 

شکرگزاری تاثیر ماندگاری بر مغز دارد

در دنیا پژوهش های صورت گرفته است که نشان می دهد شکرگزاری تاثیر زیادی بر کارکرد قسمت های مختلف مغز نیز دارد. پژوهشگران متوجه شده ‌اند که احساس شکرگزاری و قدردانی فعالیت قشر پیشانی مغز را افزایش می دهد. نکته ی جالب اینجاست که این تأثیرات ماندگار و طولانی مدت هستند. چقدر زیباست که پدر و مادر ها بتوانند فرزندان خود را با احساس شکرگزاری و با تمام احساسات مثبت بزرگ کنند تا تاثیرات ماندگار این خلق و خو بر مغز آن ها حک شود.

 

حسادت مانعی برای شکرگزاری

بعضی از ویژگی ها و خلق و خو های شخصیتی می توانند مانعی برای ابراز شکرگزاری باشند و باید اول این موانع را رفع کنید. حسادت یکی از آن هاست. حسادت تا حد زیادی می تواند احساس نا خشنودی را در وجود شما زنده کند و ناراحتی ایجاد شده در اثر حسادت اجازه نمی دهد که به راحتی احساس شکرگزاری پیدا کنید.

 

مادی گرا بودن نمی گذارد شکرگزار باشید

مادی گرا بودن نمی گذارد شکرگزار باشید
مادی گرا بودن نمی گذارد شکرگزار باشید

اگر مادی گرا یا ماتریالیست هستید، احتمالا به این باور دارید که داشتن دارایی ‌های بیشتر در نهایت منجر به خوشبختی بیشتر شما می شود. به همین دلیل ممکن است به جای اصلاح افکار و احساسات خود تصور کنید که تلاش کردن هر چه بیشتر برای رسیدن به جدید ترین ابزار ها و امکانات می تواند برای شما خوشبختی ایجاد کند. مادی گرا ها برای خوشحالی به دنبال خانه بزرگ و ماشین و فانتزی می گردد و تلاش زیادی برای تغییر تفکرات خود نمی کند. آن ها به جای شکرگزاری برای داشته ها، همیشه به دنبال چیزهای جدیدی هستند که شاید به آن ها نرسند و احساس نا رضایتی کنند.

 

بدبینی مانع شکرگزاری

شکرگزاری در دل خود با خوش بینی همراه است. اگر به دنبال تمرین شکرگزاری هستید باید بیش از هر چیزی بد بینی را از خود دور کنید. مثلاً تصور کنید که با بد بینی معتقد به این باشید که افراد فقط در راستای منافع شخصی خود عمل می کنند. مثلا اگر به شما هدیه داده اند فقط برای دریافت لطفی در ازای آن است. مسلماً این طرز فکر مانع از احساس شکرگزاری نسبت به دیگران خواهد شد.

 

خود شیفته نباشید

افراد خود شیفته تمایل زیادی به خود محوری دارند و به صورت افراطی نسبت به تحصیل شدن احساس نیاز می کنند. این افراد به راحتی می توانند هدایا و نعمت های اطراف خود را نادیده بگیرند و همیشه طبقات بالایی دارند. اگر خود شیفته باشید امکان ندارد که بتوانید فرد شکرگزاری شوید. مگر اینکه در خلق و خوی خود تغییر ایجاد کنید.

 

استرس و افسردگی را دور بریزید

استرس و افسردگی هر دو احساسات ناخوشایندی هستند که مانع از دقت و توجه شما به نعمت های اطرافتان خواهند شد. البته به این نکته باید توجه کنید که شکرگزاری به خودی خود می تواند استرس و افسردگی را به مرور از وجود شما دور کند.  به هر حال استرس و افسردگی احساساتی نیستند که همزمان با وجود شکرگزاری بتوانند در شما باقی بمانند.  با وجود شکرگزاری دیگر جایی برای استرس و افسردگی نیست.

 

شکرگزاری را تمرین کنید

تمرین شکرگزاری و پرورش این احساس در وجود شما کار پیچیده ای نیست. اما نیازمند تلاش و تعهدی پایدار برای تغییر است. در ادامه تمریناتی را ذکر خواهیم کرد که می تواند به شما کمک کند دیدگاهی سپاسگزار نسبت به جهان هستی و خداوند داشته باشید. خصوصا اگر با موانعی مثل افسردگی، استرس یا حسادت رو به رو هستید، حتماً باید تمرین های زیر را جدی بگیرید.

 

تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی
تمرین ذهن آگاهی

خود را از زنجیر عادت ها رها کنید و سعی کنید از لحظات کوچک زندگی خود لذت ببرید و قدردان باشید. همیشه به حواس خود تلنگر بزنید و اجازه بدهید ذهنتان احساس لذت بخش لحظات را درک کند. روی طعم تکراری توت فرنگی تمرکز کنید و آفتاب هر روزه را روی پوست خود احساس کنید. تمام این تمرینات ساده و روزمره کمک می کند شما از نشخوار فکری رها شوید و تمرکز خود را به حال بیاورید و از گذشته و آینده فاصله بگیرید.

 

برای رویت نتایج شکرگزاری صبور باشید

مطمئن باشید زمانی که شکرگزاری را شروع می کنید لازم است به تدریج و پیوسته این کار را ادامه دهید تا نتایج مثبت آن را در زندگی خود مشاهده کنید. البته این کار صبر ایوب نمی خواهد و شاید پس از گذشت ۴ هفته بتوانید تاثیرات مثبت آن را بر سلامت روان و جسم خود ببینید. پژوهش هایی که در این حوزه انجام شده ‌اند نتایج متعجب کننده ای دارند و حداکثر پس از دوازده هفته افراد نتایج شگفت انگیز شکرگزاری را در زندگی خود احساس کرده اند. نکته ی مهم این است که در شروع شکرگزاری اگر بلافاصله پس از نوشتن احساس بهتری نداشتید، نا امید نشوید و تمرین های خود را ادامه دهید.

 

شکرگزاری را به یک عادت تبدیل کنید

سعی کنید انتظارات واقع بینانه ای از وقایع روزانه خود داشته باشید و شکرگزاری را به برنامه های روتین برای هر روز خود تبدیل کنید. سپاسگزاری برای نوشیدن اولین دور از قهوه و چای دلپذیر صبحانه شروع خوبی برای شکرگزاری است. مطمئن باشید که هر چقدر بیشتر سپاسگزاری را تمرین کنید، از فواید و مزایای آن بهره ی بیشتری خواهید برد.

 

از دلیل ها غافل نشوید

همیشه دقیق سپاسگزاری کنید. دقت در انتخاب جملات شکرگزاری مثبت بسیار مهم است. اصلاً نگویید که من به خاطر نعمت X سپاسگزارم. بهتر است به طور دقیق ذکر کنید که من سپاسگزارم زیرا….. . به این ترتیب در دام شکرگزاری های تکراری نمی افتید.

 

لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ

در آیه 7 سوره ی ابراهیم نیز داریم که  لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ یعنی اگر شکرگزاری کنید، شما را زیاد می کنیم! جالب است که می فرماید شما را یعنی خودتان را زیاد می کنیم،، نه اینکه نعمت های شما را زیاد می کنیم. شکر گزاری به وجود افراد وسعت می بخشد و این بزرگی و وسعت یافتن با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

 

شکرگزاری خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

"<yoastmark

سپاسگزاری نسبت به خداوند و مخلوقات خداوند هر دو قشنگ است. بهتر است وقتی از از اطرافیان خود قدردانی می کنید این احساس را با آن ها در میان بگذارید. مطمئن باشید این کار را شما نگرش و حال و هوای آن ها را نیز عوض خواهد کرد. از اعضای خانواده و والدین و فرزندان خود بیش از هر کس دیگری سپاسگزاری کنید.

 

خودتان را به چالش بکشید

قطعاً زندگی هرکسی پر از موانع، شکست ها و ناملایمات است. چالش شما این است که وقتی شرایط سخت می شود، هنوز باید چیز های زیادی را که برای شکرگزاری وجود دارند، پیدا کنید. از نا ملایمات و سختی ها نترسید و آن ها را فرصتی برای تقویت عضله ی شکرگزاری خود ببینید. این مثل معروف را به یاد داشته باشید که آنچه شما را نمی کشد، شما را قوی تر می کند.

 

دفتر شکرگزاری داشته باشید

لازم نیست دفتر شما حتما کاغذی باشد و اگر راحت باشید می توانید از نرم افزار های رایج روی موبایل یا حتی یک فایل ورد در کامپیوتر از آن استفاده کنید. نوشتن جملات شکرگزاری مثبت به شما کمک می کند که هر بار حال نا مناسبی داشتید این جملات را مرور کنید و به خاطر بیاورید که زمانی بابت دیدن نعمت های قشنگ زندگی خود چه احساس لذت بخشی داشتید. بهتر است دفتر خود را صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها قبل از خواب باز کنید و چند جمله ی قدر شناسانه نسبت به خداوند در آن بنویسید. این کار خیلی پیچیده نیست. می توانید نسبت به هر نعمتی از سلامتی گرفته تا اطرافیان و رویداد ها شکرگزار باشید

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x