خانه » چگونگی خشک کردن میوه در فر یا خشک کن
چگونگی خشک کردن میوه در فر یا خشک کن
چگونگی خشک کردن میوه در فر یا خشک کن
سرگرمی

چگونگی خشک کردن میوه در فر یا خشک کن

Sending
User Review
0 (0 votes)

میوه های خشک یک وعده ی غذایی سالم برای تمام اعضای خانواده خصوصاً بچه ها محسوب می شوند. با خشک کردن میوه در فر می ‌توانید این ورقه های خوشمزه را همیشه در دسترس کودکان قرار دهید تا به جای هله هوله های ناسالم از این خوراکی های خوشمزه استفاده کنند. می توانید این میوه ها را برای تزیین و جذاب کردن سفره های شب یلدا و یا حتی سفره ی هفت سین استفاده کنید. اگر خودتان میوه ها را خشک کنید، می توانید از با کیفیت ترین و خوشمزه ترین میوه های دلخواه تان استفاده کنید و لازم نیست هر چیزی که در بازار وجود دارد به اجبار بخرید. علاوه بر اینکه از بابت تمیز بودن آن اطمینان بیشتری خواهید داشت و البته قیمت خیلی خیلی کمتری هم پرداخت خواهید کرد. در این مقاله می خواهیم فوت و فن های خشک کردن میوه را با هم مرور کنیم.

 

میوه خشک چیست، چه میوه هایی را می توان خشک کرد؟

در واقع میوه خشک همان میوه ی پر خاصیت است، تنها آبدار نیست. بسیاری از میوه های خشک خوشمزه مثل زغال اخته و زردآلو با قیمت های خیلی زیاد در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد. در صورتیکه شما می توانید خودتان این کار را انجام دهید. شما می توانید هر میوه ای را که دوست داشته باشید از آلو و موز گرفته تا میوه های پاییزی مثل خرمالو را خشک کنید. میوه های خشک نسبت به میوه های تازه و ماندگاری خیلی بیشتری دارند و در موقعیت های مختلفی می توانید از آن ها استفاده کنید. خاصیت و فایده ی غذایی این میوه ها نسبت به میوه های فریز شده حتی بهتر است. از میوه های خشک می توانید برای تزیین انواع دسرها و کیک ها هم بهره ببرید. ضمن اینکه در تمام فصل های سال می توانید هر نوع میوه ای را در اختیار داشته باشید.

 

روش های مختلف خشک کردن میوه

روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه وجود دارند که عبارتند از: خشک کردن میوه در آفتاب، در فر، در خشک کن و با روش سرخ کردن. هر کدام از این روش ها مزایای خاص خود را دارند و می توان از هر روشی برای خشک کردن میوه ها استفاده کرد. در ادامه به طور مختصر هر روش را توضیح خواهیم داد و فوت و فن های خشک کردن میوه در فر را بررسی می کنیم.

 

خشک کردن میوه در آفتاب

خشک کردن میوه در آفتاب
خشک کردن میوه در آفتاب
  • برای اینکه میوه ها را در آفتاب خشک کنید باید میوه ها را نصف یا خرد کنید و به مدت چند روز در فضای بیرون در معرض نور آفتاب قرار دهید. برای این کار باید دقت کنید که چند روز متوالی هوا آفتابی بماند.
  •  انواع سبد های توری پلاستیکی و یا با جنس های دیگر برای این کار مناسب هستند. زیر سینی یا سبد میوه ها، ظرف یا آجر قرار بدهید تا جریان هوا از بین آن عبور کند. این برای جلوگیری از رشد کپک ها مهم است
  • باید شب ها ظرف میوه ها را در جای سرپوشیده قرار بدهید. تا هم در معرض حشرات قرار نگیرد و هم هوای خنک شب دوباره میوه ها را مرطوب نکند.

 

خشک کردن با فر و مزایای آن

وقتی میوه ها را در فر خشک می کنید، در انتها میوه های خشک فوق العاده با کیفیت خواهید داشت. مزایای این روش در این است که:

  • برای خشک کردن میوه ها تنها به چند ساعت زمان نیاز دارید و لازم نیست مانند خشک کردن در آفتاب چند روز منتظر بمانید. با این روش سرعت عمل شما بیشتر می شود و میوه های بیشتری را می توانید خشک کنید.
  • با فر روی نتیجه کار خود کنترل دارید و میوه ها به طور یک دست و به آن شکلی که شما مایل باشید، خشک می شود
  • هر نوع میوه ای را به راحتی می توان در فر خشک کرد

 

روش سرخ کردن

از این روش می توانید برای خشک کردن میوه های پر نشاسته و کم رطوبت مثل موز استفاده کنید. کافیست میوه را برش بزنید و در ماهیتابه آن را تفت بدهید تا زمانی که آب خود را از دست بدهد. در این روش میوه ها به سرعت خشک می شوند. ولی در تمام مدت باید حواستان به میوه ها جمع باشد که نسوزد و مدام آن ها را جا به جا کنید.

 

خشک کردن میوه در خشک کن

در خشک کن آب میوه را خیلی آهسته و آرام و با حرارت خیلی کم تبخیر می شود. خشک کن ها معمولاً دارای  سینی های متعددی هستند که روی هم چیده شده است و در کف آن المنت برقی وجود دارد که حرارت را به طور یکسان در قسمت های مختلف سینی ها پخش می کند. برای خشک کردن میوه در این دستگاه ها معمولا ۲۴ ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. این دستگاه ها برای خشک کردن مقادیر زیاد میوه و سبزیجات یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شوند. البته این دستگاه ها در دسترس همه وجود ندارد. ولی فر در اکثر خانه ها موجود است و به همین اندازه کارایی خوبی دارد. پس اگر خشک کن ندارید جای هیچ نگرانی نیست.

 

خشک کردن میوه ها روی بخاری

در فصل زمستان می توان از وسایل گرمایشی داخل خانه استفاده بهینه کرد. به این ترتیب لازم نیست برای خرید دستگاه خشک کن یا وسایلی نظیر آن هزینه اضافی پرداخت کنید. البته این روش نیز مانند خشک کردن میوه در هوای آزاد و جلوی آفتاب کمی زمان ‌بر است. برای این کار کافی است روی بخاری یا شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و سپس روی آن یک پارچه تمیز نخی پهن کنید. اگر پارچه نخی در دسترس نداشتید از چیزی استفاده کنید که به میوه ها پرز ندهد. میوه های بریده شده را روی پارچه بچینید و به آن زمان بدهید تا به طور کامل و به خوبی و یک دست خشک شوند. دقت کنید ضخامت برش های میوه خیلی زیاد نباشد تا به خوبی خشک شود. به این نکته نیز دقت داشته باشید که دمای بخاری نباید خیلی زیاد باشد وگرنه میوه ها را خراب می کند.

 

 

کدام میوه ها گزینه بهتری برای خشک کردن هستند؟

کدام میوه ها گزینه بهتری برای خشک کردن هستند؟
کدام میوه ها گزینه بهتری برای خشک کردن هستند؟

انتخاب نوع میوه برای خشک کردن میوه در فر بسیار مهم است. زیرا بعضی از میوه ها نسبت به سایرین برای خشک کردن گزینه های بهترین محسوب می شوند. برای مثال موز میوه ای کم آب و گوشت دار است و پس از خشک شدن طعم شیرین و دلپذیری پیدا می کند. میوه هایی مثل سیب، کیوی، انبه، پاپایا، آناناس، گیلاس، توت فرنگی، آلو و زردآلو همگی گزینه های عالی برای خشک کردن در فر هستند. برای خشک کردن هیچ محدودیتی وجود ندارد شما حتی می توانید سبزیجاتی مثل کدو سبز و لوبیا سبز را نیز برای وعده های غذایی در فر خشک کنید و نگه دارید. در مقابل میوه هایی مثل گوجه فرنگی بهتر است در معرض نور آفتاب خشک شوند.

 

گام اول برای خشک کردن میوه

برای خشک کردن میوه ابتدا باید فر خود را از قبل گرم کنید. برای این کار فر باید تا ۲۰۰ درجه فارنهایت یا حدود ۹۰ درجه سلسیوس گرم شود. اگر فر از این دما گرم تر شود، میوه های شما را به جای خشک کردن می پزد و این مطلوب نیست. شما نباید این اشتباه را بکنید و فکر کنید که بالا بردن درجه فر باعث خشک شدن سریع تر میوه ها می شود. همچنین بهتر است که فر از قبل گرم شود و همزمان با میوه ها به این دما نرسد تا فضایی برای رشد کپک ها و قارچ ها فراهم نشود. شوک دمایی برای خشک شدن میوه ها و حفظ رنگشان بهتر است.

 

آماده سازی میوه ها

دقت کنید که برای خشک کردن میوه ها باید از قبل آن ها را بشویید. زیرا نمی توان پس از خشک شدن آن ها را شست و شو داد. خیس کردن میوه ها پس از مرحله خشک کردن کار درستی نیست. در این مرحله یک فوت کوزه گری وجود دارد و آن خیس کردن میوه ها در مخلوطی از آب سرد و آب لیمو است. این کار باعث می شود از قهوه ای شدن میوه ها جلوگیری گردد. پس از آن باید میوه ها را به صورت ورقه های نازک برش بدهید. برای این کار لازم است از یک چاقوی تیز استفاده کنید. اگر برش ها ضخامت زیادی داشته باشند، خشک کردن میوه ها سخت می شود و ممکن است میوه ها به خوبی خشک نشوند. این را خراب می کند. اگر دوست داشته باشید می توانید میوه ها را به صورت پوست گرفته شده برش بزنید و خشک کنید.

 

چیدن میوه ها در فر

چیدن میوه ها در فر
چیدن میوه ها در فر

برای خشک کردن میوه باید آن را در سینی فر روی کاغذ یا یک ورقه ی پخت بچینید. برش های میوه را کاملا در سینی پخش کنید. توجه کنید که برش ها روی همدیگر قرار نگیرند. اگر به خوبی در سطح سینی پخش شده باشند، بهتر خشک می شوند. این نکات برای تمام روش های خشک کردن میوه چه در فضای باز و چه در فر صادق هستند.

 

مدت زمان لازم برای خشک کردن میوه ها

خشک کردن میوه در فر به مدت زمانی بین ۴ تا ۸ ساعت نیاز دارد و مدت آن بستگی به میزان آب موجود در میوه های شماست. در این محدوده زمانی به صورت دوره‌ ای در فر را باز کنید تا میزان پیشرفت میوه ها در مسیر خشک شدن را بررسی کنید. زمان خشک شدن میوه ها را از روی بافت آن متوجه خواهید شد. میوه ها باید کمی چروکیده شده باشند و دندانگیر باشند.به طور کلی میوه هایی که آبدار تر هستند مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند و میوه هایی که گوشت بیشتری دارند، در مدت زمان کمتری خشک می شوند. اگر میوه ها حالت انعطاف پذیر داشتند یعنی هنوز خشک نشده اند و به زمان بیشتری برای باقی ماندن در فر نیاز دارند.

 

نگهداری از میوه های خشک شده

درست نگهداری کردن از میوه های خشک شده نیز بسیار مهم است. بهتر است نکات زیر را برای نگهداری از میوه های خشک شده رعایت کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند:

  • میوه ها را در ظرف در بسته و در دمای اتاق نگهداری کنید
  • میوه های خشک شده را در ظرف پلاستیکی نگه ندارید، ظروف شیشه ای برای این کار بسیار بهتر هستند و ماندگاری بهتری به میوه های خشک شما می دهند
  • اگر میوه ها را دور از نور و در جای خنک نگه دارید تا یکسال هم ماندگاری خواهند داشت

 

کاربرد های میوه خشک

میوه خشک کاربرد های بسیار زیادی دارد. البته این میوه ها به تنهایی به عنوان یک اسنک مناسب برای هر ساعتی از روز دلچسب و دلپذیر هستند. اما کاربرد های زیر را نیز می توانید برای آن ها در نظر بگیرید:

  • با میوه ی خشک می‌ توانید گرانولا درست کنید. مخلوط میوه خشک با غلات مورد علاقه شما یک غذای گرانولای خانگی خوب و به صرفه خواهد بود
  • استفاده از میوه خشک در چاشنی های خانگی آن ها را دلپذیر می کند. برای این کار آناناس، زرد آلو و گیلاس خشک گزینه های بهتری هستند
  • همچنین سبد های رنگارنگ میوه خشک می تواند هدیه مناسبی است طرف شما برای عزیزانتان باشد

 

نکاتی برای بهتر خشک کردن میوه ها با فر

نکاتی برای بهتر خشک کردن میوه ها با فر
نکاتی برای بهتر خشک کردن میوه ها با فر

نکات زیر را برای خشک کردن میوه در فر به یاد داشته باشید:

  • بعضی از فر ها داغی یکسانی در همه بخش ‌ها ندارند و ممکن است بعضی از بخش ها را زود تر خشک کنند. به همین دلیل در دوره هایی که در فر را باز می‌کنید، سینی میوه ها را بچرخانید
  • می توانید در مدت زمان خشک کردن میوه ها آن ها را زیر و رو کنید تا هر دو روی آن ها به طور یکسان در معرض حرارت فر قرار بگیرد
  • اگر سینی های متعدد روی هم می چینید لازم است ۳ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند و یا اینکه آن ها را در مدت زمان خشک شدن با هم جابجا کنید
  • اگر در انتها میوه های شما چسبناک شده باشند هنوز فرایند خشک شدن تمام نشده است و اجازه بدهید مدت زمان بیشتری در فر بمانند

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x