خانه » روش کاشت خیار در گلدان
روش کاشت خیار در گلدان
روش کاشت خیار در گلدان
باغبانی

روش کاشت خیار در گلدان

Sending
User Review
0 (0 votes)

خیار یکی از صیفی‌جات محبوب فصل تابستان است. این گیاه بوته ای به  راحتی برای شما میوه می دهد حتی در گلدان. برای پرورش خیار نیازی به یک باغچه ی بزرگ ندارید. کافیست برای بوته ی خیار نور کافی خورشید و رطوبت ثابت را تامین کنید تا از میوه های ترد و تازه ی آن در تمام فصل تابستان لذت ببرید. علاوه بر این کاشت خیار در گلدان کمک می کند تا کمتر با مشکلاتی مثل آفت ها و بیماری ها دست و پنجه نرم کنید. بنا بر این کاشت خیار در محیط خانه به راحتی امکان پذیر است. اگر می خواهید روش این کار را یاد بگیرید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

پرورش خیار در گلدان

امروزه در تولیدات انبوه میوه ها و سبزیجات و صیفی جات از انواع سموم و کود های شیمیایی مضر استفاده می شود. اگر شما بتوانید بعضی از میوه ها و صیفی جات مورد نیاز خودتان را در خانه پرورش بدهید، کمک زیادی به سلامت خود و خانواده تان کرده اید. خیار را به راحتی می توانید در گلدان های کوچک و بزرگ پرورش بدهید. شما می‌توانید آن را در گلدان های بزرگی که در کنار آن بوته های گیاهان دیگر مثل گوجه فرنگی و سبزیجات دیگر نیز کاشته شده اند، بکارید.حتی در یک گلدان مشترک با گیاهان دیگر، مشکلی برای رشد کاشت خیار در گلدان پیش نمی آید.

 

انواع خیار برای پرورش در گلدان

گونه‌ های مختلفی از خیار وجود دارند که می توانید برای کاشتن در گلدان آن ها را انتخاب کنید. دو دسته ی کلی برای گونه های خیار  معرفی شده اند که شامل بوته و تاک است. خیار های بوته ای ارتفاع کوتاهی دارند. برای این دسته از خیار ها نیاز به داربست خواهید داشت. به صورت آبشاری در کنار ظرف گلدان آویزان می شوند و گزینه ی خوبی برای پرورش در کنار گوجه فرنگی هستند. خیار های تاکی  برای هر بوته فضای بیشتری نیاز دارند. برای کاشت این گونه از خیار ها باید گلدان بزرگتری انتخاب کنید تا ریشه ی خیار فضای کافی برای رشد داشته باشد و برای آن داربست یا تکیه گاه در نظر بگیرید. با وجود داربست گیاه شاداب تری خواهید داشت که به حد کافی رشد می کند.

 

بهترین گلدان برای پرورش خیار

بهترین گلدان برای پرورش خیار
بهترین گلدان برای پرورش خیار

برای کاشتن خیار در گلدان لازم است ابتدا ظرف مناسبی برای این کار انتخاب کنید تا پرورش خیار برای شما موفقیت آمیز باشد. گلدان شما باید به مقدار کافی خاک درون خود جای دهد و زهکشی خوبی داشته باشد. هر چه گلدانی که برای کاشت خیار انتخاب می کنید بزرگتر باشد و حجم بیشتری از خاک را در خود نگه دارد، بهتر است. زیرا در این صورت ریشه های خیار رشد بهتری خواهند داشت و همچنین در اثر سنگینی بوته ی خیار پس از میوه دادن کمتر مستعد کج و شکسته شدن است. مهم نیست جنس گلدان شما از پلاستیک باشد یا چوب و یا حتی فلز. تنها باید دقت کنید که گلدان به خوبی زهکشی داشته باشد یا اگر ندارد با مته آن را سوراخ کنید. خیار های بوته ای را در گلدان های آویز نیز می‌توانید پرورش بدهید.

 

نیاز خیار به مواد مغذی

بوته های خیار نیاز به مواد مغذی زیادی دارند و وقتی که در خاک سبک اما غنی از مواد آلی کاشته شوند، بهترین رشد را خواهند داشت.  برای کاشت خیار در گلدان از خاک باغچه استفاده نکنید زیرا خاک سنگینی است.  مخلوط خاک گلدان اغلب با نسبت ۵۰ درصد با کمپوست مخلوط می شود و برای پرورش خیار بسیار مناسب است. برای بوته های خود می توانید از خاک مخلوط به کود آهسته رهش نیز استفاده کنید. در این صورت مطمئن خواهید بود که در تمام طول عمر بوته مواد مغذی کافی در دسترس آن قرار می گیرد. به این ترتیب میوه های بهتری برای شما می دهد.

 

زمان کاشت خیار در گلدان

بوته های خیار گرما را دوست دارند و نباید در خاک با دمای کمتر از 15 درجه سلسیوس کاشته شوند. به همین دلیل در فصل یخبندان نمی توان خیار را در فضای باز کاشت. همین مسئله باعث می‌ شود که افراد به کاشت خیار در فضای گلخانه ای و در گلدان روی بیاورند. وقتی قرار است خیار را در گلدان بکارید دیگر محدودیت زمانی مانند فضای باز وجود ندارد و در هر فصلی از سال که دوست داشته باشید می توانید بوته ی خیار خود را در گلدان رشد بدهید.

 

بذر یا قلمه

برای کاشت خیار در گلدان به بذر خیار نیاز دارید. برای این کار در هر گلدان سه عدد بکارید و آن را در عمق یک و نیم سانتی متری خاک فرو ببرید. در اولین مرحله خاک را به خوبی آبیاری کنید و پس از آن سعی کنید خاک را به طور پیوسته مرطوب نگه دارید. این نکته را تا زمانی که بذر ها جوانه بزنند باید رعایت کنید. بسته به گونه ی خیار و اندازه ی گلدانی که انتخاب کرده اید احتمالا نیاز خواهید داشت که جوانه های رشد کرده را حذف کنید و فقط یکی از آن ها را که رشد بهتری داشته اند، نگهدارید. این کار برای اینکه بوته ی خیار سالم و قوی داشته باشید و بسیار مهم است. این مراحل از کاشت خیار درون گلدان نوعی کاشت نشا برای فضای باز نیز خواهد بود. یعنی بعدا می توانید آن را به فضای باز منتقل کنید.

 

خیس کردن بذر های خیار

خیس کردن بذر های خیار
خیس کردن بذر های خیار

اگر بذر های خیار را پیش از کاشتن خیس کنید، نتیجه ی بهتری از کاشت آن خواهید گرفت. خیس کردن بذر ها باعث می شود که پوست سفت روی بذر ها نرم شود و جوانه ی آن راحت تر بیرون بیاید. برای بسیاری از بذر ها این مشکل وجود دارد که نمی توانند پوسته ی رویین را بشکافند و به اصطلاح دچار خفگی می شوند. شما می توانید با خیس کردن بذر ها این مشکل را رفع کنید. زمان کاشت دقت داشته باشید که پس از کاشتن بذر درون گلدان به هیچ عنوان خاک را روی بذر ها فشرده نکنید. این کار نیز خود باعث می‌ شود که بذر ها دچار خفگی شوند و یا آسیب ببینند. خصوصاً وقتی که آن ها را از قبل خیس کرده اید و پوسته ی نرمی دارند.

 

پرورش عمودی خیار در گلدان

رشد عمودی گیاهان فواید خیلی زیاد دارد. کاشتن خیار در گلدان شرایطی را فراهم می کند که به راحتی بتوانید بوته ی خیار را وادار به رشد عمودی کنید. گیاهانی که به صورت عمودی رشد می کنند جریان هوای بهتری در اطراف برگ هایشان دارند و بسیاری از مشکلات و آفت ها و بیماری های رایج گیاهان دیگر را نخواهند داشت. کافیست برای بوته ی خود یک تکیه گاه تعریف کنید و اجازه بدهید روی آن رشد کند و بالا بیاید. این کار در انتها برداشت میوه ها را نیز برای شما راحت تر خواهد کرد. البته خواهید دید که در این شرایط شکل میوه های خیار نیز بهتر خواهئد شد.

 

شرایط نگهداری از خیار در گلدان

برای اینکه بوته ی خیار سالم و پر رشدی داشته باشید، باید گلدان خود را در جایی قرار دهید که نور زیادی از خورشید دریافت کند. حداقل ۸ ساعت در روز باید در معرض نور خورشید باشد و رطوبت کافی را باید برای آن تامین کنید. خیار میوه ای آبدار است و به همین دلیل باید آبیاری گیاه منظم باشد و اگر گیاه شما تحت تنش آبی و کم آبی قرار بگیرد یا پژمرده می شود یا میوه های تلخی می دهد. خصوصاً وقتی خیار را در گلدان بکارید باید به آن بیشتر آب بدهید. کود های بسیار مغذی برای رشد و سالم بودن گیاه شما بسیار ضروری و مهم هستند.

 

 آفت های خیار

برای کاشت هر گیاهی لازم است شرایط را طوری مدیریت کنید که گیاه شما دچار آفت ها و بیماری ها نشود. آفت هایی مثل سوسک خیار، شته ها و حشرات مختلف بوته ی خیار را دوست دارند. همچنین بیماری هایی مثل سفیدک پودری یا پژمردگی در اثر باکتری در بوته های خیار دیده می شود. به طور کلی وقتی گیاه خود را در گلدان بکارید و شرایط نگهداری از آن را از نظر تامین مواد مغذی و آبیاری به خوبی رعایت کنید، احتمال دچار شدن گیاه به آفت و بیماری ها خیلی کمتر است. اما اگر هر گونه بیماری و آفت روی بوته ی خیار خود مشاهده کردید، حتماً برای از بین بردن آن ها اقدام کنید تا بتوانید خیار های سالمی از آن تحویل بگیرید. اسپری کردن آب و صابون یکی از بهترین راه حل ها برای دفع انواع حشرات آفت هاست که ضرری برای شما و گیاهتان ندارد.

 

تمیز کردن گلدان

یکی از نکته های کوچک اما مهم این است که گلدان کاشت گیاه را ضد عفونی کنید. این کار کمک می کند گیاهان شما کمتر دچار آفت های قارچی و باکتریایی شوند. کافیست پیش از کاشت گیاه خیار، گلدان را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید. گاهی استفاده از گلدان های قدیمی که گیاه دیگری در آن ها وجود داشته و از بین رفته است، باکتری های پنهانی را به گیاه جدید شما منتقل می‌کند. حتی ممکن است درون گلدان قدیمی تخم حشرات وجود داشته باشند و حالا فضایی برای رشد و آسیب رساندن به گیاه جدید پیدا کند. برای اینکه خیالتان از بابت این مشکلات راحت باشد بهتر است پیش از ریختن خاک درون گلدان ابتدا آن را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید.

 

زمان برداشت خیار از گلدان

زمان برداشت خیار از گلدان
زمان برداشت خیار از گلدان

بهترین زمان برداشت خیار زمانی است که میوه ها  در اوج کیفیت خود باشند. معمولاً پس از گرده افشانی بسته به گونه ی خیار شما بین ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد تا گل ماده به میوه تبدیل شود. اندازه ی میوه خیار از هر گونه به گونه ی دیگر متفاوت است. بستگی دارد شما از چه جنس خیاری برای کاشتن استفاده کرده باشید. می توانید از اطلاعات روی بسته ی بذر متوجه شوید که طول نهایی میوه ی خیاری که به دست خواهید آورد چقدر است. اجازه ندهید که میوه‌ های رسیده زیاد روی گیاه باقی بمانند. این کار باعث کاهش تولید گل و میوه های جدید می شود

 

نحوه برداشت خیار از گلدان

برای چیدن خیار ها هرگز آن ها را نکشید. کشیدن خیار ها می‌ تواند به بوته شما آسیب برساند. بهتر است برای برداشت خیار از گلدان از یک قیچی باغبانی یا چاقوی بسیار تیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که گیاهان نیز موجوداتی زنده هستند و باید با نرمی و ملایمت با آن ها برخورد کنید. رعایت همین نکات ساده باعث می‌شود که گیاه شما شاداب باشد.

 

هر بوته چقدر خیار می دهد؟

این موضوع کاملاً به گونه ای خیاری که شما کاشته اید و بستگی دارد. اما اگر گونه ی درستی انتخاب کرده باشید، می توانید امیدوار باشید که در تمام فصل تابستان خیار برداشت کنید. بعضی از انواع خیار ها در عرض دو ماه پس از کاشت شروع به میوه دادن می کنند. بعضی از بوته ها نیز هستند که سه ماه زمان نیاز دارند تا خیار بدهند. به طور کلی بوته ها در طول ماه‌ های گرم تر سال و تا پاییز میوه های مستمر به شما می دهند. اگر خیار ها را قبل از اینکه کاملاً رسیده شوند بچینید، هم میوه ی خوشمزه تره خواهید داشت و هم گیاه را به تولید بیشتر تشویق می کند.

 

خاک مناسب برای خیار

 

خاک مناسب برای خیار
خاک مناسب برای خیار

یک خاک مناسب برای کاشت خیار در گلدان مخلوطی از خاک نرم حاوی مواد مغذی عالی است. ترکیبی از نسبت مساوی خاک گلدان با پرلیت و پیت ماس به علاوه ی کمپوست یک ترکیب ساده و مفید برای بوته های خیار خواهد بود. بهترین ترکیب درصد، استفاده از ۵۰ درصد خاک به علاوه ۵۰ درصد کمپوست است. زیرا همانطور که گفته شد بوته های خیار به مواد مغذی زیادی نیاز دارند تا رشد کافی داشته باشند و بتوانند به شما میوه های خوبی بدهند.  گیاه خیار در خاک باغ و باغچه نیز رشد می‌ کند اما وقتی دارید خیار را درون گلدان می کارید بهتر است از بهترین خاک ممکن برای پرورش گیاهان استفاده کنید.

 

ایجاد فضای گلخانه ای

اگر دوست دارید که گیاه شما سریع تر رشد کند و زود تر میوه بدهد می توانید یک تکه پلاستیک روی گلدان بکشید و فضایی مثل گلخانه برای گیاه خودتان ایجاد کنید. زیرا خیار گیاهی است که گرما و رطوبت زیاد را دوست دارد و اگر بتوانید رطوبت و دمای محیط را بیشتر کنید، در واقع محرکی برای رشد بهتر و بیشتر گیاه خیار ایجاد کرده اید.

 

هرس کردن بوته

زمانی که ارتفاع بوته های خیار به ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر برسد، لازم است که آن ها را هرس کنید. برای هرس کردن، ساقه های بلند و قوی را نگه دارید و قسمت‌ های ضعیف تر را بچینید.  برای این کار از قیچی تیز باغبانی یا چاقوی تیز استفاده کنید تا گیاه شما آسیب نبیند

 

کود مناسب برای پرورش خیار

کود مناسب برای پرورش خیار
کود مناسب برای پرورش خیار

کاشت خیار در گلدان به کود دهی مناسب نیاز دارد. بوته های خیار به نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند. هر کدام از این عناصر برای تغذیه کردن گیاه شما لازم  هستند. مثلا کود 5-10-5 تاثیر خیلی خوبی در رشد و پرورش خیار داشته است. یا مثلا استفاده از کود 14-14-14 می تواند باعث رشد میوه های تُردتَری روی بوته ی خیار شود. با کود دهی مناسب می توانید انتظار محصول بهتری از بوته خیار خود داشته باشید.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x