خانه » انواع گیاهان رونده آپارتمانی
انواع گیاهان رونده آپارتمانی
انواع گیاهان رونده آپارتمانی
باغبانی

انواع گیاهان رونده آپارتمانی

Sending
User Review
0 (0 votes)

گیاهان رونده آپارتمانی از آن مدل گیاهانی هستند که به خوبی می توانند در فضای آپارتمان ها با نور کم رشد کنند و عموما گیاهان پر توقعی نیستند. داشتن چنین گیاهانی در آپارتمان حس خوب و دلنشینی به اعضای خانواده هدیه می کند. کافیست مسیر درستی برای رشد گیاهان تعیین کنید تا از زیبایی چندین برابر آن ها لذت ببرید. گیاهان رونده نیاز به مسیر عمودی برای رشد خود دارند و باید از سطح زمین فاصله داشته باشند. اگر بتوانید آن ها را به درستی از دیوار آویزان کنید رشد سحر آمیز آن ها را به چشم خواهید دید. در این مقاله قصد داریم انواع گیاهان محبوب رونده مناسب برای محیط آپارتمانی را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

 

انواع گیاهان رونده

گیاهان رونده به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند. دسته ی اول، از انواع گیاهان آپارتمانی هستند که رشد سریع و خوبی دارند و در مقابل گیاهان معمولی هستند که برای رشد خود و زمان زیادی نیاز دارند. رونده ها به سرعت و به طور قابل ملاحظه‌ای رشد می کنند. البته نیاز به مراقبت و تغذیه ی کافی نیز دارند. دسته ی دوم شامل گیاهان چسبنده و پیچکی می‌شود که معمولاً برای پوشاندن حصار ها و نرده ها در بیرون از آپارتمان از آن ها استفاده می شود. ما در این مقاله سعی می کنیم گیاهان رونده ای که برای استفاده در محیط آپارتمانی و در نور کم مناسب هستند به شما معرفی کنیم. به طور کلی در محیط آپارتمانی هر گیاهی که رشد سریع و تکثیر زیادی داشته باشد، جزء گیاهان رونده محسوب می شود.

 

از گیاهان رونده در کجای آپارتمان استفاده کنیم؟

مکان های مختلف از محیط آپارتمانی پذیرای گیاهان رونده خواهند بود برای مثال:

  • تزیین طاق یا پیشخوان اپن با گیاهان رونده آپارتمانی ایده جذابی برای سرسبز کردن خانه هاست.
  • اختصاص دادن یک دیوار برای پرورش گونه های پیچکی به ویژه در گلدان های مستطیلی که در دیوار نصب می شوند، بسیار زیباست. این کار می تواند یک دیوار کامل از خانه ی شما را به مرور زمان سبز کند.
  • ساخت طرح های دلخواه گیاهان رونده روی دیوار با هدایت کردن مسیر گیاهان با تکه های چوب یا میله های فلزی و پلاستیکی بسیار جذاب است. برای این کار می توانید از ایده های موجود در اینترنت نیز کمک بگیرید.
  • گیاهان رونده جدا کننده های خوبی برای دو فضا در خانه هستند و تنها کاری که لازم دارید قرار دادن یک پایه و تکیه دادن گیاه رونده به آن است تا به مرور زمان برای شما جدا کننده ای طبیعی بسازد.

 

پتوس

پتوس
پتوس

یکی از معروف ترین گیاهان رونده آپارتمانی گیاه پتوس است که گونه های متنوعی دارد. در گونه‌های مختلف آن برگ هایی از رنگ سبز گرفته تا ابلق با لکه های زرد یا سفید دیده می شود. این گیاه که قیمت مناسبی نیز دارد، خیلی کم توقع است و تحمل شرایط اکثر خانه های آپارتمانی را دارد. در نور کم و غیرمستقیم به خوبی رشد می کند. البته گونه های ابلق آن به نور بیشتری نیاز دارند. بهتر است در تابستان هر چهار روز یک بار آبیاری شوند و در زمستان یک بار آبیاری در هفته برای آن کافی است. دقت کنید که خاک گلدان بین هر دو بار آبیاری کاملا خشک شود. اگر روی برگ های آن آب اسپری کنید و شاهد شادابی و سر زندگی بیشتر آن خواهید بود. بهترین زمان برای تکثیر از قلمه، فصل بهار و تابستان است.

 

فیلودندرون برگ قلبی

فیلودندرون برگ قلبی
فیلودندرون برگ قلبی

گیاه فیلودندرون برگ قلبی یکی از گیاهانی است که به راحتی در آپارتمان پرورش پیدا می کند. ممکن است بعضی ها این گیاه را با پتوس اشتباه بگیرند. زیرا ظاهری خیلی شبیه به هم دارند. اما نگران نباشید از آنجایی که رشد این گیاه و مراقبت های مورد نیازش با پتوس شباهت زیادی دارد، اشتباه گرفتن آن به ضرر فیلودندرون تمام نمی شود. این گیاه برگ قلبی برای افرادی که تازه کار هستند و سابقه ای در نگهداری گل و گیاه آپارتمانی ندارند، گزینه ای عالی محسوب می شود. زیرا نگهداری تمام گونه های آن بسیار ساده است. این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد. در فصل تابستان هفته ای دو بار آن را آبیاری کنید و در زمستان هفته ای یک بار آبیاری هم برای آن کفایت می کند.

 

پیچک انگلیسی یا پاپیتال

پیچک انگلیسی یا پاپیتال
پیچک انگلیسی یا پاپیتال

پاپیتال یکی از گیاهان رونده آپارتمانی بی نظیر است. شگفت انگیز است که این گیاه با هر مقدار نوری سازگاری پیدا می‌کند و رشد بسیار سریعی دارد. این گیاه را هم در داخل آپارتمان هم در بیرون خانه می توانید نگهداری کنید. برگ های پاپیتال در فصل زمستان نیز در خارج خانه سبز است. بهتر است این گیاه را در گلدانی که پهن است و عمق کمی دارد بکارید.  زیرا رشد آن در چنین گلدان هایی نسبت به گلدان های باریک و عمیق بیشتر خواهد بود. پاپیتال در تابستان هفته ‌ای دوبار آبیاری نیاز دارد و در زمستان هفته ای یک بار آبیاری برایش کافی است. این گیاه در نور غیر مستقیم به خوبی رشد می کند.

 

پیچک انگور

پیچک انگور
پیچک انگور

یکی از گونه های زیبا و جذاب رونده های آپارتمانی، پیچک انگور است که شرایط نگهداری ساده ای نیز دارد. البته انتظار نداشته باشید که همانند پتوس نور کم محیط را تحمل کند و رشد خوبی داشته باشد. بهتر است آن را در فضایی نزدیک به پنجره قرار بدهید تا نور بیشتری ببیند. پیچک انگور نسبت به آبیاری زیاد نیز حساس است و نباید در آبیاری آن زیاده روی کنید. چون باعث پوسیدگی ریشه های آن می شود.

 

فلفل بتل

فلفل بتل
فلفل بتل

یکی از گیاهان پر طرفدار در مناطق آسیایی فلفل بتل است. این گیاه رونده خاصیت دارویی نیز دارد. در جنوب شرق آسیا از این گیاه در آشپزی استفاده فراوانی می کند. اگر در خانه خود فضایی دارید که تا حدودی نور کافی خورشید با آن می تابد، می توانید این گیاه رونده را در داخل خانه پرورش بدهید. البته داشتن خاک مرطوب که زهکشی مناسبی داشته باشد و همچنین آبیاری منظم از نیاز های ضروری این گیاه برای رشد خوب است.

 

یاسمن

یاسمن
یاسمن

گل یاسمن گونه های مختلفی دارد که بیشتر این گونه ها را می توانید در فضای داخل آپارتمان نگهداری کنید. یاسمن گل های بسیار خوشبوی دارد و یکی از گیاهان رونده ی پر طرفدار برای داخل آپارتمان محسوب می شود. البته باید جایی از خانه را برای آن اختصاص دهید که در روز چند ساعت نور مستقیم خورشید به آن بتابد تا شاهد گلدهی آن باشید. بهتر است در فواصل بین آبیاری خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. در عین حال مراقب باشید که گیاه دچار بی آبی و کم آبی نشود.

 

انجیر چسب

انجیر چسب
انجیر چسب

یک گیاه رونده ی آپارتمانی متفاوت و سر سخت نسبت به دیگر گیاهان تیره خود، انجیر چسب است. این گیاه رونده به جای رشد به سمت بالا بیشتر دور اشیا می ‌پیچد. بیشتر زمین حرکت می کند. به دلیل تمایل آن برای رشد رو به پایین بهتر است از یک گلدان آویزان برای پرورش آن در فضای آپارتمانی استفاده کنید. خاک این گیاه باید مرطوب باشد. اما مراقب باشید که رطوبت آن به حدی باشد که ریشه‌ های انجیر چسب را نپوساند. به همین دلیل زهکشی مناسب خاک گلدان یکی از مهمترین نیاز های انجیر چسب محسوب می شود. برای تکثیر آن می‌توانید در اوایل فصل بهار قلمه هایی از ساقه آن را در گلدان بکارید و با مرطوب نگه داشتن و خاک آن یک گیاه شاداب در گلدان داشته باشید. نور فراوان اما غیر مستقیم تاثیر زیادی بر رشد خوب این گیاه دارد.

 

هویا

هویا
هویا

گیاه هویا، نوعی گیاه رونده با برگ های مومی است که البته در فصل خود گل ها فوق العاده معطری نیز می دهد. خوبی این گیاه در این است که به آبیاری کمی نیاز دارد و اگر گهگاهی فراموش کنید و به آن آب بدهید دچار مشکل نمی شود. نور غیر مستقیم برایش کافیست و در ماه های گرم سال باید در آبیاری آن نظم را رعایت کنید. البته اجازه بدهید در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان کاملا خشک گردد.

 

گیاه رشته مرواریدی

گیاه رشته مرواریدی
گیاه رشته مرواریدی

این گیاه رونده یکی از گونه های کاکتوس محسوب می شود و ساقه های بلند و باریکی دارد. برگ های آن به شکل نخود فرنگی یا دانه های غوره روی ساقه های باریک خود نمایی می کند. این گیاه حساسیت بالایی دارد و پرورش و نگهداری آن به آسانی گیاهان دیگر در آپارتمان نیست. باید نحوه ی مراقبت از آن را به خوبی بلد باشید تا یک گلدان شاداب از گیاه رشته مرواریدی داشته باشید. این گیاه بی آبی طولانی مدت را به خوبی تحمل می ‌کند. اما آبدهی زیاد می توانند برگ های نخودی آن را بپوشاند. رشته مرواریدی هم در مقابل نور شدید خورشید و هم در نور غیر مستقیم رشد خوبی دارد. اگر از گلدان رشته مرواریدی خود به خوبی مراقبت کنید، هر ساقه ی آن تا حدود یک متر رشد می کند.

 

بگونیا رکس

بگونیا رکس
بگونیا رکس

برگ های قلبی کشیده با رنگ های جذاب زرشکی و نقره ای باعث شده است که گیاه بگونیا رکس یکی از زیبا ترین انواع رونده ی آپارتمانی به شمار بیاید. این گیاه در برابر خشکی مقاوم است و نگهداری از آن بسیار ساده خواهد بود. نور زیاد و البته غیر مستقیم نیاز دارد و بهتر است در بین فاصله های آبیاری خاک گلدان کاملا خشک شود.

 

رشته نیکل

رشته نیکل
رشته نیکل

یکی از جذاب ‌ترین گلدان هایی که می توانید در محیط آپارتمانی پرورش بدهید، گیاه رشته نیکل است.  برگ های گرد و ساقه های بلند آن در گلدان هایی که آویزان باشند، فوق‌العاده زیبایی بی نظیری دارد. نگهداری از گیاه رشته نیکل تنها یک نکته ساده دارد و آن این است که باید در زمان خشک شدن خاکشان آبیاری شوند. محل روشنی از آپارتمان که دارای نور غیر مستقیم است بهترین جا برای پرورش این گیاه است و رشد خوبی را در آن شاهد خواهید بود.

 

پپرومیا سکه ای

پپرومیا سکه ای
پپرومیا سکه ای

یک گیاه جذاب دیگر پپرومیا سکه ای است که روی برگ های آن سبز و پشت برگ های آن سایه ای منحصر به فرد از رنگ قرمز دیده می شود. ساقه های آن نیز به رنگ قهوه‌ ای هستند و جذابیت فوق العاده زیادی در خانه شما ایجاد خواهد کرد. گرد بودن برگ های آن نیز این گیاه را در بین دیگر گیاهان رونده در آپارتمان منحصر به فرد می کند. گونه های مختلفی از پپرومیا سکه ‌های وجود دارد که همگی به نور متوسط و خاک مرطوب نیاز دارند.

 

سروپژیا برگ قلبی

سروپژیا برگ قلبی
سروپژیا برگ قلبی

گیاه سروپژیا برگ قلبی دارای برگ های زیبای گوشتی به شکل قلب است و برای گلدان های آویز بسیار مناسب خواهد بود. رشد این گیاه رو به پایین بسیار جذاب و زیباست. روی برگ های آن هاله‌ای از رنگ سبز و سفید وجود دارد و ساقه های موج دار آن زیبایی شگفت انگیزی به خانه شما می دهد. این گیاه را حتماً از نور مستقیم خورشید در امان نگه دارید. اما در نقطه از خانه قرار دهید که نور زیادی به آن تابیده شود. کم رنگ شدن برگ های آن نشان از این دارد که نور کافی به این گلدان شما نرسیده است. دقت کنید حتما در بین فواصل آبیاری خاک گلدان کاملا خشک باشد. زیرا این گیاه برگ قلبی نسبت به آبیاری حساسیت دارد.

 

گیاه دم الاغی

گیاه دم الاغی
گیاه دم الاغی

برگ های کوچک و گوشتی گیاه دم الاغی فوق العاده جذابند. این گیاه نیز از گلدان خود سرازیر می شود و خوشبختانه نگهداری از آن بسیار راحت است. وقتی به این گلدان دست می زنید، مراقب باشید. چون برگ های ظریف آن مستعد جدا شدن هستند و برای حفظ زیبایی گلدان باید مراقبش باشید. البته اگر تصادفا برگ این گیاه جدا شد جای نگرانی وجود ندارد. می توانید از همان برگ ها برای تکثیر گیاه استفاده کنید تا گلدان های جدید دم الاغی برای خانه ی خود بسازید.

 

کدام یک از گیاهان رونده با سرعت بیشتر رشد می کنند؟

پاپیتال و پتوس از جمله گیاهان رونده با رشد سریع هستند که ارتفاع آن ها به سرعت زیاد می شود. البته هرس کردن دائمی و همچنین کود دهی منظم و رسیدگی به آن ها نیز می تواند رشدشان را چندین برابر کند. دقت کنید در هدایت این گیاهان از ساقه های نازک آن محافظت کنید تا دچار شکستگی نشوند.

 

آیا استفاده از گیاهان رونده برای همه مناسب است؟

اگر یک خانه ی نقلی دارید بهتر است گلدان های کوچک را به جای گیاهان رونده آپارتمانی انتخاب کنید. گیاهان رونده فضای بیشتری نسبت به گل های دیگر نیاز دارند تا زیبایی چشم نواز خود را به نمایش بگذارند. از طرفی به خاطر سرعت رشد بالایی که دارند، باید فضای کافی برای آن ها را تامین کنید. این گیاهان برای خانه هایی که دارای تراس و پاسیو هستند یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x