خانه » استعمال دخانیات ممنوع
روانشناسی

استعمال دخانیات ممنوع

Sending
User Review
0 (0 votes)

استعمال دخانیات ممنوع

سن استعمال دخانیات و خرید و فروش آن در کشورهای مختلف, متفاوت است. در برخی از کشورها از شانزده سالگی و برخی دیگر از هجده سالگی است. در برخی نقاط جهان مصرف دخانیات در مکان های عمومی منع قانونی دارد و در برخی نقاط دیگر اشکالی ندارد. در تهران نیز بوستان هایی وجود دارد که تابلوی منع استعمال دخانیات در آن ها نصب شده است. این به این معنی نیست که هیچ کس نباید در شهر سیگار بکشد بلکه این کار نوعی فرهنگسازی است. و این ایده موجه و خوبی است که بوستان هایی را در نظر بگیرند که کسی نتواند در آن ها سیگار بکشد. و در نتیجه محیط سالم تر و پاکیزه تری داشته باشد.

 

ما در ادامه آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی را برایتان آورده ایم:

ماده 1

به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تامین سلامت آن ها در برابر زبان ها و بیماری های ناشی از استعمال دخانیات, استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد خانی در اماکن عمومی مسقف به هر نحو ممکن است.

  • تبصره 1. اماکن عمومی مسقف به محل هایی اطلاق می شود که محل استفاده و مراجعه عمومی مردم می باشد از قبیل اماکن متبرکه و مقدسه, مساجد, مصلی ها, کارخانجات, بیمارستان ها, درمانگاه ها, مطبها, سالنهای نمایش, سینماها, سالن مهمان خانه ها, هتل ها, مهمانسراها و تالارها, رستوران ها, موزه ها, ترمینال ها, فروشگاههاهی بزرگ, اماکن فرهنگی و فرهنگسراها, کتابخانه های عمومی, ورزشگاهها, مدارس, دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی, وسایل نقلیه عمومی, موسسات و سازمان های دولتی, نهادهای انقلاب اسلامی, بانکها, شرکتهای دولتی و شهرداری ها.
  • تبصره 2. مسئولان اماکن عمومی موظف هستند, تابلوی ممنوعیت مصرف دخانیات را به تعداد مناسب در محل هایی که قابل رویت باشد نصب نمایند و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی را یادآور شوند.

 

ماده 2

وزارتخانه های بهداشت, درمان و آموزش پزشکی, فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سایر دستگاههای فرهنگی و شهرداری ها موظفند به منظور جلوگیری از اعتیاد جوانان و تبیین زبان های جانی, بهداشت, اجتماعی و مالی ناشی از مصرف دخانیات از هرگونه اقدامی که موجب تبلیغ, تشویق یا تحریک افراد به استعمال یا مصرف بیشتر دخانیات شود, جلوگیری نموده و نسبت به تهیه برنامه های منظم و منسجم فرهنگی و تبلیغی مناسب در زمینه تبیین مضرات و تقبیح مصرف مواد دخانی برای همگان به ویزه جوانان اقدام نمایند و همچنین برای حسن اجرای این قانون اقدامات لازم را به عمل آورند. هیات وزیران هر شش ماه یک بار گزارش چگونگی اجرای این قانون را از سازمان های مربوط دریافت می کنند.

  • تبصره ا. شرکت دخانیات ایران موظف است هشدارهای لازم مربوطه مضرات سیگار را در روی بسته های سیگار اعلام نماید.
  • تبصره 2. تبلیغ و هرگونه اقدامی که به ترتیب مقرر در آیین نامه اجرایی این قانون منجر به تشویق عموم به مصرف دخانیات شود, ممنوع می باشد.

 

ماده 3

سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, شهرداری ها و مطبوعات باید ترتیبی اتخاذ نمایند که در کارها و انتشارات خود, فیلم ها و سریال ها تولید, تبلیغ دخانیات به طور مستقیم و غیر مستقیم صورت نگیرد و شخصیت های مثبت فیلم ها استعمال دخانیات ننمایند.

 

حسن حبیبی—معاون اول رییس جمهور

منبع آیین نامه: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x