خانه » مراقبت از پوست نوزاد
فرزند و والدین

مراقبت از پوست نوزاد

Sending
User Review
0 (0 votes)

مراقبت از پوست نوزاد

نوزادان ممکن است در طول چند ماه اول زندگی خود با بیماری های پوستی متعددی درگیر شوند. به همین دلیل مراقبت از پوست نوزاد بسیار اهمیت دارد. این بیماری ها ممکن است به پوست نوزادان آسیب بزند و خارش دار و دردناک باشند. برخی از این بیماری ها به علت تغییرات هورمونی طبیعی و یا به خاطر آلودگی و عفونت ایجاد می شوند. لازم است که والدین برای مراقبت از پوست نوزاد نیبت به این بیماری های پوستی آگاهی داشته باشند.

نوزادان خیلی زود کهیر می زنند

کهیر زدن و قرمز و ملتهب شدن پوست در نوزادان عادی تلقی می شود و معمولاً برای درمان آن نیاز به مراجعه به پزشک نیست و والدین باید صبور باشند. البته از پزشک مشورت بگیرید که کدام یک از التهابات عادی تلقی می شوند و کدامیک نیاز به درمان دارویی دارد.

 

چگونه از ایجاد کهیر و عرق سوز به خاطر پوشک جلوگیری کنیم

ملتهب شدن پوست به علت استفاده از پوشک اغلب به علت ایجاد حساسیت در تماس با ادرار، مدفوع یا مواد شوینده ایجاد می شود. گاهی نیز عفونت باکتریایییا حتی حساسیت یسبت به مواد به کار رفته در پوشک ایجاد می شود. به طور کلی بیشتر این التهابات در پوست نوزادان با تعویض به موقع پوشک و خشک نگه داشتن آن هرگز ایجاد نخواهند شد. برای درمان نیز استفاده از پماد ها و کرم های موضعی مانند پماد اکسید روی می تواند کمک کننده باشد.

آکنه نوزادان

نوعی از آکنه های پوستی به نام آکنه نوزادی معروفند و علت هورمونی دارند. دقیقاً همان هورمون هایی که در بزرگسالان آکنه ایجاد می کند، نوزادان را نیز درگیر می کند. با این تفاوت که آکنه ی نوزادی در طول چند هفته به طور خود به خود محو می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد.

اریتما تاکسیکوم (erythema toxicum)

اریتما تاکسیکوم یکی از رایج ترین بیماری پوستی دانه دار (پر از مایع) است. بیش از نیمی از نوزادان تازه متولد شده در دو تا سه روز پس از تولد به این بیماری پوستی دچار می شوند. به طور کلی التهابات روی صورت یا اندام های دیگر به صورت جوش یا لکه های قرمز ظاهر می شوند. علت ایجاد این بیماری مشخص نشده است. ضایعات ایجاد شده پس از گذشت یک هفته محو می شوند و نیاز به درمان ندارند. گاهش اوقات این بیماری با عفونت های جدی پوستی اشتباه گرفته می شود. در صورت وجود تب همراه با التهابات پوستی نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

لکه های مادرزادی

لکه های مادر زادی در 5 تا 10 در صد از نوزادان دیده می شود. بسیاری از آن ها صرفا تغییر رنگ پوست در ناحیه ای از پوست است که نیاز به درمان ندارد. این لکه های مادر زادی به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند.لکه های رنگی، عروقی یا آناتومیک. برخی از لکه در طول زمان بزرگ می شوند و برخی تنها هنگام تولد وجود دارند. در مورد این لکه ها می توانید با پزشک مشورت کنید.

اگزما

اگزما التهابات خارش دار پوستی هستند که با قرار گرفتن در معرض ماده ی خارجی یا آلرژی ایجاد می شوند. این نوع بیماری پوستی از سه ماهگی به بعد در نوزادان دیده می شود و می توان پوست سر، صورت، بدن، آرنج و زانو را درگیر کند. با رفع عامل ایجاد کننده ی اگزما، این التهابات درمان می شوند. در برخی از موارد استفاده از مرطوب کننده های موضعی یا پماد های استروئیدی نیاز است.

خشکی پوست در نوزادان

در بدو تولد بسیاری از نوزادان دچار خشکی پوست و پوسته پوسته شدن می شوند. زیرا به مدت طولانی در داخل مایع قرار داشته و یکباره به محیط خشک منتقل شده اند. پس تولد سلول ها شروع به بازسازی کرده و لایه های رویی پوست می ریزند. این مساله به طور خود به خود با گذشت زمان بهبود می یابد.

بیماری کلاه گهواره ای یا cradle cap

این بیماری پوستی در بین نوزادان تازه متولد شده رایج است. التهابات در ماه اول تولد روی پوست سر به شکل قرمز، مومی شکل و پوسته پوسته دیده می شوند. گاهی التهابات تا روی صورت و گردن نیز می آیند. برای درمان این بیماری شامپوهای مخصوص، وازلین، پماد های استروئیدی موضعی تجویز می شود. البته این التهاب پوستی با گذشت زمان نیز خود به خود بهبود می یابد.

عرق سوز شدن

عرق سوز شدن به علت تعریق زیاد روی نواحی گردن، کشاله ی ران، زیر بغل و هر نقطه ای که در معرض تعریقزیاد باشد اتفاق می افتد. این نوع التهاب دارای سوزش و گاه خارش است. خنک نگه داشتن نوزاد در تابستان و زمستان برای جلوگیری از تعریق از عرق سوز شدن ممانعت می کند و یکی از کارهای مهم در جهت مراقبت از پوست نوزاد است.

پودر بچه لازم نیست

گرچه برای بسیاری از والدین پودر بچه مهم به نظر می رشد اما در عمل استفاده نکردن از آن بهتر است. زیرا ممکن است استنشاق تصادفی آن مشکلات ریوی جدی ایجاد کند.

 

دانه های سفید روی پوست

این نوع بیماری پوستی در 50% از نوزادان رخ می دهد. این توده های ریز روی پیشانی، گونه ها، چانه و بینی و مناطق دیگر بدن  نوزاد دیده می شوند. این دانه ها به طور خود به خود پس از گذشت یک ماه ناپدید خواهند شد و مجای نگرانی نیست.

برفک یا آفت دهان

برفک یا آفت دهان به علت عفونت قارچی در دهان ایجاد می شود. ممکن است روی زبان، لثه یا نقاط دیگر دهان ایجاد شود. رنگ آن به شکل پلاک سفید یا به رنگ قرمز روشن است. بهداشت ضعیف دهان و دندان در نوزادان و یا مشکلات ایمنی این بیماری را در پی دارند. در صورت ایجاد برفک دهان استعمال داروهای ضد قارچ نیاز است.

 

نکات رختشویی برای نوزاد

نوزادان ممکن است نسبت به بوی تند مواد شوینده حساس باشند. بهتر است برای شستشوی لباس نوزادان از مواد شوینده ی بدون بو یا با بوی ملایم استفاده شود. این کار برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و آلرژی لازم است.

 

پوست زرد رنگ ممکن است نشانه ی زردی باشد

بیماری زردی در چند روز ابتدای تولد بروز می کند. زرد شدن پوست، غشای مخاطی و چشم ها از علائم این بیماری هستند. اغلب علت ایجاد این زردی تخریب سلول های قرمز خون است که ماده ای به نام بیلی روبین آزاد می کنند. در بسیاری از موارد زردی نوزاد به طور طبیعی و خود به خود خوب می شود اما در برخی از موارد که زردی شدید است درمان لازم است. برای این بیماری حتماً باپزشک نوزاد مشورت کنید.

 

آفتاب سوختگی در نوزادان

پوست کودکان و به ویژه نوزادان بسیار حساس است و در برابر نور خورشید سریعاً دچار سوختگی می شود. این سوتگی ممکن است آسیب های موقتی یا دائمی در پی داشته باشد. در صورتیکه نوزاد را بیرون می برید مراقب باشید در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی شود. به همین دلیل از کلاه، چتر یا سایه انداز های دیگر استفاده کنید و در صورتی که پوست نوزادتان آفتاب سوخته شده است حتماً به پزشکک نوزادان مراجعه نمایید.

 

محصولات بهداشتی مراقبت از پوست برای نوزادان

بسیاری از محصولات بهداشتی به دلیل داشتن مواد شیمیایی فعال مناسب برای استفاده بر پوست نازک و حساس نوزادان نیستند. زیرا پوست آن ها قدرت جذب بیشتری نیز نسبت به بزرگسالان دارد و می تواند مشکلات حساسیتی عدیده ای ایجاد کند. در صورتی که قصد دارید از محصولات بهداشتی برای نوزاد خود استفاده کنید حتماً با پزشک مشورت کنید.

در بازار روغن هایی تحت عنوان روغن بچه وجود دارد که البته بزرگسالان نیز برای مصارف زیبایی و ماساژ از آن ها استفاده می کنند. روغن بچه به محافظت از پوست حساس نوزاد در برابر خشک شدن کمک می کند. روغن های معدنی موجود در آن مانند محافظی برای ممانعت از تبخیر بیش از حد رطوبت از سطح پوست نوزاد عمل می کند. از روغن بچه برای ماساژ وی نیز می توانید استفاده کنید.

 

حمام برای نوزاد

پوست نوزادان نیاز به شستشو دارد اما مانند پوست بزرگسالان نیاز به لیف و کیسه کشیدن ندارد. سعی کنید با مواد شوینده ی ملایم و لیف خیلی خیلی نرم پوست نوزادتان را در حمام تمیز کنید.

 

ماساژ نوزاد

بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که ماساژ نوزاد و تماس مستقیم والدین با پوست وی به بهبود خواب او، کاهش استرس، شور و نشاط و تغذیه ی بهتر کمک شایانی خواهد کرد.

البته پس از شیردهی به نوزاد شکم او را ماساژ ندهید.

 

چه زمانی به پزشک اطفال مراجعه کنیم

در صورتی که خارش پوست نوزاد جدی نباشد نیاز به درمان خاصی ندارد. برخی از التهابات هستند که آزار دهنده اند و نیازمند مراجعه به پزشک خواهند بود. وجود تاول های آبدار، جوش های چرکی یا تب نیز علائمی هستند که بابت ان ها حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. البته شما برای تمام موارد می توانید با پزشک مشورت داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x