خانه » گردشی در طبیعت بکر اطراف تهران
گردشی در طبیعت بکر اطراف تهران
گردشی در طبیعت بکر اطراف تهران
طبیعت و گردشگری

گردشی در طبیعت بکر اطراف تهران

Sending
User Review
0 (0 votes)

شاید برای خود پایتخت نشین ها هم عجیب باشد که در اطراف تهران نقطه هایی از طبیعت بکر وجود دارد که تنه به بهشت می زند. مناطقی که می تواند در آخر هفته ها خستگی یک هفته ی شلوغ و پر هیاهو را  از تن هر کسی به در کند. تهران یک شهر کوهپایه ای است و طبیعت دیدنی و زیبایی را در اطراف خود جای داده است. این جاذبه های گردشگری در هر فصلی زیبایی خود را دارند. در این مقاله قصد داریم با آشنا کردن شما با طبیعت بکر اطراف تهران دیدگاه شما را نسبت به تهران و شلوغی سرسام‌آورش عوض کنیم.

تنگه واشی

تنگه واشی
تنگه واشی

در جاده ی تهران به سمت فیروز کوه منطقه ای وجود دارد که در آن می توانید پیاده به آب بزنید. تنگه واشی یا ساواشی یکی از معروف ترین مکان های دیدنیاطراف تهران است که البته در فصل های سرد سال در آن یخچال های طبیعی مشاهده می شود. در فصل های گرم سال هم به عنوان یک منطقه ی خنک و با صفا پذیرای گردشگران بسیاری است. عبور از این تنگه از میان دیوار های سنگی بلند است و درون آب پیاده روی خواهید کرد و ساعاتی را در گرمای تابستان خنک خواهید شد. اگر بتوانید صبح زود خودتان را به این تنگه برسانید مسیر پیاده روی خلوتی را طی خواهید کرد.

روستای برغان

روستای برغان
روستای برغان

برغان یک منطقه ی روستایی گردشگری با بافت قدیمی و دارای باغ های سرسبز و بسیار زیبا است. آلوی برغان از قدیم الایام معروف بوده است. این منطقه در فصل بهار و تابستان یکی از نقاط مهم گردشگری تهران به شمار می رود. برای رسیدن به این روستای زیبا یا باید از مسیر کرج- رجایی شهر رد شوید و به جاده ی آتشگاه برسید یا اینکه از اتوبان کرج قزوین پس از رد کردن روستای کردان وارد برغان شوید. رودخانه ای زیبا از کنار این روستا می گذرد و به زیبایی آن فوق‌العاده می ‌افزاید. پل تاریخی برغان، درخت پیر سپیدارک، زیارتگاه چهل دختر و تپه ی باستانی قلعه کش کلا از جمله نقاط دیدنی این طبیعت بکر اطراف تهران است.

آبشار هریجان در کوهستان

آبشار هریجان
آبشار هریجان

وقتی از تهران به سمت شمال در جاده چالوس حرکت کنید پس از طی کردن مسیری ده کیلومتری به نقطه ی هریجان خواهید رسید. این آبشار زیبا در طبیعت بکر اطراف تهران به سمت شمال در منطقه کلاردشت قرار دارد. هریجان منطقه ای کاملا کوهستانی است آبشاری زیبا در آن از دل کوه بیرون آمده است. این آبشار ۹ متر ارتفاع دارد از بالای صخره ها به پایین می ریزد. آبشار هریجان در بهار جریان و شدت خیلی بیشتری دارد. می توانید این سفر را با کرایه کردن خانه ای روستایی در منطقه طولانی تر کنید و از این طبیعت زیبا و دست نخورده لذت بیشتری ببرید.

 دریاچه شورمست

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست

در جنوب غربی شهرستان سواد کوه و در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید دریاچه ی طبیعی و تماشایی به نام شورمست رخ نمایان می کند. این دریاچه ی زیبا در میان درختان بلند و سرسبز توسکا جای گرفته است. سایه ی درختان روی سطح آب نقاشی زیبای خداوند است. در فصل بهار آب و هوای فوق العاده مفرح آن هر ساله گردشگران زیادی را به این نقطه دعوت می کند. عمق دریاچه ی شورمست از ۵ تا ۱۵ متر است و یک سوم آن عمق کمی دارد. در کنار این دریاچه تفریحات مختلفی مثل ماهیگیری، اسکی روی آب، تاب بازی، اسب سواری و قایق سواری را می توانید تجربه کنید. البته شنا کردن در این دریاچه ممنوع است.

 طبیعت بکر دشت لار

طبیعت بکر دشت لار
طبیعت بکر دشت لار

یکی از دیدنی ترین مناطق طبیعت بکر اطراف تهران ، دشت لار است. این دشت در دامنه قله دماوند جای گرفته و آدرس آن در شمال تهران، بخش لاریجان از شهرستان آمل است. این دشت زیبا پارک ملی محسوب می ‌شود و منطقه ی حفاظت شده به شمار می آید. برداشت پوشش گیاهی و شکار در این منطقه ممنوع است. در اواخر فصل بهار پوشش یک دست از شقایق های وحشی را در این دشت خواهید دید. آب و هوای دلپذیر آن در گذشته مورد توجه پادشاهان بوده و ییلاق تابستانی آن ها محسوب می‌شده است. می توانید در کنار سد لار ماهیگیری را نیز تجربه کنید.

 آبشار یخی آبنیک

آبشار یخی آبنیک
آبشار یخی آبنیک

یکی از آبشار های مرتفع و پر آب در اطراف تهران آبشار آبنیک است که در فصل بهار و تابستان یک آبشار معمولی است.  اما در فصل زمستان آب این آبشار یخ می زند و منظره ای شگفت انگیز را به وجود می ‌آورد که به آبشار یخی آبنیک معروف است. این آبشار فصلی در طبیعت بکر اطراف تهران قرار گرفته و در تمام فصول سال جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد. آبشار آبنیک در شمال منطقه لواسان و در ناحیه حفاظت شده ورجین واقع شده است در زمستان مسیر نسبتاً صعب ‌العبوری دارد. این منطقه برای افرادی مناسب است که به ورزش و تفریح کوهنوردی علاقه مند هستند و حاضرند مسیر آن را برای دیدن این آبشار زیبا طی کنند. به هر حال رسیدن به مناطق بکر دردسر های خودش را دارد.

آبشار و روستای ایگل

آبشار و روستای ایگل
آبشار و روستای ایگل

با رفتن به سمت ارتفاعات توچال یکی از زیبا ترین روستا ها و آبشار های اطراف تهران یعنی روستا و آبشار ایگل را خواهید دید. این منطقه آب و هوای کوهستانی دارد و در فصل بهار و تابستان دلپذیر ترین و مناسب ترین آب و هوا را برای گردش خواهد داشت. باغ های میوه و درختان سرسبز با چشم انداز های بسیار زیبا در این روستا وجود دارد. این روستا برای یک سفر یک روزه و رسیدن به آرامش جای بسیار مناسب است. حتی می توانید با کرایه کردن خانه های روستایی سفر خود را یک تا چند روز ادامه بدهید یا در طبیعت زیبای این روستا کمپ بزنید.

روستای افجه

روستای افجه
روستای افجه

در منطقه ی لواسان و در دامنه ی رشته کوه های البرز، روستای خوش آب و رنگ افجه قرار دارد. این روستا پر است از چشمه ها و آبشار های خروشان و پر است از باغ‌ های آلبالو، گیلاس، گردو و سیب. روستای افجه می ‌تواند در آخر هفته فضایی باشد که شما دور از دود و دم تهران شلوغ، اکسیژن را وارد ریه ‌های خود کنید. یکی از بخش های این روستا که برای گردشگران جذاب است، به نام دشت هویج معروف است. این دشت در گذشته کشتزار هویج بوده اما امروزه خبری از کاشت هویج در آن است. اما همچنان به همین نام معروف است و گردشگران را به خود جذب می کند.

 سد زیبای لتیان

سد زیبای لتیان
سد زیبای لتیان

لتیان یکی از سد های مهم تامین آب شرب تهران است. البته این سد یکی از تفرجگاه ها و مکان های تفریحی جذاب هم محسوب می شود. به دلیل نزدیک بودن به تهران گزینه ی مناسبی برای گردش یک روزه به شمار می آید. این سد از سال ۴۶ برای تامین آب شیرین تهران راه اندازی شد. درگذشته نام آن سد فرحناز بود. تفریحاتی که در کنار این سد می توان انجام داد شامل ماهیگیری، قایق سواری و پیک نیک است. پیاده روی در طبیعت بکر اطراف این سد نیز از جمله جاذبه های گردشگری آن به شمار می‌رود و خستگی را از تن گردشگران آخر هفته در می کند.

دره اسکلیم رود

دره اسکلیم رود
دره اسکلیم رود

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در اطراف تهران دره ی اسکلیم رود است. این منطقه زیبا و بکر در شمال تهران در استان مازندران و در بخش شهرستان سواد کوه شمالی، نور قرار دارد. خداوند طبیعت این منطقه را به معنای واقعی نقاشی کرده است. جنگل های هیرکانی این منطقه مناظر نفس گیر ایجاد کرده اند و آبشار های زیبای آن فضای دلپذیری برای آبتنی و عکاسی هستند. این منطقه کاملا بکر و دست نخورده است و مسیر پیاده روی مناسب یا امکانات رفاهی آنچنانی ندارد. باید به صورت مجهز خود را را برای پیاده روی در مناطق جنگلی و تماشای حیوانات مختلف آماده کنید.

دریاچه ارواح، مرموز و زیبا

دریاچه ارواح، مرموز و زیبا
دریاچه ارواح، مرموز و زیبا

در بخش لفور سواد کوه شمالی در سمت شمال تهران دریاچه ای وجود دارد که نام آن شاید کمی ترسناک باشد. دریاچه ی ارواح یکی از دریاچه های خاص ایران است اما خیالتان راحت هیچ روحی در آن وجود ندارد. دریاچه در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر واقع است. درختان شکسته و زیبا با ظاهری عجیب در میان این دریاچه سر برداشتند و به همین دلیل است که به آن دریاچه ی ارواح می گویند. ابعاد طول و عرض این دریاچه ۷۰۰ در ۳۰۰ متر است و دور تا دور آن را درختان بلند کامل و سرسبز محاصره کردند. ظاهری مرموز دارد و بازدید از آن برای بسیاری از افراد هیجان انگیز است.

دریاچه آویدر برای خانواده ها

دریاچه آویدر برای خانواده ها
دریاچه آویدر برای خانواده ها

در نزدیکی دریاچه ی ارواح در مسیر شمال تهران یک سد خاکی به نام آویدر وجود دارد که در کنار آن یک دریاچه ی مصنوعی ایجاد شده است. دریاچه ی مصنوعی سد آویدر از جمله مناطق طبیعی پر بازدید در شرق نو شهر به حساب می آید. دریاچه مصنوعی فضای بسیار مناسبی برای تفریحات خانوادگی است و در اطراف آن مراتع سرسبزی وجود دارد. خانواده های زیادی هر ساله در کنار این سد روی مراتع کمپ می زنند. امکان قایق سواری روی دریاچه نیز وجود دارد اما شنا در آن خطرناک است و باید از کودکان در این محدوده مراقبت کرد.

 تخت رستم شهریار

تخت رستم شهریار
تخت رستم شهریار

طبیعت بکر همیشه نباید سر سبزی را به نمایش بگذارد. گاهی جاذبه های تاریخی در این طبیعت می تواند شما را به خود جذب کند. شهرستان شهریار در اطراف تهران که به دلیل داشتن باغ ها و ویلا های بسیارش معروف است، تپه های باستانی نیز در خود دارد. برای آنها قدمتی طولانی تخمین زده شده است. تخت رستم شهریار یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر است. در جنوب شهریار آتشکده ای به نام آتشکده ی رستم بر بالای تپه وجود دارد. قدمت آن به دوران پیش از حمله ی اعراب بر می گردد و در منطقه جوقین واقع است. آتشکده ی شهریار یا تخت رستم شهریار به دوران اشکانیان بر می گردد و دارای سه عبادتگاه برای برگزاری مراسم های مذهبی زرتشتیان بوده است. در حال حاضر ویرانه‌ ای از این آتشکده باقی است و از جمله مناطق محبوب برای بازدید در اطراف تهران به شمار می‌آید.

کن سولقان در شمال غرب پایتخت

"<yoastmark

یکی از روستا های سرشناس در بین تهرانی ها کن سولقان است. این روستا که در شمال غرب تهران واقع است و از نزدیک ترین روستا ها به پایتخت است. زندگی در این روستا به سبک قدیمی جریان دارد و خبری از شلوغی ها و آلودگی های صوتی و دود شهر در آن نیست. رودخانه خروشان به نام کن از میان این روستا عبور می کند. باغ های پر میوه ی کن زبان زده همه است. حتی می توانید در این روستا برای اقامت چند روزه یکی از خانه های روستایی را به کرایه بگیرید.

روستای عجیب وردیج و واریش

روستای عجیب وردیج و واریش
روستای عجیب وردیج و واریش

وردیج و واریش دو روستای عجیب هستند. وردیج را به نام روستای ارواح سنگی نیز می شناسند. علت این نامگذاری وجود دامنه های سنگی آدمک مانند است که در این روستا وجود دارد. تماشای این سنگ ها خلاقیت ذهن شما را فعال می کند تا آن ها را به جمجمه انسان های بدن حیوانات وحشی تشبیه کنید. عکاسی از این سنگ ها برای گردشگران خیلی لذت بخش است. این روستا ها در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع است که در فصل تابستان گردشگران زیادی را به خود دعوت می کند. آن ها ۲۲ کیلومتر با تهران فاصله دارند.

منطقه ی زیبای طالقان

منطقه ی زیبای طالقان
منطقه ی زیبای طالقان

در فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران منطقه ی زیبای طالقان واقع شده است که با طبیعتی روح نواز در فصل اردیبهشت ماه یک پارچه سبز پوش می‌ شود. این منطقه انواع جاذبه های طبیعی گردشگری مثل دریاچه، کوه، روستا های زیبا و تاریخی را دارد. در طالقان ۸۲ روستای مختلف وجود دارد که قدمت های هزار ساله دارند. وجود درختان هزار ساله نیز از جاذبه های گردشگری طبیعی طالقان است.

آبشار گزو

آبشار گزو
آبشار گزو

بسیاری از نقاط گردشگری طبیعت بکر اطراف تهران در مسیر شمال و در محدوده جغرافیایی استان مازندران است. آبشار گزو یکی از همین دیدنی های طبیعی در روستای لفور است. ارتفاع تقریبی این آبشار ۷۵ متر بوده و در منطقه سرسبز و زیبا واقع است. در نزدیکی آن امامزاده ی معروف گزو متعلق به سه بزرگوار در زیر آب واقع اند. اگر قصد  گردشگری از این منطقه را دارید بهتر است فصل بهار یا پاییز را برای آن انتخاب کنید. رطوبت زیاد هوا در فصل تابستان احساس خوبی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

فیلبند به سمت شمال

فیلبند به سمت شمال
فیلبند به سمت شمال

برای علاقه مندان به مناظر چشم نواز ارتفاعات و تماشای طبیعت از فراز ابر ها، فیلبند یکی از بهترین گزینه هاست. فیلبند یکی از پر طرفدار ترین نقاط دیدنی شمال ایران است که فاصله ی زیادی با تهران ندارد. در اواخر بهار و همچنین در سه ماه تابستان، هر روز آدم های زیادی به این نقطه پناه می برند تا آرامش روانی کسب کنند. فیلبند یکی از ییلاق های استان مازندران به شمار می آید که مسیری کوهستانی و پر پیچ و خم دارد. البته مسیری پر پیچ و خم و سرسبز که در انتها دریایی از ابر های زیبا را زیر پای شما جای خواهد داد. مسیر 4  ساعته برای رسیدن به این نقطه لازم است و امکان کمپ زدن نیز در این منطقه وجود دارد. رفتن به بهشت فقط انگیزه می خواهد.

جاده ی سرسبز چالوس

جاده ی سرسبز چالوس
جاده ی سرسبز چالوس

امکان ندارد تهرانی ها به دنبال یک فضای طبیعی در دسترس باشند تا حال و هوای شان را عوض کنند و پیشنهاد جاده ی چالوس در صدر آن ها نباشد. چشم انداز های سر سبز و زیبا و فاصله کمی که جاده ی چالوس با تهران دارد، برای سفر های یک روزه فوق العاده مناسب است. جاده ی چالوس برای بسیاری از افراد از زیبا ترین جاده های جهان است. البته همین جذابیت چالوس برای همه که مسیر زیبای رسیدن به شمال نیز هست، دلیل آن است که در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی ترافیک سنگینی در این جاده باشد.

لالون رودبار قصران

لالون رودبار قصران
لالون رودبار قصران

حومه ی روستای لالون رودبار قصران یکی از بکر ترین نقاط دیدنی محسوب می شود. یک روستای کوهستانی با آب و هوای بسیار خشک و سر سبز بهترین مکان برای گردش یک روزه در دل طبیعت است. این روستا به چشمه سار رودخانه ها معروف است و چشمه های جوشان با آب و گوارا و خنک در آن وجود دارد. این منطقه به دلیل داشتن غار های مختلف برای علاقمندان به غار نوردی نیز جذابیت زیادی دارد. تونل برفی و برف چال و همچنین آبشار و چشمه ی تلخاب از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه است.

شهرستانک

شهرستانک
شهرستانک

در ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج، شهرستانک واقع است که گردشگری آن در دل طبیعت پاییزی فوق العاده است. این روستا در فصل پاییز مثل یک رنگین کمان هفت رنگ زیبا می درخشد و چشم همه را به خود خیره می کند. عکس های فوق العاده ای را می توانید در گردش یک روزه از این نقطه بگیرید. در این روستا کاخ های ییلاقی و باقی مانده از دوره قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه و کتیبه های سنگی وجود دارد. قلعه دختر یا قلعه ی دزدبند نیز از جمله نقاط دیدنی این شهرستان است. آبشار و رود گیله رود نیز صفای خاصی به این منطقه می دهد.

دریاچه اوان و الموت

دریاچه اوان و الموت
دریاچه اوان و الموت

این منطقه در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین در دهستان معلم کلایه واقع است و به دلیل نزدیکی به تهران مقصدی برای سفر ها و تور های یک روزه ی طبیعت گردی به شمار می آید. تفریحات زیادی در کنار این دریاچه از جمله ماهیگیری، قایقرانی، اسکیت روی دریاچه در فصل سرما و همچنین کوهنوردی در ارتفاعات اطراف قابل انجام است. این منطقه ی کوهستانی قزوین جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی در خود دارد و از جمله آثار طبیعی ملی ایران است.

بهشت ارنگه

بهشت ارنگه
بهشت ارنگه

در جاده ی زیبای چالوس در محدوده ی ۱۸ کیلومتری کرج روستایی به نام ارنگه واقع است که هوای دلنشین و رودخانه ای تماشایی دارد. صدای رودخانه در روستا طنین انداز است و استخر های طبیعی زیادی از این رودخانه پدید آمده اند. تنگه های شگفت انگیزی دارد که می توانید در آن ها صخره نوردی را تجربه کنید. در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده و سنگ نگاره های زیادی در گوشه و کنار کوه های روستا از آن دوران به جا مانده است. این منطقه علاوه بر طبیعت زیبا شما را به سفری در دل تاریخ نیز دعوت می کند.

غار یخ مراد

غار یخ مراد
غار یخ مراد

در جاده ی چالوس نرسیده به خروجی دیزین در روستایی کهنه، غاری وجود دارد که آن را به نام غار یخ مراد می نامند. یکی از مرموزترین نقاط طبیعی دیدنی در اطراف تهران است و  از سطح دریا ارتفاعی در حدود 2600 متر دارد. این غار یک دهانه ی ۸ متری دارد و وقتی از آن وارد می شوید با قندیل ‌های استالاکتیت و اسلاگمیت رو به رو خواهید شد. در این غار یک تالار، یک برکه و یک آبشار یخی وجود دارد که بسیار عجیب است. سفر به این غار یک ماجراجویی و تجربه ی خاص و لذت بخش برای شما رقم خواهد زد.

پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک
پیست اسکی شمشک

منطقه شمشک به دلیل داشتن پیست اسکی پر طرفدارش بسیار معروف است. این منطقه در شمال شرق پایتخت قرار دارد و قدمت آن به سال ۲۷ هجری شمسی و حتی قبل از آن بر می گردد. ساخت تله کابین شمشک در آن سال ها توسط مهندسان آلمانی این منطقه را به شکلی در آورد که در سال ۷۵ عنوان پیست اسکی بین المللی شمشک را گرفت. پس از پیست اسکی دیزین، شمشک دومین پیست اسکی بزرگ ایران و در اطراف تهران است. هر ساله مسابقات بین المللی اسکی در این منطقه برگزار می ‌شود و در مسیر آن در زمستان شاهد ترافیک های سنگین هستیم.

پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی آبعلی
پیست اسکی آبعلی

منطقه ی آبعلی که اکثرا با دوغ های خوشمزه شناخته می شود، در ارتفاعات شرق تهران قرار دارد. در زمستان آب و هوای این منطقه فوق العاده سرد و سوزناک است. پیست اسکی آن یکی از قدیمی ‌ترین پیست های اسکی در ایران به شمار می آید. این پیست در سال ۳۲ تاسیس گردید. چند خط تله کابین، تله اسکی چکشی، تله اسکی بشقابی و پیست تربیت بدنی در این منطقه وجود دارد. یکی از بهترین مناطق گردشگری در فصل زمستان برای افرادی است که به اسکی علاقه دارند.

روستای زیبای آهار

روستای زیبای آهار
روستای زیبای آهار

یکی از روستا های بسیار دیدنی اطراف تهران که در چهل کیلومتری آن قرار دارد و جزو مناطق شمیرانات محسوب می شود، آهار است. مسیر آهار به روستای شکراب مسیر پیاده روی بی نظیری را در دل طبیعت شکل داده است. وجود رودخانه ی زلال و کوه های مرتفع و نیز باغ‌هایی از درختان زیبا این منطقه را به یکی از زیبا ترین نقاط طبیعت بکر اطراف تهران تبدیل کرده است. هم در بهار و هم در پاییز با منظره های پاییزی و درختان نارنجی آن در این فصل هر ساله گردشگران زیادی برای سفرهای یک روزه تهران جذب می شوند.

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x