خانه » گردشگری در جاهای دیدنی کردستان
گردشگری در جاهای دیدنی کردستان
گردشگری در جاهای دیدنی کردستان
طبیعت و گردشگری

گردشگری در جاهای دیدنی کردستان

Sending
User Review
0 (0 votes)

یکی از زیبا ترین استان های ایران برای گردشگری، استان کردستان در غرب کشور است. جاهای دیدنی کردستان شامل بخش های طبیعت ‌گردی و همچنین بنا های تاریخی می شود. دیدن کردن از طبیعت بکر ایران در فصل ‌های بهار و تابستان پیشنهادی بسیار عالی به شمار می آید. مردم خونگرم کردستان سفری دل انگیز برای شما رقم می ‌زنند. این استان هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. زیرا بسیاری از جا های دیدنی آن را در هیچ نقطه ی دیگری نمی تواند پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم تمام جاذبه های دیدنی کردستان را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر به این استان زیبا را دارید چیزی را از قلم نیندازید. پس با ما همراه باشید.

 

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار
دریاچه زریوار

به جرئت می توان گفت یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی کردستان دریاچه ی زریوار یا تالاب زریوار است. در سال ۱۳۸۹ این دریاچه در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. به دلیل داشتن طبیعت بکر و آسمان پر ستاره ی آن در شب و هوای بسیار عالی آن در فصل بهار و تابستان یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری شده است. جالب است که بدانید این دریاچه بزرگترین دریاچه ی آب شیرین به شمار می ‌آید و هیچ رودخانه ای به آن سرازیر نمی شود. آب برف هایی که روی کوه های اطراف هستند و همچنین چشمه های جوشان در کف دریاچه، آب آن را تامین میکند. در هوای سرد زمستان سطح دریاچه به‌ طورکامل یخ می بندد. زیرا آب آن شیرین است. منظره ی زیبایی که در زمستان خلق می‌کند نیز جذابیت فوق العاده زیادی دارد.

 

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق
دریاچه سد قشلاق

20 کیلومتر در سنندج به سمت شمال پیش بروید. رودخانه ای به نام قشلاق پیش روی شما ظاهر می شود. مدتی است که روی این رودخانه سدی احداث شده است تا آب آن برای مصرف مناطق اطراف جمع آوری شود. سد سازی در این رودخانه دریاچه ای بزرگ به نام سد قشلاق یا سد وحدت را به وجود آورده است. طبیعت زیبا و چشم نوازی از به وجود آمدن این دریاچه ی زیبا در پشت سد ساخته شده است که فرصتی برای گردشگران علاقمند به طبیعت به وجود آورده است.

 

کوه چهل چشمه

کوه چهل چشمه
کوه چهل چشمه

یکی از کوه های زیبا و دیدنی در استان کردستان کوه چهل چشمه است که به دلیل وجود چشمه های فراوان و بسیاری که از آن می جوشند، به این نام معروف شده است. این کوه را می توان در منطقه ی خورخوره شهرستان دیواندره پیدا کنید. با وجود این چشمه های زیبا یکی از زیبا ترین مناطق طبیعی در این کوه به وجود آمده است. دامنه های پوشیده از گل و گیاهان در فصل بهار یک سر و گردن از بسیاری از مناطق طبیعی دیگر برای گردشگری بالاتر است.

 

آبشار گویله در مریوان

آبشار گویله در مریوان
آبشار گویله در مریوان

در کردستان در شهرستان مریوان روستایی به نام گویله وجود دارد. آبشار مرتفعی در این روستا به پایین سرازیر شده است که یکی از بلند ترین آبشار ها در استان کردستان به شمار می آید. این آبشار را می توانید در مسیر سقز مریوان پیدا کنید. آب و هوای دلپذیر روستا و کوه های اطراف آن برای گردشگران علاقمند به طبیعت فوق العاده جذاب و روح نواز است.

 

آبشار بل در اورامان

آبشار بل در اورامان
آبشار بل در اورامان

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارید از تمام آبشار های ایران دیدن کنید، جاهای دیدنی کردستان گزینه بسیار خوبی برای شماست. آبشار های زیادی در این استان وجود دارد. از جمله آبشار بل که در منطقه اورامان در مجاورت روستایی به نام بل واقع شده است. شکاف بزرگی در دل کوه پدید آمده و حجم زیادی از آب معدنی روی صخره های آن به پایین سرازیر می ‌شود و آبشاری زیبا و با شکوه را برای بازدید کنندگان به وجود آورده است. مردم محلی باور دارند که آب این آبشار خاصیت درمانی دارد. بسیاری از گردشگران برای درمان مشکلات گوارشی و کلیوی به اورامان سفر می‌کنند و از آب این آبشار استفاده می کنند.

 

منطقه ی اورامانات

منطقه ی اورامانات
منطقه ی اورامانات

اورامانات یا اورامان یکی از دوست داشتنی ترین و زیبا ترین جاهای دیدنی کردستان است. خانه های روستایی طبقه طبقه یکی از زیبا ترین مناظر گردشگری را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. طبیعت بکر و زیبایی در این منطقه به گردشگران ارائه می شود. راه های پیچ‌درپیچ و رودخانه‌های خروشان زیادی در اورامان منتظر بازدید شماست. به دلیل ارتفاع زیادی که منطقه اورامانات دارد ابر های پنبه ای شکل در فاصله ی بسیار نزدیک از شما قرار دارند و حس می‌کنید که روی ابر ها قدم برمی دارید.

 

غار کرفتو

غار کرفتو
غار کرفتو

در بین جاهای دیدنی کردستان یک غار باستانی به نام غار کرفتو وجود دارد. این غار در ۶۷ کیلومتری شمال غرب دیواندره قرار دارد. ساکنان این منطقه صد ها سال قبل به خاطر سکونت و یا به خاطر ایجاد محلی برای عبادت تغییراتی در این غار ایجاد کردند و آن را به یک خانه ی باستانی تبدیل کردند. در این غار نقاشی های حکاکی شده وجود دارد. کتیبه های تو در تو و همچنین ساختار منحصر به فرد صخره‌ های درون غار، آن را به یکی از زیبا ترین غار های ایران برای بازدید و گردشگری تبدیل کرده است.

 

کوه های آوالان و آربابا

کوه های آوالان و آربابا
کوه های آوالان و آربابا

اگر دوست دارید در سفر گردشگری خود از جاهای دیدنی کردستان کوهنوردی کنید، دو کوه آوالان و آربابا مناطق زیبایی برای کوهنوردی خواهند بود. این دو کوه در سنندج و بانه سر برافراشته اند و از جمله تفرجگاه های دلچسب برای مردم منطقه و همچنین گردشگران کردستان به شمار می آیند.

 

عمارت آصف

عمارت آصف
عمارت آصف

خانه کرد یا عمارت آصف معماری ایران باستان در دوره صفوی را به نمایش می گذارد و یکی از جاذبه های بی نظیر و دیدنی در سنندج کردستان به شمار می آید.  معماری چشم نواز و مسحور کننده ای در این خانه قدیمی در معرض بازدید گردشگران قرار دارد. مطمئن باشید که در بازدید از خانه کرد دوست ندارید دست از تماشای های سقف های مجلل آن بردارید. با بازدید از این عمارت با سبک زندگی اشراف کردستان در دوران قدیم آشنا می شوید.

 

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج
مسجد جامع سنندج

این مسجد به جا مانده از دوران قاجار یکی از از مناطق تاریخی سنندج برای بازدید است. این مسجد را به دستور فتحعلی شاه ساخته اند و شبستان بزرگی دارد و با ستون های برافراشته در جهان مشهور است.

 

بازار سنندج

بازار سنندج
بازار سنندج

این بازار محلی برای خرید سوغاتی است اما به دلیل اینکه تمام کارکنان این بازار لباس محلی کردی به تن دارند، به خودی خود یکی از جاذبه های دیدنی کردستان محسوب می شود. هم فال است و هم تماشا!

 

پل تاریخی گاران

پل تاریخی گاران
پل تاریخی گاران

یکی از جاذبه های تاریخی کردستان که در سال ۷۹ شمسی به عنوان اثر ملی ثبت شد، پل گاران است.  ۱۱ کیلومتر که از مریوان به سمت سقز پیش بروید این پل را می بینید که روی رودخانه ی خروشان ساخته شده است و متعلق به دوران صفوی است. اگر علاقمند به بنا های تاریخی باشید، دیدن این پل برای شما جذاب خواهد بود.

 

روستای پالنگان

روستای پالنگان
روستای پالنگان

اگر به دنبال دیدن روستاهای تاریخی و طبقاتی در ایران هستید، روستای پالنگان گلستان با شباهت زیادی که به ماسوله در شمال ایران دارد، منطقه ی جذابی برای شما خواهد بود. در این روستا آب و هوای فوق العاده مطبوع رودخانه ها و آبشار های زیبا نیز وجود دارد. اگر به کردستان سفر کردید بازدید از این روستای طبقاتی را از دست ندهید. جا های خوش آب و هوا تنها مختص شمال ایران نیست. در کردستان نیز می توانید از طبیعت زیبا و خانه های روستایی لذت ببرید.

 

روستای گلین

روستای گلین
روستای گلین

یک روستای طبقاتی دیگر در کردستان به نام روستای گلین وجود دارد. روستای گلین را می توانید در منطقه ژاورود در سنندج پیدا کنید. این روستای پلکانی نیز همانند روستای پلنگان شبیه به روستای ماسوله در شمال است. خانه های سنتی با نمای کاهگلی منظره ی چشم‌ نوازی در این روستا ایجاد کرده اند و می توانید از خانه های روستای این منطقه برای اقامت اجاره کنید. چشمه ها و درختان قدیمی زیبایی فوق العاده دل انگیزی در روستا ایجاد کردند. این سفر لذت‌بخش را از دست ندهید.

 

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید
عمارت سالار سعید

یک عمارت تاریخی برای بازدید در سنندج کردستان که به عنوان موزه ی سنندج نیز معروف است. زیرا در این ساختمان و تاریخی زیبا عتیقه های کشف شده در شهرستان را به نمایش گذاشته اند.

 

سنگ نوشته اورامان

سنگ نبشته اورامان
سنگ نبشته اورامان

کتیبه ی تنگی ور یا سنگ نبشته ی اورامان یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی در کردستان است. عرض این سنگ‌ نوشته ۱۷۰ سانتی متر است و ۱۲۰ سانتی متر ارتفاع دارد. قدمت آن را مربوط به دوران آشوریان و 706 سال پیش از میلاد تخمین زدند. در نوشته های آن به اقوام بسیاری اشاره شده است و تصویری از سارگون دوم پادشاه قوم آشوریان نیز در آن کشیده شده است. پس از بازدید از روستای پالنگان می توانید ۱۰ کیلومتر حرکت کنید و این کتیبه را در اطراف آن روستا بازدید نمایید.

 

مجموعه  تفریحی آبیدر

مجموعه تفریحی آبیدر
مجموعه تفریحی آبیدر

بالای کوه آبیدر در غرب شهر سنندج مجموعه ای تفریحی برپا شده است که به آن پارک کوهستانی نیز می گویند. در این منطقه از طبیعت چشم نواز زیبا استفاده کردند و مجموعه ای تفریحی بنا کردند که گردشگران به آن علاقه ی زیادی دارند. زمان بازدید از کردستان می توانید به این مجموعه تفریحی نیست سر بزنید و لذت ببرید.

 

پیست بین المللی نسار

در شهر بیجار یک پیست بین‌ المللی قرار دارد که می ‌توانید در آن روی برف و حتی روی چمن هم اسکی حرفه ای انجام دهید. در این محل تفریحی، تله سیژ، هتل و رستوران برای رفاه گردشگران وجود دارد.

 

پارک های جنگلی امیریه و دیدگاه در سنندج

پارک های جنگلی امیریه و دیدگاه در سنندج
پارک های جنگلی امیریه و دیدگاه در سنندج

برای کمپ زدن و تفریح در محیط های جنگی، پارک های جنگلی بخاطر داشتن امنیت بهتر هستند. پارک های جنگلی امیریه و دیدگاه دو نقطه ی مناسب در سنندج هستند که می توانید در آن ها چادر برپا کنید. امکانات خوبی در این مناطق برای گردشگران فراهم شده است. محل خوبی برای تفریح در کنار خانواده به شمار می آید و اجازه می دهد چند روزی در دل طبیعت احساس خوشایند داشته باشید.

 

عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد
عمارت خسرو آباد

کاخ یا عمارت خسرو آباد در شهرستان سنندج واقع شده است. بنای اصلی عمارت در میان باغ بزرگ قرار گرفته است. این عمارت به ثبت ملی رسیده و یکی از جا های دیدنی در شهرستان سنندج به شمار می آید.  قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد و حاکم وقت در در آن دوران دستور ساخت آن را صادر کرده است. البته گفته می‌شود بخش شرقی بنا در دوران زندیه ساخته شده است. بخش های متعدد و گوناگونی در این قصر سلطنتی وجود دارد که برای بازدیدکنندگان و گردشگران فوق العاده جذاب است. معماری روسی در این بنا دیده می‌شود و مصالح جالبی در ساختمان به کار رفته است. دیدن باغ اطراف عمارت نیز خالی از لطف نیست.

 

قلعه امام مریوان

قلعه امام مریوان
قلعه امام مریوان

این قلعه که با نام های قلعه ی امام مریوان، قلعه ی ایمام و قلعه ی هلوخان نیز نامیده می شود، در جنوب شرقی مریوان واقع است. این قلعه را در دوران صفوی ساخته اند و در منطقه ای مشرف به دشت و شهر فعلی مریوان ساخته شده است.  قلعه امام به مدت سه قرن محل حکومت بابان و اردلان ها بوده است. متاسفانه بخش های اعظمی از این قلعه ی کهن از بین رفته و آثاری از پله ها و آب انبار های قدیمی آن باقی مانده است. با این حال جزء آثار ملی ثبت شده در کشور است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن مراجعه می کنند.

 

کاخ‌ دژ زیویه

کاخ دژ زیویه
کاخ دژ زیویه

در شهر سقز کاخ دژ زیویه به عنوان یک بنای تاریخی دیدنی رخ نمایی می کند. تپه ی باستانی زیویه نماد قدمت این شهرستان است که به قبل از میلاد مسیح بر می گردد. سابقه ی این کاخ به دوران ماد ها و مانتو ها برمی گردد. این بنا نیازمند مراقبت بیشتر است. اما متاسفانه آن چنان که باید از آن به خوبی نگهداری نمی شود. این دژ وسعتی به مساحت ۴۰ هکتار دارد. اتاق های تو در تو و دو طبقه در آن دیده می شود.  برای بازدید از آن باید خود را برای بالا رفتن از کوهی بلند و  پله های آن آماده کنید. جالب است که بدانید این کاخ را در سال ۱۳۲۵ یک پسر بچه چوپان به طور اتفاقی کشف کرد. گفته می‌ شود بسیاری از اشیا تاریخی آن خارج شده و دزدیده شده اند و در موزه های مشهور دنیا نگهداری می شوند.

 

حمام شیشه

حمام شیشه
حمام شیشه

نام حمام شیشه شما را به اشتباه نیندازد، این حمام از شیشه ساخته نشده است. تنها در بنای آن شیشه های رنگی زیبایی به کار برده اند که آن را به این نام معروف کرده است. احتمال داده می شود که حمام شیشه مربوط به دوران قاجاریه باشد. البته بعضی از گمان ها آن را متعلق به دوران زندیه می داند. این حمام در سال ۸۳ به طور کامل مرمت شده است و به عنوان یک موزه در استان کردستان از آن استفاده می شود. البته در سال‌ های اخیر تنها اجازه ی بازدید از نمای بیرونی آن به گردشگران داده شده است.

 

پل فرهاد آباد

پل فرهاد آباد
پل فرهاد آباد

در ۴۵ کیلومتری شهرستان قروه در استان کردستان روستایی به نام فرهاد آباد قرار دارد و پلی را می توانید در این منطقه مشاهده کنید که ۸۹ و ۸۰ متر طول دارد و تمام آن از آجر ساخته شده است. با توجه به ظاهر تاریخی پل به نظر می ‌رسد در دوران صفویه احداث شده باشد و آن را در دوران زندیه تعمیر کرده اند. پل فرهاد آباد اکنون با توجه به ثبت ملی آن در آثار تاریخی ایران به عنوان یکی از مکان های باستانی دیدنی در استان کردستان شناخته می شود و مورد توجه گردشگران علاقمند به بنا های تاریخی است.

 

 

آیین های دیدنی کردستان

علاوه بر مکان های طبیعی و تاریخی دیدنی، آیین های دیدنی پیر شالیار و مراسم کومسای نیز در کردستان وجود دارد که اولی در ۱۵ اردیبهشت و در ۱۵ بهمن برگزار می شود. دومی در آخرین جمعه ی قبل از نیمه اول اردیبهشت ماه برگزار می شود. دف نوازی، مراسم تحلیل خوانی و آیین جذابی که این دو مراسم دارد، هر ساله گردشگران زیادی را به اورامانات کردستان دعوت می کند.

 

معرفی هتل ها و اقامتگاه های کردستان

مسلماً بازدید از جاهای دیدنی کردستان نیاز دارد که شما با هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی در این منطقه آشنا باشید. در اینجا به نام بعضی از معروف ترین هتل ها و اقامتگاه های کردستان اشاره خواهیم کرد.

هتل های:

  • شادی سنندج چهار ستاره
  • هاله بانه پنج ستاره
  • جهانگردی سنندج سه ستاره
  • هدایت سنندج تک ستاره
  • جهانگردی مریوان تک ستاره
  • کورد سقز چهار ستاره
  • زریوار مریوان سه ستاره
  • آریان بانه سه ستاره

و اقامتگاه های بوم گردی:

  • تیشک در سنندج، روستای دولاو
  • واران در سنندج، روستای گلین
  • تریفه در سنندج، روستای دولاو
  • میرزا سعید گومه‌ای در دیواندره، روستای گومه‌ای
  • ژین در سنندج، روستای دولاو
  • نشینگه‌ی بنار در مریوان، روستای دره تفتی
  • ژاورود در سنندج، روستای اویهنگ
  • شوان در سنندج، روستای نوره
  • نیشتمان در شهستان سنندج، روستای دولاو
  • سروک در سنندج، روستای هویه

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x