خانه » کاربرد زنجبیل برای درمان آلرژی
کاربرد زنجبیل برای درمان آلرژی
کاربرد زنجبیل برای درمان آلرژی
بهداشت و سلامت

کاربرد زنجبیل برای درمان آلرژی

Sending
User Review
0 (0 votes)

زمانی که درختان بهاری شروع به شکوفه دادن می‌ کنند، بسیاری از افراد دچار آلرژی تنفسی می شوند؛ که شامل سوزش گلو، سر درد، خارش گلو، آب ریزش از چشم و بینی و مشکلات سینوسی است. مشکل این استکه آلرژی ها درمان قطعی در علم پزشکی ندارند و تنها با مدارا باید این دوران را سپری کرد. اکثر دارو های شیمیایی آنتی هیستامین درمان کاملاً موقتی در حد یک روز برای این آلرژی هستند. از طرف دیگر درمان های خانگی برای مثال استفاده از زنجبیل برای درمان آلرژی نتایج خوبی در بین افراد نشان داده است. زنجبیل عوارض و مضرات دارو های شیمیایی آنتی هیستامین را ندارد. در این مقاله می ‌خواهیم روش های استفاده از زنجبیل برای آلرژی و فواید آن را به طور کامل بررسی کنیم.

 

فواید زنجبیل برای آلرژی

زنجبیل مزایای ضد التهابی فوق العاده زیادی دارد و تا اندازه زیادی می تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند. علاوه بر آن تجزیه ی سموم تجمع یافته در اندام های بدن نیز از جمله فواید زنجبیل برای درمان آلرژی است. مواد موثره ی موجود در زنجبیل به خوبی می توانند سیستم لنفاوی بدن شما را پاکسازی کنند. اگر آلرژی در بدن شما منجر به تولید بیش از حد اخلاط می شود، زنجبیل به خوبی در از بین بردن آن ها کمک می‌کند و احتقان بینی را کاهش می دهد. در عین حال با تقویت و سالم سازی سیستم ایمنی کمک می‌ کند تا کمتر واکنش ‌های آلرژی در برابر هر نوع مواد حساسیت زای خارجی داشته باشید.

 

مواد مغذی زنجبیل

زنجبیل تازه که ریشه ی یک گیاه است، دارای ویتامین های گروه ب از جمله ب1، ب2، ب6 و ب9 هست و مقادیر زیادی ویتامین سی دارد. ماده ی مهمی که در این گیاه شناسایی شده است، آلکالوئید جینجرول است که در کنار اسانس های روغنی بوی این گیاه را تولید می کنند و بسیاری از خواص و فواید زنجبیل به آن نسبت داده شده است. مقادیر زیادی فیبر و پکتین در آن وجود دارد. همچنین املاح معدنی نظیر کلسیم به وفور در آن هست. پتاسیم و منیزیم نیز از املاح مهم برای سلامت بدن هستند و زنجبیل این مواد را برای بدن تامین می کند. بیشترین ماده ی معدنی موجود در آن پتاسیم است که تا حد زیادی از بدن تنش زدایی می کند.

 

خاصیت ضد التهابی زنجبیل

خاصیت ضد التهابی زنجبیل
خاصیت ضد التهابی زنجبیل

مهمترین تاثیری که بیماری آلرژی در بدن افراد دارد این است که بدن را دچار التهاباتی می کند که باید حتما درمان شود. در واقع آلرژی در هر نقطه از بدن با التهاب همراه است. یکی از مهمترین فواید زنجبیل برای درمان آلرژی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی است که کمک می کند عوارض آلرژی تسکین پیدا کند. موادی که در زنجبیل وجود دارند می توانند تا حد زیادی گردش خون را بهبود دهند و این امر نیز سبب کاهش التهابات در کل بدن می شود. کاهش التهابی که در اثر مصرف زنجبیل رخ می دهد، هم روی التهابات پوستی و بیرونی بدن تاثیر مثبت خواهد داشت و هم بر آلرژی های درونی و تنفسی بدن اثر درمانی دارد. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف زنجبیل حتی برای آسم آلرژی می‌تواند مفید واقع شود و علائم آن را کاهش دهد.

 

درمان عفونت های تنفسی با زنجبیل

متاسفانه آلرژی های تنفسی می توانند در بدن عفونت نیز ایجاد کند. به این ترتیب افراد مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک ها می شوند که خود برای سیستم ایمنی مضر است و آلرژی را به مراتب بیشتر می کند. اما خبر خوش این است که بدون مصرف آنتی بیوتیک های مضر برای بدن، می توانید از خواص زنجبیل برای درمان عفونت ها استفاده کنید. خوشبختانه زنجبیل یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی است که خداوند برای انسان خلق کرده. در زنجبیل ماده ‌ای به نام دکونژستان وجود دارد که در زمان سرماخوردگی و ابتلا به بیماری های تنفسی مثل آنفولانزا و کرونا نیز فوق العاده موثر واقع می شود. زنجبیل را در تمام بیماری های تنفسی و سرماخوردگی گرفته تا آلرژی می توانید مورد استفاده قرار دهید و از فواید بی شمار آن بهره مند شوید.

 

آنتی هیستامین طبیعی در زنجبیل

هیستامین ماده ای است که در پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد حساسیت زای خارجی در بدن ترشح می شود. هیستامین در اطراف بافت هایی از بدن که دچار التهاب شده اند به وفور یافت می شود و نوعی انتقال دهنده ی عصبی در سیستم عصبی بدن است. وجود هیستامین برای دفاع در برابر مهاجمان خارجی مفید و البته لازم است. اما وقتی سیستم ایمنی عملکرد درستی نداشته باشد، در برابر هر جسم خارجی غیر مضری نیز هیستامین ترشح می کند و فرد را از این جهت دچار مشکل می‌کند. اساساً تمام موادی که می توانند آلرژی را از بین ببرند نوعی آنتی هیستامین هستند. با از بین بردن هیستامین التهابات را در بدن کاهش می دهند. خوشبختانه زنجبیل حاوی آنتی هیستامین طبیعی است و با همین سازوکار می تواند در زمان ابتلا به آلرژی های مختلف از نوع فصلی و غیر فصلی به کمک بدن شما بیاید.

 

درمان مشکل سوء هاضمه

متاسفانه مشکلات گوارشی تاثیر مستقیمی بر ایجاد و تشدید آلرژی ها دارند. مثلاً افرادی که آلرژی دارند بیشتر از دیگران دچار یبوست می شوند. آن ها اگر بتوانند بیماری گوارشی خود را تحت کنترل در بیاورند و مانع از یبوست شوند، متوجه خواهند شد که شدت آلرژی آن ها نیز کمتر شده است! یکی از ساز و کارهای تاثیر زنجبیل برای درمان کردن بیماری های آلرژی همین است. تاثیر مثبتی که بر درمان مشکلات گوارشی دارد، می تواند تا حد زیادی به صورت غیرمستقیم آلرژی های شما را نیز درمان کند و از شدت علائم آن بکاهد. استفاده کردن از زنجبیل به صورت دمنوش و یا حتی در طبخ غذا ها تاثیر بسیار مثبتی در این زمینه خواهد داشت. بهتر است برای بهره حداکثری، از زنجبیل تازه استفاده کنید.

 

ترکیب زنجبیل و لیمو

ترکیب زنجبیل و لیمو
ترکیب زنجبیل و لیمو

برای خلاصی از دست چشم های خارش دار و همچنین آبریزش بینی و چشم می‌ توانید از یک لیوان چای زنجبیل همراه با لیمو استفاده کنید. افزودن کمی عسل به این ترکیب آن را برای شما خوشمزه تر می کند. لیمو سرشار از ویتامین سی است و سیستم ایمنی بدن شما را در کنار زنجبیل تقویت می‌کند و بدن را سراسر پر از مواد آنتی اکسیدان می کند. همچنین بر خشک شدن مخاط و خروج آن از بدن تاثیر دارد به همین دلیل ترکیب آن در کنار زنجبیل بسیار مفید خواهد بود.

 

دمنوش منحصر به فرد زنجبیل

روش درست کردن دمنوش زنجبیل نیز برای بهره‌ برداری حداکثری از فواید آن در زمینه درمان آلرژی مهم است. در اینجا قصد داریم یکی از دستور های تهیه ی دمنوش زنجبیل را که فوق العاده منحصر به فرد و فوق العاده برای درمان آلرژی موثر است، به شما معرفی کنیم. مواد لازم برای این دمنوش عبارتند از:

  • دو تکه ی دو سانتی متری از زنجبیل تازه با پوست یا بدون پوست
  • دو برش لیموی تازه
  • یک قاشق غذا خوری سرکه سیب ارگانیک
  • یک تا دو قاشق غذا خوری عسل طبیعی
  • یک لیتر آب تصفیه شده
  • آب را در یک قابلمه متوسط به جوش بیاورید و اجازه بدهید زنجبیل ۱۰ دقیقه در آن بجوشد
  • حرارت را خاموش کنید و سپس بقیه مواد را به آن بیافزایید
  • پس از اینکه ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کشید آماده ی نوشیدن است
  • می تواند آن را گرم یا سرد بنوشید

 

دمنوش زنجبیل را با شکر شیرین نکنید

استفاده از دم کرده زنجبیل برای درمان آلرژی فواید فوق العاده زیادی دارد. اما اگر این دمنوش را با شکر شیرین کنید تمام فواید آن را به ضرر تبدیل کردید. بدن فردی که مبتلا به آلرژی است باید تا حد امکان سیستم ایمنی قوی و سالمی پیدا کند تا از این مشکل رها شود. در صورتی که شکر تا اندازه ی زیادی سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند. پس باید راهکار دیگری برای شیرین کردن دمنوش زنجبیل خود پیدا کنید. خرما، کشمش، توت و عسل طبیعی و همچنین استویا شیرین کننده های سالمی هستند که می‌توانند برای شما مفید باشند و در عین حال ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی به بدن شما برسانند.

 

یک پژوهش علمی

در یک پژوهش علمی که در سال ۲۰۲۰ انجام شده است مقایسه ای بین تاثیر درمانی عصاره زنجبیل و لوراتادین برای درمان آلرژی تنفسی انجام گرفت. بیماری آلرژی تنفسی یک بیماری غیر عفونی سیستم ایمنی است که در کشور های مختلف به عنوان بیماری فصلی شناخته می شود. زنجبیل به عنوان یک درمان سنتی در مقابل لوراتادین عنوان یک درمان شیمیایی مورد تحقیق قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هر دو ماده می توانند افراد مختلف را از دست این مشکل خلاص کنند و البته زنجبیل خطرات و عوارض لوراتادین را نداشت. زنجبیل درمان ایمنی بود در برابر لوراتادین که می‌ تواند بر عملکرد کبد و فشار خون تاثیر نامطلوب داشته باشد.

 

منع مصرف زنجبیل

درست است که زنجبیل برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله آلرژی فواید بسیاری دارد. اما مواردی نیز وجود دارد که نباید در آن ها مورد مصرف قرار بگیرد از جمله:

  • منع مصرف هم زمان با دارو های رقیق کننده ی خون و دارو های قلبی و دیابت
  • رعایت تعادل در دوران بارداری و شیر دهی
  • عدم مصرف زیاد از حد زنجبیل که سبب سوزش سر دل می شود
  • منع مصرف برای کودکان زیر دو سال

 

زنجبیل تازه یا پودر خشک شده؟

زنجبیل تازه یا پودر خشک شده؟
زنجبیل تازه یا پودر خشک شده؟

استفاده از زنجبیل تازه صد البته مزایا و فواید بیشتری نسبت به زنجبیل خشک شده و پودر شده دارد. البته زنجبیل خشک شده برای مواردی که زنجبیل تازه در دسترس نیست از نبود زنجبیل بهتر است. در هر حال زنجبیل تازه ویتامین های بیشتری نسبت به خشک شده در خود دارد. پس اگر امکان دسترسی به آن را دارید برای درمان آلرژی از همان استفاده کنید. هر چند که تازه بودن آن باعث می شود کمی در دهان طعم تند تری داشته باشد. اما، اثرات نتیجه بخش تری برای شما خواهد داشت.

 

فریز کردن زنجبیل

بعضی از افراد برای در دسترس داشتن زنجبیل به این فکر می افتند که آن را فریز کنند. اما گفته می شود خشک کردن زنجبیل نسبت به فریز کردن آن بهتر است! می توانید زنجبیل را به صورت نازک برش دهید و آن را در فر با دمای 45 تا 60 درجه سلسیوس خشک کنید. طبق نظر بعضی از افراد نوع خشک شده، مواد مغذی خود را تا 70 درصد حفظ می کند. اما منجمد کردن آن می تواند باعث شود که عناصر مفید خود را از دست بدهد. یا اینکه مواد مفید در آن تغییر ماهیت بدهند.

 

وقتی خود زنجبیل عامل آلرژی می شود!

متاسفانه با وجود فواید فوق‌العاده زیادی که زنجبیل برای درمان کردن بیماری های ناشی از آلرژی دارد همچنان بعضی از افراد وجود دارند که به خود زنجبیل حساسیت دارند و واکنش ‌های آلرژی نشان می دهند. آلرژی به زنجبیل می تواند از نوع گوارشی یا پوستی خودش را بروز بدهد. به هر حال چنین افرادی نمی توانند از خواص این گیاه مفید برای درمان آلرژی ها استفاده کنند زیرا خود عامل بدتر شدن وضعیت آن هاست. معمولاً هر فردی در طول زندگی خود متوجه حساسیت های غذایی خود شده است و در صورتی که از جمله افرادی باشید که زنجبیل حساسیت دارند، نباید از این ماده در خوراکی های خود استفاده کنید.

 

مقدار مجاز مصرف

حالا که از فواید زنجبیل برای درمان آلرژی صحبت کردیم، فراموش نکنید که هر ماده ای هر چقدر هم که برای بدن مفید باشد، نباید در مصرف، مورد زیاده روی قرار بگیرد. وگرنه تاثیرات معکوس به جا خواهد گذاشت. سازمان غذا و دارو مصرف زنجبیل میزان 4 گرم در روز را بی خطر اعلام کرده است. می توانید این مقدار را به صورت دمنوش و یا در غذا ها استفاده کنید.

 

آبرسانی به بدن با زنجبیل

آبرسانی به بدن با زنجبیل

اگر با آلرژی دست و پنجه نرم می کنید بدن شما باید تا حد امکان آبرسانی شود.  منظور از آبرسانی به بدن نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مانند چای قهوه نیست. بعضی از نوشیدنی ها نیز وجود دارند که باعث می شوند بدن شما بیشتر آب از دست بدهد. پس بهتر است نوشیدن های روزانه ی خود را به نوشیدنی های سالم و سلامتی مثل دمنوش زنجبیل جایگزین کنید. فواید بی شمار دمنوش زنجبیل برای درمان آلرژی در کنار آبرسانی به بدن شما می تواند بسیاری از مشکلات شما در زمینه آلرژی از هر نوعی خصوصا آلرژی های فصلی و سینوسی را رفع کند.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x