خانه » چگونه ناخن های شکننده را تقویت کنیم
چگونه ناخن های شکننده را تقویت کنیم
چگونه ناخن های شکننده را تقویت کنیم
پوست ، مو و زیبایی

چگونه ناخن های شکننده را تقویت کنیم

 

برای تقویت ناخن های شکننده، چه کاری می توان انجام داد؟ شکننده بودن ناخن ها ممکن است در اثر آسیب ایجاد شود؛ مانند خیس شدن و خشک شدن مکرر، قرار گرفتن مکرر در معرض مواد شوینده و موادی که در پاک کننده های ناخن دارد. ناخن های شکننده در افرادی که دچار کم کاری تیروئید، سوء تغذیه، سل و برخی شرایط ریه هستند، دیده می شود. در افرادی که مبتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، لیکن پلان و آلوپسی آرئاتا هستند، شکنندگی ناخن مشاهده می شود.

راه های تقویت ناخن

برای تقویت ناخن های شکننده، بعد از شستن یا استحمام از یک کرم مرطوب کننده روی ناخن های خود استفاده کنید. اگر کار شما نیاز به استفاده از آب دارد، بهتر است با دستکش کار کنید. ناخن ها با جذب آب انبساط می یابند و بعد از خشک شدن منقبض می شوند. هرچه ناخن ها بیشتردر معرض آب قرار گیرند، بیشتر منبسط و منقبض می شوند و این باعث ضعف بیشتر آنها می شود. هنگام تمیز کردن منزل، مراقب باشید. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مواد شوینده می تواند ناخن های شما را تضعیف کند؛ بنابراین با پوشیدن دستکش ناخن های خود را در حین کار خانگی محافظت کنید.

تغذیه نامناسب باعث شکنندگی ناخن می شود

نوع تغذیه هم می تواند باعث ایجاد ناخن های شکننده شود. اثر کمبود ویتامین C و B کمپلکس، کلسیم، اسید فولیک و اسیدهای چرب ضروری می تواند به صورت ناخن های خشک، ترک خورده، شکننده ظاهر شود. بنابراین برای تقویت ناخن های شکننده، باید یک رژیم متعادل داشته باشید. ویتامین های گروه B در گوشت، ماهی، پنیر، ماست، شیر، تخم مرغ، قارچ، لوبیا، آووکادو، موز، آجیل و غلات وجود دارد. غذاهای سرشار از کلسیم شامل تمام غذاهای لبنی، سبزیجات تیره و بادام است. ویتامین C را در مرکبات، فلفل قرمز، کلم بروکلی، سبزیجات تیره، کیوی و توت فرنگی خواهید یافت. اسید فولیک در آب پرتقال، لوبیا، غلات سبوس دار و سبزیجات فراوان است. اسیدهای چرب ضروری نیز در ماهی، تخم کتان و آجیل یافت می شود.

روغن های گیاهی برای تقویت ناخن

چرب کردن منظم ناخن ها با روغن های گیاهی، بسیار مؤثر است. این کار رطوبت از دست رفته ناخن ها را، بازیابی می کند. بسیاری از افراد با آغشته کردن ناخن ها در روغن زیتون، شاهد تقویت طبیعی آنها بوده اند. روغن نارگیل،روغن بادام، روغن آرگان، روغن ویتامین E و روغن کرچک هم مفید است. کمی روغن را درون یک کاسه بریزید و ناخن های هر دست را به مدت ده دقیقه خیس کنید. ناحن ها را داخل روغن ماساژ دهید تا خون به گردش درآید. سعی کنید شب ها قبل خواب، ناخن های خود را آغشته به روغن کنید و با دستکش بپوشانید. رعایت این نکات، برای تقویت ناخن های شکننده ضروری است.

 

منبع