خانه » مکمل پروتئین وی چگونه التهاب بدن را کاهش می‌دهد؟
مکمل پروتئین وی چگونه التهاب بدن را کاهش می‌دهد؟
مکمل پروتئین وی چگونه التهاب بدن را کاهش می‌دهد؟
پوست ، مو و زیبایی

مکمل پروتئین وی چگونه التهاب بدن را کاهش می‌دهد؟

Sending
User Review
0 (0 votes)

طی چند دهه اخیر، پروتئین وی (پروتئین آب‌پنیر) از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اکنون به یک مکمل غذایی ضروری تبدیل شده است که هر ورزشکار جدی و علاقه‌مند به تناسب‌اندام از آن استفاده می‌کند. تقریباً در هر جایی یک تبلیغ از این محصولات به چشم می‌خورد. پودر پروتئین وی می‌تواند برای بدن شما معجزه کند. این محصول می‌تواند عملکرد ورزشی و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. اما یکی از مهم‌ترین مزایای این مکمل کاهش التهاب بدن است. در ادامه در مورد پروتئین وی و فواید آن با شما صحبت می‌کنیم.

پروتئین وی چیست؟

از اصلی‌ترین عناصر سازنده‌ی بدن پروتئین‌ها هستند. از پروتئین‌ها برای ساختن مواردی چون اندام‌های بدن، تاندون‌ها، هورمون، آنزیم، انتقال‌دهنده‌های عصبی، پوست و مولکول‌های مختلف استفاده می‌شود. از طرفی پروتئین‌ها در ساخت عناصر انقباضی عضلات نقش دارند. یکی از انواع پروتئین‌ها که از قضا نقش خوبی در ساخت عضلات دارند پروتئین وی نام دارد.

پروتئین وی یا همان آب‌پنیر مایع باقی‌مانده از تولید پنیر است. تقریباً 20 درصد از پروتئین شیر گاو را آب‌پنیر تشکیل می‌دهد، درحالی‌که بقیه آن کازئین است. کازئین نوع اصلی پروتئین موجود در شیر است. در طی ساخت پنیر، کازئین به پنیر تبدیل شده و ته‌نشین می‌شود، درحالی‌که آب‌پنیر به شکل مایع باقی می‌ماند. وقتی این مایع خشک شد و به شکل پودر درآمد پروتئین وی به دست می‌آید.

وی پروتئین فقط حاوی پروتئین نیست. این محصول مخلوطی از لاکتوز، چربی‌ها و مواد معدنی است، اما دلیل اصلی مصرف این مکمل به دلیل وجود پروتئین در آن است. به همین دلیل هم هست که به آن پروتئین وی میگویند. انواع مختلفی از پروتئین‌ها در این محصول موجود هستند. عمده‌ترین آن‌ها بتا-لاکتوگلوبولین، آلفا-لاکتالبومین، آلبومین سرم گاوی، گلیکوماکروپپتید و ایمونوگلوبولین­ها هستند. بقیه پروتئین‌ها که در مقادیر کمتری وجود دارند عبارت‌اند از لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز، ترانسفرین و سایر پروتئین‌ها و آنزیم‌های جزئی.

مزایای پروتئین وی برای سلامتی

یک ضرب‌المثل قدیمی ایتالیایی می‌گوید: “اگر می‌خواهید زندگی سالم و فعالی داشته باشید، آب‌پنیر بنوشید.”

با نگاهی به مطالعات انجام‌شده بر روی پروتئین وی، به نظر می‌رسد که علم مدرن نیز با این موضوع موافق است. در اینجا، ما به برخی از تحقیقات جالب در مورد این ماده معجزه‌آسا نگاه می‌کنیم.

کاهش فشارخون: یک تحقیق منتشرشده در مجله بین‌المللی لبنیات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های پروتئینی مانند آب‌پنیر ممکن است به کاهش فشارخون در بزرگ‌سالان مبتلابه فشارخون کمک کنند.

جلوگیری از سرطان پروستات: طبق یک مطالعه آزمایشگاهی، پروتئین آب‌پنیر می‌تواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. هنگامی‌که دانشمندان علوم غذایی از دانشگاه ایالتی اوهایو سلول‌های پروستات انسانی را در معرض پروتئین آب‌پنیر قرار دادند، سطح گلوتاتیون در سلول‌ها تا 64 درصد افزایش یافت. گلوتاتیون نوعی آنتی‌اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که به عقیده دانشمندان می‌تواند منجر به سرطان شوند محافظت می‌کند.

کاهش التهاب روده تحتانی (IBD): گلیکوماکروپپتید یک پروتئین موجود در پروتئین وی است که التهاب روده را در مقایسه با داروی ضدالتهابی سولفاسالازین در افراد مبتلابه کولیت ناشی از مواد شیمیایی کاهش می‌دهد.

بهبود حساسیت به انسولین: پروتئین وی در کنترل قند خون مفید است. یک مطالعه در این مورد صورت گرفت و زمانی که شرکت‌کنندگان مبتلابه دیابت نوع دوم وعده‌های غذایی را با پروتئین آب‌پنیر می‌خوردند، حساسیت بالاتری به انسولین نشان دادند و سطح گلوکز خون بعد از غذای آن‌ها نسبت به زمانی که آب‌پنیر مصرف نمی‌کردند کاهش یافت.

افزایش رشد و قدرت عضلات: هنگامی‌که پروتئین آب‌پنیر با تمرینات همراه با وزنه ترکیب می‌شود افزایش رشد عضلات و قدرت عضلانی در افراد را به دنبال دارد. اعتقاد بر این است که این کار از آمینواسیدهای شاخه‌دار، به‌ویژه لوسین موجود در پروتئین وی که سنتز پروتئین را تقویت می‌کند ناشی می‌شود.

مزایای پروتئین وی برای سلامتی-
مزایای پروتئین وی برای سلامتی-

اثرات ضدالتهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی: یک پروتئین جزئی به نام لاکتوفرین در وی پروتئین یافت می‌شود که خواص ضد سرطانی، ضدالتهابی و ضد میکروبی را نشان داده است. لاکتوفرین برای جلوگیری از سرطان مفید است. این پروتئین ایمنی را تقویت می‌کند و در جلوگیری از التهابات مؤثر است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ: پروتئین وی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. در مطالعات حیوانی که در آن سرطان روده بزرگ ایجاد شده بود، موش‌هایی که با رژیم غذایی آب‌پنیر تغذیه می‌شدند نسبت به حیواناتی که از رژیم غذایی کازئین تغذیه می‌کردند به‌طور قابل‌توجهی بروز تومورهای روده بزرگ کمتری را نشان دادند.

چرا به مکمل پروتئین نیاز داریم؟

دلایل زیادی وجود دارد که بدن ما به این دلایل به پروتئین نیاز دارد. اسیدهای آمینه به‌عنوان بلوک‌های سازنده پروتئین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، متابولیسم، مدیریت وزن و همچنین رشد و عملکرد عضلات دارند. اسیدهای آمینه که به دو گروه ضروری یا غیرضروری طبقه‌بندی می‌شوند. این مولکول‌ها یا در بدن تولید می‌شوند یا باید از منابع خارجی مانند مواد غذایی یا مکمل‌ها به دست بیایند.

دو مورد از رایج‌ترین مکمل‌های پروتئین وی به شکل گیاهی یا حیوانی هستند. پودرهای پروتئین حیوانی یا کازئین، آب‌پنیر و یا بر پایه تخم‌مرغ هستند که البته آب‌پنیر سنتی محبوب‌ترین آن‌هاست. آب‌پنیر از مایعی که پس از سفت شدن و صاف شدن شیر در تولید پنیر باقی می‌ماند به دست می‌آید. پودرهای پروتئین گیاهی از منابع مختلفی مانند شاهدانه، برنج، نخود،، سیب‌زمینی و … تهیه می‌شوند. زمانی اعتقاد بر این بود که پروتئین‌های گیاهی ازنظر نوع آمینواسیدهای عرضه‌شده محدود هستند، اما تاکنون نشان داده شده که یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه که شامل منابع مکمل پروتئین‌های گیاهی است طیف کاملی از اسیدهای آمینه را در خود دارد.

چرا به مکمل پروتئین نیاز داریم؟-
چرا به مکمل پروتئین نیاز داریم؟-

نقش پروتئین وی بر التهاب بدن

هم پروتئین آب‌پنیر و هم پروتئین‌های گیاهی فواید زیادی برای بدن انسان دارند. شما می‌توانید این مکمل‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پروتئین‌های گیاهی به‌عنوان یک منبع پروتئین با قابلیت هضم آسان برای انسان فواید زیادی برای بدن دارند. پروتئین وی گیاهی مقدار زیادی مواد مغذی گیاهی، آنتی‌اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی و فیبر را برای بدن فراهم می‌کند، همه اجزای حیاتی برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها.

مطالعات نشان می‌دهند که دوزهای بالای پروتئین وی سطح پروتئین واکنش‌گر C (نشانگر کلیدی التهاب در بدن) را کاهش می‌دهند و بنابراین باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند. گاهی اوقات التهاب ممکن است در اثر یک آسیب ایجاد شود. التهاب ممکن است کوتاه‌مدت باشد و به‌زودی خوبی شود، اما گاهی اوقات التهاب خوب نمی‌شود و به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود و ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد. به همین دلیل برای خوب شدن آن به درمان‌های دارویی نیاز است. مکمل‌ها می‌توانند در کاهش التهاب مؤثر باشند. یکی از این مکمل‌ها پروتئین وی است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

دوز مصرف متعادل پروتئین وی معمولاً 10 الی 20 گرم در روز است، اما اگر می‌خواهید برای درمان التهاب از آن استفاده کنید دوز مصرف شما باید بالاتر باشد. برای این مورد باید با پزشک متخصص گوارش مشورت کنید تا دوز مصرفی شما را مشخص کند.

پروتئین آب‌پنیر فقط مخصوص بدن‌سازان و ورزشکاران حرفه‌ای نیست. همه افراد می‌توانند از وی پروتئین برای کاهش وزن، بهبود قدرت عضلانی، حجیم کردن ماهیچه‌ها، کاهش هوس و دریافت پروتئین بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

کلام آخر

پروتئین وی یک مکمل قدرتمند است که می‌تواند به شما در کاهش وزن و افزایش عضله کمک کند. خبر خوب این است که مصرف وی پروتئین خطری ندارد. این مکمل درواقع مزایای زیادی برای بدن دارد، اما یکی از فواید کمتر شناخته‌شده آن کاهش التهاب بدن است.

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x