خانه » مقوی ترین غذای سگ بعد از زایمان
مقوی ترین غذای سگ بعد از زایمان
مقوی ترین غذای سگ بعد از زایمان
حیوانات

مقوی ترین غذای سگ بعد از زایمان

Sending
User Review
3.5 (2 votes)

همانطور که می دانید سگ بعد از زایمان به پرستاری بیشتری نیاز دارد و تغذیه درست مهم ترین نکته در تقویت مادر شیرده و توله سگ هایش است تا انرژی کافی برای شیر دادن فرزندانش داشته باشد. بنابراین باید مطمئن باشید که غذای سگ مادر، حاوی مواد مغذی شامل کلسیم  و مکمل های غذایی است. در ادامه این مقاله قصد داریم به مقوی ترین غذای سگ بعد از زایمان و نکات کاربردی برای افزایش شیردهی سگ اشاره کنیم.

 

مقوی ترین غذای سگ بعد از زایمان
مقوی ترین غذای مناسب برای سگ مادر کدام است؟

غذای سگ مادر باید سرشار از چربی و کالری باشد. خوشبختانه غذای خشک سگ سرشار از پروتئین های سالم و چربی است. در نهایت برای اینکه غذا راحت تر هضم شود به آن سبزی را به آن اضافه کنید.

مقوی ترین غذای مناسب برای سگ مادر کدام است؟
مقوی ترین غذای مناسب برای سگ مادر کدام است؟

مناسب ترین

مقوی ترین غذای مناسب برای سگ مادر کدام است؟

اگر غذای خانگی را به غذاهای بسته بندی شده کارخانه ای ترجیح می دهید،  بهتر است از غذاهای مقوی استفاده کنید تا سگ مادر تقویت شود. مواد غذایی گوشتی و یا سبزیجات مثل هویج، غذایی برای سگ هاست که ویتامین بدن سگ مادر را تامین می کند. در ادامه لیستی از بهترین غذاهای سگ مادر آورده شده است.

  1. استخوان های گوشتی
  2. جگر
  3. ماهی
  4. دم گاو، مرغ یا خرگوش
  5. گوشت سالم گاو
  6. گوشت پرندگان شکاری
  7. سبزیجات برگدار مثل هویج، کرفس
  8. غلات کامل
  9. تخم مرغ

چه نوع غذاهایی شیردهی سگ مادر را بیشتر می کند؟

به طور کلی غذای سگ معمولی با سگ مادر متفاوت است. زیرا سگ مادر به تقویت بیشتری نیاز دارد تا بتواند به توله هایش شیر دهد. افزایش شیردهی سگ مادر ارتباط مستقیمی با تغذیه صحیح آن دارد. هر چه مواد غذایی حاوی پروتئین، مواد پرکالری، پر چرب، حاوی کلسیم، منیزیم، فیبر، انواع ویتامین ها و اسید فولیک باشد، میزان شیردهی سگ مادر بیشتر می شود. مواد غذایی مغذی به رشد بهتر توله ها و تقویت سگ ماده موثر است. در ادامه به عوامل موثر در میزان شیردهی سگ مادر می پردازیم.

به سگ شیرده زیاد غذا بدهید
به سگ شیرده زیاد غذا بدهید

به سگ شیرده زیاد غذا بدهید

سگ های مادر به طور معمول دو برابر بیشتر از حد معمول به تغذیه نیاز دارند تا بتوانند توله سگ ها را شیر دهند. به این معنی که میزان مصرف عادی سگ را  2 تا 3 برابر کنید. بنابراین نگران خوردن بیش از حد او نباشید و  اجازه دهید تا زمان سیری کامل، غذا بخورد.  نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که سگ ها بعد از زایمان اشتهای خود را از دست می دهند، از طرف دیگر باید به وزن قبل از زایمان بازگردد.

مایعات را فراموش نکنید
مایعات را فراموش نکنید

مایعات را فراموش نکنید

شیردهی، رطوبت بدن سگ مادر را کم می کند. بنابراین باید حتما مایعات زیاد بخورد، زیرا در غیر این صورت میزان شیر سگ به سرعت کاهش پیدا می کند. حتما در طی روز چندین بار به سگ مادر آب دهید.

 

مکمل ها را به غذای اصلی اضافه کنید
مکمل ها را به غذای اصلی اضافه کنید

سگ مادر به تقویت نیاز دارد. حتما مکمل های غذایی را  به  غذای اصلی سگ مادر اضافه کنید. به طور کلی مواد تقویتی مثل زردآلو، شنبلیله، گیاه خار مریم و روی می توانند به سگ مادر قوت بدهند. به خصوص گیاه خار مریم خاصیت ضد  التهابی، آنتی اکسیدانی و درمانی دارد. اما حتما قبل از استفاده مکمل ها با دامپزشک مشورت کنید. زیرا یک قدم اشتباه می تواند به توله ها آسیب بزند.

چه زمانی باید به سگ شیرده غذا بدهیم؟

هر زمان که سگ مادر گرسنه باشد باید غذا بخورد. اما به طور کلی در 2 تا 3 هفته اول شیردهی،  وعده های غذایی سگ را به 2 تا 3 وعده تقسیم کنید تا در فواصل زمانی زیاد تغذیه شود. در هفته پنجم که شیردهی به بیشترین مقدار رسید. 3 وعده را به 4 وعده در روز تبدیل کنید. بهتر است تعداد وعده ها را به جای حجم غذا در هر وعده افزایش دهید زیرا در این صورت سگ مادر کاملا سیر می شود و پرخوری به معده اش آسیب نمی زند.  نکته آخر اینکه اگر نمی دانید که چگونه یک برنامه غذایی مناسب برای سگ تان تنظیم کنید، اجازه دهید هروقت سگ گرسنه بود غذا بخورد.

مواد غذایی باید به راحتی هضم شوند

نکته مهم در انتخاب غذای سگ بعد از زایمان این است که غذا باید از طریق سیستم گوارشی به راحتی هضم شود. در غیر این صورت مواد مغذی به وسیله مدفوع و ادرار از بدن سگ دفع می شوند. در نتیجه سگ همچنان با مشکل تغذیه و ضعف بدن دست و پنجه نرم می کند.

نکات مهم در مورد غذای سگ در دوران شیردهی

  1. غذای سگ بعد از زایمان باید پرکالری و چرب باشد.
  2. به راحتی هضم شود.
  3. غذا باید سرشار از ویتامین، مواد معدنی، کلسیم و پروتئین باشد.
  4. با مکمل های مخصوص و مورد تایید دامپزشک ترکیب کنید.
  5. حتما روغن ماهی را به غذا اضافه کنید تا اسیدهای چرب را متعادل کند.
  6. سگ مادر باید آب زیاد بنوشد.
  7. قبل از دادن شیر حتما با دامپزشک مشورت کنید. البته بیشتر سگ ها به لاکتوز حساسیت ندارند.

خطرهایی که منجر به کاهش شیر سگ مادر می شود

  1. استرس زیاد بر سلامت سگ مادر اثر می گذارد در نتیجه تولید شیر را مختل می کند. بازی کردن و پیاده روی رفتن را در برنامه روزانه سگ قرار دهید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد.
  2. اگر بدن سگ مادر انگل دارد ممکن است بدن او قادر نباشد که مواد مغذی را جذب کند و در نهایت نمی تواند شیر مورد نیاز توله ها را تامین نمی کند.
  3. ورم و عفونت پستان مانع شیر دادن به سگ توله می شود. اگر این حالت را مشاهده کردید حتما باید سگ را تحت درمان قرار دهید.
  4. از دادن غذاهای مضر سگ ها مثل شکلات،آووکادو، قارچ، انگور به شدت خودداری کنید زیرا احتمال بروز بیماری های گوارشی در سگ مادر افزایش پیدا می کند.

نگران کمبود شیر برای توله ها نباشید

خوشبختانه برای هر مساله ای، راهکاری وجود دارد اگر احساس کردید که سگ مادر شیر کافی برای توله ها تولید نمی کند نگران نباشید، زیرا به راحتی می توانید از روش های جایگزین مثل شیر خشک استفاده کنید.

چگونه به تغذیه سگ مادر بعد از زایمان توجه کنیم

در این مقاله درباره غذای سگ بعد از زایمان، انواع غذاهای مقوی و روش های افزایش شیردهی سگ مادر صحبت کردیم. به طور طبیعی وزن سگ مادر بعد از زایمان کم می شود، اما به این معنی نیست که سگ شیرده به خوردن غذا نیاز ندارند. برعکس سگ های مادر به طور معمول 2 تا 3 برابر بیشتر از نیاز عادی خود غذا می خورند.  علاوه بر غذا، مصرف زیاد آب را حتما در وعده های غذایی قرار دهید. تا بدن آمادگی داشته باشد تا شیر کافی برای توله هایش تامین کند.

منبع: https://www.hepper.com/improve-dogs-milk-production/

 

 

 

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x