خانه »  معرفی انواع گیاه مناسب تاریکی
معرفی انواع گیاه مناسب تاریکی
معرفی انواع گیاه مناسب تاریکی
باغبانی

 معرفی انواع گیاه مناسب تاریکی

Sending
User Review
0 (0 votes)

در دنیای امروز افراد زیادی وجود دارند که در آپارتمان های کم نور زندگی می کنند و در عین حال دوست دارند خانه ی خود را سر سبز و شاداب نگه دارند. اغلب افراد فکر می کنند که نگهداری از گیاهان نیازمند نور زیاد و یک پنجره ی بزرگ رو به نور خورشید است. اما باید بدانید که بعضی از گیاهان برای زنده ماندن و رشد کردن به نور زیادی نیاز ندارند. این گیاهان به گیاه مناسب تاریکی معروفند یا به آن ها سایه پرور نیز می گویند. بعضی گیاهان هستند که در محیط های بدون نور خورشید با نور مصنوعی نیز رشد می کنند. زندگی کردن در یک آپارتمان کم نور به معنی عدم امکان پرورش گیاهان زیبا نیست. به همین دلیل ما قصد داریم گیاهان مناسب برای محیط های تاریک را به شما در این مقاله معرفی کنیم.

 

گیاه ماری یا سانسوریا

گیاه ماری یا سانسوریا
گیاه ماری یا سانسوریا

سانسوریا یک گیاه مناسب تاریکی است که به مراقبت خیلی کمی نیاز دارد و با نور بسیار کم رشد می کند. در دنیا به این گیاه زبان مادر شوهر نیز می گویند. این گیاه بی دردسر تقریباً در هر شرایط و وضعیتی زنده می ماند. گرچه ممکن است در شرایطی که نور طبیعی به آن نمی رسد، رشدی نداشته باشد یا رشد بسیار کمی داشته باشد. اما در هر حال می توانید مطمئن باشید این گیاه در نور کم آپارتمان شما زنده می ماند. فقط باید مراقب باشید بین هر دو بار آبدهی، خاک آن کاملا خشک شود و آن را در سایه ی کامل یا نسبتاً سایه قرار بدهید.

 

زاموفیلیا

زاموفیلیا
زاموفیلیا

تقریباً هیچ نقطه ای از آپارتمان یا خانه ی خود را نمی توانید پیدا کنید که زاموفیلیا در آن رشد نکند. زاموفیلیا یک گیاه مناسب تاریکی بسیار زیباست که در در نور کم رشد می کند. اگر به دنبال گیاهی هستید که تحمل تاریک ترین نقطه ی خانه ی شما را داشته باشد و بتواند از نور مصنوعی خانه برای رشد استفاده کند، زاموفیلیا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این گیاه ساقه های بلندی دارد و برگ های براق سبزی روی این ساقه ها می روید. زاموفیلیا به آبدهی نسبتا کمی نیاز دارد و اجازه دهید خاک آن خشک شود سپس آبیاری مرحله بعد را انجام دهید.

 

گیاه مارانتا

گیاه مارانتا
گیاه مارانتا

این گیاه به نام طاووسی نیز مشهور است. یکی از محبوب ترین گیاهان برای علاقه مندان به گل و گیاه آپارتمانی محسوب می شود. به مارانتا گیاه دعا نیز می گویند. زیرا برگ های آن فر می خورد و انگار دستان خود را به سوی آسمان برای دعا بلند کرده است. نگهداری از این گیاه نسبت به بقیه ی گیاهان آپارتمانی کمی حساس تر است. زیرا به طور مرتب نیاز دارد که محیط اطراف آن را مرطوب کنید و با اسپری به آن آب بپاشید.

 

واکس بگونیا

واکس بگونیا
واکس بگونیا

این گونه از بگونیا مناسب سایه است و محیط های تاریک مطلق را دوست ندارد. به هر حال به بگونیا گیاه بسیار زیبایی است که می تواند گل بدهد و در تمام طول سال زیبایی ظاهری خود را حفظ کند. این گیاه محبوب گل های صورتی کوچکی می دهد که فضای خانه ی شما را فوق العاده دل انگیز خواهد کرد. اگر یک پنجره ی کوچک هم در خانه ی خود داشته باشید. می توانید بگونیا را تحت نور غیر مستقیم خورشید قرار بدهید و انتظار داشته باشید که برای شما گل بدهد. بگونیا محیط گرم را دوست دارد و بین هر دو آبدهی باید اجازه بدهید خاک آن خشک شود. سپس به میزان کافی آن را آبیاری کنید.

 

 گیاه عصب

گیاه عصب
گیاه عصب

یک گیاه زیبا و جذاب دیگر در بین انواع گیاه مناسب تاریکی وجود دارد که کلکسیون گیاهان شما را تکمیل می کند. گیاه عصبی یا Nerve Plant برای رشد خوب تنها یک راز دارد و آن مرطوب نگه داشتن محیط است. برگ های سبز کوچک آن روی خود درجه های زیبایی شبیه رشته های عصبی دارند و به همین دلیل است که به نام گیاه عصب معروف شده است. برگ های مختلفی در بین گونه های آن دیده می شود. این گیاه به مراقبت و توجه دائمی شما نیاز دارد و خاک آن باید دائم مرطوب باشد.

 

پپرومیا

پپرومیا
پپرومیا

یک گیاه مناسب تاریکی دیگر گیاه پپرومیا است. در واقع نه تنها تاریکی را دوست دارد، نور مستقیم خورشید می تواند برای این گیاه کشنده باشد. گونه های متعددی در خانواده ی پیرومیا وجود دارند که چند مورد از آن ها جزو گیاهان آپارتمانی محبوب محسوب می شوند. شرایط نوری ایده آل برای پپرومیا نور مطلوب متوسط و غیر مستقیم به خورشید است. اما پپرومیا می تواند وضعیت کم نور را نیز نسبتاً تحمل کند و جای کم نور را نسبت به نور مستقیم خورشید ترجیح می دهد.

 

فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا
فیکوس الاستیکا

تنها نور خیلی کمی از خورشید را به گیاه فیکوس الاستیکا برسانید تا شاهد رشد آن باشید. عکس الاستیکا در صدر فهرست انواع گیاه مناسب تاریکی برای آپارتمان ها قرار دارد. زیرا خیلی سریع رشد می کند حتی در محیط تاریک آپارتمان. البته اگر نور خورشید اصلاً به آن نرسد شاهد ریزش برگ هایش خواهید بود. بهترین شرایط برای نگهداری فیکوس الاستیکا سایه است. به محض اینکه حس گرد و خاک آن در حال خشک شدن است مرحله بعدی آبدهی را انجام دهید.

 

آگلونما

آگلونما
آگلونما

گیاه همیشه سبز چینی که در وضعیت های کم نور هم به خوبی رشد می کند! بین هر دو بار آبدهی باید اجازه دهید خاک آن کاملا خشک شود. باید این گیاه را به نور کم عادت بدهید. به محض این که به نور کم عادت کند کم کم شروع به رشد آهسته می کند. البته رشد این گیاه با طور کلی در هر شرایط و وضعیتی کند و آهسته است. این گیاه خودش را با شرایط محیطی مختلف می دهد و برای آپارتمان های مختلف گیاه فوق‌العاده مناسبی است. برگ های زیبای آن حال و هوای خانه ی شما را به طرز فوق‌ العاده‌ ای عوض خواهد کرد.

 

پرسیاوشان

پرسیاوشان
پرسیاوشان

این گیاه متعلق به نقاط کم نور جنگل های انبوه است. به همین دلیل یک گیاه مناسب نور کم محسوب می شود. خاک آن باید همیشه مرطوب باشد اما خیس نباشد. پس به محض اینکه شروع به خشک کردن کند باید به آن آب بدهید. محیطی که نور خورشید در آن کم است یا در سایه ی مطلق جایی برایش انتخاب کنید .این گیاه را می توانید در نقاطی از باغچه که همیشه زیر سایه ی درختان قرار دارد بکارید و از زیبایی بی نظیر آن لذت ببرید. پرسیاوشان اصلاً به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد و حتی در بین سنگ ها نیز رشد می کند. پس نگران نباشید در هر نقطه از خانه می توانید آن را قرار بدهید و یک گلدان زیبا از پرسیاوشان داشته باشید.

 

گیاه مار زنگی

گیاه مار زنگی
گیاه مار زنگی

این گیاه اسم جالبی دارد. یکی از گونه های کالاتئا محسوب می شود که فوق العاده زیبا است. بومی مناطق استوایی و نیازمند محیط مرطوبی است. به همین دلیل باید از علاقمندان به نگهداری گل و گیاه باشید تا بتوانید به خوبی از آن مراقبت کنید و رطوبت محیط آن را تامین نمایید. این گیاه به طور مداوم نیاز دارد که اطراف آن آب اسپری کنید و یا برایش دریاچه درست کنید تا از رطوبت آن استفاده کند. اگر بتوانید به درستی از این گیاه مراقبت کنید، یک گزینه ی فوق العاده زیبا و عالی با برگ های چشم نواز برای محیط خانه محسوب می شود.

 

پتوس طلایی

پتوس طلایی
پتوس طلایی

این گیاه در واقع از آن دسته گیاهانی است که هر کسی می تواند آن را پرورش بدهد و با هر نقطه ای سازگاری پیدا می کند. فقط دقت داشته باشید که حتما پیش از آبیاری باید خاک آن خشک شده باشد و اگر آن را در محیط تاریک نگه می دارید، بیشتر باید به این نکته توجه کنید تا ریشه های آن نپوسد. البته پتوس به‌ خودی‌ خود محیط سایه را که نور کافی داشته باشد، می پسندد. اما با هر نوع وضعیت نوری در خانه ی شما کنار می آید. فقط در محیط کم نور انتظار رشد زیاد از آن نداشته باشید.

 

گیاه دراگون نقره ای

گیاه دراگون نقره ای
گیاه دراگون نقره ای

دراگون نقره ای به نور خورشید نیاز دارد. اما نور مستقیم برگ های آن را از بین می برد. به خاطر حساسیت بالایی که نسبت به نور خورشید دارد، توصیه می شود که حتماً در محیط خیلی خیلی کم نور نگهداری شود. به همین دلیل است که آن را در فهرست انواع گیاه مناسب نور کم آورده‌ ایم. دراگون نقره ای در نور خیلی خیلی کم رشد می کند. فقط لازم دارد هر از گاهی آن را به سمت نور بچرخانید.

 

 

نخل شامادورا

نخل شامادورا
نخل شامادورا

گیاه نخل شامادورا یکی از محبوب ترین گیاهان  آپارتمانی است و برگ های بسیار زیبایی دارد به نظر می رسد که شبیه سرخس بزرگ باشند. این گیاه هم در نور زیاد خورشید و هم در سایه به خوبی رشد می کند. البته محیط سایه و تاریک را کمتر دوست دارد و بهتر است که بگوییم برایش قابل تحمل است. بین هر دو بار آبیاری اجازه دهید خاک آن خشک شود و آن را حتماً در محیط با نور غیر مستقیم خورشید نگهداری کنید.

 

گیاه پاندا

گیاه پاندا
گیاه پاندا

یک گیاه فوق العاده مناسب برای نگهداری در داخل آپارتمان، گیاه پاندا است. به نور زیادی نیاز دارد و نه  آب زیادی باید به آن بدهیم. در نور بسیار کم خیلی خوب رشد می کند و شما را شگفت زده می کند. به حدی که می توانید از آن برای تزیین روشویی دستشویی و حمام نیز استفاده کنید. اجازه بدهید خاک آن کاملا خشک شود. سپس به آن مجددا آب بدهید تا ریشه های آن نپوسد و گیاه شما به خوبی زنده بماند.

 

سرخس بوستون

سرخس بوستون
سرخس بوستون

یکی از انواع سرخس فوق العاده عالی برای محیط تاریک آپارتمان سرخس بوستون است. حتی در نقاط همیشه سایه در حیاط شما نیز رشد می کند. سرخس بوستون یک گیاه گلدانی فوق العاده محبوب است که سرسبزی و شادابی را برای خانه های شما به ارمغان می آورد. اگر بتوانید خاک آن را به طور مرتب مرطوب نگه دارید، گیاه شادابی خواهید داشت که از زیبایی آن لذت ببرید.

 

دیفن باخیا

دیفن باخیا
دیفن باخیا

یک گیاه بی دردسر دیگر برای اینکه آن را در محیط آپارتمان به خوبی نگهداری کنید، دیفن باخیا است. در انواع شدت های نور، دیفن باخیا رشد می کند. برگه های جذاب و بزرگ آن محیط خیلی زیبایی در خانه ی کم نور شما ایجاد خواهد کرد و طبیعت را به خانه ی شما هدیه می دهد. وقتی سطح رویین خاک آن خشک شد به آن آب بدهید.

 

سرخس شمشیری

سرخس شمشیری
سرخس شمشیری

گیاه سرخس شمشیری یک گیاه کلاسیک زیبا برای نگهداری در داخل آپارتمان است. سرخس شمشیری نمی تواند بی نور بودن را تحمل کند. اما در حین حال به دلیل اینکه بومی مناطق جنگلی انبوه است، تمایلی بر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نیاز ندارد. توجه داشته باشید که تمام سرخس ها به محیط مرطوب نیاز دارند و دوست ندارند که خاک خشک شود. قبل از این که خاک آن خشک شود یا زمانی که متوجه شدید خاک آن در حال خشک شدن است، برای آبیاری اقدام کنید.

 

هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری
هاورتیا گورخری

کاکتوس هاورتیا گورخری یکی از جذاب ترین و چشم نواز ترین گیاهان فهرست ماست. رگه های زیبای روی برگ های زمخت آن گورخر را تداعی می کند و به همین دلیل است که این طور نام گذاری شده است. هاورتیا گورخری به کمی نور خورشید نیاز دارد. اما نسبت به قرار گرفتن در سایه بسیار مقاوم است. اما اگر حس کردید که برگ های آن سایه دار شده‌اند. حتماً برای جا به جا کردن آن به محیطی که نور بیشتری دارد، اقدام کنید تا گیاه شما زنده بماند.

 

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین
فیکوس بنجامین

گیاه فیکوس بنجامین در واقع یک درختچه ی سایه پرور است که شما به آپارتمان خود می آورید. این گیاه یکی از گیاهان است که به شدت مورد علاقه ی پرورش دهندگان گل و گیاه آپارتمانی قرار دارد. برگ های زیبای آن حس بسیار خوب به خانه شما می دهد. نور یکنواخت و بسیار کم را به خوبی تحمل می کند و یک گیاه مناسب نور کم محسوب می شود.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا
آلوئه ورا

جالب است که بدانید در محیط تاریک آپارتمان خود می توانید یک گیاه آلوورا نیز پرورش بدهید و از برگ های مفید آن استفاده کنید. تقریباً کسی نیست که خواص آلوورا برای پوست و زیبایی را نداند. نگهداری این گیاه برای شما مزایا و فواید زیادی دارد و به راحتی می توانید آن را در آشپزخانه ی آپارتمان خود را نگه دارید.

 

ارکیده

ارکیده
ارکیده

شاید تعجب کنید که چرا گیاه ارکیده در فهرست گیاه مناسب تاریکی آورده شده است. اما باید بدانید که ارکیده ها خیلی ساده تر از چیزی که شما فکر می کنید رشد می کنند. درست است که برای گل دادن و شگفت زده کردن شما نیاز به نور کافی دارند. اما، برای رشد، سایه هم برایشان کافی است.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x