خانه » عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی و مراقبت های مهم
عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی
عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی
بهداشت و سلامت

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی و مراقبت های مهم

Sending
User Review
0 (0 votes)

اگر تصمیم حساب شده ای برای انجام عمل جراحی بینی گرفته اید و یا اینکه این عمل را انجام داده اید به شما تبریک می گوییم! معمولاً عمل بینی با نام علمی رینو پلاستی تحت بیهوشی عمومی انجام می ‌شود و اکثر بیماران در همان روز اول پس از عمل می توانند به خانه بروند. با این حال تا مدت ها بعد از انجام عمل بینی باید متعهد به مراقبت هایی باشید تا بهترین نتیجه را از این جراحی زیبایی بگیرید. در این مقاله قصد داریم عوارض بعضی از کار های نادرست مثل عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی و همچنین مراقبت های لازم پس از این عمل را بررسی کنیم.

 

نکات کلی بعد از جراحی بینی

ریکاوری عمل بینی بسته به اینکه گوشتی باشد یا استخوانی، بین ۷ تا ۱۵ روز طول می کشد. با توجه به عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی و عوارض بعضی از کار های دیگر باید بعد از جراحی بینی نکات زیر را مراعات کنید:

  • در چند هفته ی اول از خندیدن و صحبت های زیاد خود داری کنید
  • از رفتن به مکان های شلوغ که ممکن است به بینی شما ضربه وارد شود خود داری کنید
  • با دهان باز عطسه کنید
  • حداقل شش هفته فعالیت های سنگین انجام ندهید و جسم سنگین بلند نکنید
  • در این دوران سیگار نکشید
  • تا چند روز پس از جراحی صورت خود را شستشو ندهید و تنها از دستمال مرطوب برای تمیز کردن صورت استفاده کنید
  • داخل بینی را با سرم نمکی بشویید
  • مهمتر از همه اینکه رژیم غذایی سالم و مقوی و سرشار از ویتامین داشته باشید

 

اگر بعد از عمل بینی حرف بزنیم چه می شود؟

بعد از جراحی بینی، هفته ی اول، هفته ی خیلی حساسی است. به همین دلیل پزشکان توصیه می ‌کنند در این هفته تا جای ممکن از حرف زدن خود داری کنید. عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی می تواند شامل باز شدن بخیه ها و بد شکل شدن بینی باشد. این اصلاً مطلوب نیست. البته این موضوع تا حدی به شکل ظاهری صورت فرد بستگی دارد و اینکه در زمان حرف زدن تا چه اندازه لب بالا تکان می خورد. افرادی که در هنگام حرف زدن دچار حرکت های زیاد عضلات صورت می شوند باید در این دوران خیلی مراقب باشند. حرف زدن زیاد می تواند عضلات صورت را خسته کند و بهتر است افراد تا جای ممکن پس از عمل بینی سکوت کنند. می ‌توان از نوشتن در یک دفترچه کوچک برای انتقال صحبت های مهم و ضروری استفاده کرد.

 

تا چه زمانی باید حرف نزد؟

برای اجتناب از عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی لازم است سکوت را تا مدتی پس از عمل ادامه دهید. اما سوال اینجاست که تا چه زمانی باید از حرف زدن اجتناب کرد؟ پاسخ این پرسش به بدن افراد مختلف بستگی دارد و برای هر کسی زمان مشخصی وجود دارد. مثلاً:

  • تا زمانی که برای کاهش درد دارو مصرف می کنید هنوز باید سکوت کنید
  • خصوصا تا زمانی که هنوز در بینی خود بخیه دارید اصلاً صحبت نکنید
  • تا زمانی که از غذا های نرم استفاده می کنید و جویدن برای شما سخت است، حرف نیز نباید بزنید
  • اگر با هر گونه صحبت و ادای کلامی در بینی خود احساس درد می کنید، این یک نشانه مهم برای اجتناب از حرف زدن است

 

حرف زدن و خشکی دهان

یکی از مشکلاتی که معمولاً در اثر استفاده از دارو های بیهوشی و غیره برای افراد پس از جراحی رینوپلاستی به وجود می آید، خشکی دهان است. حرف زدن پس از عمل بینی می تواند این مشکل را نیز تشدید کند. هر چقدر که فرد کمتر صحبت کند، کمتر دچار خشکی آزار دهنده ی دهان می شود.

 

چند هفته پس از عمل بینی

چند هفته پس از عمل بینی
چند هفته پس از عمل بینی

هرچه از زمان عمل دور می شویم، عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی کاهش پیدا می کند. مثلا  تورم و کبودی تا حد زیادی برطرف می‌شود و فرد می تواند به راحتی از طریق بینی نفس بکشد. در این زمان بخیه های داخلی و خارجی یا جذب شده‌اند یا برداشته شدند. فرد دیگر کمک می توانند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.  در این فاصله زمانی می توان محدودیت های صحبت کردن را برداشت اما همچنان محدودیت ‌های دیگری برای واکنش های شدید عضلانی در صورت وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

آیا خندیدن بعد از جراحی بینی بد است؟

گرچه خندیدن بعد از جراحی بینی یک کار را کاملاً طبیعی و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، متخصصان توصیه می ‌کنند که حتما  خندیدن را محدود کنید. لبخند یا خندیدن گاه‌ به ‌گاه نتایج جراحی شما را به خطر نمی اندازد اما باید تمام تلاش خود را برای محدود کردن صورت انجام بدهید. باید تمام حالت هایی که عضلات صورت را به کشیدگی وادار می کند، خصوصاً در هفته های اول پس از عمل محدود کنید. در زمانی که بینی بخیه دارد، خندیدن می تواند خطرناک باشد و فشار نا متعارفی روی بخیه ها ایجاد کند. بهتر است در این زمان از محیط های خنده دار و افراد شوخ دوری کنید.

 

حرف زدن کمتر یعنی خندیدن کمتر

به این نکته توجه کنید که هر چه بیشتر حرف بزنید و وارد گفتگو با اطرافیان خود شوید، احتمال پیش آمدن موضوعی که خنده دار باشد، بیشتر است. به همین دلیل حرف نزدن علاوه بر اینکه به خودی خود برای حفظ ظاهر بینی شما تاثیر دارد، کمک می کند تا دچار خنده که بسیار برای بینی جراحی شده مضر است، نشوید.

 

دو هفته ی طلایی

دو هفته اول پس از عمل بینی بیشترین تاثیر را در بهبودی و شکل گیری فرم بینی دارد. به همین دلیل باید بیشترین حجم مراقبت ها در این زمان انجام شود. هر کاری که باعث منقبض و منبسط شدن ماهیچه های صورت می شوند باید ترک شود. چه حرف زدن باشد و چه خندیدن یا حتی گریه کردن. حرف زدن و خندیدن مانند یک ضربه ی بیرونی می تواند اثر نا مطلوب روی بینی داشته باشد.  به همین دلیل حرف زدن را ساده نگیرید و در این دو هفته طلایی و مدت کوتاهی خود را محدود کنید تا یک عمر نتیجه دلخواه خودتان را داشته باشید.

 

داد زدن پس از عمل بینی

وقتی حرف زدن پس از عمل بینی باید محدود شود و ممنوعیت پیدا کند، مشخص است که داد زدن چه تکلیفی دارد. داد و فریاد علاوه بر مشکلاتی که حرف زدن ایجاد می کند، شامل انقباض شدید عضلات صورت نیز می شود.

 

عصبانیت هم ممنوع

عصبانی شدن هم به طور نا خود آگاه می تواند عضلات صورت را دچار انقباض کند. به همین دلیل باید در دو هفته پس از عمل فرد آرامش داشته باشد و عصبانی نشود. به این نکته نیز توجه کنید که حرف زدن و تعامل با دیگران تا چه اندازه می ‌تواند بر عصبانی شدن و یا خندیدن تاثیر داشته باشد. پس حرف نزدن پس از عمل بینی به طور نا محسوس و غیر مستقیم می تواند از عوارض ناشی از عصبانی شدن و یا خندیدن نیز جلوگیری کند. پس تا می توانید سکوت کنید تا بهترین نتیجه را از این جراحی پر هزینه بگیرید.

 

خنده و گریه ی شدید و خمیازه چه اثری دارد؟

خنده و گریه ی شدید و خمیازه چه اثری دارد؟
خنده و گریه ی شدید و خمیازه چه اثری دارد؟

اگر گاهی بخندید یا خمیازه بکشید، احتمالاً به بینی شما آسیبی نمی رسد. اما در هر صورت لازم است که این کار ها را هر چه کمتر انجام دهید و سعی کنید زیاد و شدید نخندید. هر بار که فردی لبخند می زند ماهیچه های کوچکی که نوک بینی را به لب بالایی متصل می کند، کمی پایین می آیند. در زمانی که خنده ی شدید یا گریه ی شدید در بینی شما احساس درد ایجاد می کند، نشان دهنده ی این است که از حد خود فراتر رفته اید. متخصصان توصیه می ‌کنند که تا دو هفته پس از عمل از خمیازه کشیدن و باز کردن کامل دهان خود داری کنید. وقتی برای زیبایی چهره ی خود تن به این عمل داده اید بهتر است، چند هفته با این شرایط کنار بیاید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

عوارض فین کردن

فین کردن به شدت به بینی شما فشار وارد می‌کند و به همین دلیل حداقل تا دو هفته و حتی بیشتر از آن باید از این کار خود داری کنید. این کار می ‌تواند باعث خونریزی از بینی شود. پزشکان توصیه می‌کنند که  حتی الامکان از عطسه نیز بعد از جراحی خود داری شود و اگر مجبور به عطسه شدید حتما دهان خود را باز نگه دارید. باز بودن دهان کمک می کند تا فشار هوا درون بینی و حداقل مقدار ممکن برسد و بینی شما را دچار آسیب نکند.

 

از بروز احساسات شدید در صورت خودداری کنید

بخیه هایی که غضروف نوک بینی شما را سر جای خود نگه می دارند، شکننده هستند. بنابراین بهتر است قبل از  این که واکنش‌های شدید احساسی با عضلات صورت نشان بدهید، صبر کنید تا بینی شما بهبود پیدا کند. این بخیه ها هستند که داخل بینی شما همه چیز را سر جای خود نگه می دارد. هر گونه آسیبی که به بخیه ها برسد باعث می شود که نتیجه ی رضایت بخش عمل به نتیجه ای نا مطلوب تبدیل شود. حرکت ناگهانی و شدید ماهیچه های صورت بدترین چیزی است که بر سفت کردن بخیه ها تاثیر دارد. اگر حرکات ماهیچه های صورت شما شده باشد حتی ممکن است خونریزی در بینی ایجاد کند.

 

از عینک و عینک آفتابی استفاده نکنید

از عینک و عینک آفتابی استفاده نکنید
از عینک و عینک آفتابی استفاده نکنید

حداقل تا یک ماه پس از جراحی بینی رینوپلاستی به هیچ وجه عینک یا عینک آفتابی نزنید. زیرا بافت نرم و غضروفی روی بینی می تواند شکل جای عینک را به خود بگیرد. اگر مشکلات بینایی و عیوب انکساری دارید و ملزم به استفاده از این که هستید، بهتر است از لنز های تماسی برای مدت زمان کوتاهی تا بهبودی کامل بینی خود کمک بگیرید.

 

کرم ضد آفتاب استفاده کنید

در دوران نقاهت پس از عمل حتماً در بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب روی بینی استفاده کنید. زیرا تابش نور خورشید بیش از حد می تواند باعث و تغییرات دائمی و نا منظم در پوست شما شود و بهبودی آن را دچار اختلال کند. این نکته در مورد هر جراحی دیگری نیز صادق است و بهتر است در صورت امکان از آفتاب دوری کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

 

کمپرس یخ یا سرد روی بینی نگذارید

بعد از جراحی بینی به هیچ وجه یخ روی بینی نگذارید. می توانید از کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی و گونه ها استفاده کنید. اما یخ و سرما را مستقیماً با بینی خود تماس ندهید. گذاشتن یخ روی بینی می تواند جریان خون در پوست را مختل کند و اجازه ندهد که به نتیجه ی مطلوبی برسید. در هفته های اول پس از عمل بینی شما بسیار حساس است و هر گونه فشار و اهمیت ندادن به نکات مراقبتی می تواند نتیجه ی دلخواه شما را تغییر بدهد.

 

چه زمانی پس از عمل بینی می توان دوش گرفت؟

چه زمانی پس از عمل بینی می توان دوش گرفت؟
چه زمانی پس از عمل بینی می توان دوش گرفت؟
  • حداقل تا ۷۲ ساعت پس از جراحی امکان دوش گرفتن وجود ندارد و اصلاً نباید روی صورت خود آب بریزید.
  • بعد از آن نیز در زمان خیلی خیلی کوتاهی دوش بگیرید
  • از آب داغ و بخار پرهیز کنید زیرا ممکن است تورم را بیشتر کند و روند بهبود زخم را به تاخیر بیندازد
  • مراقب باشید برای شستن مو ها با شامپوی زیاد استفاده نکنید تا آبکشی آن سخت نباشد
  • دقت کنید هنگام شستن مو ها نباید موهای خود را بکشید زیرا ممکن است به بینی شما فشار وارد کند

 

کلام آخر

به طور خلاصه ریکاوری عمل بینی مرحله ی مهمی در این جراحی زیبایی است و می ‌تواند نتایج جراحی را تا حد خیلی زیادی تحت تاثیر قرار بدهد. عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی  ممکن است زیبایی بینی را کاملاً تغییر دهد.  به همین دلیل باید از دستور العمل های مراقبتی بعد از جراحی بینی که در بالا ذکر شد به طور کامل پیروی شود. داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف به موقع دارو ها می تواند روند بهبودی را تسریع کند و تا جای ممکن از جراحی بینی را کاهش دهد.

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x