خانه » علت بی خوابی گربه ها چیست؟
علت بی خوابی گربه چیست
علت بی خوابی گربه چیست
حیوانات

علت بی خوابی گربه ها چیست؟

Sending
User Review
0 (0 votes)

چرا گربه ها شب ها بیدار هستند و روزها می خوابند؟ به طور کلی نیاز به خواب در گربه ها متفاوت تر از انسان ها است، آن ها بیشتر طول روز را چرت می زنند و شب ها بیدار  هستند. تشخیص اینکه گربه ها کم خوابی دارند کار دشواری است. اما برخی نشانه ها به شما کمک می کند تا سرنخ مشکل را شناسایی کرده و راهکاری برای حل آن پیدا کنید. اگر دنبال راه حل این مساله هستید، این مقاله به شما کمک می کند تا درباره علت بی خوابی گربه، مدت زمان نیاز گربه به خواب و راه درمان بی خوابی گربه ها بیشتر بدانید.

چرا گربه ها در شب بیدار هستند؟
چرا گربه ها در شب بیدار هستند؟

چرا گربه ها در شب بیدار هستند؟

چرخه خواب و بیداری گربه ها با انسان ها تفاوت دارد. ما انسان ها در طول روز فعال هستیم و در شب استراحت می کنیم. اما گربه ها چگونه زندگی می کنند؟ به طور متوسط گربه ها 18 ساعت می خوابند . بیشترین میزان فعالیت در گربه ها اواخر عصر و صبح زود است، بنابراین گربه ها با روند بیداری و خواب ما هماهنگ نیستند، در این بازه زمانی گربه  ها عاشق بازی و فعالیت هستند.

نشانه های بی خوابی در گربه ها

جالب است بدانید که گربه ها به یک میزان به خواب شبانه نیاز ندارند. به طور مثال گربه های بالغ بین 50 تا 70 درصد از روز را می خوابند، و این عدد برای گربه های سالمند و بچه گربه ها بیشتر است. به طور کلی نمی توان دقیقا میزان بی خوابی در گربه ها را تشخیص داد زیرا آن ها بیشتر روز را چرت می زنند. اما  اگر می خواهید مطمئن شوید که بی خوابی گربه تان یک اختلال است، به میزان فعالیت گربه در طول روز بیشتر توجه کنید.

بررسی مدت زمان خواب گربه در شبانه روز
بررسی مدت زمان خواب گربه در شبانه روز

بررسی مدت زمان خواب گربه در شبانه روز

با توجه به اینکه گربه ها به طور متوسط بین 13 تا 18 ساعت می خوابند، می توانید این عدد را معیار قرار دهید و  مدت زمان خواب گربه را بررسی کنید، و این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیدار ماندن کامل گربه در طول شب طبیعی نیست. شاید گربه شما مریض باشد، حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا گربه تحت نظر دامپزشک معاینه شود.

تغییرات خلقی در گربه
تغییرات خلقی در گربه

تغییرات خلقی در گربه

برای اینکه به علت بی خوابی گربه پی ببرید، تغییرات خلق و خوی گربه تان را بررسی کنید. آیا احساس سردرگمی، تحریک پذیری و بی قراری در رفتار گربه تان مشاهده می کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این عوامل نشانه هایی از  کمبود خواب در گربه است. به خصوص اگر گربه شما همیشه بازیگوش و فعال است و اکنون به یک گربه بی حال و حوصله تبدیل شده است، قطعا از مشکل بی خوابی رنج می برد.

احساس گرسنگی یا نیاز به دفع غذا
احساس گرسنگی یا نیاز به دفع غذا

احساس گرسنگی یا نیاز به دفع غذا

نکته دیگری که باعث بیدار شدن گربه در شب  می شود، احساس گرسنگی است یا شاید به توالت رفتن نیاز دارد. گربه های مسن تر نیز ممکن از مشکلات جسمی مثل عفونت مثانه رنج ببرند و شما را از خواب بیدار کنند.

توجه کردن به خروپوف گربه

خروپوف هایی با صدای بلند، پروسه خواب گربه را مختل می کنند، به خصوص گربه های چاق و پوزه کوتاه بیشتر مستعد خروپوف هستند، در صورتی که خروپوف بلند مانع خوابیدن گربه می شود، ممکن است گربه به اپنه خواب مشکوک باشد.

دقت در میو کردن گربه در طول شب

به گربه تان در تمام طول شب دقت کنید، اگر میو کردن گربه با ناله کردن همراه باشد، نشانه مشکل یا بیماری است. شاید گربه شما از یک بیماری رنج می برد. این مورد به ویژه در گربه های مسن تر بیشتر مشاهده می شود.

درمان بی‌خوابی گربه

آیا راه درمانی برای بی خوابی گربه ها وجود دارد؟ بله با وجود اینکه می توان خواب گربه ها را در یک چرخه خواب تنظیم کرد، اما همیشه یک قاعده اصولی نیست. با این حال می توان از روش هایی، خواب گربه را تنظیم کرد. در ادامه به روش های درمان خواب گربه اشاره خواهیم کرد.

1.   در طول روز بیشتر بیدار باشد

هر چه گربه ها در طول روز بیشتر بیدار باشند، شب ها راحت تر می خوابند، زیرا گربه ها به چرت زدن در طول روز عادت دارند. اجازه ندهید که گربه تان در طول روز چرت بزند. با گربه تان در طول روز بیشتر بازی کنید.  به این ترتیب می توانید این انتظار را داشته باشید که تا قبل از ساعت خواب، گربه تان بیهوش به رخت خواب می رود.

با گربه بیشتر بازی کنید
با گربه بیشتر بازی کنید

2.   با گربه بیشتر بازی کنید

حداقل 30 دقیقه در روز را با گربه تان بازی کنید، هم  روحیه تان تغییر می دهد و از طرف دیگر بازی کردن، گربه را خسته می کند، از بازی های تعاملی مثل تقلید حرکت حیوانات، حرکات لیزی، توپ بازی استفاده کنید. اگر در تمام طول روز سرکار هستید، اسباب بازی های مورد علاقه گربه تان را در اتاق قرار دهید تا با آن ها بازی کند. و زمانی که به خانه بازمی گردید، وقتی را با گربه تان سپری کنید. به طور کلی برای نگهداری گربه در خانه باید وقت بیشتری را صرف کنید. زیرا گربه و سگ بیشتر از هر حیوان خانگی دیگری به فعالیت نیاز دارد.

3.   قبل از خواب به گربه کمی غذا بدهید

قبل از خواب، کمی به گربه تان غذا بدهید. زیرا گربه ها مثل ما انسان ها، بعد از خوردن غذا دوست دارند بخوابند، بنابراین با این روش، گربه نصفه شب از گرسنگی بیدار نمی شود. نکته دیگر اینکه حتما مقداری غذا را برای صبح آماده کنید که اگر گربه تان صبح گرسنه بیدار شد، ظرف غذا را پیدا کند.

گربه را داخل جعبه بگذارید
گربه را داخل جعبه بگذارید

4.   گربه را داخل جعبه بگذارید

از بعضی جهات خوابیدن سگ ها مانند گربه هاست. اگر تمام روش های بالا را استفاده کردید و نتیجه نداد، یک فضای جداگانه برای گربه تنظیم کنید، آب، غذا و کمی اسباب بازی هم در آن اتاق قرار دهید که چیزی کم و کسر نباشد و شما را از خواب بیدار نکند، و در اتاق تان را ببندید.

چه زمان باید به دامپزشک مراجعه کنم؟

علت بی خوابی گربه به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر به علایم و بیماری در گربه تان پی بردید، و احساس کردید میو میو کردن گربه تان در شب بیشتر شده است یا مثل قدیم به فعالیت و بازیگوشی علاقه ندارد، یا تغییرات خلقی مثل پرخاشگری و بی قراری را در رفتار گربه تان مشاهده کردید، حتما به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک برای اینکه اطمینان پیدا کند، آزمایش خون می گیرد. و در نهایت راهکارهایی ارایه می دهد.

منبع : PetMd

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x