خانه » معرفی سیری، غول چراغ جادوی اپل
معرفی سیری غول چراغ جادوی اپل
معرفی سیری غول چراغ جادوی اپل
تکنولوژی

معرفی سیری، غول چراغ جادوی اپل

 

سیری نوعی دستیار صوتی است و آنچه را که می خواهید؛ می توانید از آن درخواست کنید تا برای شما جستجو کند، و در واقع به قول معروف، برنامه سیری آیفون، غول چراغ جادویی است که صدای شما را می شنود و خواسته شما را انجام می دهد. و اینطوری شد که انسان توانست، غول چراغ جادوی حقیقی را بسازد تا در خدمت گزاری بشر قرار گیرد.  این ربات در تمام دستگاه های اپل وجود دارد و با سیستم عامل IOS کار می کند. دستیار صوتی اپل در سال 2010 اولین بار رونمایی شد و در سال 2011در آیفون 4S به کار رفت، و می تواند به چندین زبان دنیا صحبت کند و از این سال به بعد سیری بخش جدانشدنی از محصولات اپل مانند watchOS,tvOS,macOS محسوب می شود.

قابلیت های شگفت انگیز سیری آیفون

سیری قابلیت های شگفت انگیزی دارد طوری که واقعا احساس می کنید، یک دوست یا دستیار واقعی کنار دستتان دارید، و در بسیاری از کارها می توانید از او کمک بگیرید. مثلا از او بخواهید که آلبوم عکس های جدیدتان را باز کند، یا اینکه از او بپرسید ” سیری آیا ساعت 3 باران می بارد؟” اما کارهایی مثل ویرایش عکس و فیلم و دستورات پیچیده، جزو وظایف او نیست . از مزیت های برنامه سیری آیفون  این است که در وقت صرفه جویی می کند و زمانی که شما باید به دنبال جواب سوالاتتان در وبسایت ها باشید، این وقت را سیری بهینه می کند و از ظریف ترین رفتارهای کاربر آگاه می شود تا در دستورات بعدی آن را به کار می گیرد.

سیری آیفون چگونه کلام ما را تشخیص می دهد؟

برنامه سیری آیفون یکی از تکنولوژی های شگفت انگیز اپل است که کاربرانش را حسابی سرگرم کرده است، حالا سوال اینجاست که سیری چگونه کلمات را تشخیص می دهد؟ صدای افراد از نظر جنسیت ( زن و مرد بودن) یا لهجه ها، ایالت به ایالت متفاوت است، تمام این پارامترها کار را سختتر می کند. اما با این حال مهندسان اپل تلاش کرده اند تا راهکاری برای این پیچیدگی ها پیدا کنند، و امروز سیری براساس 2 پارامتر شناخت گفتار و پردازش زبان طبیعی تمرکز می کند.

کاهش میزان خطای کلمات با پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان با کمک NLP شاخه ای از علوم کامپیوتر انجام می شود  که مربوط به هوش مصنوعی است و وظیفه آن درک و تفسیر زبان انسان است و به این صورت که رایانه ها با کد کار میکنند اما انسان، با این کدها، سخت ارتباط برقرار می کند بنابراین زبان هایی مثل جاوا و سی واسطه ای برای تعامل بین زبان ماشین و انسان قرار گرفته اند، پردازش زبان به دو بخش، اصول دستور زبان فارسی و معناشناسی تقسیم می شود. سیستم  NLP به خصوص زمانی کاربرد دارد که جمله ای چندین معنی می دهد، به این صورت که متن را تجزیه و تحلیل می کند تا نزدیک ترین ساختار دستوری را پیدا کند، این مورد بیشتر در زبان انگلیسی اتفاق می افتد،جاییکه یک ویرگول ساده، کل معنای جمله را تغییر می دهد، و سیری برای درک و پردازش زبان از سیستم NLP استفاده می کند.

دلیل جذابیت تکنولوژی سیری برای کاربران چیست؟

علت جذابیت سیری بین کاربران اپل این است که سیری نه تنها یک دستیار صوتی است که جواب سئوال های منطقی به ما می دهد بلکه شوخ طبعی آن باعث سرگرمی کاربران می شود و ممکن است جواب های خنده داری از سیری بشنوید و این سبب جذابیت آن بین مردم شده است. و  البته هدف طراحان سیری این بوده است که پاسخ های جالب و خنده دار طراحی کند تا با مخاطبان ارتباط دوستانه و جذابی برقرار کنند.

چگونه از سیری استفاده کنیم؟

تمام  محصولات اپل، مثل اپل واچ،آیپد، مک، اپل تی وی و آیفون، می توانند با سیری کار کنند، فقط باید در بخش تنظیمات، آن  را فعال کنند. اگر آیفون یا آیپد دارید باید دکمه هوم Home را پایین نگه دارید، تا سیری ظاهر شود، در صفحه مشکی می توانید درخواستتان را تایپ کنید یا  بلند گو را فشار دهید تا صدای بوقی بشنوید،حالا سئوالتان را از سیری بپرسید، بعد سیری درخواست شما را می شنود و پاسخ می دهد. سیری می تواند به زبان های انگلیسی،هندی،فرانسوی، اسپانیایی،آلمانی، ایتالیایی، کره ای، نروژی، دانمارکی، هلندی، روسی، تایلندی، سنگاپور، استرالیایی و پرتغالی صحبت کند.

ویژگی های خارق العاده سیری اپل

اگر گوشی شما اپل باشد، حتما با یکسری ویژگی های سیری آشنایی دارید، اما اگر نمی دانید باید بگویم که سیری اکثر دستوراتی مثل باز کردن فایل یا برنامه ای را به خوبی انجام می دهد، مثلا می توانید این درخواست رو از سیری داشته باشید “سیری لطفا تصاویر پس زمینه را باز کن”. در ادامه میخواهم  به قابلیت های منحصر به فرد و جالب سیری اشاره کنم

سیری به شما چندین پیشنهاد را توصیه می کند

برنامه سیری آیفون غیر از این که  یک دستیار فعال است که با کاربر، رابطه متقابل دارد، می تواند در رابطه با موضوعی به شما پیشنهاداتی بدهد. گزینه Siri Suggestion این امکان را به شما می دهد و شما براساس آن موارد، تصمیم گیری کنید. شما از این امکان سیری می توانید در اپل واچ هم استفاده کنید، در نظر بگیرید که راس ساعت مشخصی، جلسه دارید، اما متاسفانه ترافیک زیاد است و شما دیر به جلسه می رسید، سیری به شما پیشنهاد می دهد که با رئیستان تماس بگیرید. پیشنهادات سیری را در بخش های دیگر نیز می توانید استفاده کنید. مثلا ایمیل های شما را براساس شماره تماس و آدرس به شما پیشنهاد می کند، یا اضافه کردن رویدادی به تقویم را انجام می دهد.

پردازش و پالایش گفتار فردی

پردازش و پالایش گفتار هر فرد، سرعت پردازش و امنیت اطلاعات را افزایش می دهد این امکان از ios15  به بعد در دستگاه های اپل اجرا شد. و از نظر امنیت هم تضمین شده است زیرا در سرورهای اپل نگهداری نمی شود، و صدای شما روی دستگاه باقی خواهد ماند.

سیری فایل های شما را به اشتراک می گذارد

سیری فایل های شما را به اشتراک می گذارد
سیری فایل های شما را به اشتراک می گذارد

یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده سیری، اشتراک گذاری فایل هاست،  به این صورت که وقتی می خواهید فایلی ،عکسی، موزیک یا پادکستی را برای دوستی یا فردی بفرستید می توانید از سیری بخواهید که برای شما بفرستد. اگر سیری فایلی را نتوانست بفرستد، از صفحه مربوطه اسکرین شات می گیرد و آن را به شخصی که مد نظر شماست، ارسال می کند.

سیری، دستیار مترجم در سفر

یکی از کارهایی که برنامه سیری آیفون از ios11  به بعد می تواند انجام دهد، ترجمه است. خوشبختانه اگر به کشوری سفر کردید که با زبان آن کشور ناآشنا بودید، می توانید یک دستیار مترجم کنار دست خودتان داشته باشید. به عنوان مثال، یک عبارت از زبان چینی یا فرانسوی را به راحتی به زبان های دیگر ترجمه می کند. فقط زبان مبدا باید انگلیسی انتخاب کنید، برای فعال کردن این گزینه باید در بخش تنظیمات، زبان مبدا را به  انگلیسی تبدیل کنید ، و قسمت Language&Regiion را انتخاب کنید، سپس به قسمت Device language رفته و زبان را تغییر دهید.

سیری بدون اینترنت هم کار می کند

خوشبختانه می توانید همیشه و هرجا بدون نیاز به اینترنت، از سیری استفاده کنید. این قابلیت بیشتر برای حفظ حریم شخصی ایجاد شده است،آفلاین بودن سیری، سرعت دریافت و پاسخگویی به دستورات را بیشتر می کند. البته شما نمی توانید از سیری بخواهید چیزی را در وب و گوگل جستجو کند، اما کارهای زیادی را می تواند انجام دهد، مثلا وقتی موبایل شما در حالت پرواز قرار گرفته، می توانید در مورد وضعیت آب و هوا سئوال کنید. یا وقتی مشغول پیاده روی هستید از سیری بخواهید که موزیکی را روشن کند. سیری آفلاین را شما در ios15 به بعد می توانید کار کنید،

ویژگی Hey Siri بدون استفاده از دکمه Home

شما با گفتن Hey Siri می توانید بدون فشردن دکمه Home، سیری را فعال و سئوالتان را بپرسید، شما برای فعال کردن این قابلیت باید به بخش تنظیمات وارد شوید و گزینه listen for hey siri را فعال کنید. این سیستم به این صورت کار می کند که میکروفونی که در دستگاههای اپل وجود دارد، صدا را با سرعت 16000 در ثانیه به نمونه های شکل موجی تبدیل می کند، آنرا تجزیه تحلیل کرده سپس به دنباله ای از فریم ها تغییر می دهد. و قابلیت hey siri بهترین کاربرد را در مواقعی دارد که شما مشغول به کاری رانندگی، پخت و پز، تمیز کردن خانه هستید.

ارسال پیام به مخاطبین

ارسال پیام به مخاطبین
ارسال پیام به مخاطبین

بارها برای همه ما اتفاق افتاده که مشغول صحبت با کسی هستیم و دوستی پشت خط ما در حال تماس است، اما نمی توانیم جواب بدهیم، در چنین مواقعی می توانید به سیری بگویید که به آن شخص پیامی ارسال کند با این مضمون  که ” بعدا باهات تماس می گیرم” یا ” در مسیر هستم تا چند دقیقه دیگر می رسم” یا گاهی پیش آمده که می خواهیم فقط یکبار به شخصی پیامی بدهیم اما نمی خواهیم، نام شخص را ذخیره کنیم،بنابراین سیری این کار را برا شما انجام می دهد.

دستیابی ساده به Apple Home Kit

Homekitt این امکان را به شما می دهد که به دستگاه های هوشمند منزل دسترسی داشته باشید،و قفل ها، چراغ قوه و ترموستات را کنترل کنید، البته لوازمی که با برنامه AppleHomekitt سازگاری داشته باشد، می توانند از آن استفاده کنند. شما با سیری می توانید به راحتی به برنامه HomeKItt گوشی تان دسترسی داشته باشید، وچندین وسیله خانه را مدیریت کنید. این امکان را اپل در ios15 به بعد راه اندازی کرد. شما این کار را می توانید هم با تنظیمات زمانی و مکانی انجام دهید. مثلا می توانید به سیری بگویید که راس ساعتی، چراغ های خانه را خاموش کند. یا زمانی که خانه را ترک کردم،سیستم گرمایشی را خاموش کن. تنظیمات مکانیاین مزیت را دارد که وقتی به خارج از کشور سفر می کنید، دستگاه های هوشمند منزل تان را از دورترین نقطه کره زمین مدیریت کنید.

اعلام پیام در برنامه Car play

سیستمی است که اپل از 2015 روی برخی اتومبیل ها ایجاد کرده است، به این صورت که کاربران اپل می توانند، برنامه ای داشته باشند به نام Carplay تا از این طریق بتوانند تمام اطلاعات آیفون را در اتومبیل چک کنند. کاربران می توانند به راحتی لیست موزیک های مورد علاقه شان در گوشی را از طریق این برنامه اجرا کنند و یا به پیام ها و تماس ها دسترسی داشته باشند. بسیاری از شرکت ها مانند سونی، پایونیر، کنوود و آلپاین با این سیستم هماهنگ هستند. در ios15 به بعد، برنامه سیری آیفون بعد از اتصال به Carplay پیام ها اعلام می کند.

 

منبع
برچسب ها