خانه » سفری جذاب به دشت های ایران
سفری جذاب به دشت های ایران
سفری جذاب به دشت های ایران
طبیعت و گردشگری

سفری جذاب به دشت های ایران

Sending
User Review
0 (0 votes)

بهترین فصل برای سفر به دشت های ایران اواسط تا ماه پایانی فصل بهار است. البته بسته به اینکه هر دشتی در چه منطقه ای قرار گرفته باشد در زمان های مختلف از فصل بهار و تابستان می تواند برای بازدید جذاب باشد. به هرحال بهترین زمان برای گردشگری در این منطقه ها زمانی است که گل ها سر بر آورده اند و چشم اندازی دل نواز و روح انگیز ایجاد کرده اند. سفر به دشت می تواند یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی هر فردی باشد و آرامشی وصف ناپذیر به روح انسان هدیه کند. البته دشت ها همیشه سر سبز نیستند و نباید دشت های کویری و زیباییشان را از قلم انداخت که در فصل های خنک سال باید در آن ها گردش کرد. در این مقاله قصد داریم زیباترین دشت های واقع در کشور عزیزمان ایران را به شما معرفی کنیم.

 

دشت زیبای مغان

دشت زیبای مغان
دشت زیبای مغان

در ناحیه ی غربی دریاچه ی مازندران و در سواحل جنوبی رود ارس، دشتی جلگه ای در استان اردبیل واقع است. این دشت را می توان بی تردید زیبا ترین دشت ایران نامید که در شمالی ترین قسمت استان اردبیل قرار دارد. دشت مغان یکی از بهترین خاک ها و آب و هوای ایران را دارد و پوشش گیاهی آن منحصر به فرد است. این دشت زیبا در فصل بهار فوق العاده چشم نواز است و در فصل زمستان نیز پرندگان مهاجر خود را به آن می رسانند تا فصل سرما را در این منطقه به سر ببرند.  به همین دلیل دشت مغان را به عنوان یکی از ارزشمند ترین دشت های ایران می شناسند و هم از نظر زیبایی و هم از نظر ارزش زیست محیطی از جمله بهترین مناطق طبیعی کشور است.

 

دشت لار بین مازندران و تهران

دشت لار بین مازندران و تهران
دشت لار بین مازندران و تهران

در فاصله ی ۷۰ کیلومتری از تهران دشت لار پر از گل های زیبا به ویژه گل های شقایق در فصل بهار انتظار شما را می کشد. گل های زرد و سرخ فصل بهار در دشت لار تهران بسیار معروف اند. تا کیلومتر ها اطراف این دشت هیچ شهر و روستایی نمی بینید و یک منطقه بکر و دست نخورده است. قطعاً از تماشای این همه زیبایی اعجاب ‌انگیز سیر نمی شوید و حتما بار ها به این منطقه ی زیبا سفر خواهید کرد. دشت لار تهران یکی از دشت های ایران بوده است که در گذشته ها اردوگاه پادشاهان ایرانی محسوب می شده است. از این دشت می توانید شکوه و زیبایی قله دماوند را نیز به تماشا بنشینید. این دشت در کوهپایه ی دماوند واقع است. در کنار آن می توانید از سد لار نیز بازدید کنید.

 

دشت ناز در مازندران

دشت ناز در مازندران
دشت ناز در مازندران

در حاشیه ی شهر ساری از استان مازندران دشتی با وسعت ۵۶ هکتار واقع است که آن را دشت ناز می نامند. این دشت پناهگاه و محل محافظت شده ی گوزن زرد ایرانی است که یکی از گونه ‌های نادر گوزن در جهان است. پوشش گیاهی این دشت، پوشش هیرکانی است و در منطقه ‌ای کوهستانی قرار دارد. بیش از ۴۰۰ گونه ی گیاهی مختلف در این دشت وجود دارد و یکی از دشت های ارزشمند ایران به شمار می آید. علاوه بر پوشش گیاهی، زیستگاه جانوران ارزشمند مختلفی است و هر ساله گردشگر های زیادی برای تماشای طبیعت و بازدید این جانوران از نزدیک به دشت ناز سفر می کنند. اگر به دشت ناز سفر کنید احتمال دیدن شوکا، قرقاول، گربه وحشی و مرال بسیار زیاد است.

 

دشت هویج در تهران

دشت هویج در تهران
دشت هویج در تهران

در منطقه ی شمیرانات واقع در استان تهران در نزدیکی روستای افجه دشتی واقع است که آن را به نام دشت هویج می شناسند. در گذشته در این دشت کاشت و برداشت هویج می کردند و این نامگذاری به همین علت است. البته نام دشت گرچال را نیز برای آن به کار می برند. اما امروزه دیگر خبری از زمین های زیر کشت هویج نیست. اما این دشت زیبا و سرسبز با همین نام در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود دعوت می کند. اگر تهران را تنها با ترافیک و آلودگی و شلوغی می شناسید، باید بدانید که این دشت یکی از مقصدهای گردشگری از طبیعت اطراف تهران است. بسیاری از ساکنان شهر تهران در آخر هفته ها به این منطقه سفر های یک روزه می کنند و از طبیعت زیبا لذت می برند.

 

دشت لاله واژگون در چهارمحال و بختیاری

دشت لاله واژگون در چهارمحال و بختیاری
دشت لاله واژگون در چهارمحال و بختیاری

یکی از معروف ترین دشت های ایران، دشت لاله های واژگون است که در شهرستان کوهرنگ واقع شده و از شهرکرد حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. این دشت در مرکز استان چهار محال و بختیاری واقع است. لاله های واژگون یکی از کمیاب ترین و زیبا ترین انواع لاله ها هستند که در این منطقه به خوبی می گویند. این دشت محافظت شده است و چیدن گل های لاله از آن ممنوع است. دشت لاله های واژگون مساحتی به وسعت ۳۶۰۰ کیلومتر دارد و به دلیل زیبایی منحصر به فردش هر ساله گردشگران زیادی را به خود دعوت می کند. زمان بازدید از این گل های زیبا که در زبان محلی اشک مریم نام دارند، اواخر فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت است. حتماً سفر به این منطقه زیبا را در برنامه طبیعت گردی خود قرار دهید.

 

 

دشت بزرگ خوزستان

دشت بزرگ خوزستان
دشت بزرگ خوزستان

در فاصله ۲۵۷ کیلومتری از مرکز خوزستان در شهرستان ایذه دشتی واقع است که چشم اندازی خاص و زیبا را به وجود آورده. این دشت با کوه هایی احاطه شده است و منظره های فوق العاده دل نواز دارد. مردم عشایر این منطقه در زمستان به دشت بزرگ کوچ کرده و در تابستان آن را ترک می کنند. تنوع گیاهی بسیاری در این دشت بزرگ دیده می ‌شود و علاوه بر زیبایی، اهمیت زیست محیطی بسیاری دارد. بسیاری از مهمترین گونه های گیاهی موجود در ایران از جمله درخت بلوط، انار، درخت زبان گنجشک، آویشن و کرفس وحشی در این منطقه می روید. در بازدید از این منطقه احتمال دیدن جانورانی نظیر سنجاب ایرانی، سنجابک درختی، پلنگ و خرس قهوه ای برای گردشگران وجود دارد.

 

دشت ترارو در هرمزگان

منطقه ی دشتی بزرگ و وسیعی به نام ترارو در غرب استان هرمزگان و در مجاورت شهرستان بستک واقع است. نخلستان های پهناور و زمین هایی که در آن ها جو و گندم کاشته شده است، این دشت را شکل داده اند. در آن آب انبار ها و برکه های زیادی وجود دارد. یکی از جذابیت‌ های دشت ترارو این است که در فصل های زمستان و بهار که باران می بارد، گیاهی از رده ی قارچ ها پس از باران در آن می روید که به آن اکال می گویند. درختان تنومند و زیبای سمر و کنار در دشت ترارو رشد کرده اند و سایبان گردشگران در این منطقه هستند.

 

دشت شقایق ها در استان گیلان

دشت شقایق ها در استان گیلان
دشت شقایق ها در استان گیلان

دامنه های سرسبز تالش در قسمت شمالی استان گیلان در فصل بهار میزبان روییدن هزاران شاخه گل شقایق هستند که دشتی پهناور را پر می کند. این دشت شقایق های وحشی یکی از زیبا ترین دشت ها برای گردشگری به شمار می آید و در کنار دیگر جاذبه های دیدنی تالش، روح و روان گردشگران را تازه می کند. گل های شقایق در این دشت معمولا در ماه خرداد به بار می نشینند و فرش سرخی در طبیعت پهن می کنند. شقایق گیاهی یک ساله است و رفتار های نادرست گردشگری مثل چیدن شقایق یا لگد مال کردن آن به زیبایی دشت آسیب می رساند. گل های زیبای شقایق را در این دشت ببینید و لذت ببرید، از آن ها عکاسی کنید ولی هرگز گل ها را نچینید.

 

دشت شقایق کالپوش در شاهرود

دشت شقایق کالپوش در شاهرود
دشت شقایق کالپوش در شاهرود

اگر از طرفداران دشت های سرخ شقایق هستید، حتما در فاصله بین شاهرود و گنبد کاووس یکی از این دشت ها را پیدا کنید. در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شاهرود دشتی است که آن را به نام دشت شقایق های کالپوش می شناسند. دشت شقایق کالپوش یکی از زیبا ترین دشت ها و از جمله مناطق گردشگری در استان سمنان است. فصل گل دهی شقایق در اردیبهشت در فصل بهار است و زیبایی چشم نواز و خیره کننده ای را به رخ گردشگران می کشد. در این منطقه در کنار گل های سرخ شقایق می ‌توانید مزرعه‌ های چشم‌ نواز گل آفتابگردان را نیز به وفور ببینید.

 

دشت شقایق گالیکش

دشت شقایق گالیکش
دشت شقایق گالیکش

استان گلستان یکی از استان های سرسبز ایران محسوب می‌شود و دشت های پهناور و خرم زیادی را در خود جای داده است.  در حوالی شهرستان گالیکش در این استان در نزدیکی روستای پادلدل در جنوب شرقی گالیکش دشتی سراسر پوشیده از شقایق های زیبا وجود دارد. دشت شقایق گالیکش یکی از کم نظیر تریندشت های شقایق در دنیا محسوب می شود. این دشت در بهار مملو از گل های سرخ شقایق می شود و منظره ی خارق العاده ای برای شما خلق می کند.

 

 

دشت دریاسر در الموت قزوین

دشت دریاسر در الموت قزوین
دشت دریاسر در الموت قزوین

یک دشت زیبا پر از گل های بابونه در میان کوه های الموت که از طرفی به جنگل های سرسبز ۲۰۰۰ می رسد. در فصل بهار میلیون ها گل زرد رنگ در این دشت می روید. مطمئن باشید اگر پایتان را به این دشت بگذارید از تماشای آن سیر نخواهید شد. در سطح دریاسر یک دشت طلایی است که برای رسیدن به آن باید کمی کوهپیمایی کنید. مسیر آن از روستای عسل محله می گذرد. می توانید با کرایه کردن یک خانه ی روستایی تماشای آسمان شب این دشت را نیز از دست ندهید.

 

دشت بابونه در اردبیل

دشت بابونه در اردبیل
دشت بابونه در اردبیل

اگر از اردبیل به سمت نمین حرکت کنید در فاصله ۱۰ کیلومتری از این شهر با دشت پهناوری از بابونه رویارو می شوید که در کنار جنگل فندقلو قرار دارد. در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان زیبایی دشت بابونه به اوج خود می رسد. به راحتی می توانید در این منطقه سوئیت ویلا اجاره کنید و چند روزی روح خود را در این دشت تازه کنید.

 

دشت آزو در مازندران

دشت آزو در مازندران
دشت آزو در مازندران

آزو عروس سبز مازندران است و کافیست برای رسیدن به آن به روستای نوا بروید. شهر تهران حدود ۳ کیلومتر فاصله دارد و اگر ساکن پایتخت هستید با کمتر از ۳ ساعت رانندگی به این دشت زیبا خواهید رسید. شب های پر ستاره ی آزو بسیار تماشایی هستند و بهترین چشم انداز را از کوه دماوند در این دشت خواهید دید. تخته سنگ های بزرگ و عجیبی در گوشه و کنار این دشت وجود دارند و آن ها هم به نوبه ی خود زیبایی خاصی در این دشت دارند.

 

کویر مرکزی ایران یا دشت کویر

کویر مرکزی ایران یا دشت کویر
کویر مرکزی ایران یا دشت کویر

دشت ها که همیشه نباید سرسبز باشند! گاهی پهنه ی زیبای کویری یک دشت دل انگیز و چشم نواز است. دشت کویر یا کویر مرکزی ایران با مساحت بیش از ۷۷ کیلومتر مربع پهناور ترین منطقه کویری در ایران است. این دشت کویری در جنوب رشته کوه البرز و نزدیک به مرکز ایران قرار دارد و یکی از مناطق گردشگری مهم در ایران است.

 

دشت لوت

دشت لوت
دشت لوت

کویر لوت یا دشت لوت به عنوان یکی از گرم ترین نقاطی که روی زمین شناسایی شده است در حد فاصل خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد. مساحت آن بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع است و بیست و هفتمین بیابان بزرگ در دنیا شناخته شده است.  هر ساله گردشگران زیادی به نقاطی از این دشت زیبا می روند و در فصل های سرد سال از این طبیعت گرم خدادادی لذت می برند.

 

دشت کویر ریگ جن

دشت کویر ریگ جن
دشت کویر ریگ جن

در قسمت غربی دشت کویر در جنوب استان سمنان کویر ریگ جن وجود دارد که دارای تپه های شنی و باتلاق های نمکی است. دشت کویر یکی از خلوت ترین کویرهای جهان است. زیرا منابع آبی آن بسیار محدود است و گونه های جانوری به ندرت در آن زندگی می کنند.

 

دشت گندم بریان

دشت گندم بریان
دشت گندم بریان

همانطور که از نام آن پیداست، گندم بریان است که اگر گندم در آن بریزد در اثر تابش نور آفتاب و داغی آن و حالت بریان در می آید. برای رسیدن به این منطقه باید مسیر استان کرمان را پیش بگیرید و به سمت خروجی شهرداد به نهبندان بروید. برای دسترسی به این دشت کویری لازم است یک مسیر خاکی و مسیر ناهموار را طی کنید.  در مسیر خود از دره کال شور عبور  خواهید کرد و رودخانه کم سر راه شما وجود دارد. گندم بریان می تواند یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین مسافرت های شما به یک دشت کویری باشد.

 

دشت نرگس در استان فارس

دشت نرگس در استان فارس
دشت نرگس در استان فارس

در استان فارس در شهرستان کازرون یکی از دشت های ایران به مساحت ۶۵ هکتار واقع است که به نام دشت نرگس معروف است. دشت نرگس یکی از جذاب ترین نقاط گردشگری و طبیعت گردی در این استان به شمار می‌آید و مسافران بسیار زیادی برای بازدید از آن به این استان سفر می کنند. در ماه های پایانی سال و منتهی به بهار یعنی اواخر بهمن و اسفند این دشت زیبا مملو از گل های نرگس می شود و زیبایی وصف نشدنی همراه با عطر بهشتی را به شما هدیه می‌کند. بازدید از این دشت زیبا یکی از کارهایی است که هر کسی باید حداقل یک بار در طول عمر خود آن را انجام دهد و این فرصت را از دست ندهد.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x