خانه » روانشناسی گرایش مردم به جراحی زیبایی
روانشناسی گرایش مردم به جراحی زیبایی
روانشناسی گرایش مردم به جراحی زیبایی
پوست ، مو و زیبایی روانشناسی

روانشناسی گرایش مردم به جراحی زیبایی

آیا شما هم  بعد از هر بار دیدن خود در آیینه تصمیم می گیرید که در ظاهرتان تغییرات اساسی ایجاد کنید؟ به نظر شما عمل های زیبایی حال ما را تغییر می دهند؟  یا سرابی بیش نیستند؟ چه چیزی باعث شد جراحی های زیبایی در دهه های اخیر آن چنان بین مردم محبوب شوند؟ حقیقتا ظهور پرقدرت رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام و برنامه هایی مثل اسنپ چت به مرور نگرانی و شرمساری از خود را در ذهن مردم ساخت و به مرور صنعت جراحی زیبایی شکل گرفت و  به پررونق ترین کسب و کارها تبدیل شد. جراحی های زیبایی به یک روتین دائمی بین مردم رواج پیدا کرد. در ادامه این مقاله قصد دارم درباره دلایل اصلی گرایش  جوانان به عمل های زیبایی و علت روانی جراحی زیبایی اشاره کنم.

 

جراحی زیبایی سرابی بیش نیست

شاید باور نکنید اما  شادی بعد از عمل جراحی زیبایی مثل حسی است که بعد از خرید یک کفش خوشگل تجربه می کنید. حقیقت این است که شاید عمل های زیبایی حال و هوای روحی مان را موقتا تغییر دهند اما ماندگار نیستند . هیچ چیز در بیرون از ما دوام پایداری ندارد. مثل یک  حباب خوشگلی است که بعد از مدتی می ترکد و به حالت اول باز می گردد. اعتماد به نفس و عزت نفس با عمل جراحی به دست نمی آید در غیر این صورت هر فردی بعد از عمل جراحی زیبایی به شادترین فرد دنیا تبدیل می شد. علت روانی جراحی زیبایی چیزی فراتر از این است.

 

دلایل تمایل مردم به جراحی زیبایی

  • گرفتن سلفی های زیاد درفضاهای عمومی و خصوصی
  • پذیرش خود
  • مقرون به صرفه بودن هزینه های جراحی زیبایی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • باورهای غلط ذهنی

 

گرفتن سلفی های زیاد و مقایسه در شبکه های اجتماعی

گرفتن سلفی های زیاد و مقایسه در شبکه های اجتماعی
گرفتن سلفی های زیاد و مقایسه در شبکه های اجتماعی

این روزها سلفی گرفتن یکی از عادت های سرگرم کننده بین مردم است، طبیعتا بعد از هر بار سلفی گرفتن، عکس ها را با دقت بیشتری بررسی می کنید. در نتیجه  نقص ها بیشتر به چشم می آیند. حضور مداوم در شبکه های اجتماعی و مقایسه افراد با یکدیگر ذهن ها را پریشان می کند و به مرور مثل آفتی بر جان و روح انسان رخنه می کند. در صورتی که در گذشته سبک زندگی اینگونه نبود. عکس گرفتن فقط در مهمانی ها و عروسی ها رواج داشت. و به صورت امروزی دوربین تلفن های هوشمند در دسترس همگان نبود. اما اکنون با دوربین سلفی ها هزاران عکس سلفی می گیریم. و در این میان، نکاتی مثل عیوب چهره و اندام، پیری و جوانی برجسته تر به چشم می آید. بنابراین علت روانی جراحی زیبایی از این بازبینی های افراط گونه آغاز می شود.

 

پذیرش خود و خود دوستی

امروزه گرفتن عکس سلفی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی به یک روتین زندگی بین مردم تبدیل شده است و طبیعتا هرچه تعداد عکس ها بیشتر باشد، به چشم ما نقص ها قدرت بیشتری پیدا می کنند و مثل خوره مغز را می خورند. پس چاره چیست؟ متاسفانه کسب و کارها هم از این نگرانی مردم به نفع خود استفاده کردند، و جراحی زیبایی به یک عمل جراحی قابل دسترس در میان مردم رواج پیدا کرده است. ابتدا جراحی بینی رواج پیدا کرد و عکس های بیشتری از بانداژ بینی در شبکه های اجتماعی منتشر شد. اما امروزه عمل بینی جای خود را به عمل های زیبایی بیشتری داد. متاسفانه در برخی جوامع امروزی فرهنگ سازی صحیحی  برای پذیرش خود وجود ندارد. در حالیکه اگر روش های افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در جوامع آموزش داده شود، جامعه به سمت و سوی دیگری تغییر مسیر می داد.

 

مقرون به صرفه بودن هزینه جراحی های زیبایی

در گذشته جراحی زیبایی فقط برای قشر ثروتمند جامعه بود و یک خانواده با درآمد متوسط نمی توانست به عمل جراحی فکر کند . اما امروزه عمل جراحی زیبایی به ارزان ترین روش جراحی تبدیل شده است. زیرا با در اختیار  قرار دادن وام های شخصی و تخفیفات پزشکی، مردم بیش از پیش به انجام آن ترغیب می شوند. و متاسفانه ایران نیز جزو بیشترین آمار جراحی زیبایی در سراسر دنیاست.

 

چسب زخمی بر روی حفره های خالی درونی

اصلی ترین عاملی که مردم به جراحی های زیبایی روی آورند، کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس است. این افراد حفره های خالی درون خود را با جراحی های زیبایی پر می کنند و  فکر می کنند که جاذبه و زیبایی خود را از دست داده اند یا زیبا به دنیا نیامده اند و عامل تمام مشکلات زندگی، نداشتن زیبایی است زیرا مردم به آن ها توجه نمی کنند. به طور کلی گرایش به زیبایی همیشه در انسان وجود داشته است اما امروزه به یک دغدغه بزرگ زندگی مردم تبدیل شده است. این در حالی است که بعد از عمل جراحی همه چیز به روز اول باز می گردد و بعد متوجه می شوند که عمل جراحی تنها یک چسب زخمی بر حفره های داخلی روح انسان است. چه بسا افرادی که چهره زیبایی ندارند اما اعتماد به نفس و خودباوری در وجودشان آشکار است. و این دو ستون عامل احساس موفقیت و شادکامی در زندگی شان است.

 

خوشگل ها در زندگی موفق تر هستند

خوشگل ها در زندگی موفق تر هستند
خوشگل ها در زندگی موفق تر هستند

گاهی علت روانی جراحی زیبایی، اعتقاد به باورهای غلط زندگی است که ما را از مسیر صحیح منحرف می کند. یا حتی ممکن است ما را از یک پرتگاه به پایین پرتاب کند و دیگر راه بازگشتی وجود نداشته باشد. برخی گمان می برند که انسان های زیبا و خوش اندام در جامعه مقبولیت بیشتری دارند، هر شغلی اراده کنند می توانند به دست آورند و با هر کسی که دوست داشته باشند، ازدواج می کنند در نتیجه احساس شادی و خوشبختی بیشتری را در زندگی تجربه می کنند. اما برعکس افرادی که ظاهر خوبی ندارند، مردم آن ها را طرد می کنند و همیشه تنها خواهند ماند. این باورهای غلط روح ها را خراش می دهد و در نتیجه دست به عمل های سخت زیبایی می زنند.

 

چه افرادی بیشتر به جراحی های پلاستیک گرایش دارند؟

شاید تصور کنید که بیشتر زنان سالخورده به جراحی پلاستیک علاقه دارند اما آمارها نشان می دهد که جوانان زیر 30 سال طیف سنی گسترده ای است که عمل به عمل جراحی زیبایی تمایل دارند. البته مردان هم به این جراحی ها علاقه نشان می دهند ولی دراقلیت بیشتری نسبت به زنان قرار دارند.

 

محبوب ترین جراحی های پلاستیک زیبایی

  • لیپوساکشن
  • حذف چربی های گونه
  • لیفت صورت با نخ
  • جراحی بینی
  • بزرگ کردن سینه
  • لیفت باسن
  • مزوتراپی
  • تزریق لب
  • پیکرتراشی

 

لیپوساکشن

لیپوساکشن نوعی روش جراحی زیبایی به منظور حذف چربی های زاید از دور بدن است . این جراحی در نواحی شکم، باسن، ران، بازوها و گردن انجام می شود و انواع مختلفی دارد . جراحی لیپوساکن به لیپوپلاستیک و کانتورینگ نیز مشهور است. اگر اضافه وزن دارید ورزش کردن در کنار یک رژیم غذایی مناسب بهترین گزینه است.

 

حذف چربی های گونه

حذف چربی های گونه
حذف چربی های گونه

یکی دیگر از انواع  جراحی های زیبایی، حذف چربی های گونه است. به این صورت که چربی را از داخل دهان جدا می کنند و در نتیجه زوایای صورت مشخص می شود.  اما این روش نیز مانند سایر جراحی های زیبایی عوارض های خطرناکی دارد.

 

لیفت صورت با نخ

یکی از محبوب ترین عمل های جراحی زیبایی است به این صورت که با بخیه های موقت صورت را لیفت می دهند . این روش بسیار ظریف و نامحسوس انجام می شود. تغییرات پوست با افزایش سن محسوس تر است زیرا به مرور پوست حالت ارتجاعی را از دست می دهد در نتیجه پوست دچار افتادگی و چین و چروک می شود. اما جراحی زیبایی لیفت با نخ، صورت را جوان تر می کند.پزشک بخیه هایی را زیر پوست قرار می دهد تا پوست را به سمت بالا بکشاند، و نخ ها پوست را در موقعیت جدید حفظ می کنند و چهره را برجسته  تر و زیباتر نشان می دهند.

 

جراحی بینی یا رینوپلاستی

جراحی بینی جزو اولین جراحی های زیبایی شناخته می شود. همانطور که از نام آن مشخص است شکل بینی را تغییر می دهند . هدف ازجراحی بینی متفاوت است. برخی به علت تغییر در ظاهر بینی و یا تنفس بهتر، جراحی بینی را انجام می دهند. عمل جراحی بینی رینوپلاستی  نامگذاری شده است و این جراحی تمام بخش های بینی شامل قسمت های غضروفی و استخوانی را تغییر می دهد و بسیاری از نقص های مادرزادی و مشکلات تنفسی انجام می شود.

 

بزرگ کردن سینه

زنانی که سینه کوچکی دارند یا با یکدیگر تقارن نداشته باشند به جراحی بزرگ کردن سینه تمایل نشان می دهند. این جراحی با قرار دادن ایمپلنت یا پروتز در زیر بافت سینه یا ماهیچه قفسه سینه انجام می شود. پروتزها اندازه و شکل سینه را تغییر می دهند. البته نامتقارن بودن سایز سینه احساس ناخوشایندی به فرد منتقل می کند، اما روش های دیگری برای از بین بردن این مساله وجود دارد.

 

مزوتراپی

مزوتراپی
مزوتراپی

مزوتراپی روشی برای از بین بردن چربی های بدن است به این صورت که موادی شامل ویتامین ها، هورمون ها و آنزیم ها به چربی های بدن تزریق می شود تا چربی از بدن حذف شوند. روش مزوتراپی برای مادران باردار، شیرده و بیماری های خودایمنی، بیماری دیابت و عفونی خطرناک است. مزوتراپی در مقایسه با لیپوساکشن یک روش غیرتهاجی است و برخلاف لیپوساکشن، برشی در بدن ایجاد نمی شود و نسبت به لیپوساکشن خطرات کمتری دارد.

 

لیفت باسن

روشی برای تغییر دادن ظاهر باسن است. به این صورت که پوست و چربی اضافه از باسن حذف می شود، لیفت باسن، حجمی به باسن اضافه نمی کند، اما گاهی لیفت باسن با روش های دیگر ترکیب می شود و در نتیجه اندازه و شکل باسن را تغییر می دهد.

 

چند پیشنهاد به افرادی که به جراحی های زیبایی تمایل دارند

طبیعتا هیچ کس جز ما به منفعت و سلامتی خود بها نمی دهد. اگر به فکر جراحی زیبایی هستید، بهتر است قبل از اینکه تصمیم قطعی بگیرید، صادقانه  به سوالات زیر پاسخ دهید تا تصمیمات صحیحی بگیرید.

 

1.   چرا به جراحی زیبایی فکر می کنید

قبل از اینکه تصمیم قطعی بگیرید که خود را به تیغ جراحی بسپارید از خود سوال کنید که هدف من از این عمل جراحی چیست. چرا می خواهم این کار را انجام بدهم؟ آیا این تصمیم برای من منفعتی دارد؟ آیا من را به هدفم می رساند یا خیر. اگر هدف از آن، راضی کردن دیگران و تایید طلبی باشد. از این کار صرفه نظر کنید، زیرا شما به همین صورت عالی هستید.

 

2.   آیا انتظارات شما واقع بینانه است؟

2.   آیا انتظارات شما واقع بینانه است؟
2.   آیا انتظارات شما واقع بینانه است؟

تغییری که دوست دارید در ظاهر خود ایجاد کنید، آیا واقع بینانه است یا خیر؟ گاهی علت عمل جراحی زیبایی کاملا منطقی است. مثلا بینی بزرگ فردی در یک صورت کوچک هم خوانی ندارد و قطعا با عمل جراحی حس بهتری را تجربه خواهد کرد. اما برعکس برخی افراد فقط دوست دارند بخش کوچکی از بینی را تغییر دهند، قطعا واقع بینانه نیست زیرا ممکن است نتیجه دلخواه نباشد.

 

3.   برای عمل زیبایی آمادگی دارید؟

از خود سوال کنید آیا از نظر روحی و جسمی برای عمل جراحی زیبایی آمادگی دارید؟ آیا از عهده مخارج جراحی بر می آیید؟ و در نهایت آیا آمادگی مواجهه با عواقب بعد از عمل جراحی هستید؟ هر کاری بهایی دارد، با پرسیدن این سوال ها می توانید پی ببرید که آیا کاملا با پرداخت بهای آن آماده هستید یا خیر.

 

مضرات عمل جراحی زیبایی

  • هماتوم
  • سروما
  • عفونت
  • آمبولی ریه
  • جای زخم
  • عوارض بیهوشی
  • آسیب به سایر اندام ها
  • خون ریزی بیش از حد
  • سروما
  • عوارض قلبی یا ریوی
  • قفل شدن فک
  • آسیب های عصبی

 

آمار و ارقام جراحی های زیبایی

متاسفانه محبوبیت جراحی پلاستیک روز به روز بیشتر می شود و زنان فقط جزو طرفداران آن نیستند  بلکه بین مردان نیز رواج دارد. اعداد و ارقام نشان می دهد در سال های 2017 و 2018 تعداد درخواست های عمل های جراحی شدت یافته است. و عجیب تر اینکه با  شیوع کرونا آمار جراحی بینی، گونه و زیبایی در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

 

چگونه احساس خوبی نسبت به ظاهر خود داشته باشیم

چگونه احساس خوبی نسبت به ظاهر خود داشته باشیم
چگونه احساس خوبی نسبت به ظاهر خود داشته باشیم

در این مقاله درباره علت روانی جراحی زیبایی و مضرات آن اشاره کردم و همانطور که ملاحظه می کنید جراحی های پلاستیک یک احساس رضایت کاذب در وجود ما می سازد. بنابراین تنها راهکاری که احساس رضایت حقیقی در ما می سازد، خوددوستی است و متاسفانه ما آن را نادیده می گیریم. خود را همین طوری بپذیرید و دوست داشته باشید. البته خوددوستی و احساس رضایت از خود یک شبه به دست نمی آید و باید از راهنمایی های یک روان شناس آگاه کمک بگیرید تا به این هدف دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید که باید از راهنمایی های یک روانشناس یا مشاور آگاه استفاده کنید. فردی که مسیرخودسازی و خوددوستی را طی کرده است تنها فرد موجهی است که دست شما می گیرد.

 

منبع
برچسب ها