خانه » راهکارهایی برای درمان سریع زخم تازه صورت
راهکارهایی برای درمان سریع زخم تازه صورت
راهکارهایی برای درمان سریع زخم تازه صورت
پوست ، مو و زیبایی

راهکارهایی برای درمان سریع زخم تازه صورت

Sending
User Review
1 (1 vote)

زخم به طور کلی آسیبی است که سبب بریدگی یا شکاف روی پوست می شود. به طور کلی بیشتر زخم ها در بدن انسان با گذشت زمان به طور طبیعی بهبود پیدا می کنند. اما راه هایی برای تسریع روند بهبودی زخم ها نیز وجود دارد. درمان سریع زخم تازه صورت از دو جهت اهمیت بیشتری نسبت به دیگر نقاط بدن دارد. زیرا در معرض دید است و نباید جای زخم روی صورت باقی بماند. به طور کلی هر زخمی بافت های داخلی بدن را در معرض آلودگی های محیط خارج قرار می دهد به همین دلیل باید به سرعت درمان شود. اگر زخم ها خیلی عمیق باشند و نیاز به بخیه زدن داشته باشند، درمان فوری پزشکی برای آن ها لازم است. اما زخم های سطحی را می توان با درمان های خانگی بهبود داد و روند ترمیم آن ها را سرعت بخشید.

 

انواع زخم های باز و بسته

زخم های بدن به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. یکی از این دسته بندی ها تقسیم زخم ها به دو نوع باز و بسته است. همچنین بسته به اینکه نوع جراحت تا چه عمقی از لایه های پوست وارد شده است، زخم ها را می توان تقسیم کرد. معمولاً زخم هایی که عمق بیشتری از لایه های پوست را درگیر می کند، به نام زخم باز شناخته می شود و اصلاً نباید با درمان های خانگی به آن ها رسیدگی کرد. این نوع زخم ها معمولا نیاز به بخیه دارند و هرگونه اقدام خودسرانه می تواند مشکلات متعددی در پی داشته باشد. اما دسته ی دیگر، زخم های بسته اند که سطحی تر هستند و درمان ساده تری دارند.

 

انواع زخم ها از نظر طول مدت درمان

بعضی از زخم ها در مدت زمان اندکی روی پوست ایجاد می شوند و به عنوان آسیب هایی شناخته می‌شوند که در لحظه به وجود می آید. درمان این گونه زخم معمولا بین ۲ تا ۳ هفته طول می کشد و می توان از روش هایی برای تسریع این زمان بهبودی استفاده کرد. اما بعضی از زخم ها بیش از ۴ هفته برای بهبود به زمان نیاز دارند و به عنوان زخم مزمن شناخته می شوند. درمان زخم های مزمن نیز نیازمند نظر پزشک و تحت درمان های جدی قرار گرفتن است. زخم های دیابتی از جمله زخم های مزمن هستند که نباید درمان آن ها را سرسری گرفت و از روش های سریع خانگی برای آن ها استفاده کرد. البته به طور کلی زخم در بدن افراد دیابتی دیر تر خوب می شوند و باید مراقب زخم شدن پوست خود باشند.

 

چه عواملی می تواند بهبود زخم صورت را به تعویق بیندازد

شرایطی که بدن افراد دارد ممکن است باعث شود به طور طبیعی بهبود زخم ها در بدنشان مدت زمان بیشتری طول بکشد.  زخم های صورت نیز استثنا نیستند و با توجه به شرایط کلی بدن در مدت زمان کوتاه تر یا در مدت زمان طولانی ممکن است بهبود پیدا کنند. عواملی که در طولانی شدن زمان بهبود زخم تاثیر دارند عبارتند از:

  • نوع ساختار بدنی و ژنتیک افراد
  • سیستم ایمنی بدن
  • میزان قوای بدن از نظر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی
  • وجود بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، جریان ضعیف خون و کم خونی
  • استرس و تنشهای عصبی
  • چاقی

 

نکات کلیدی در مواجهه با زخم ها

نکات کلیدی در مواجهه با زخم ها
نکات کلیدی در مواجهه با زخم ها

در صورتی که هر نقطه از بدن شما دچار بریدگی یا زخم شود باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا دست هایتان را با صابون و آب تمیز بشویید
  • لباس یا جواهرات اطراف زخم را دور کنید
  • با دستان خود روی زخم فشار وارد کنید تا خونریزی آن متوقف شود
  • پس از آن که خونریزی از زخم متوقف شد، محل زخم بشویید
  • مراقب باشید اجسام خارجی و کثیف در آن زخم باقی نمانده باشد
  • برای جلوگیری از عفونت می توان پماد آنتی بیوتیک روی زخم بمالید
  • پس از آن باید زخم را با پارچه ‌ای تمیز خشک کنید و سپس آن را ببندید و در صورت امکان باند پیچی کنید. زخمی که استریل نشده و بسته نباشد مستعد عفونت است

 

عفونت در زخم صورت چه نشانه هایی دارد؟

زخم های روی بدن و صورت از هر نوعی که باشند باید از عفونت محافظت شوند. نشانه هایی که اثبات می‌کند زخم دچار عفونت شده و نیاز به مراقبت های جدید دارد عبارتند:

  • درد داشتن زخم
  • گرم بودن ناحیه اطراف زخم
  • دیده شدن ترشحات زرد یا سبز از زخم
  • بوی نا مطبوعی که از زخم استشمام شود
  • وجود رگه های قرمز روی پوست اطراف زخم
  • تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ

 

استفاده از پماد آنتی باکتریال بهبود زخم را تسریع می کند

یکی از موادی که می توانید برای درمان سریع زخم تازه صورت از آن استفاده کنید، پماد های ضد باکتری هستند. این پماد ها به خوبی از بروز هر گونه عفونتی در زخم جلوگیری می کند. یکی از چیز هایی که می تواند سبب طولانی شدن دوره درمان و حتی باقی ماندن جای زخم شود عفونت کردن آن است. به همین دلیل اثبات شده است که پماد های آنتی باکتریال تاثیر خیلی خوبی در بهبود سریعتر زخم ها در هر نقطه‌ای از پوست دارند.

 

استفاده از ژل آلوورا

استفاده از ژل آلوورا
استفاده از ژل آلوورا

آلوورا گیاهی از خانواده ی کاکتوس هاست و حاوی ماده ‌ای است که هم از نظر ویتامین و هم از نظر مواد معنوی بسیار غنی است. این ماده گلوکومانان است که به بازسازی سلول ها کمک می کند و باعث می شود بدن کلاژن تولید کند. گلوکومانان پلی ساکاریدی است باعث بهبود زخم ها می شود. پژوهش ها اثبات کرده اند که حتی از آلوورا می توان برای بهبود زخم های سوختگی درجه یک و دو استفاده کرد و نتیجه ی رضایت بخش مشاهده نمود. آلو‌ورا به خوبی رطوبت و یکپارچگی پوست را حفظ می ‌کند و در عین حال به شدت از میزان التهابات می کاهد. به همین دلیل یکی از مهمترین موادی است که در درمان سریع زخم تازه صورت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. آلوورا می تواند به صورت مستقیم روی پوست استفاده شود یا به گاز استریل مالیده شود.

 

استفاده از عسل

عسل ترکیبی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی و ضد التهابی فوق العاده است. در طول تاریخ مردم از این ماده برای ترمیم انواع زخم ها استفاده کردند. طبق پژوهش های نوین آزمایشگاهی، عسل به طور قابل توجهی در تسریع روند بهبود و درمان زخم ها ی تازه موثر است.  عسل  می تواند تشکیل جای زخم را کاهش دهد و از رشد هر نوع باکتری در بستر زخم ها به خصوص زخم و سوختگی حاد جلوگیری کند. همچنین به عنوان مرهمی روی زخم عمل می‌ کند و از احساس نا خوشایند و دردناک آن نیز می‌کاهد. به همین دلیل اگر عسل طبیعی در دسترس داشته باشید می توانید برای درمان سریع زخم تازه صورت از آن کمک بگیرید. در صورت نیاز به بخیه زدن از عسل استفاده نکنید.

 

خمیر زردچوبه

زردچوبه یک ادویه پرخاصیت است که از گیاهی به همین نام تهیه می شود. در واقع زردچوبه حاوی ماده‌ ای به نام کورکومین است که دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد التهابی است. مطابق نتایج پژوهش های علمی، زردچوبه تا حد زیادی در بهبود سریعتر زخم ها تاثیر دارد و التهاب را می کاهد. در واقع پژوهش ها اثبات کرده‌اند که کورکومین موجود در این ادویه باعث تحریک تولید فاکتورهای رشد مداخله کننده در روند بهبودی می شود. کورکومین می‌تواند تولید کلاژن را در محل زخم تازه صورت افزایش دهد و تاثیر به سزایی در ترمیم آن دارد. برای استفاده از زردچوبه کافیست آن را با آب گرم مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود.  پس می توانید این خمیر را روی زخم بمالید و آن را با یک باند تمیز پوشش دهید.  توجه کنید که استفاده از زردچوبه تنها برای زخم های بسته و سطحی امکان پذیر است.

 

فواید سیر برای درمان زخم تازه

فواید سیر برای درمان زخم تازه
فواید سیر برای درمان زخم تازه

سیر حاوی ترکیب آلیسین است که ضد میکروب و ضد التهاب محسوب می شود. آزمایش های بالینی متعددی اثر بخشی این ماده بر زخم ها را نشان داده اند. عصاره ی سیر به خوبی توانسته است تأثیر چشمگیری برای درمان زخم های تازه داشته باشد. فیبروبلاست ها در واقع بخش جدایی ناپذیر از ترمیم بافت پوست هستند و استفاده از سیر می تواند تاثیر زیادی بر افزایش رشد آن ها داشته باشد. البته عصاره ی سیر ممکن است برای بعضی از افراد حساسیت ایجاد کند. پس در مصرف آن احتیاط کنید.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ماده‌ای به نام مونولورین، یک اسید چرب با خواص ضد میکروبی است. طبق پژوهش ها، استفاده از این روغن تا حد زیادی خطر ابتلا به عفونت ها را کم می کند و نقش مهمی در تسریع بهبود زخم ها دارد. برای اینکه هر چه بیشتر و بهتر از روغن نارگیل نتیجه بگیرید، لازم است روزی چند بار آن را روی سطح زخم استفاده کنید. روغن نارگیل در روشن شدن پوست صورت نیز تاثیر به سزایی دارد. خواص روغن نارگیل برای پوست بی شمار است.

 

گیاه گلدن سیل

گلدن سیل یا گیاه ریشه پرتقالی یک گیاه بسیار مشهور است که خواص ضد عفونی کننده ی آن زبانزد همه است. از دیر باز و از زمان های قدیم برای بهبود انواع زخم ها و عفونت ها مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه می ‌تواند انواع عفونت های ویروسی و باکتریایی را تخریب کند و یکی از بهترین مواد برای استفاده روی زخم های تازه صورت و دیگر نقاط بدن است. این گیاه ارزش تجاری دارد و پماد هایی از این گیاه با ارزش نیز تولید شده و در داروخانه ها وجود دارد.

 

ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی
ریشه گل ختمی

استفاده از دم کرده ی ریشه ی گل ختمی مرهمی برای هر نوع زخم است. این دم کرده به خوبی می تواند تمام باکتری های موجود در زخم را از بین ببرد و به خاطر حالت لزجی که دارد مرهمی روی زخم ها محسوب می شود. به این ترتیب می توانند مدت زمان خوب شدن زخم تازه روی صورت و هر نقطه از بدن را کوتاه تر کند. استفاده از ریشه ی گل ختمی برای درمان انواع سوختگی ها و همچنین بهبود کبودی ها بسیار موثر است. می ‌توانید این دم کرده راه برای تسریع درمان، هم به صورت خوراکی استفاده کنید و هم به صورت موضعی.

 

سیب زمینی

یکی از کاربرد های سیب زمینی استفاده از آن برای درمان خانگی بسیاری از زخم هاست. سیب زمینی می تواند از عفونت ‌ها جلوگیری کند و پوست بدن را مرطوب نگه دارد. مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند تا روند بهبودی زخم ها خیلی سریع تر از حالت عادی شود. برای استفاده از سیب زمینی می توانید یک تا دو عدد سیب زمینی را خرد کرده و درون پارچه ای قرار دهید. سپس آن را روی محل زخم سوختگی قرار بدهید. اجازه بدهید این پارچه و سیب‌زمینی ‌ها ۴ الی ۵ ساعت روی زخم باقی بماند و سپس سطح زخم را شستشو دهید. برای نتیجه ی بهتر این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید تا زخم به طور کامل بهبود پیدا کند.

 

استفاده از گل همیشه بهار

استفاده از گل همیشه بهار
استفاده از گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یکی از درمان های خانگی موثر برای بهبود زخم ها محسوب می شود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و می ‌توانید آن را به صورت موضعی استفاده کنید. گل همیشه بهار التهاب های پوستی روی زخم های سطحی را از بین ببرد. برای استفاده از آن باید کمی از گل همیشه بهار را در آب گرم دم کنید. می توانید این دم کرده را با پنبه ی تمیز روی زخم بزنید.

 

نارون کوهی

این گیاه کوهی خاصیت ضد التهابی و نرم کنندگی دارد و می ‌تواند روی بریدگی های سطحی و کبودی ها مورد استفاده قرار بگیرد. نارون کوهی می تواند خونریزی و تورم را کاهش دهد و پروسه ی بهبود زخم ها در هر نقطه‌ای از بدن چه صورت و چه نقاط دیگر را سرعت ببخشد. با استفاده از این گیاه از رشد عفونت ها نیز جلوگیری می شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تمام توصیه ها و نکات گفته شده در مورد درمان سریع زخم تازه صورت برای وقتی است که می توان زخم های جزئی را در خانه درمان کرد. در صورتی که زخم افراد دچار شرایط زیر باشد باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه شود:

  • زخم های عمیق و دندانه دار و زخم های آلوده که نیاز به تمیز کردن دارند
  • آن دسته از زخم هایی که خونریزی آن ها با فشردن انگشت دست بند نمی آید
  • اگر زخم ناشی از جراحت در اثر اجسام کثیف، زنگ زده آلوده باشد
  • زمانی که زخم از خود خون فوران دهد
  • زخمی که در اثر گاز گرفتگی انسان و حیوان باشد

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x