خانه » راهنمای کامل در مورد گیاه مارانتا و نگهداری آن
راهنمای کامل در مورد گیاه مارانتا و نگهداری آن
راهنمای کامل در مورد گیاه مارانتا و نگهداری آن
باغبانی

راهنمای کامل در مورد گیاه مارانتا و نگهداری آن

Sending
User Review
0 (0 votes)

در این مقاله می خواهیم به معرفی و بررسی کامل گیاه مارانتا و نگهداری آن بپردازیم. مارانتا یا گیاه دعا، از گیاهان بومی مناطق استوایی و گرمسیری در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است. تا کنون حدود 40 تا 50 گونه از این گیاه شناخته شده است و بعضی از آن ها برای نگهداری در محیط آپارتمانی پر طرفدار هستند. این گیاه چند ساله و همیشه سبز است و زیبایی وصف نا پذیری به خانه های شما هدیه می کند. اگر علاقه مندید که بیشتر با گونه های این گیاه و شرایط نگهداری این گیاه آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع مارانتا

پیش از آنکه در مورد گیاه مارانتا و نگهداری آن بیشتر بدانیم بهتر است انواع مختلف گونه‌های این گیاه زیبا را بشناسیم. مارانتا به افتخار یک گیاه شناس ایتالیایی با این نام شناخته می شود. شما می توانید گونه های مختلف مارانتا را از روی شکل خاص برگ های آن و نوع رنگ آن ها بشناسید. در ادامه بعضی از معروف ترین و محبوب ترین گونه های مناسب برای نگهداری را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

گونه ی مارانتا کیم

گونه ی مارانتا کیم
گونه ی مارانتا کیم

Maranta leuconeura Kim یکی از گونه های بومی جنگل های برزیل است که به دمای بسیار کم در حدود ۱۵ درجه سلسیوس نیاز دارد تا رشد کند. رگه های سفید شیری رنگ در برگ های آن دیده می شود و فولیاژ آن رنگ روشنی دارد. قد این گیاه می‌تواند تا حدود یک متر رشد کند.

 

گونه ی مارانتا کرچوونا

گونه ی مارانتا کرچوونا
گونه ی مارانتا کرچوونا

Maranta leuconeura Kerchoveana تا کنون یکی از شناخته شده ترین گونه های مارانتا در تمام دنیا بوده است. بعضی از مردم در دنیا آن را به عنوان گیاه پا خرگوشی می شناسند. این گونه را می توانید با رگه های سبز رنگ در هر دو طرف برگ های آن بشناسید که دارای رگه های مرکزی هستند. سطح برگ های این گونه از مارانتا تا حدودی مخملی است. شرایط این گیاه مارانتا و نگهداری آن برای آپارتمان بسیار مناسب است. اگر شرایط نگهداری آن را به درستی و رعایت کنید شاهد گل دهی آن نیز خواهید بود و شکوفه های سفید کوچکی روی آن رشد می کند. رشد این گونه از مارانتا افقی است و حالت بوته ای پیدا می کند و ارتفاع آن به ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر می رسد. این گونه، گیاه آویز بسیار مناسبی است.

 

مارانتای پر نقره ای

مارانتای پر نقره ای
مارانتای پر نقره ای

گونه ی Maranta leuconeura Silver Feather یا مارانتای پر نقره ای یکی از زیبات رین گونه های گیاه مارانتا است. رگه های پر مانند در وسط برگ های آن وجود دارد که زیبایی بی نظیری به این گیاه بخشیده اند. رنگ جذاب طوسی مایل به نقره ای در برگ های آن دیده می شود و آن را از بسیاری از گیاهان دیگر متمایز می کند. قسمت های سبز برگ های آن نیز به رنگ سبز بسیار تیره است.

 

گونه ی مارانتا افسونگر

گونه ی مارانتا افسونگر
گونه ی مارانتا افسونگر

گیاه Maranta Leuconeura Fascinator گونه ی منحصر به فردی از مارانتا است که برگ های خوش آب و رنگی دارد. برگ های بیضی مخملی آن رگه‌ هایی از صورتی روشن در خود دارند و پس زمینه ای به رنگ سبز تیره روی آن ها دیده می شود. در پشت برگ های این گیاه شاهد رنگ قرمز هستیم. طول و عرض مارانتای افسونگر می‌تواند بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر باشد.

 

گونه ی مارنتا ماریسلا

گونه ی مارنتا ماریسلا
گونه ی مارنتا ماریسلا

گیاه زیبای مرانتا ماریسلا با نام انگلیسی Maranta leuconeura Marisela را می توانید از روی برگ های زیبایش شناسایی کنید. الگوی شبه تیغ ماهی در رنگ برگ های آن دیده می ‌شود و سبز روشن یا کرمی از شاخصه های رنگ برگ های آن است. آوند هایی با رنگ زرد روشن نیز در آن دیده می شود. گیاه بالغ آن می تواند گل های زیبای روی ساقه برای شما به نمایش بگذارد. این گونه نیز به صورت افقی رشد می کند و گیاه آویز بسیار مناسبی برای قرار دادن در سبد های آویزان است و بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر رشد می کند.

 

مارانتا لیمو ترش

مارانتا لیمو ترش
مارانتا لیمو ترش

گونه ی Maranta erythroneura Lemon Lime گونه ای لطیف و بوته ای با برگ های بیضی شکل پیچیده است. شاخ و برگ این گیاه در سایه های مختلف سبز با رگه های سبز روشن و روشن یافت می شود. در حالی که قسمت بالایی این گیاه بیشتر به رنگ روشن است، قسمت زیرین آن سبز کم رنگ است. گل های ظریف سفید و بنفش کوچکی تولید می کند که عمر کوتاهی دارند. این گونه برای کاشت در سبد های آویز نیز مناسب است. حداکثر ارتفاع آن 50 سانتی متر و حداکثر رشد افقی آن 12 سانتی متر است.

 

مارانتای تیغ ماهی

مارانتای تیغ ماهی
مارانتای تیغ ماهی

گیاه مارنتای  Ctenanthe burle marxii با برگ های بیضی شکل پارویی اش مشخص می شود، الگوی تیغ ماهی را در شاخ و برگ خود دارد و آن را در نوع خود بی نظیر می کند. اکثر مردم معمولاً از آن به عنوان “مارانتای تیغ ماهی” یاد می کنند. دارای رنگ سبز روشن یا خاکستری نقره ای است که توسط یک الگوی استخوان ماهی سبز تیره تر احاطه شده است. سطح زیرین برگ های آن دارای رنگ قهوه ای دوست داشتنی و زیبایی است. گیاهان این گونه  به ندرت گل می دهند و وقتی گل می دهند، گل های آن ها کوچک، ظریف و سفید رنگ است. این گیاه بیش از 30 سانتی متر در ارتفاع رشد نمی کند. با این حال، از نظر افقی اندازه آن می تواند بسیار گسترده باشد. بنابراین، آن را به یک کاندید مناسب برای کاشت در یک سبد آویز تبدیل می کند.

 

مارنتا بامبورانتا

مارنتا بامبورانتا
مارنتا بامبورانتا

گونه ی Ctenanthe Bamburanta یکی از انواع بزرگتر گیاه مارانتا است که می تواند به ارتفاع 90 تا 120 سانتی متر برسد. از میان برگ های زرد مرمری و کرم رنگش رگه های طلایی به خوبی دیده می شود. برگ های آن از سایر گونه ها متمایز است به این معنا که آن ها مستطیلی شکل و در گوشه ها گرد هستند. در بیشتر موارد، رنگ قهوه ای تیره در قسمت زیرین برگ ها دیده می شود. گرچه اندازه ی گلدان اندازه گیاه را تعیین می کند، مارانتا بامبورانتا در گلدان های کوچک نیز می تواند تا یک متر رشد کند. این گیاه را فقط در صورتی بخرید که فضای زیادی دارید. زیرا می تواند در مدت زمان کوتاهی بزرگ شود.

 

مارانتا ستوسا

مارانتا ستوسا
مارانتا ستوسا

گونه ی Ctetanthe setosa که به عنوان ستاره ی خاکستری نیز شناخته می شود، دارای برگ های بلند، ضخیم و بیضوی است که دارای نوار های سبز تیره و خاکستری نقره ای در سمت بالا است. رنگ زیرین آن بنفش مایل به قرمز است. اگر با شرایط مناسب نگهداری شود، به راحتی می تواند به ارتفاع 1-1.5 متر و عرض 1.5 متر می رسد. گل‌ های سفید کوچکی نیز روی آن شکوفه می‌کند، اگرچه به ندرت می‌توان گل‌ دهی این گیاه را دید.

 

گوپرتیا کروکاتا

گوپرتیا کروکاتا
گوپرتیا کروکاتا

بافت مواج برگ های Goeppertia crocata می تواند این گونه از گیاه مارانتا را متمایز کند. این گیاه همچنین به عنوان “گیاه شعله ابدی” یا “کالاته آ زعفرانی رنگ” شناخته می شود . در واقع نام “کروکاتا” به “زعفرانی رنگ” ترجمه شده است. این نام به گل نارنجی طلایی و درخشانی اشاره دارد که در آن شکوفا می شود. مشخصه ی این گیاه مارانتا برگ های بزرگ و سبز تیره با سطح زیرین ارغوانی است. به عنوان گیاهی که به صورت عمودی رشد می کند، حداکثر ارتفاع آن بین 60 تا 75 سانتی متراست.

 

گوپرتیا بیضوی

گوپرتیا بیضوی
گوپرتیا بیضوی

گیاه Goeppertia elliptical  با برگ های بیضوی سبز روشن با جفت نوار های سفید نازک که به موازات رگبرگ های جانبی قرار دارند، متمایز می شود. سطح رویی برگ نیزه ای و مخملی است و سطح زیرین آن بنفش است. طول برگ آن تا 30 سانتی متر و عرض آن حدود 13 سانتی متر است. در مورد ارتفاع، می تواند تا 30 سانتی متر و 20به صورت افقی می تواند تا سانتی متر گسترش یابد. اگرچه پل دادن آن به ندرت دیده شده است، اما در صورت گل دادن گل های کرم روشنی را به نمایش می گذارد.

 

گوپرتیا فاشیاتا

گوپرتیا فاشیاتا
گوپرتیا فاشیاتا

Geoppertia fasciata دارای برگ های براق گرد و بزرگ با نوار های به رنگ متضاد پهن است. دو رنگ در تضاد  سبز تیره و سبز روشن یا خاکستری روی برگ های آن دیده می شود. قسمت زیرین برگ های آن رنگ بنفش مایل به قرمز دارد. طول آن می تواند به 15 تا 30 سانتی متر با گسترش 30 تا 40 سانتی متر برسد.

 

مارانتای گوپرتیا کگلجانی

مارانتای گوپرتیا کگلجانی
مارانتای گوپرتیا کگلجانی

Goeppertia kegeljanii که به نام مارانتای شبکه ای نیز شناخته می شود، تفاوت زیادی با سایر گونه های مارانتا دارد. از دور نمی توان شاهد بافت برگ های آن بود. برای دیدن بافت مشابه با سایر گونه ها، باید خیلی به برگ های ان نزدیک شوید. ارتفاع این گونه از مارنتا به 45 تا 60 سانتی متر می رسد.

 

گوپرتیا اینساینیس

گوپرتیا اینساینیس
گوپرتیا اینساینیس

مارانتا Goeppertia insignis یکی از زیباترینگونه های مارانتاست. برگ‌های آن حالتی شبیه به مار زنگی می‌دهد. در بعضی از کشور ها به عنوان “گیاه مار زنگی” یا “کالاتیا مار زنگی” شناخته می شود. این گیاه بومی جنگل های بارانی برزیل است و دارای شاخ و برگ های چشمگیر با گل های زرد زیبا است. دارای برگ های نوک تیز و باریک با بیضی های سبز کوچک و بزرگ متناوب در زمینه سبز روشن است. برگ‌های آن دارای حاشیه‌های مواج است و سطح زیرین آن بنفش یا مایل به قرمز است.

 

گونه ی استرومانته تالیا

گونه ی استرومانته تالیا
گونه ی استرومانته تالیا

گیاه Stromanthe thalia گونه ی بی نظیری از مارانتا با راه راه های پاستلی واضح است که می تواند حال و هوای گرمسیری رویایی را به خانه شما اضافه کند. دارای شاخ و برگ های دوست داشتنی بر روی برگ های نیزه ای شکل است که در حالت عمودی رشد می کنند. سطح زیرین برگ به رنگ قرمز خونی است که به آن «مارنتای خون» می‌گویند. این گیاه تا 90 سانتی متر رشد می کند.

 

شرایط نگهداری

گیاهان مارانتا بسیار جذاب هستند و طرفداران زیادی دارند. البته نگهداری از آن ها در طولانی مدت برای همه امکان پذیر نیست. چون به محیط بسیار خنک نیاز دارد. اما با وجود گونه های متعددی که دارد، روش نگهداری از آن ها تقریباً یکسان است.  در جدول زیر می توانید به طور خلاصه شرایط لازم برای  گیاه مارانتا و نگهداری آن را مشاهده کنید. در ادامه ی مقاله در مورد هر یک از نیازمندی های این گیاه بیشتر توضیح خواهیم داد.

نیاز های گیاه مارانتاشرایط
نوردر جای روشن و به دور از نور مستقیم
دمادمای محیط آن 18  تا 26 درجه سلسیوس باشد و کمتر از 12 درجه سلسیوس نباشد
آبدهی3 تا 4 بار در هفته، بسته به خشکی خاک
رطوبترطوبت نسبی 60 تا 80 درجه
کوددر فصل رشد، ماهی یکبار کود دهی نیاز دارد. 10.10.10 یا 20.20.20 مناسب است
تعویض گلدانافزایش اندازه ی گلدان در زمان تعویض ، یک سایز بزرگتر باشد
خاک گلدانیک واحد خاک رس، یک واحد شن، دو واحد پیت ماس

 

نیاز مارانتا به نور

ویژگی های گیاه مارانتا سبب شده است که گیاه مناسبی برای نگهداری در آپارتمان باشد. گونه های مختلف این گیاه بومی جنگل های بارانی برزیل است و در نور غیر مستقیم به خوبی رشد می کند. بر خلاف دیگر گونه های گیاهان استوایی قابلیت تحمل نور کم را نیز دارند. اگر نور برای گیاه مناسب نباشد، رگه های روی برگ های گیاه از دست می رود. گیاه مارانتا را هرگز در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید که سبب سوختگی برگ های آن می شود.  بهتر است آن را حدود یک متر از پنجره فاصله بدهید.

 

دمای مورد نیاز مارانتا

دمای محیط ۲۵ درجه سلسیوس دمای ایده‌ آلی برای گیاه مارانتا محسوب می شود. اما مراقب باشید دمای آن هرگز به کمتر از ۱۲ درجه سازی نرسد که سبب آسیب رسیدن به برگ ها و فولیاژ گیاه مارانتا می شود. شرایط دمایی مورد نیاز گیاه مارانتا ایجاب می ‌کند که آن را از منبع های گرمایشی در زمستان دور کنید.

 

آب مورد نیاز مارانتا

آب دهی یکی از موارد حساس و بسیار مهم در مورد گیاه مارانتا و نگهداری آن است. اگر به این گیاه به درستی آب دهید می‌توانید شاهد گیاه سالمی باشید که هر روز رشد روز افزونی دارد. البته گیاهانی مثل مارانتا که بومی مناطق استوایی هستند، ترجیح می دهند در محیطی مرطوب رشد کنند و به جای خیس بودن، هوای اطراف آن ها مرطوب باشد. هرگز اجازه ندهید که خاک گلدان این گیاه خشک شود و بین ۳ تا ۴ بار هفته حتماً آن را آب دهی کنید.  خشک شدن خاک مارانتا به آن شوک وارد می کند و برگ های آن زرد می شود. آبی را پای گلدان مارانتا بریزید که دمای کمتر از دمای محیط داشته باشد. دقت کنید که آب را روی برگ های گیاه نریزید که موجب رشد بیماری های قارچی روی برگ های آن می شود.

 

رطوبت مورد نیاز برای رشد مارانتا

اکثر گیاهان استوایی دوست دارند رطوبتی در حدود ۷۰ درصد داشته باشد. متاسفانه چنین رطوبتی در محیط اتاق امکان پذیر نیست. به همین دلیل روش های دیگری برای مرطوب نگه داشتن گیاه مارانتا در درون خانه وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از رطوبت ساز برقی که به تامین رطوبت مورد نیاز برای این گیاه کمک کند
  • قرار دادن چند گلدان مختلف در کنار هم به صورت فشرده تا از رطوبت یکدیگر استفاده کنند
  • اسپری کردن آب در طول روز در هوای اطراف گیاه
  • استفاده از جزیره ی آبی برای مرطوب نگه داشتن محیط گلدان ها

 

کودهای مغذی برای مارانتا

تمام گیاهان آپارتمانی نیازمند کود دهی هستند. وگرنه منبع درستی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز برای خود را ندارند.  گیاه مارانتا نیز  به همین دلیل نیاز به کود دهی منظم دارد. اگر رگه هایی از سوختگی روی برگ های گیاه تا مشاهده می کنید، نشان از کمبود مواد مغذی برای گیاه دارد و حتماً باید کود دهی آن را جدی بگیرید. زرد شدن و افتادن برگ ها نیز نشان می‌دهد که گیاه شما نیاز به کوتاهی دارد.  بهترین کود هایی که برای این گیاه می تواند استفاده کنید، 10.10.10 و 20.20.20  هستند.

 

تعویض گلدان مارانتا

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای تعویض گلدان مارانتا است. اگر مشاهده می کنید که ریشه های گیاه از خاک بیرون زده اند، نشان می‌دهد که زمان تعویض گلدان مارانتا و قرار دادن آن در یک گلدان بزرگ تر فرارسیده است. یکی از نشانه های دیگری که مشخص می کند باید گلدان گیاهتان را عوض کنید این است که پس از آب دهی خاک آن به سرعت خشک شود. اگر می بینید که بیشتر از سه بار در هفته نیاز به آبدهی گیاه دارید حتماً باید گلدان آن را عوض کنید. استفاده از گلدان های پلاستیکی کمک می کند تا گیاه شما کمتر دچار خشکی شود.

 

سخن آخر

با توجه به شرایط شرح داده شده از گیاه مارانتا و نگهداری آن، می توانید هر کدام از گونه های زیبای این گیاه را برای نگهداری در داخل آپارتمان خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که گیاهان مارانتا به رشد آهسته و کند معروف هستند و نمی توانید انتظار داشته باشید که به سرعت یک گلدان پر پشت و انبوه به شما بدهد. برای افرادی که عاشق نگهداری از گل و گیاه هستند،ِ یکی از بهترین گزینه هاست.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x