خانه » راهنمای ساخت یک باغچه دوست داشتنی برای مبتدیان
راهنمای ساخت یک باغچه دوست داشتنی برای مبتدیان
راهنمای ساخت یک باغچه دوست داشتنی برای مبتدیان
باغبانی

راهنمای ساخت یک باغچه دوست داشتنی برای مبتدیان

 

داشتن یک باغچه دوست داشتنی در وسط حیاط،  انرژی فوق العاده ای به ما می بخشد، و نوعی روش درمانی به شمار می رود. اما مهم تر از ساخت، نگهداری آن است زیرا در زیبایی و دوام باغچه تاثیر دارد.  اگر تصمیم دارید که یک باغچه زیبا و دوست داشتنی بسازید و تا به حال آن را انجام نداده اید، نگران نباشید شما به ساده ترین شکل می توانید آن را بسازید، برای ساخت باغچه خانگی باید درباره آبیاری، میزان سرما در منطقه کاشت، هرس کردن، آشنایی با انواع کمپوست ها، کاشت انواع گیاهان، میزان نور خورشید ،آبیاری، انتخاب محل مناسب برای کاشت، دانش و اطلاعات کافی کسب کنید. در ادامه می خواهیم قدم به قدم یک باغچه زیبا و پرانرژی را به شما آموزش دهیم.

به طراحی شکل ظاهری باغچه بیندیشید

به طراحی شکل ظاهری باغچه بیندیشید
به طراحی شکل ظاهری باغچه بیندیشید

قبل از هر چیز برای ساخت باغچه خانگی باید به طراحی آن  بیندیشید و با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید، دوست دارید باغچه شما مستطیل یا مربع باشد. آیا می خواهید فضایی را برای نشستن کنار باغچه در نظر بگیرید؟ یا خیر. حتما آن را اجرا کنید زیرا حال و هوای تان را تغییر می دهد. تعیین کنید که در کدام قسمت حیاط می خواهید این باغچه را بسازید.

مدیریت و برنامه ریزی داشته باشید

دفترچه ای تهیه کنید و نام گیاهانی که قصد دارید آن ها را بکارید، یادداشت کنید در مقابل هر کدام میزان خاک و کود، نور و آب مورد نیاز را بنویسید و طبق آن عمل کنید با این روش می توانید مدیریت نگهداری باغچه را به خوبی در دست داشته باشید.

بهترین نقطه را برای باغچه انتخاب کنید

بهترین نقطه را برای باغچه انتخاب کنید
بهترین نقطه را برای باغچه انتخاب کنید

اولین مرحله، تعیین محل مناسب برای ساخت باغچه است. موقعیت جغرافیایی قرارگیری باغچه را در نظر بگیرید، محل کاشت باید براساس موقعیت آب و هوایی آن منطقه تعیین می شود

میزان تابش خورشید برای گیاهان  مختلف را بشناسید

نکته مهم دیگری که برای ساخت باغچه خانگی باید آن را در نظر بگیرید. نحوه قرارگیری نورخورشید است. بیشتر گیاهان حداقل به 6 ساعت آفتاب نیاز دارند، اما  برخی دیگر به نور کمتر اکتفا می کنند. براساس نوع گیاهانی که در باغچه می کارید باید به میزان نور مورد نیاز هر کدام توجه داشته باشید. اما مراقب باشید که میزان نور دریافتی گیاهان نباید بیش از حد باشد زیرا آن ها را خراب می کند. با این آگاهی، گیاهان آفتاب دوست را در مجاورت نور خورشید قرار دهید و گیاهانی که به نور کمتری نیاز دارند، در جای دیگری بکارید.

زمان و میزان آبیاری انواع گیاهان را بیاموزید

یکی دیگر از نکات خیلی مهم در ساخت باغچه خانگی،  زمان و میزان آبیاری است. آبیاری در هر فصل و متناسب با انواع گیاهان تفاوت دارد. بعد از اینکه درباره کاشت گیاهان مد نظرتان تصمیم گرفتید، نحوه آبیاری آن را نیز تحقیق کنید. بهترین زمان آبیاری گیاهان، صبح زود و قبل از ظهر است، در جایی که خورشید در بالاترین حد قرار می گیرد، زیرا گیاه در این زمان فرصت کافی برای استفاده از آب دریافتی دارد. برخی گیاهان برای رشد و نمو به آب بیشتری نیاز دارند، اما این را هم در نظر داشته باشید که آبیاری بیش از حد نیز به گیاهان آسیب می زند و باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد کپک می شود.

مناسب ترین خاک ها را بشناسید

مناسب ترین خاک ها را بشناسید
مناسب ترین خاک ها را بشناسید

خاک مهم ترین و اصلی ترین عامل رشد گیاهان است، زیرا گیاه، مواد مغذی و آب مورد نیاز خود را از آن دریافت می کند. از خاک های غنی شده با مواد معدنی و کمپوست استفاده کنید، خاک باغچه باید بدون علف هرز باشد، بنابراین قبل از هرگونه آماده سازی برای ساخت باغچه خانگی، خاک را از علف های هرز پاکسازی کنید. خاک اصلاح شده سبک تر است و به رشد ریشه ها بیشتر کمک می کند. شش نوع خاک برای باغچه وجود دارد. خاک شنی، رسی، لومی، گچی، لجنی، خاک خزه ای است و بهترین آن، خاک لومی است، زیرا خاک لومی ترکیبی از ماسه، سیلت و رس است. این ترکیب شرایط مساعد برای پرورش گیاهان را  فراهم می کنند.  نگهداری آب در خاک لومی بیشتر است بنابراین این خاک ها بسیار حاصلخیز هستند. اگر خاک باغچه ضعیف باشد با کود مناسب تقویت می شود.

آفات باغچه را شناسایی و هرس کنید

آفات گیاهان را شناسایی کنید، باید مراقب باشید اگر تعداد آفات افزایش پیدا کند تمام زحمات شما به باد می رود. علف های هرز مخفیگاه خوبی برای آفت ها به شمار می رود. حلزون و شته ها بیشتر مهمان باغچه ها هستند. آن ها بیشتر شب ها و در روزهای بارانی به باغچه شما سر می زنند و حسابی از سبزیجات باغچه، تغذیه می کند، آثاری که از خود به جا می گذارند، سوراخ های ریزی است که روی برگ ها می سازند. آفت کدو به خیار، خربزه، کدو علاقه دارد. انواع دیگر آفت ها کلم پیچ، کدو، شلغم و تربچه، گوجه فرنگی و فلفل را هدف قرار می دهند. شته های بالدار و بی بال هم دسته دیگری هستند که بیشتر به گوجه فرنگی، کلم، کلم پیچ علاقه دارند و از آن ها تغذیه می کند.

با کمپوست باغچه را تغذیه کنید

از کمپوست ها برای تقویت باغچه استفاده کنید. کمپوست قدیمی ترین روش بازیافت است، استفاده از ضایعات مواد غذایی، بقایای گیاهان، شاخه های خرد شده، زباله ها برای تبدیل به خاک مغذی کمپوست گفته می شود. کمپوست مغذی ترین کود برای گیاهان است، کودهای کمپوستی سرشار از مواد منیزیمی و فسفاتی است که باعث تشکیل خاک حاصلخیز برای جذب سریع مواد غنی در خاک می شود. کمپوست به حفظ رطوبت خاک، از بین بردن آفت گیاهان کمک می کند و به این ترتیب، گیاه به کود شیمیایی نیاز پیدا نخواهد کرد. باغداران به علت مزایای زیادی که کمپوست دارد به آن طلای سیاه می گویند.

وسایل ضروری باغبانی را آماده کنید

وسایل ضروری باغبانی را آماده کنید
وسایل ضروری باغبانی را آماده کنید

جایی را برای نگهداری وسایل مورد نیاز باغبانی قرار دهید تا هر زمان که به آن ها نیاز داشتید، در دسترس باشد. وسایل اولیه برای ساخت یک باغچه کوچک خانگی، دستکش، قیچی هرس، چنگال باغبانی، ماله دستی، شن کش، بیلچه، بیل زاویه دار، چاقوی پیوند زدن، الک خاک، وسایل آبیاری کشاورزی مثل شلنگ آبیاری و آب پاش، علف هرز دستی است

گیاه مناسب را برای باغچه انتخاب کنید

قبل از هر تصمیمی فکر کنید که چه نوع گیاهی دوست دارید در باغچه تان بکارید. کاشت سبزیجات خوراکی بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده است، بهترین گزینه، سبزیجاتی است که بیشتر مصرف می کنید. هنگام انتخاب گیاهان برای باغچه تان به نکاتی مانند سهولت مراقبت، هزینه، سازگاری با گیاهان دیگر، سایز (ارتفاع و عرض) ، زمان گل دادن و زیبایی آن توجه کنید. خیلی مهم است بدانید که هر گیاهی حداکثر چقدر رشد می کند تا فضای کافی برای بزرگی آن در نظر بگیرید. طبیعتا نهال ها کمتر از درختان رشد می کنند، اگر فضا دارید می توانید ترکیبی از این دو را انتخاب کنید تا باغچه جلوه زیباتری داشته باشد.

سبزیجات ساده تر را بکارید

سبزیجات ساده تر را بکارید
سبزیجات ساده تر را بکارید

اگر تا به حال باغبانی نکرده اید و اکنون تصمیم گرفته اید که این کار هیجان انگیز را شروع کنید، بهتر است سبزیجاتی را انتخاب کنید که ساده تر رشد می کنند و دردسر زیادی ندارند، نخود فرنگی، خیار،سیر، کاهو، کدو حلوایی و پیازچه جزو سبزیجاتی هستند که هم مصرف روزانه دارید و هم بسیار ساده رشد می کنند. بنابراین این دلایل کافی برای انگیزه روزانه شما است. پاییز زمان مناسبی برای کاشت سبزیجات ریشه ای مثل چغندر،تربچه و شلغم است زیرا کمتر از دو ماه رشد می کنند، این فصل برای کاشت اسفناج و کاهو مناسب است، زیرا به خاک سردتر نسبت به گیاهان دیگر نیاز دارند. کاشت گل وسبزیجات ترکیب زیباتری به باغچه می دهند. زمان کاشت و پرورش گل زنبق نیز در پاییز و فصل سرد انجام می شود.

درباره شرایط سرمازدگی گیاهان مطالعه کنید

اگر در یک منطقه سردسیری زندگی می کنید، باید بیشتر از گیاهان در برابر سرما محافظت کنید. البته فصل سرما در هر شهری احتمال سرمازدگی گیاهان را افزایش می دهد. نشستن کریستال ها روی برگ های درخت هم زیباست و از طرف دیگر می تواند فاجعه ساز باشد. سرمازدگی خسارت های زیادی به گیاهان وارد می کند، رشد آن ها را متوقف می شود، برگ های گیاهان را می سوزاند یا به رنگ قهوه ای تغییر می کنند و دیگر گل نمی دهند، و ریشه های یخ زده، آب را به خوبی جذب نمی کنند. برای حل این مشکل، بهترین زمان کاشت را در نظر بگیرید تا گیاهان باغچه گرفتار سرمازدگی نشوند، کاشت خیلی زود یا دیر برای گیاهان مخرب است، برای این کار میانگین اولین و آخرین تاریخ سرما را در شهر خود بررسی کنید تا بتوانید از این آسیب پیشگیری کنید.

هرس کردن را بیاموزید

هرس کردن را بیاموزید
هرس کردن را بیاموزید

در زمان مورد نیاز، گیاهان و درختان باغچه را هرس کنید. از بین بردن شاخ و برگ اضافی گیاهان را هرس کردن می گویند. اگر هرس کردن گیاهان، اصولی انجام شود ساختار درختان حفظ شده  و به عمر مفید آن ها افزوده می شود. مزیت این کار، تمیز کردن شاخه های مرده، بیمار یا شکسته، کاهش شاخه های متراکم، یا افزایش فضا برای ایجاد فاصله بین گیاهان و باردهی بهتر آن ها است. وقتی شاخ و برگ ها رشد می کنند، عبور نور و هوا به سایر قسمت های گیاهان سختتر می شود، بنابراین با هرس کردن شاخه های اضافی، گیاهان جان تازه می گیرند. هرس کردن رشد و سلامت گیاهان را تضمین می کند، و گیاهان هرچه سالم تر باشند، باغچه شما جلوه ای خاص پیدا خواهد کرد.

به باغچه تان مالچ اضافه کنید

یک لایه مالچ اطراف گیاهان باغچه تان بریزید. مالچ ها وضعیت باغچه شما را بهبود می بخشند و به نوعی از آن محافظت می کنند. مالچ  از مواد مختلف مثل روزنامه، کمپوست، تراشه های چوب، کود، خزه یا لاستیک و مواد دیگر استفاده می شود. این کار خاک را مرطوب نگه می دارد و از رویش علف های هرز جلوگیری کرده، خاک را تقویت می کند. با استفاده از مالچ ها، گیاهان و گل ها در باغچه از سرمازدگی در امان هستند. منظره و ظاهری زیبایی به باغچه شما می بخشند و در کارهایی مثل وجین و آبیاری صرفه جوی می شود.

تغذیه گیاهان را فراموش نکنید

تغذیه گیاهان را فراموش نکنید
تغذیه گیاهان را فراموش نکنید

غیر از آبیاری و نور مناسب گیاهان برای رشد و نمو به سه ماده مغذی نیتروژن،  پتاسیم، فسفر نیاز دارند . این هر یک از این مواد در رشد گیاه نقش مهمی دارند، فسفر ریشه ها را تقویت می کند و پتاسیم در گلدهی آن ها تاثیر دارد. ترکیباتی مثل کمپوست ها، کود قارچ، کود مرغی نیز فرآیند رشد را تسریع می کند.

تاریخ کاشت و برداشت را در دفترچه تان یادداشت کنید

در دفترچه یادداشت خود تاریخ کاشت و برداشت گیاهان را یادداشت کنید. برداشت محصول یعنی زمان آن فرا رسیده که آنچه کاشته اید، استفاده کنید و از دسترنج خود لذت ببرید.  به طور کلی زمان برداشت سبزیجاتی مثل کدو، هویج، سیب زمینی، فلفل، چغندر 70 روز است. بعد از آن باغچه را برای کاشت فصل بعدی آماده کنید.

با مراحل کاشت، داشت، برداشت آشنا شوید

این مراحل در گیاهان و سبزیجات مختلف متفاوت است . در مرحله کاشت، باغبان زمین را برای کاشت گیاهان آماده می کند، که شامل از بین بردن علف های هرز، مساعد کردن زمین برای کاشت، آماده سازی بذر. در مرحله داشت، گیاهان رشد و نمو می کنند، آبیاری گیاهان، تنک کردن، وجین کردن، کو دادن انجام می شود. و بهترین و هیجان انگیزترین مرحله برداشت است.

گل های مناسب فصل ها را بشناسید

در این بخش برای اینکه کار شما ساده تر شود، قصد دارم گل های مناسب فصل های مختلف را لیست کنم، برخی از گل ها در تمام فصول سال رشد می کنند، اما بعضی دیگر فقط باید در فصول خاصی کاشت شوند. برخی از انواع گل ها جزو گیاهان آپارتمانی نیز به شمار می روند.

سالانه : گل همیشه بهار، گل آفتابگردان، شمعدانی، شمشاد، گل پاسک، گل رز لنتن، لوندر یا اسطوخودوس، خیار، کدو سبز، نعناع

بهار:  انواع گونه های لاله، کروکوس، نرگس، گل برفی، گل صدتومانی

تابستان: رز، گل خربزه، نستورتیوم، گل سوزان چشم سیاه، شمعدانی، گل اطلسی، بگونیا، گل لوبلیا

پاییز: گل استرزیا، سیکلامن، دالیا، گل کوکب، گل نرگس، داوودی، آنتوریوم، اگزالیس، سانسوریا.

زمستان: گل هیترمن، سیکلامن، گل هلبروس، گل ماهونیا، بنفشه افریقایی، گل برفی، گل خربق زرد زمستانی، ارکیده، نرگس

 

منبع