خانه » دلایل بی خوابی کودکان
دلایل بی خوابی کودکان
دلایل بی خوابی کودکان
فرزند و والدین

دلایل بی خوابی کودکان

Sending
User Review
0 (0 votes)

دلایل بی‌خوابی در کودکان چیست؟ اغلب کودکان دوست دارند تا دیروقت شب بیدار بمانند و این تغییر، روتین خواب آن ها را به هم می ریزد. اما علت بی خوابی کودکان به این موضوع محدود نمی شود. اگر کودک شما نیز شب ها نمی تواند بخوابد و علت آن را نمی دانید. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم که دلایل بی خوابی کودکان را به طور کامل بررسی کنیم تا سریع تر به نتیجه برسید. و برای درمان آن راهکاری پیدا کنید.

استرس در کودکان
استرس درکودکان

1.استرس در کودکان

اضطراب یکی از عوامل بی خوابی در کودکان است . خیلی از بزرگتر ها گمان می کنند که کودکان استرسی ندارند، و در دنیای بچگانه خود بازی می کنند و از زندگی لذت می برند. اما واقعیت این است که کودکان نیز به نوبه خود استرس را تجربه می کنند.گاهی فشار معلم و تکالیف مدرسه یا بحث و جنگ و جدال با هم کلاسی ها باعث اضطراب در آن ها می شود. یا به نعی شاید استرس را داخل محیط خانه تحمل می کنند. مسایلی مثل مشکلات بین والدین، طلاق، نقل مکان به شهر جدید، به دنیا آمدن فرزند جدید، کتک زدن پدر یا مادر عواملی است که کودک را تحت فشار قرار می دهد. در این شرایط که کودکان استرس زیادی را تجربه می کنند، هنگام خوابیدن یک پتو یا عروسک را به رخت خواب ببرید.

2.اثرات جانبی مصرف دارو

همان طور که می دانید مصرف برخی داروها عوارض جانبی شدیدی دارند. داروهایی مثل ADHD (داروی اختلال کم توجهی بیش فعالی) باعث بی خوابی می شوند. بنابراین حتما فرزندتان را به صورت منظم چکاپ پزشکی کرده  تا مشکلات  فرزندتان را شناسایی کنید.

مصرف کافئین در کودکان
مصرف کافئین در کودکان

3.مصرف کافئین در کودکان

یکی از مهم ترین عوامل بی خوابی، مصرف زیاد کافیئن است. همانطور که می دانید نوشابه دارای کافئین است و معمولا بچه ها  عاشق خوردن نوشابه هستند، اما مصرف زیاد نوشابه عاملی است که خواب کودک را به هم می زند. پس بهتر است کودکان در وعده شام نوشابه نخورند و مصرف آن را به ناهار محدود کنید.

4.خستگی زیاد

طبق تحقیقات، بهتر است کودکان پیش دبستانی در طول شبانه روز بین  11 تا 14 ساعت بخوابند. در غیر این صورت خستگی زیاد اجازه خوابیدن به آن ها نمی دهد، بنابراین به عنوان پدر و مادر بهتر است که یک برنامه ریزی روتین برای خواب، بیدار شدن و غذا خوردن و بازی کودک در نظر بگیرید.

5.بیماری اپنه خواب

بیماری های تنفسی یکی از علت های بی خوابی در کودکان است . بیماری اپنه، توقف موقت تنفس و نوعی اختلال خواب است. و در کودکان کمتر دیده شده است،  طبق آمار از هر 100 کودک، یک نفر مبتلا می شود. و معمولا بین سن 3 تا 7 سال شایع تر است. اما در موارد نادری این بیماری کودک را درگیر می کند. کودکان مبتلا به اپنه خواب با صدای بلند خروپف می کنند و تنفس سخت و ناآرامی دارند. در نتیجه کودک در طول روز احساس خستگی می کند. و در صورتی که درمان نشود به مشکلات جدی مثل فشار خون بالا، ناراحتی های قلبی بیمار را تهدید می کند.

6.خروپوف در کودکان

خروپوف در کودکان شایع نیست اما از هر 10 نفر یک کودک خروپوف می کند. خروپوف دلایل مختلفی شامل بیماری اپنه خواب، آلرژی فصلی، گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی یا انحراف تیغه بینی دارد. اگر فرزندتان به دلیل خروپوف یا مشکلات تنفسی خواب خوبی ندارد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آلرژِی، آسم در کودکان
آلرژِی، آسم در کودکان

7.آلرژِی، آسم در کودکان

مشکلاتی مانند حساسیت های فصلی یا آلرژی یکی دیگر از عواملی است که کودکان نمی توانند شب را راحت بخوابند، علایمی مانند گرفتگی بینی و تنگی نفس خواب را برای کودکان سخت می کند. بنابراین در صورتی که علایم بی خوابی را در کودک تان مشاهده کردید به سلامت جسمی او بیشتر توجه کنید.

8.کابوس

کابوس یک مشکل شایع بین کودکان است. طبیعی است که کودکان خواب بد ببینند. اگر کودک تان از خواب بد بیدار شد، او را آرام کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابد. برای اینکه از کابوس دیدن کودک جلوگیری کنید، اجازه ندهید کودک تان قبل از خواب فیلم ترسناک تماشا کند. حتما قبل از خواب یک داستان جذاب برای کودک تان تعریف کنید و از او بخواهید آن فضا را تصویرسازی کند. و یک موسیقی آرامش بخش در اتاق پخش کنید تا به آرامی بخوابد. اما اگر کابوس ها و خواب های بد ادامه دار شد حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

راه رفتن کودکان در خواب
راه رفتن کودکان در خواب

9.راه رفتن کودکان در خواب

بعضی از کودکان موقع خواب راه می روند، صحبت می کنند، روی صندلی می نشینند. در این حالت کودک تان را از خواب بیدار نکنید، ممکن  است بترسد. به آرامی او را به اتاق خواب هدایت کنید. راه رفتن کودک در خواب، اجازه خواب راحت به او را نمی دهد. بنابراین  در طول روز احساس خستگی می کند. اگر این حالت ادامه پیدا کرد، حتما با پزشک مشورت کنید.

10.روتین قبل از خواب

قبل از خواب همیشه کودک تان را به یک روتین شبانه عادت دهید. به طور مثال کودک تان هر شب قبل از خواب حمام می کند، به داستان گوش می دهد، یک شام سبک می خورد و بعد چراغ اتاق خاموش می شود. وقتی هر شب این روال تکرار شود به مرور به یک عادت تبدیل می شود.

11. آماده کردن اتاق خواب

هنگام خواب، اتاق کودک را آماده کنید. فضای اتاق را کاملا تاریک کنید برای اینکه کودک از تاریکی نترسد یک چراغ کوچک روشن کنید. همچنین دمای اتاق را بررسی کنید. اگر احساس می کنید فضای اتاق زیاد گرم یا سرد است، دمای اتاق را تنظیم کنید. لباس خواب سبک و راحت به کودک بپوشانید و فضای اتاق را آرام کنید. اگر در اتاق نشیمن تلویزیون روشن است، در اتاق را ببندید تا صدا وارد نشود.

12.مبارزه کردن با خواب

گاهی کودکان در اوج خستگی با خواب مبارزه می کنند. زیرا دوست دارند پابه پای بزرگ ترها تا دیروقت بیدار باشند. اگر کودک تان سخت به خواب می رود و یا در بیدار شدن مشکل دارد. به نشانه ها توجه کنید و رفتار کودک را زیر نظر داشته باشید، ببینید آیا به اندازه کافی می خوابند. به طور کلی کودکان 5 تا 10 سال به 10 ساعت خواب نیاز دارند.

13.نگاه کردن به صفحه نمایشگر گجت

به طور کلی نور تلفن، لپ تاپ، بازی های ویدیویی عامل مهم بی خوابی است. زیرا نور  آبی که از نمایشگرهای این دستگاه ها ساطع می شود، چرخه خواب را به هم می زند. درنتیجه خوابیدن و بیدار شدن را دشوار می کند. برای اینکه مطمئن شوید که چیزی مانع خواب راحت فرزندتان نمی شود، هنگام خواب تبلت، گوشی و گجت های هوشمند را از اتاق کودک تان دور کنید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به عوامل موثر در بی خوابی کودکان اشاره کردیم. برای اینکه مطمئن شوید که مشکل اصلی کودک تان از کجاست، قبل از هر چیز رفتارهای کودک را بررسی کنید. و موارد بالا را مد نظر قرار دهید تا به ریشه اصلی مشکل پی ببرید و راهی برای درمان آن پیدا کنید. اگر دوست دارید درباره  دلایل نخوابیدن نوزدان در شب نیز بیشتر بدانید، این مقاله را مطالعه کنید.

منبع : webmd

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x