خانه » خواص گشنیز برای مو و پوست
خواص گشنیز برای مو و پوست
خواص گشنیز برای مو و پوست
پوست ، مو و زیبایی

خواص گشنیز برای مو و پوست

Sending
User Review
3 (1 vote)

همه ی ما دوست داریم مو های پر پشت و زیبا و پوستی روشن و شفاف و جوان داشته باشیم. در زندگی های صنعتی و پر از شتاب و شلوغی امروزی برای حفظ کیفیت پوست و مو باید با استفاده از مواد طبیعی به آن ها رسیدگی کنیم. استرس بیش از هر چیزی به زیبایی مو ها و پوست آسیب می رساند. ریزش مو، شوره ی سر و نازک شدن مو از جمله مسائلی است است که اکثر افراد در دنیای امروز با آن دست و پنجه نرم می کند. محصولات تجاری بسیاری در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارند که  ادعا می شود می ‌توانند مو های شما را تغذیه کنند و سالم نگه دارند. اما آن ها می توانند حاوی مواد شیمیایی مضر نیز باشند. اینجاست که با دانستن خواص گشنیز برای مو و پوست می توانید ناجی زیبایی خود با مواد طبیعی شوید.

 

معرفی گیاه گشنیز

گشنیز گیاهی معطر با برگ هایی ظریف است و بوی قوی دارد. از این گیاه در طبخ بسیاری از غذا ها به عنوان سبزی معطر استفاده می شود و رایحه ی تند و شیرین و گرم آن به انسان نشاط می بخشد. گیاه گشنیز سرشار از ویتامین سی است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که قادرند رادیکال های آزاد را از بین ببرند. از جمله خواص گشنیز برای مو و پوست این است که می تواند مواد ضروری مورد نیاز برای پوست و موی شما را تامین کند. از طرفی داشتن خاصیت ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد قارچ در کنار سم زدایی و التهاب زدایی این گیاه را به یکی از مفید ترین گیاهان دارویی مبدل کرده است.

 

گشنیز برای ریزش مو

راز پر پشت بودن مو ها و حفظ کیفیت آن ها این است که مواد مغذی کافی برای فولیکول های مو تامین شود. از طرفی چربی سر باید کنترل شود و هر گونه باکتری و قارچ از ریشه ی مو ها دور شوند. علاوه بر اینکه خوردن گشنیز برای مو ها مفید است، خواص گشنیز برای مو در استفاده به صورت موضعی قابل چشم پوشی نیست. استفاده موضعی از این گیاه به تحریک رشد مو های جدید کمک می کند و مانع از ریزش مو می شود. زیرا سرشار از مواد مغذی ضروری است که به رشد مو ها کمک می کند.

 

روش استفاده از گشنیز برای مقابله با ریزش مو

روش استفاده از گشنیز برای مقابله با ریزش مو
روش استفاده از گشنیز برای مقابله با ریزش مو

برای اینکه از خواص گشنیز برای مو و جلوگیری از ریزش مو ها استفاده کنید کافیست کمی از برگ های گشنیز را بردارید و بکوبید. به این ترتیب عصاره ی آن از برگ ها خارج می شود. به آن کمی آب اضافه کنید و آن را تبدیل به خمیر کنید. یک ساعت قبل از استحمام می توانید این خمیر را روی پوست سر خود قرار دهید و اجازه بدهید در این مدت زمان تمام مواد مغذی از طریق ریشه های مو جذب شوند. پس از یک ساعت مو ها را با آب ولرم آبکشی کنید. می توانید از این خمیر دو بار در هفته استفاده کنید و این کار را به مدت سه هفته ادامه دهید تا نتایج شگفت انگیز آن را به چشم ببینید.

 

تقویت ریشه های موها با گشنیز

جالب است که یکی از خواص گشنیز برای مو پر پشت کردن و حجیم کردن مو های شماست. زیرا گشنیز حاوی ویتامین های ضروری برای مو از جمله ویتامین کا، ویتامین سی و ویتامین آ است. این ویتامین های ضروری سلامت و حیات مو ها را تضمین می کند و سبب تقویت ریشه مو ها می شوند. برای اینکه ریشه های مو های شما تقویت شود، می توانید از روغن گشنیز استفاده کنید. به این ترتیب که پودر به دست آمده از برگ های خشک گشنیز را به هر پایه روغنی که مایل هستید مانند روغن زیتون اضافه کنید. ماساژ دادن پوست سر با این روغن کمک می کند تا ریشه مو های شما تقویت شود و ساقه ی مو ها ضخیم تر شوند. لازم نیست این روغن روی مو های شما بماند و پس از ربع ساعت ماساژ دادن می‌توانید آن را بشویید.

 

روش تغذیه کردن موها با گشنیز

همانطور که گفته شد گشنیز سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای مو هاست. یک روش ساده برای اینکه بتوانید این ویتامین‌ها و مواد مغذی را مستقیماً به موها برسانید کافیست مقداری برگ گشنیز را در آب بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و پس از اینکه حرارت بالای خود را از دست داد مو های خود را با استفاده از آن شستشو دهید. این کار علاوه بر اینکه کمک می کنند مو های شما با آب گشنیز تغذیه شود، باعث می شود تا از شر مو های  چرب نیز خلاص شوید و ساقه مو های شما نرم و براق شود.

 

ماسک موی گشنیز

ماسک موی گشنیز
ماسک موی گشنیز

بسیاری از برند های معتبر مثل لورآل، ماسک مو و کرم مو هایی با عصاره ی گشنیز و ترکیباتی از گیاهان طبیعی دیگر دارند که با قیمت های بالایی آن را در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه می کند. شما می توانید خودتان در خانه یک ماسک موی عالی خانگی برای تقویت مو هایتان با گشنیز آماده کنید. استفاده از گشنیز به عنوان ماسک موی خانگی درمان خوبی برای بسیاری از مشکلات مو های شماست. گشنیز مو های شما را ضخیم تر و البته نرم تر می کند. می توانید آن را با مواد طبیعی دیگری که برای مو مفید هستند ترکیب کنید. تا از خواص هر دو ترکیب گیاهی سود ببرید. در ادامه چند مدل ماسک موی طبیعی خانگی با گشنیز را به شما آموزش خواهیم داد.

 

ماسک موی برگ آلوورا و گشنیز

نیازی به گفتن نیست که آلوورا تا چه حد برای پوست و مو مفید است. همه با خواص بی نظیر آلوورا آشنا هستند. ترکیب برگ گشنیز همراه با آلوورا تاثیر تضمینی بر قطع ریزش مو ها دارد.  درست کردن این ماسک مو خیلی راحت است. کافیست خمیری از برگ های گشنیز درست کنید. به این صورت که برگ های گشنیز را بکوبید تا عصاره ی آن از برگ ها خارج شود. سپس کمی ژله آلوورا را با نسبت مساوی با آن مخلوط کنید و حالا این خمیر را روی تمام مو ها بمالید و اجازه دهید کاملا با پوست سر تماس پیدا کند. اجازه بدهید این ماسک مو ۲۰ دقیقه روی پوست سر شما و ساقه ی مو ها باقی بماند. حالا می توانید این ماسک مو را بشویید و تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید.

 

ماسک موی برگ گشنیز و خاک مولتانی

اگر اسم خاک مولتانی را نشنیده باشید، باید بگوییم که خاک مولتانی ماده ای بسیار مفید برای پوست و مو است. ترکیب برگ گشنیز و مولتانی یک ماسک موی فوق العاده برای شما می سازد. مطابق دستور قبلی ابتدا خمیر برگ گشنیز را درست کنید و سپس آن را با کمی از خاک مولتانی مخلوط کنید. شاید لازم باشد به این مخلوط کمی آب اضافه کنیم. خمیر بدست آمده را ۲۰ دقیقه روی مو ها قرار دهید و کاملاً اجازه بدهید به پوست سر تماس پیدا کند. پس از گذشت ۲۰ دقیقه می توانید آن را بشویید و محیط آن را آبکشی کنید. اگر به طور مداوم از این ماسک برای مو هایتان استفاده کنید، بلند تر شدن و ضخیم تر شدن آن ها را به طور محسوس شاهد خواهید بود.

 

تونیک گشنیز و زنجبیل برای مو

تونیک گشنیز و زنجبیل برای مو
تونیک گشنیز و زنجبیل برای مو

اگر به دنبال پر پشت کردن موهایتان هستید می توانید با گشنیز و زنجبیل یک تونیک قوی برای افزایش رشد مو ها درست کنید. برای درست کردن این تونیک باید آب زنجبیل را بگیرید و با عصاره ی گشنیز مخلوط کنید. در نهایت به آن گلاب اضافه کنید. مالیدن این تونیک روی پوست سر و یک ساعت زمان دادن به آن همراه با ماساژ آهسته قبل از هر بار استحمام رشد مو ها را زیاد می کند. حد اقل هفته ای یکبار از این تونیک استفاده کنید تا پس از چند هفته نتیجه ی آن را ببینید. برای درست کردن این تونیک به مواد زیر نیاز دارید.

  • یک دسته گشنیز
  • 1 زنجبیل متوسط
  • گلاب

 

تخم گشنیز برای مو

علاوه بر برگ های سبز گشنیز که خواص فوق العاده ای برای تقویت و زیبا سازی ساقه ی مو ها دارند، تخم گشنیز نیز فواید زیادی دارد. مصرف خوراکی تخم گشنیز در طبخ غذا ها مواد مغذی موجود در آن را به مو های شما می رساند. علاوه بر آن می توانید تخم گشنیز را پودر کرده و از آن خمیری درست کنید. قرار دادن ماسک تخم گشنیز هم به اندازه ی ماشک برگ های سبز گشنیز بر تقویت مو ها موثر است. ضمنا جوشانده ی تخم گشنیز به علت خروج بیشتر مواد مغذی تاثیر بهتری روی مو ها دارد. گفته می شود که استفاده از تخم گشنیز تاثیز خوبی بر درمان ریزش موی هورمونی دارد.

 

ماسک گشنیز برای جوش های صورت

گشنیز می ‌تواند درمان خیلی خوبی برای انواع آکنه و همچنین جوش های سر سیاه در صورت باشد. برای بهره گرفتن از فواید آن در درمان جوش ها کافی است یک قاشق چای خوری آب گشنیز را با یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. این ترکیب را با پنبه روی جوش های صورت بمالید و اجازه دهید خشک شود و یک ساعت باقی بماند. پس از آن پوست صورت را با آب گرم آبکشی کنید. این درمان کمک می کند تا جوش های عفونی دست از سر پوست صورت شما بر دارند و به سرعت التیام پیدا کنند. هم چنین اجازه می ‌دهد که جوش های سر سیاه راحت تر از پوست شما خارج شوند.

 

 گشنیز برای درمان اگزما

در مواردی که اگزما و حساسیت های پوستی تحت تأثیر عوامل قارچی ایجاد شده است، گشنیز می تواند درمان کننده ی بسیار خوبی باشد. البته باید دقت داشته باشید که پوست شما به خودی خود به گشنیز حساسیت نداشته باشد. چون در این صورت اگر در محل اگزما از گشنیز استفاده کنید، شرایط پوست شما بد تر خواهد شد. کافیست ابتدا کمی گشنیز را روی پوست بازو قرار دهید و ببینید که آیا به آن حساسیت دارید یا نه. گشنیز به خوبی می ‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده ی طبیعی عمل کند و مشکلات قارچی روی پوست شما را درمان نماید.

 

درمان پوست چرب با گشنیز

درمان پوست چرب با گشنیز
درمان پوست چرب با گشنیز

یکی از خواص بسیار مفید گشنیز برای پوست این است که چربی اضافی را جذب کرده و به شفافیت پوست کمک می کند. اگر اجازه بدهید آب گشنیز یک ساعت روی پوست باقی بماند و سپس با آب گرم آن را خوب بشویید پس از مدتی به وضوح می بینید که چربی پوست شما کم شده است.

 

جوانسازی پوست با گشنیز

آن چیزی که باعث پیری زود هنگام پوست می شود، رادیکال های آزادی هستند که سبب تخریب سلول ‌های پوست می ‌شوند و چین و چروک های پوستی را در طی زمان ایجاد می کنند. از آنجایی که گشنیز سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و انواع ویتامین های آنتی اکسیدان، نظیر ویتامین آ و ویتامین سی در آن وجود دارد، به خوبی می ‌تواند در جوان سازی پوست و جلوگیری از پیری زود رس نقش داشته باشد. ویتامین های موجود در آب گشنیز مانع از تجمع رادیکال های آزاد در سلول های پوستی می ‌شوند و به جوان سازی پوست صورت شما کمک می کند.

 

سخن آخر

درست است که می توانید گشنیز را در کنار مواد طبیعی مفید دیگر برای مو ها استفاده کنید. اما فراموش نکنید که گشنیز به خودی خود و به تنهایی می ‌تواند تا حد زیادی بر پشت کردن و درمان کردن تمام مشکلات مو های شما موثر باشد. کافیست خمیری از برگ ها و ساقه ی آن درست کنید و هفته ای دو بار از آن قبل از استحمام استفاده کنید. پس از به کار بردن ماسک موی حاوی گشنیز بهتر است از شامپوی ملایم برای شستن مو های خود بهره ببرید. به این ترتیب از خواص گشنیز برای مو و تاثیرات بی نظیر آن شگفت زده خواهید شد. گشنیز گیاه فوق العاده مفیدی برای پوست و مو است و حیف است که از خواص آن استفاده نکنید.

 

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x