خانه » جشن خاج شویان و پخت کیک پادشاهان در فرانسه
جشن خاج شویان و پخت کیک پادشاهان در فرانسه
جشن خاج شویان و پخت کیک پادشاهان در فرانسه
غذا و نوشیدنی

جشن خاج شویان و پخت کیک پادشاهان در فرانسه

کیک پادشاهان فرانسوی (Gallete des rois) در یکی از مراسم و جشن های کریسمس به نام خاج شویان در 6 ژانویه  و اولین یکشنبه بعد از سال نو میلادی در فرانسه پخته می شود ، و هرساله به مناسبت این  روز، تمام شیرینی فروشی ها و نانوایی ها، گلت میپزند و در برشی از کیک، عروسک کوچکی را مخفی میکنند و آن ها را بین مهمانان تقسیم کرده ، هر کسی که این عروسک را در برش کیکش پیدا کرد، “شاه” نامیده می شود. عروسک را نماد خوش شانسی می دانستند  و آن فرد که عروسک را پیدا کرده می بایست تا سال آینده این عروسک را همراه خود داشته باشد. این کیک در جنوب فرانسه به شکل دایره میان خالی با میوه های شیرینی سرو می شود

مواد لازم برای تهیه  کیک پادشاهان

شکر برای داخل کرم:60 گرم

تخم مرغ برای داخل کرم : یک عدد

خمیر هزارلا:600 گرم حدودا

پودر بادام :60 گرم

وانیل: یک قاشق غذاخوری

کره :60 گرم

یک عدد کاغذ روغنی

مخلوط کردن مواد خوشمزه کیک

کره نرم شده را با تخم مرغ همزنی ترکیب کنید تا کاملا سفت شوند و به صورت کرم درآید، اما دقت کنید بیش از حد هم نزنید ، به کرم، پودر شکر اضافه کنید و هم بزنید . یک عدد تخم مرغ را از قبل بهم بزنید و زرده و سفید آن را با هم مخلوط کنید ، تخم مرغ همزده را به کره اضافه کنید و با هم ترکیب کنید تا یکدست شود، سپس پودر بادام را اضافه کنید و مجددا هم بزنید ، ترکیب حاصل ، به صورت خمیری در می آید در اخر، وانیل را به ترکیب، اضافه کرده و مجددا ترکیب کنید، سپس خمیر هزار لا را روی یک کاغذ روغنی صاف پهن کنید و خمیر را دایره ای با قطره 22 سانتی متر درآورید.

قرار دادن عروسک شانس در کیک

قرار دادن عروسک شانس در کیک
قرار دادن عروسک شانس در کیک

ترکیب بادام را داخل خمیر بریزید و به رسم قدیم کیک پادشاهان فرانسوی، عروسک را داخل آن قرار دهید و  حدود 2 سانت را از کناره خمیر خالی بذارید. زرده تخم مرغ و آب را مخلوط کرده و با یک برس روی قسمت های خالی خمیر را بپوشانید . و خمیر دوم را به اندازه اول، برش داده و روی خمیر اول قرار دهید، طوریکه تمام قسمت ها را پوشش دهد.

وسط خمیر را با دست یک دایره کوچک بسازید و دور دایره را چین دار کنید سپس دور چین دایره وسط را با یک چاقو برش دهید ، و دو خمیر را به یکدیگر بچسبانید و لبه های آن را در صورت تمایل چین بدهید و روی آن را با برس تخم مرغ بمالید، در انتخاب عروسک داخل گلت دقت کنید تا زیر دندان خرد نشود. و قبل از سرو در مورد عروسک به مهمان ها اطلاع میدهد تا مشکلی پیش نیاید.

تزیین زیبای کیک پادشاهان

برای تزیین کیک پادشاهان فرانسوی، با نوک چاقو، نقطه ای در مرکز دایره بسازید و برش های مورب مساوی از مرکز دایره ایجاد کنید و نقطه های ریزی در سرتاسر کیک قرار دهید،همچنین شما می توانید با سلیقه خود و به دلخواه، ادویه های دارچین، زنجبیل هم به آن اضافه کنید. برخی هم از تکه های پرتقال در این کیک استفاده میکنند

20 دقیقه مانده تا پخت کیک

فر را در دمای 200 درجه سانتی گراد از قبل گرم کنید و خمیر را به مدت 20 تا 30 دقیقه در درمای 180 درجه سانتی گراد  قرار دهید. و سپس آن را از فر درآورید و به برش های مساوی تقسیم کرده و می توانید آن را  چند ساعت در یخچال قراردهید و سپس کیک پادشاهان فرانسوی نوش جان کنید.

درباره عید EPIPHANY  بدانیم

درباره عید EPIPHANY بدانیم
درباره عید EPIPHANY بدانیم

کلمه  EPIPHANY از کلمه یونای ظهور آمده است و این عید یکی از اعیاد مسیحیان است و روزیکه مسیح تازه متولد شد ،3 پادشاه برای حضرت مسیح هدایایی آوردند. و از آن زمان تا کنون ، فرانسوی ها این روز را جشن میگیرند و مراسم کیک پادشاهان فرانسوی بهانه ای در سال نو است که مهمانان دور هم جمع شوند. و هنگام سرو این کیک خوشمزه یک تاج زیبا روی کیک قرار می دهند و عروسک کوچکی را در آن جاسازی میکنند و کسیکه عروسک را پیدا کند، تاج را روی سرش قرار میدهد و در آن روز، اختیاراتی دارد.امروزه این کیک را کوچکترین فرد خانواده بین مهمان ها تقسیم میکند

کیک فرانسوی را چه زمان سرو کنیم؟

کیک پادشاهان فرانسوی یک کیک سنتی بسیار خوشمزه است که به صورت عصرانه با چایی یا در وعده صبحانه با قهوه میل میکنند.

نکات مهم برای سرو کیک

  • سعی کنید کیک پادشاهان فرانسوی را روزی که می خواهید سرو کنید، بپزید زیرا اگر یک روز قبل درست کنید تازگی و ترد بودن را ندارد.
  • مواد باقی مانده کیک را می توانید در یک ظرف بسته  تا یک ماه در فریزر نگهداری کنید
  • پس از آنکه کیک را از فریزر خارج کردید برای اینکه دوباره ترد شود ، چند دقیقه آن را در فر بگذارید
  • در صورت تمایل می توانید میوه یا شکلات به گلت اضافه کنید

شیرینی گلت چیست ؟

شیرینی گلت چیست ؟
شیرینی گلت چیست ؟

نوعی شیرینی از خانواده پای و تارت است و بسیار ساده پخت می شود، زیرا برای تهیه شیرینی گلت از قالب استفاده نمی شود و سادگی پخت آن نسبت به پای و تارت، باعث شده به هر اندازه ای در بیاد، همچنین این نوع شیرینی از تارت و پای، کم شیرین تر است.متداول ترین گلت، گلت ساده است و به این صورت پخت می شود که خمیر کره ای را روی کاغذ باز میکنند و مواد مورد نظر را داخل خمیر می ریزند و خمیر های اطراف را روی مواد تا میزنند و در فر قرار می دهند تا طلایی شود.

در آخر

امیدواریم که   کیک پادشاهان فرانسوی یاد گرفته باشید و به خصوص اینکه پخت آن نسبت به کیک های دیگر ساده تر است و شما به راحتی میتوانید این مدل کیک های خانگی ساده و خوشمزه  را در دور همی های خودمانی با چایی سرو  کنید.

منبع منبع