خانه » جادوی غذاهای کم کالری در لاغری و طول عمر
جادوی غذاهای کم کالری در لاغری و طول عمر
جادوی غذاهای کم کالری در لاغری و طول عمر
غذا و نوشیدنی

جادوی غذاهای کم کالری در لاغری و طول عمر

Sending
User Review
0 (0 votes)

این روزها همه جا صحبت از غذاهای کم کالری است زیرا مصرف غذاهای سالم و کم کالری در جلوگیری از بیماری ها و افزایش طول عمر نقش مهمی دارند.اگر دقت کرده باشید درگذشته علم تغذیه به شکل امروزی وجود نداشت و مردم درباره تغذیه سالم اطلاعاتی نداشته اند. اما امروزه به لطف رسانه های اجتماعی و مقالات متعددی که در زمینه تغذیه سالم وجود دارد، مردم اهمیت سالم خوردن و حفظ تعادل وزن را درک کرده اند و به نوعی آن را در رژیم غذایی خود گنجانده اند. اگر هنوز به اهمیت غذاهای کم کالری پی نبرده اید، ما در این مطلب قصد داریم به تاثیرات مصرف غذاهای کم کالری و نقش آن در سلامت بدن بپردازیم.

غذاهای کم کالری سلامت بدن را تضمین می کنند
غذاهای کم کالری سلامت بدن را تضمین می کنند

لاغری مهم ترین دلیلی است که افراد از غذاهای کم کالری استفاده می کنند، اما در حقیقت با کم کردن وزن، لطف بزرگی به سلامت جسمی تان می کنید. زیرا وزن زیاد، عامل بروز بسیاری از بیماری های خطرناک در بدن است. به طور کلی وقتی از یک رژیم اصولی تبعیت می کنید، یک قدم بزرگ به سوی زندگی سالم تر برداشته اید. از طرف دیگر پیروی از برنامه غذایی صحیح،  مصرف کربوهیدرات و شیرینی جات را  منع می کند، درنتیجه سطح قند خون کنترل می شود و از بیمارهایی مثل دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

غذاهای کم کالری شامل موارد زیر است:

همانطور که می دانید نقش تغذیه در لاغری انکارناپذیر است. اصلی ترین هدف در رژیم غذایی، احساس سیری در مدت زمان طولانی است. در صورتی که این مواد را در برنامه غذایی روزانه خود در نظر بگیرید، تا مدت ها سیری را تجربه می کنید.

  •  غذاهای کم کالری شامل فیبرها
  • غذاهایی حاوی غلات ها
  • میوه ها و سبزیجات
  • پروتئین های بدون چربی
  • غذاهای سرشار از ویتامین با کالری کم

با رعایت این دسته بندی غذایی، مطمئن باشید که مواد غذایی مغذی را به بدن هدایت می کنید. در ادامه به لیستی از مواد غذایی کم کالری اشاره می کنیم.

با 12 نوع مواد غذایی و معجزات آن آشنا شوید

غذاهای کم کالری چه نقش مهمی در سلامت بدن دارند؟ این غذاها انرژی کمتری برای هضم غذا صرف می کنند اما به بدن انرژی می دهند. غذاهای کم کالری، ضمن اینکه کاملا سیر می کنند، اجازه جذب چربی ها را  در بدن نمی دهند.

بهترین چربی سوزی در سیب نهفته است
بهترین چربی سوزی در سیب نهفته است
  1. بهترین چربی سوزی در سیب نهفته است

سیب همیشه پای ثابت همه رژیم های غذایی است. دو دلیل دارد، یک اینکه حاوی فیبر فراوان است و فیبرها سیری فوق العاده ای دارند از طرف دیگر پکتین موجود در سیب از تجمع چربی ها جلوگیری می کند.

سبزیجات بیشترین مقدار آب و فیبر را دارند
سبزیجات بیشترین مقدار آب و فیبر را دارند
  1. سبزیجات بیشترین مقدار آب و فیبر را دارند

به طور کلی یکی از راه های کاهش اشتها برای لاغری مصرف فیبر است .اسفناج ها نیز یکی از اجزای اصلی در هر رژیمی است. این ماده مقدار زیادی آب و فیبر را دارد. البته منبع غنی از ویتامین های مغذی شامل ویتامین K,C, ،منیزیم، فولات، کلسیم است. بنابراین تا مدت ها شما را از شر گرسنگی زیاد نجات می دهد. همچنین خیار، کرفس، هویج نیز نقش مهمی در احساس سیری دارند.

کلم ها اجازه جذب چربی را نمی دهند.
کلم ها اجازه جذب چربی را نمی دهند.
  1. کلم ها اجازه جذب چربی را نمی دهند.

کلم حاوی ویتامین های A و C است و یک ماده جادویی برای درمان بیماری های جدی مثل قلب و سرطان است. همچنین چربی سوزی در این ماده کاملا مشهود است، اسید تارتاریک موجود در کلم اجازه نمی دهد قند و کربوهیدرات به چربی تبدیل شود. بنابراین یک گزینه ایده آل در برنامه غذایی سالم به شمار می رود.

  1. حبوبات، سطح قند خون را تنظیم می کنند.

حبوبات نقش کلیدی در احساس سیری دارند. فیبر، پروتئین، چربی کم در آن شما را کاملا سیر نگه می دارند، حبوبات روند هضم را کندتر کرده و سطح قند خون را تنظیم می کنند و از طرفی سرشار از  ویتامین های مورد نیاز بدن شامل فولات (فولیک اسید)، آهن،پتاسیم و منیزیم است.

  1. تخم مرغ انرژی بخش ترین غذا در رژیم غذایی است.

تخم مرغ نیز جزو مواد غذایی اساسی در رژیم های غذایی به شمار می رود زیرا مقدار زیاد پروتئین کالری کم به بدن وارد می کند. از طرف دیگر این ماده مغذی؛ منبع غنی از ویتامین های گروه B,A,K,D,E است

ماهی چرب یک منبع غنی از چربی های مفید است
ماهی چرب یک منبع غنی از چربی های مفید است
  1. ماهی چرب یک منبع غنی از چربی های مفید است

ماهی های سرشار از امگا3 غنی ترین منبع برای سلامت بدن به شمار می روند. به خصوص ماهی هایی مانند سالمون، یک منبع کم کالری و سرشار از پروتئین است که سلامت قلب و عروق و مغز را تضمین می کنند. همانطور که می دانید پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد در نتیجه یک ماده مفید برای کاهش وزن است.

  1. ماست ها بهترین درمانگر بیماری های روده هستند

ماست یونانی یک منبع سرشار از پروتئین است که تمایل به خوردن را کاهش می دهد. طبق تحقیقات، افرادی که در وعده شام ماست می خورند کمتر از افرادی که چربی های ناسالم مانند شیرینی و شکلات می خورند، کالری را جذب می کنند.

سوپ ها احساس گرسنگی را می کشند.
سوپ ها احساس گرسنگی را می کشند.
  1. سوپ ها احساس گرسنگی را می کشند.

سوپ ها کالری بسیار کمی دارند و بهترین گزینه در وعده های غذایی هستند. و به شدت احساس گرسنگی را تا مدت ها احساس نخواهید کرد  به همین دلیل همیشه قبل از غذا سوپ را سرو می کنند، البته دقت کنید که از سوپ های خامه ای جلوگیری کنید، زیرا حاوی مقدار زیادی کالری هستند.

  1. سیب زمینی سرشار از کالری مفید است.

بسیاری از افراد سیب زمینی را یک غذاهای پرکالری و ناسالم می شناسند، زیرا وقتی از سیب زمینی صحبت می شود، سیب زمینی سرخ کرده به ذهن ها خطور می کند که طبیعتا خوشمزه ترین و ناسالم ترین روش پخت آن است. اما یک سیب زمینی پخته با پوست، 161 کالری دارد که شامل فیبر و پروتئین است. در نتیجه کاملا تا مدت ها شما را سیر نگه می دارد.

  1. مصرف کافی گوشت بدون چربی

تحقیقات نشان می دهد مصرف ناکافی گوشت، احساس گرسنه را بیشتر می کند، به طور کلی گوشت های بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، کالری کمی دارند، اما سرشار از پروتئین هستند.

  1. آووکادو یک ضد التهاب طبیعی است

آووکادو سرشار از فیبر، منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی و چربی های سالم است. ویتامین های موجود در آووکادو شامل نیاسین، منیزیم، مس و آنتی اکسیدان است. بنابراین این ماده مغذای یک گزینه مناسب برای جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی است. از طرف دیگر فیبر و چربی مفید موجود در آووکادو شما را سیر می کند، بنابراین متخصصان تغذیه، آووکادو را در وعده های صبحانه قرار داده اند.

بذر کتان یک چربی سوز واقعی است
بذر کتان یک چربی سوز واقعی است

  12. بذر کتان یک چربی سوز واقعی است

بذر کتان سرشار از فیبر و امگا3 است در نتیجه یک مواد غذایی مفید برای کاهش اشتها به شمار می رود. و از این ماده مغذی در کاهش چربی شکمی استفاده می کنند.

چربی های ناسالم شامل چه مواد غذایی است؟

بدن به مقدار کمی چربی نیاز دارد تا ویتامین ها را شامل A,D,E را جذب کنند. به طور کلی چربی ها به انواع چربی های اشباع شده و اشباع نشده و ترانس دسته بندی می شوند. چربی های اشباع شده، ناسالم ترین چربی ها شمرده می شوند. زیرا عامل بسیاری از بیماری ها شناخته شده اند. این چربی ها در کره، روغن، محصولات گوشتی مثل سوسیس، پنیر، شیرینی، شکلات، خامه، بیسکوییت و بستنی وجود دارد. چربی های ترانس نیز شکلی از چربی های غیر اشباع است، که به دو دسته  طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.

آیا قرار دادن غذاهای کم کالری در برنامه غذایی ضروری است؟

به طور کلی غذاهای کم کالری نقش مهمی در سلامت بدن و کاهش وزن دارند، همانطور که اشاره کردیم غذاهای کم کالری با بیشترین مقدار فیبر و پروتئین، بدن را از پرخوری نجات می دهند، بنابراین انتخاب هوشمندانه یک برنامه غذایی صحیح، سلامت بدن را تضمین می کند.

 

منبع: https://www.cookinglight.com/eating-smart/20-low-calorie-filling-foods

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x