خانه » به چه چیزی شوره سر می گویند؟
به چه چیزی شوره سر می گویند؟
به چه چیزی شوره سر می گویند؟
پوست ، مو و زیبایی

به چه چیزی شوره سر می گویند؟

درباره شوره موی سر چه میدانید؟ به دانه های سفید و خشک پوست که روی موی سر نمایان می شود، شوره سر میگویند، علت اصلی شوره های سر، ایجاد قارچ های پوستی است. نام این قارچ، مالژیاست و روی پوست سر زندگی میکند، اما ضرری ندارد، فقط عامل خارش سر است . خبر خوب اینکه شوره سر کنترل می شود ولی متاسفانه درمانی ندارد. شکل ظاهری دانه های سفید روی سر به بیمار حس ناخوشایندی منتقل میکند و از حضور در جمع حس خجالت دارد.

چه کار کنیم که شوره سر نزنیم؟

  1. مرتبا موهای خود را بشویید

موهای خود را منظم بشویید، شستن روزانه سر با شامپو برای افرادی که موهای چربی دارند، میتواند از شوره سر جلوگیری کند، عامل دیگر ایجاد شوره سر، هنگام شستشوی سر در حمام ، آب کشی نکردن کامل سر است.

  1. جلوگیری از بیماری های پوستی

بیماری هایی مثل پسوریاریس، آلوپشیا، درماتیت پوستی و غیره باعث تشکیل تکه های ضخیم در سطح پوست می شود که عامل شوره سر هستند.

  1. از خشکی پوست جلوگیری کنید

خشکی پوست عامل شایع ایجاد شوره سر است، و علت خشکی پوست سر، از پوست صورت بروز پیدا میکند

  1. آرامش را در زندگی تان حفظ کنید

شاید تعجب کنید و با خودتان بپرسید، شوره سر به استرس چه ارتباطی دارد، اما تحقیقات نشان داده است که استرس نه تنها بر تمام اعضای بدن تاثیر نامطلوبی می گذارد، باعث تشکیل شوره در سر می شود.

اثرات جادویی سرکه سیب داروی ضد شوره سر

مواد طبیعی موجود در سرکه، داروی اصلی شوره سر و خارش پوست است، ممکن است از شامپوهای زیادی برای از بین بردن شوره سر استفاده کرده باشید، اما هیچ کدام مثل اثر دارویی سرکه نخواهد بود. درباره شوره موی سر فواید زیادی گفته شده است. از فواید سرکه سیب برای شوره سر، ضد قارچ بودن و ضد میکروب بودن آن است و عامل شوره سر نیز قارچی است که روی سر زندگی میکند، بنابراین این ماده طبیعی با قارچ ها مبارزه می کند. خاصیت اسیدی سرکه سیب PH مو را بدون خشک شدن متعادل میکند و یک پاک کننده عالی محسوب می شود.

روغن نارگیل را برای درمان  شوره سر از دست ندهید

تجربه ثابت کرده که استفاده از مواد طبیعی، بیشتر از مواد شیمیایی برای درمان شوره سر جواب می دهد زیرا هم ارزان است هم بی ضرر. مواد موجود در روغن نارگیل ، خشکی پوست سر را ازبین می برد بنابراین بعد از شستشوی موی سر و خشک کردن آن، کمی روغن نارگیل بر روی پوست سر خود بمالید و پس از 20 دقیقه آن را بشویید، روغن نارگیل به بهبود گردش خون در سر کمک میکند ، البته معجون روغن نارگیل با مواد طبیعی دیگر مثل آبلیمو اثر دوچندان خواهد داشت.

 از خاصیت ضد قارچی سیر برای درمان شور سر را امتحان کنید

خاصیت ضد باکتری و قارچی سیر به درمان شوره سر بسیار کمک میکند از طرف دیگر سیر سرشار از ویتامین های آ،ب، ث ، کلسیم و فسفر است که ترکیبات آن به مو و پوست سر را تقویت و تغذیه میکند. برخی به علت بوی بد سیر از آن پرهیز میکنند، به جای آن، می توانید از شامپوهای حاوی عصاره سیر استفاده کنید.

عوارض هشدار شوره سر بر بدن مان را بشناسیم

در ادامه به برخی از هشدارها درباره شوره موی سر اشاره می کنیم

  1. شوره سر و جوش صورت

تحقیقات نشان میدهد که پوسته های خشک، عامل مسدود شدن منافذ پوستی است. بنابراین، شوره سر می تواند عامل افزایش آکنه باشد.

  1. شوره سر و آسیب زدن به مو

وقتی شوره می زنید، پوست شدیدا خارش پیدا میکند و باعث ریزش مو می شود

  1. درباره شوره موی سر تا عفونت کردن چشم

پلک چشم یکی از عوامل عفونت چشم است، محققان عامل آن را شوره سر دانسته اند، و  به صورت خارش، التهاب پلک، قرمزی، و پوسته پوسته شدن روی مژه ظاهر می شود.

  1. شوره سر و بیماری های پوستی

درباره شوره موی سر، جالب است بدانید که شوره سر، عامل ایجاد بیماری پوستی پسوریاسیس است و به صورت پوسته پوسته شدن پوست و لکه های ضخیم قرمز نمایان می شود.

تغذیه مناسب پوست و مو عامل جلوگیری از شوره سر

داشتن برنامه غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی غنی باعث تقویت پوست و مو می شود. استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 از خشک شدن مو و پوست جلوگیری میکند، زیرا مواد موجود در این اسیدها،التهاب و سوزش پوستی را کاهش میدهد.مصرف ماهی سالمون، قزل آلا و ماهی خال دارای منابع غنی امگا 3 هستند.

برنامه غذایی سرشار از پروتئین داشته باشید

اگر می خواهید از خشکی پوست و مو جلوگیری کنید از برنامه غذایی سرشار از پروتئین تبعیت  کنید. مصرف تخم مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی و کینوا را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

پوست سر خود را هیدراته کنید

از شایع ترین عوامل خشکی پوست به ویژه پوست سر، کمبود آب بدن است. اطمینان پیدا کنید که در طول روز بین حداقل 4 تا5 لیوان آب می نوشید.اگر فراموش میکنید که در طول روز آب بخورید، می توانید از اپلکیشن های اعلام آب ( به صورت نوتیفیکشن) روی گوشی موبایل خود نصب کنید تا زمان خوردن آب را به شما یادآوری کند.

نکات ضروری برای افراد دارای شوره سر

  1. از خاراندن پوست سر با ناخن خودداری کنید زیرا به پوست سر آسیب وارد میکند
  2. از دوش آب گرم خودداری کنید زیرا آب گرم پوست سر را زیادی خشک میکند
  3. موهای خود را روزانه برس بزنید زیرا به ریختن سلول های مرده پوست کمک میکند

آیا شوره سر باعث ریزش موی سر می شود؟

یکی از باورهای اشتباه درباره شوره موی سر که بین مردم رواج دارد، این است که شوره سر باعث ریزش مو می شود در صورتیکه ، شوره سر، به طور مستقیم  عامل ریزش مو نیست و  خارش ناشی از خشکی پوست، آن را خراشید میکند  و خراش به فولیکول های مو آسیب می رساند و در نتیجه موها نازک می شود ، از طرف دیگر پوسته پوسته شدن پوست سر به افزایش ریزش مو نیز کمک میکند.

کلام اخر

در آخر باید اضافه کنم که درمان های طبیعی به از بین بردن شوره سر کمک میکند اما مراجعه به پزشک متخصص فرآیند آن را ریشه کن خواهد کرد.