خانه » بهترین روش کاشت هسته آووکادو
بهترین روش کاشت هسته آووکادو
بهترین روش کاشت هسته آووکادو
باغبانی

بهترین روش کاشت هسته آووکادو

Sending
User Review
4 (1 vote)

آووکادو یکی از شگفت انگیزترین میوه های فصل تابستان است. طعم لذیذ و مواد مغذی فوق العاده ای که در آن وجود دارد، قابل مقایسه با چیز دیگری نیست. وقتی که در فصل تابستان از خوردن این میوه ی پر خاصیت لذت می برید، به یاد داشته باشید که نگه داشتن هسته ی آن برای کاشت یک ایده ی فوق العاده است. روش کاشت هسته آووکادو و روشی بسیار ساده است که هر کسی به راحتی می تواند آن را انجام دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا از صفر تا صد پرورش آووکادو در خانه را یاد بگیرید.

هسته آووکادو را جدا و تمیز کنید

پیش از آن که به آموزش روش کاشت هسته آووکادو بپردازیم، لازم است یک هسته ی خوب  را با دقت آماده کنید. باید ابتدا در خارج کردن هسته ی آووکادو دقت کافی را به خرج بدهید. یعنی بدون اینکه با چاقو هسته را زخمی کنید یا برش دهید آن را از گوشت میوه جدا کنید. برای این مرحله دقت داشته باشید که پوست قهوه ای روی هسته ی میوه پوشش دانه است و به هیچ وجه نباید جدا شود. اما باید تمام میوه های باقی مانده روی سطح هسته را پاک کنید. برای شستن میوه‌ های آووکادو خیس کردن آن در آب به مدت چند دقیقه می تواند کمک کننده باشد. به این صورت تمام بقایای میوه از سطح هسته ی آووکادو پاک می شود.

قسمت بالا و پایین هسته را مشخص کنید

قسمت بالا و پایین هسته را مشخص کنید
قسمت بالا و پایین هسته را مشخص کنید

بعضی از هسته ‌های آووکادو ظاهری کشیده دارند و بعضی از آووکادو ها دارای هسته های کاملا گردی هستند. در هر صورت  باید توجه داشته باشید که جوانه ی آووکادو از قسمت بالا و ریشه های آووکادو از قسمت پایین هسته رشد می‌کنند و باید قبل از کاشت آن، این دو قسمت را از یکدیگر تشخیص دهید و گیاه را برعکس نکارید. برای اینکه هسته ی آووکادو جوانه بزند، باید پایین هسته را در آب قرار بدهید بنا بر این خیلی مهم است که پیش از هر چیز حتماً با استفاده از یک خلال دندان محلی برای قرار دادن آن در آب درست کنید. ضمنا بایدمتوجه شوید که کدام قسمت هست بالا و کدام قسمت آن پایین است.

داربست خلال دندان برای آووکادو

داربست خلال دندان برای آووکادو
داربست خلال دندان برای آووکادو

در این روش کاشت هسته آووکادو میتوانید برای کاشت صحیح آن از خلال دندان استفاده کنید. سه خلال دندان را بردارید و آن ها را با زاویه کمی در پایین ظرفی که برای هسته در نظر گرفته اید، بچسبانید. به طوری که به صورت مساوی در اطراف دور آووکادو قرار بگیرند. این سه خلال دندان به نوعی داربست آووکادوی شما محسوب می ‌شوند که به شما این امکان را می دهد تا نیمه ی پایینی هسته ی آووکادو را درون آب قرار دهید.  بنابراین خلال دندان ها باید به صورت محکمی دور هسته قرار بگیرند. بهتر است خلال دندان ها را با زاویه باشند تا وقتی آن را روی یک لیوان بگذارید قسمت بیشتری از پایه آووکادو در آب بماند. البته کیت های رشد هسته آووکادو با ظاهری شکیل نیز در بازار وجود دارد که جوانه زنی هسته ی آن را راحت تر می کند.

هسته را در آب نیمه غوطه ور کنید

هسته را در آب نیمه غوطه ور کنید
هسته را در آب نیمه غوطه ور کنید

دانه را به صورت نیمه در آب قرار دهید و روی طاقچه ای با نور ملایم خورشید بگذارید. در این مرحله از روش کاشت هسته آووکادو بهتر است از یک ظرف شیشه ‌ای استفاده کنید تا بتوانید زمان شروع به رشد ریشه ها را متوجه شوید. با وجود ظرف شیشه ای زمان تعویض آب را نیز به موقع درک خواهید کرد. در بسیاری از موارد توصیه می ‌شود که آب آن را هر روز عوض کنید. اما هر ۵ روز یکبار نیز زمان مناسبی برای تعویض خواهد بود. تعویض آب ظرف برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک ضروری و لازم است. زیرا کپک ها می توانند جوانه ی کوچک آووکادوی شما را نابود کنند و باید هر چه سریع تر جلوی آن ها را بگیریدو شستشوی به موقع بهترین راه خلاصی از دست کپک هاست.

مدت زمان لازم برای جوانه زنی آووکادو

مدت زمان لازم برای جوانه زنی آووکادو
مدت زمان لازم برای جوانه زنی آووکادو

معمولا بین ۲ تا ۴ هفته طول می ‌کشد تا آووکادوی شما جوانه بزند. اما در بعضی از موارد ممکن است این مدت زمان به هشت هفته نیز برسد. پس لازم است که صبور باشید. روندی که در جوانه زنی شاهد آن خواهید بود عبارتند از اینکه:

  • بالای حفره آووکادو خشک می ‌شود و در آن شکافی ایجاد می ‌کند و پوست قهوه ای بیرونی دانه‌ ها باز می شود
  • شکاف تا انتهای هسته ی آووکادو گسترش پیدا می‌ کند و در پایین آن ریشه کوچکی ظاهر می ‌شود
  • در این مرحله ریشه رشد می‌کند و در نهایت جوانه ای از بالای هسته ی آووکادو بیرون ‌می زند
  • در این مرحله مراقب باشید که ریشه ‌های اصلی بدون آب نباشد. زیرا در این صورت آووکادوی شما خواهد مرد

کاشتن آووکادو در خاک

کاشتن آووکادو در خاک
کاشتن آووکادو در خاک

زمانی که قد ساقه ی آووکادوی شما به ۱۵ سانتیمتر رسید. آن را به ۸ سانتی متر برش دهید این کار منجر به رشد بیشتر می شود. سپس وقتی دوباره به ۱۵ سانتیمتر رسید آن را در خاکی غنی در عمق ۲۵ سانتی متری بکارید. نیمه بالایی دانه را در معرض دید قرار دهید. آووکادو باید در نقطه آفتاب گیر قرار داده شود و هر چه بیشتر در معرض نور خورشید باشد برای آن بهتر است.

آبدهی به آووکادو

برای آووکادو آبیاری های مکرر و عمیق لازم است و خاک آن باید همیشه مرطوب باشد. البته اشباع بودن خاک آووکادو از آب مطلوب نیست. گاهی زرد شدن برگ های آووکادو نشانه ی آبیاری بیش از حد است در چنین مواردی اجازه بدهید خاک گیاه برای چند روز خشک شود.

پرپشت کردن آووکادو

برای این که آووکادوی شما حالت بوته ای و پر پشت پیدا کند لازم است که برگ های بالایی را بیرون بیاورید. وقتی ساقه ی آووکادو به قد ۳۰ سانتی متر رسید دو تا از برگ های بالایی را بیرون بیاورید. این کار باعث می شود که گیاه به رشد دادن شاخه های جانبی و برگ های بیشتر تشویق شود. به ازای هر ۱۵ سانتی متر رشد می توانید این کار را تکرار کنید.

آووکادو در زمستان

درخت آووکادو می تواند تابستان را در فضای باز و در مقابل نور مستقیم خورشید سپری کند. اما اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که دمای هوا کمتر از ۲۴ درجه سلسیوس می شود، باید حتماً پیش از رسیدن به کمتر از این دما، درختچه ی خود را به داخل خانه برگردانید. آووکادو گیاهی مناسب برای مناطق استوایی است و به هیچ عنوان در مناطق سردسیر نمی تواند زندگی کند. بر عکس کاشت و نگهداری درخت پرتقال برای مناسق سردسیر مناسب است.

روش دیگری برای جوانه زنی هسته آووکادو

روش دیگری برای جوانه زنی هسته آووکادو
روش دیگری برای جوانه زنی هسته آووکادو

برای جوانه زنی هسته ی آووکادو روش دیگری نیز وجود دارد. در این روش لازم است دانه را در یک دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و در کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس آن را در یک کمد تاریک و در دمای ۲۱ درجه سلسیوس نگهداری کنید.  لازم است هر ۴ روز یک بار هسته آووکادو را بررسی کنید تا دچار کپک و خشکی نشده باشد. در این شرایط پس از چند هفته شاهد رشد جوانه ها خواهید بود. سرعت رشد جوانه در هسته های مختلف آووکادو متفاوت است و بین یک تا دو ماه جوانه خود را نشان می دهند. این روشی است که بسیاری از افراد از آن نتیجه ی مطلوب گرفته اند.

آفت زدایی از آووکادو

گاهی پیش می‌آید که آووکادو در معرض حمله ی شته ها و آفت های مزاحم قرار می گیرد. در این موارد می توانید با یک کار ساده گیاه خود را از آفت های کوچک خلاص کنید. برای این کار لازم است مقداری صابون و را با آب مخلوط کرده و در تمام قسمت های گیاه آن را اسپری کنید. با این روش ساده و کم خطر گیاه خود را نجات خواهد داد. این کار را تا ۴ و ۵ روز پس از مشاهده ی آفت ها و شته ها تکرار کنید تا تمامی آن ها از بین بروند.

آیا آووکادوی خانگی میوه می دهد؟

آیا آووکادوی خانگی میوه می دهد؟
آیا آووکادوی خانگی میوه می دهد؟

بسیاری از افراد به دنبال روش کاشت هسته ی آووکادو می‌ گردند تا یک گیاه زیبا را به مجموعه گل های آپارتمانی خود اضافه کنند. یک گیاه آووکادو معمولاً بعد از سه یا چهار سالگی شروع به میوه دادن می کند و حتی در برخی از موارد ممکن است یک درخت درخت آووکادو بعد از ۱۵ سال میوه دهد. همچنین رشد دادن چندین درخت آووکادو در کنار یکدیگر برای گرده افشانی لازم است. مطمئنا آووکادویی که شما از درخت خود انتظار دارید، نمی‌تواند مانند آووکادو های تجاری چیده شده از شاخه های پیوندی باشد. اما این موضوع سبب نمی شود که آووکادو گیاه زیبایی برا نگهداری نباشد. رشد دادن هسته ی آووکادو بسیار لذت بخش است و پیشنهاد می کنیم که کاشت آن را حتما امتحان کنید.

 

منبع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x