خانه » بررسی شرایط زندگی در تنب کوچک
بررسی شرایط زندگی در تنب کوچک
بررسی شرایط زندگی در تنب کوچک
طبیعت و گردشگری

بررسی شرایط زندگی در تنب کوچک

Sending
User Review
0 (0 votes)

تنب کوچک یکی از جزایر سه گانه ی ایران است. دعوا های تاریخی بین ایران و کشور های حاشیه ی خلیج فارس بر سر این جزایر سه گانه وجود داشته و دارد. زیرا این جزیره ها از نظر موقعیت نظامی و اقتصادی بسیار مهم هستند و هر کشوری تمایل دارد آن را تصاحب کند. تنب کوچک در جنوبی ترین استان ایران یعنی هرمزگان با مرکزیت بندر عباس واقع شده است. موقعیت جغرافیایی آن در شمال تنگه هرمز است و کرانه های آن از شرق به عمان و از غرب به خلیج فارس متصل می شود.  به دلیل اهمیت نظامی و اقتصادی تصمیم هایی برای مسکونی کردن این جزیره گرفته شده است. در این مقاله می‌ خواهیم با معرفی این جزیره، شرایط زندگی در تنب کوچک را برای شما روشن کنیم.

 

تنب کوچک و تنب بزرگ

واژه ی تنب در زبان تنگستانی به معنای تپه است. دو جزیره ی تنب کوچک و تنب بزرگ از نظر افراد محلی نوعی تپه بودند و به همین دلیل به این نام خوانده شده اند. در این مقاله می خواهیم در مورد شرایط زندگی در تنب کوچک یا تپه کوچک صحبت کنیم.

 

موقعیت دقیق جغرافیایی

برای بررسی شرایط زندگی در تنب کوچک ابتدا باید موقعیت دقیق جغرافیایی آن را بدانیم. فاصله ی این جزیره تا شهر بندر عباس حدود ۱۶۹ کیلومتر یا ۱۰۵ مایل است و ۷۵ کیلومتر با نزدیک ترین بندر ایرانی یعنی بندر خمیر و بندر لنگه فاصله دارد. تنب کوچک یک جزیره ی کاملاً نظامی است و بلند ترین نقطه ی آن ۳۵ متر ارتفاع نسبت به سطح دریا دارد. شکل کلی جزیره تقریباً مثلثی است و بلند ترین عرض آن حدود یک کیلومتر است. در حال حاضر این جزیره مسکونی نیست و آب آشامیدنی نیز ندارد.

 

پوشش گیاهی و خاک تنب کوچک

پوشش گیاهی و خاک تنب کوچک
پوشش گیاهی و خاک تنب کوچک

شرایط زندگی در تنب کوچک فقط به صورت مصنوعی می تواند ایجاد شود. زیرا حتی پوشش گیاهی درستی در آن وجود ندارد. برخی از گیاهان مقاوم در برابر خشکی و شوری در آن رشد پیدا می کند. این جزیره سکونت گاه مار ها و پرندگان است و گاهی به آن تنب مار نیز می گویند. خاک تنب کوچک خاک شنی و در برخی از نقاط آن صخره‌ ای است. در حال حاضر اسکله ای نسبتاً کوچک و باند فرودگاه کوچکی در آن قرار دارد که کاربرد نظامی دارد.

 

گردشگری در تنب کوچک

با اینکه زندگی در تنب کوچک نا مناسب است ولی متروکه بودن و همین شرایط سخت آن را برای بعضی از گردشگران بکر و جذاب کرده است. جانوران خاصی در این جزیره زندگی می کنند که برای پژوهش های علمی مناسب است.

 

آب و هوای تنب کوچک

در تنب کوچک شاهد اقلیم گرم و مرطوب هستیم و هوای آن به خاطر قرار گرفتن در وسط دریا رطوبت بسیار بالایی دارد. اولاً در فصل تابستان حد اکثر رطوبت نسبی آن به ۸۰ تا ۸۲ درصد هم می‌رسد. دمای هوای تنب کوچک در تابستان بین ۲۴ تا ۴۴ درجه متغیر است و در فصل زمستان ۱۰ تا ۲۴ درجه سلسیوس را تجربه می کند. بارندگی، اندک در این جزیره رخ می دهد و توزیع فصلی مناسبی نیز ندارد. بیشتر بارش ها در فصل زمستان یعنی در بین ماه‌ های دی تا اسفند صورت می‌گیرد و در فصول دیگر سال بارندگی ندارد. به همین دلیل جانوران و گیاهان توان زندگی در آن را به ندرت پیدا می کنند.

 

تاریخچه ی تنب کوچک

بسیاری از مناطق جنوب کشور از جمله بحرین سابقاً برای ایران بوده است. جزیره های تنب کوچک و تنب بزرگ به علاوه ی جزیره ی ابو موسی در دوره هایی تحت تسلط انگلستان قرار گرفته است. اما در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی پس از هشتاد سال تصرف انگلستان این جزایر به ایران برگشتند. اما بحرین همچنان از ایران جدا ماند.

 

زمین شناسی تنب کوچک

گنبد های نمکی به وفور در جزیره ی تنب کوچک مشاهده می شود. به هر حال قرار گرفتن در وسط آب دریا رسوباتی از جنس نمک به جای می‌ گذارد که در منظره های فوق العاده دیدنی در این جزیره پیدا شده اند. هر چند که در دشت های نمکی آن هیچ گیاهی نمی روید، ولی زیبایی خاص خود را دارد.

 

حیوانات جزیره ی تنب کوچک

حیوانات جزیره ی تنب کوچک
حیوانات جزیره ی تنب کوچک

در آب های اطراف جزیره ماهیان زیادی زندگی می کنند. اما در خود جزیره جانورانی از گونه های مقاوم می توانند دوام بیاورند. این جانوران عبارتند از:

  • کاکایی
  • دم سرخ معمولی
  • پرستو
  • جوندگانی مثل انواع موش
  • مار های سمی
  • کار افعی شاخدار
  • بزمجه
  • عقرب هاب مزبوتوس و آندروکتونوس
  • ماهی های سنگسر، شیر، خارو، قباد، حلوا، سرخو، شوریده
  • کوسه ها و دلفین ها
  • لاک پشت های دریایی و جانوران ساحلی مثل خرچنگ ها

 

شغل در جزیره تنب کوچک

تنب کوچک ساکنان زیادی ندارد. اما ساکنان معدود آن که اهالی اطراف هستند، معمولاً در شغل ماهیگیری و صیادی مشغول است. مردم آن با محصولاتی که از دریا به دست می آورند امرار معاش می کنند.

 

جمعیت جزیره ی تنب کوچک

جمعیت جزیره ی تنب کوچک
جمعیت جزیره ی تنب کوچک

در این جزیره، مدرسه، فروشگاه، مسجد، پادگان نیروی دریایی و تعداد خیابان کوچک وجود دارد. صید مروارید یکی از تجارت های پرسود مردمان است و در غرب جزیره نخلستان هایی هم به چشم می خورد.  شرایط زندگی در تنب کوچک بسیار دشوار است و جمعیت اندک آن از مردمان اهل بندرلنگه و بعضی از قبیله های عرب مثل قبیله بنی یاس از دبی هستند.

 

منبع
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x