خانه » بتهوون اسطوره بی بدیل موسیقی کلاسیک
بتهوون اسطوره بی بدیل موسیقی کلاسیک
بتهوون اسطوره بی بدیل موسیقی کلاسیک
سرگرمی

بتهوون اسطوره بی بدیل موسیقی کلاسیک

 

لودیگ ون بتهوون بزرگترین اهنگساز و نابغه قرن خودش بود. سال 1770 در بن آلمان متولد شد. و آثار بزرگ و برجسته ای را  در تاریخ موسیقی به نام خود ثبت کرد.او ترکیبی از نبوغ و خلاقیت بود و اجازه می داد که شیوه شخصی اش بر آهنگ هایش تاثیر بگذارد . همین امر، باعث تغییر ات عمده و نوآورانه در موسیقی زمانه اش شد، در آثار اولیه اش رگه هایی از سبک های هایدن و موتزارت به چشم می خورد اما بعد از مدتی شیوه فردی اش را پیشه کارش کرد، از همان کودکی استعدادش در موسیقی کاملا آشکار بود و رفته رفته نبوغ او بسیاری از اهنگسازان را بهت زده کرد، تا جاییکه جهانیان تا به امروز در برابر نبوغ او سر تعظیم و احترام فرود می آورند. بتهوون از ضعف هایش پلکانی باشکوه ساخت و اجازه نداد ضعف هایش او را مسیر اصلی منحرف کند.

 

گذری بر زندگی شخصی بتهوون

بتهون در یک خانواده هنرمند به دنیا آمد، سه نسل از آن ها در دربار نوازنده بودند. بتهوون دو برادر کوچکتر داشت، که نقش آن ها در زندگی بتهوون بی تاثیر نبوده است. پدر بتهوون، یوهان، نوازنده متوسط دربار بود، اما متاسفانه اعتیاد شدیدی به الکل داشت، و زمانی که از استعداد پسرش آگاه شد خواست که از او یک اسطوره بسازد، بنابراین در نتیجه تمرینات سخت گیرانه پدرش، ویلون و ساز کلاویر را آموخت. اولین بار بتهوون در کنسرتی با شاگرد پدرش حضور پیدا کرد. دوران تحصیل بتهوون کوتاه بود او از 10 سالگی مدرسه را رها کرد و از کریستین گوتلوب نیف، تعلیم دید، در 12 سالگی اولین اهنگش منتشر شد، از طرفی اسقف اعظم که پی به  استعداد حیرت انگیزش برده بود او را به وین فرستاد تا در کنار موتزارت، تعلیم ببیند، و موتزارت نیز از بداهه نوازی های بتهوون نیز به وجد آمد.

 

ماجراهای عاشقانه بتهوون

زندگی عشقی بتهوون سراسر ماجراهای عاشقانه بود زیرا  بدون عشق نمی توانست زندگی کند. جذابیت و ظرافت های زنانه موضوع  جذاب زندگی اش بود، وین برای او پر از فراز و نشیب های عاشقانه بود. اما نکته جالبی که در زندگی عاشقانه او وجود داشت این بود که اکثرا با زنان اشراف زاده ارتباط داشت و معمولا زنانی که به او تمایل داشتند یا  متعهد بودند و یا قبلا ازدواج کرده بودند، در اسناد و مدارکی که از او باقی مانده، نامه های عاشقانه خطاب به معشوقه اش برنتانو با عنوان معشوق جاودان پیدا شده بود که هیچ گاه فرستاده نشد. اما تجربه های عاشقانه اش برای او حبابی بیش نبود .  از عشق همیشه ناکام ماند و نهایتا در گوشه تنهایی به سر می برد. اما در بحبوحه آشفتگی های احساسی اش سمفونی 7 و 8 را منتشر کرد.

 

تاثیرگذارترین فرد در آثار بتهوون

بتهوون مانند بسیاری از اهنگسازان هم عصرش ابتدا تحت تاثیر آثار هایدن و موتزارت بود. طوریکه 50 سمفونی هایدن را با ویلون نواخت. سونات های امانوئل باخ، موسیقی دان برجسته عصر، در هایدن و موتزات نیز تاثیر گذار بود اما بتهوون ارتباط دیگری با آثار باخ برقرار کرد، او احساسات را شرط اصلی نبوغ هنری می دانست، و علاقه زیادی به استفاده از اثار دیگران نداشت، همین طرز فکر از او یک نابغه بی مانند ساخت.

 

داستان سمفونی های بتهوون

داستان سمفونی های بتهوون
داستان سمفونی های بتهوون

سمفونی 1 بتهوون در سال 1800 رونمایی شد، او این سمفونی را در تئاتر برگ تئاتر وین برگزار کرد، سمفونی 1 بتهوون  مجموعه ای از آثار هایدن، سمفونی موتزارت و پیانوی بتهوون است و کمی بعد سمفونی 2 منتشر شد، سمفونی سوم به نام Eroica بود که تاثیری ژرف بر مخاطبانش برجا گذاشت طوری که فردیناند،آهنگساز می نویسد ” من فکر می کنم هنگامی که سمفونی 3 اجرا شد، آسمان و زمین به لرزه درآمد” و بعد سمفونی 4 بتهوون اجرا شد، که با آثار قبلی او تفاوتی نداشت. سمفونی 5 با 4 نت Da-Da-Da-Dum آغاز شد که اهنگسازان و شنوندگان را انگشت بر دهان گذاشت. و او سمفونی7 بتهوون را در سال 1811 برای حمایت از سربازان زخمی اتریشی و باواریایی در جنگ های ناپلئون اجرا کرد و سمفونی 9 شاهکار آثار اوست. او در این سمفونی از انقلاب فرانسه، مفاهیمی چون برابری الهام گرفته است.

 

ناشنوایی، شروع پرواز عقاب گونه

بتهوون در 26 سالگی شنوایی اش رو از دست داد، زنگی در گوش هایش احساس می کرد که بسیار آزاردهنده بود طوریکه شنیدن صدای موسیقی برایش دشوار بود، حتی ازگفتگو با اطرافیان اجتناب می کرد، با گذشت زمان ناشنوایی اش بیشتر می شد، و زندگی شخصی اش را تحت تاثیر قرار داد و  او را در یک افسردگی و تنهایی عمیقی فرو برد و با چالش های زیادی مواجهه کرد، اما در نهایت  بیماری نتوانست اسطوره شکست ناپذیر را از پای درآورد. و  تغییر رویه  در زندگی اش ایجاد کرد، او به معنای واقعی کلمه یک نابغه بی همتاست . و برای خلق اثارش نیازی به شنیدن ندارد، زیرا موسیقی در ذهن و جان اوست. ویکتور هوگو درباره سمفونی های بتهوون می گوید، سمفونی های بتهوون مثل یک معجزه است، گویی نابینایی، خورشید بیافریند. امروزه مجموعه ای جذاب از سمعک های بتهوون در خانه بتهوون آلمان جمع آوری شده است.

 

ردپای شگفت انگیز بتهوون بر موسیقی کلاسیک

ردپای شگفت انگیز بتهوون بر موسیقی کلاسیک
ردپای شگفت انگیز بتهوون بر موسیقی کلاسیک

بتهوون با شروع ناشنوایی اش آثار بزرگی خلق کرد و 722 اثری که ساخت تاثیرات شگردی بر روح و جان مردم گذاشت زیرا مجموعه ای از هنر، احساس و نوآوری را چاشنی آثارش کرد. هنر بتهوون در موزون بودن نهفته است. قدرت بی نظیر و شگفت انگیز او در ساخت اثار موزون بسیار مشهود است. استفاده از مدولاسیون و تغییر احساس دو نکته ای که در آثارش موج می زد. و این تغییرات باعث شد رویکرد جدیدی در موسیقی زمانه خود ایجاد کند، او از موسیقی برای بیان احساسات درونی خود استفاده می کرد، و این تفاوت در آثارش از او آوانگارد بزرگی ساخت. موسیقی بتهوون عمیق، تاثیرگذار، انرژی بخش، پویا، قدرتمند و زیباست و بر چندین نسل بعد از خودش اثر گذاشت. او تغییرات زیادی بر سونات ویلن، سونات پیانو، کوارتت زهی، ایجاد کرد و ریتم رقص راینلند در بیشتر آثارش آشکار است.

 

داستان فیلم معشوقه جاودان

فیلم معشوقه جاودان با بازی گری  اولدمن در نقش بتهوون، گویای زندگی عشقی بتهوون با یوهانا است و از طرفی فراز و نشیب هایی که با بیماری ناشنوایی داشت، اشاره می کند. بعد از مرگ بتهوون، دستیارش شیدلر مخاطب نامه هایی که بتهوون با نام معشوق جاویدان نوشته است، جستجو می کند. گری اولدمن در مصاحبه ای می گوید که برای بازی در این فیلم، 2 ماه وقت خود را به تمرین نواختن پیانو اختصاص داده است.

 

گنجینه و میراث بتهوون

در مجموع بتهوون 722 اثر دارد. و مجموعه آثار او بزرگترین میراث اوست. او سمفونی 1 را در سن 30 سالگی اجرا کرد و سمفونی 9 بزرگترین شاهکار باقی مانده از اوست که همتا ندارد که به نام سمفونی کرال نیز شناخته می شود. این سمفونی شامل 4 نوازنده آواز و یک گروه کر است که متاثر از سرود قصیده شادی شیلر، شاعر آلمانی است. بعد از بتهوون، کسی نتوانست مثل او موسیقی را درک کند. او تاثیر عمیق و فراگیری بر موسیقی به جا گذاشت. Moonlight Sontara از آثار روانشناختی بتهوون است که به شدت انسان را به آرامش دعوت می کند.امروزه بسیاری از روانشناسان گوش دادن موسیقی کلاسیک به ویژه بتهوون را برای آرامش روح پیشنهاد می کنند.

 

نگاه بتهوون نسبت به زندگی ، دنیا و جامعه

بتهوون به شدت طرفدار آزادی و برابری بود. و در راستای حمایت از قشر مستضعف جامعه می نوشت. بتهوون در چهارچوب عادی نمی گنجید و برای قوانین ارج و قربی قایل نبود، بنابراین نتوانست تشریفات دربار را تاب بیاورد، او احساسات ناخوشایندش را بی تعارف بیان می کرد و از طبقات اشرافی جامعه نداشت. اما با وجود رفتار تندی که داشت، دوستان زیادی داشت . او همواره از زمانه خود جلوتر بود و این تفاوت، از او یک اسطوره ساخت . بتهوون در زمینه مباحث فلسفی تحت تاثیر عقاید اخلاقی کانت بود.

 

رابطه معنادار بتهوون با طبیعت

وجه دیگر شخصیت بتهوون علاقه مندی اش به طبیعت بود، او از طبیعت انرژی می گرفت و چند ماه از سال را در روستایی سپری می کرد. و ساعت ها در میان درختان جنگل پیاده روی می کرد. طبیعت، درختان و جنگل در روح و روان بسیار تاثیرگذار بود. پیاده روی های طولانی مدت در جنگل، الهام شاهکارهای او مانند سمفونی پاستورال را رقم زد. این سمفونی در حقیقت گویای ارتباط انسان با طبیعت است. یک سال طول کشید تا این اثر شگفت انگیز منتشر کند، پاستورال یا سمفونی 6 شامل صداواژه های بلدرچین، بلبل و فاخته بود و قسمت های دیگر از آن برگفته از صدای روخانه، رعد و برق و باران است، این اثری مانند مدیتیشن را به انسان منتقل می کند. شاید رفتن او به روستا و طبیعت، فرارش از زندگی صنعتی بود. 5 ژانویه 2020، نوازندگان سمفونی پاستورال در روز جهانی محیط زیست اجرا کردند .

 

کاراکتر و روزمرگی های زندگی بتهوون

بتهوون روابط عمومی خوبی با اطرافیانش داشت و افرادی مثل ولگر، اماندا، استفان فون برونینگ و فرانتس فون برونسویک جزو  دوستان نزدیک بتهوون بودند. او اغلب انقدر غرق افکارش بود،  که گویی جسمش فقط در لحظه حضور داشت، اما افکارش جایی دیگر پرسه می زد. گاهی به رستوران می رفت و مدت ها به نقطه ای خیره می شد بدون آنکه غذایی سفارش دهد. ارتباط بتهوون با طبیعت کاملا وجه معناداری داشت. ساعت ها در طبیعت به تنهایی پیاده روی می کرد، و گاهی ایده هایی روی کاغذ نت های موسیقی اش یادداشت می کرد. روزمرگی های بتهوون اغلب با برنامه مشخصی توام بود، صبح که بیدار می شد، بعد از نوشیدن قهوه، تا ساعت 2 ، 3 مشغول به کار بود و اغلب پشت میزش غذا می خورد.و بعد از اتمام کار دغدغه پیدا کردن ناشر خوب، ذهنش را به خود مشغول می کرد.

 

پایان غم انگیز زندگی اسطوره موسیقی کلاسیک

بتهوون در سال 1826 سخت مریض شد و برخی منابع به بیماری هپاتیت عفونی، سیروز کبدی، مسمویت با سرب اشاره کرده اند، اما بعد از کالبد شکافی بیماری سیروز کبدی را تاکید کردند، او سنگ کلیه داشته و از وجود آن بی خبر بود. مدارک نشان داده که در اواخر سال های زندگیش در مصرف الکل و شراب افراط کرده است، و این گزارش به حقیقت نزدیکتر است زیرا الکل عامل اصلی این بیماری به شمار می آید.و عجیب تر آنکه بتهوون برخی از شاهکاریش را در 10 سال اخر عمرش، زمانی که کاملا ناشنوا بود، نوشت و در سال 56 سالگی درگذشت و اکنون بعد از گذشت قرن ها، تصویر نقاشی شده مردی با موهای ژولید و نگاهی غضب آلود را دنیا فراموش نخواهد کرد.

 

منبع