خانه » با حس ناخوشایند لک صورتتان خداحافظی کنید
با حس ناخوشایند لک صورتتان خداحافظی کنید
با حس ناخوشایند لک صورتتان خداحافظی کنید
پوست ، مو و زیبایی

با حس ناخوشایند لک صورتتان خداحافظی کنید

حتما برای شما هم اتفاق افتاده دیدن لک های صورت در آیینه حس ناخوشایندی را به شما منتقل کرده است، اما خوشبختانه با پیشرفت پزشکی، راههای درمان لک صورت بسیار متنوع است و این روش ها میتوانند برای از بین بردن لک های صورت موثر باشد. لکه ، هر نوع تغییر رنگ در قسمتی از پوست گفته می شود که به رنگ های، قهوه ای روشن تا تیره بر روی پوست پدیدار می شود، بعضی لک ها نشان بیماری در بدن است اما برخی دیگر معمولی هستند و همچنین لک ها انواع مختلفی دارد، شامل لک های ناشی از آفتاب گرفتگی، تغییرات هورمونی، دارو و غیره باشد، مجاورت پوست در معرض آفتاب باعث تولید ملانین شده و لک روی پوست را تشکیل میدهد در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره لک های پوست صحبت کنیم.

با انواع لک های صورت آشنا شویم

پیش از آنکه به راههای درمان لک صورت بپردازیم ، با انواع لک صورت آشنا شویم

  1. لکه ملاسما در دوران بارداری

این لکه بیشتر در دوران بارداری روی پوست بروز پیدا میکند و براثر تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود

  1. لک های افلید

بیشتر بر اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب یا آفتاب سوختگی  ایجاد می شوند ، و در نقاط مختلف بدن مثل صورت، پشت دست و بالاتنه نمایان میشود.

  1. لکه های پیری با افزایش سن

این نوع لکه های  پوستی قهوه ای رنگ در پشت دست بروز پیدا میکند و  با افزایش سن در ارتباط است

  1. کک و مک روی صورت

لک های  قهوه ای روشن روی پوست است که از سلولهای پوستی تولید می شود که حاوی رنگدانه ملانین هستند

  1. لکه های قرمز روی پوست

این لکه ها بر اثر شرایطی مانند عفونت، آلرژی یا التهاب روی پوست ظاهر شود

برای پیشگیری از لک صورت کمتر آرایش کنید

استفاده از پنکیک و محصولات آرایشی برای پوشاندن لک یا جوش صورت ، پوست را تحریک میکند، و حتی  باعث بسته شدن منافذ پوست می شود، اگر می خواهید از محصولات آرایشی استفاده کنید از زیرسازی های چرب و سنگین آرایشی جلوگیری کنید.

کرم ضد آفتاب درمانگر نیست اما پیشگیری می کند

کرم ضد آفتاب درمانگر نیست اما پیشگیری می کند
کرم ضد آفتاب درمانگر نیست اما پیشگیری می کند

با استفاده از کرم ضد آفتاب لک های پوست از بین نمی روند اما از بروز لک های جدید جلوگیری میکند. پزشکان پوست معتقدند که باید پوست در تمام فصول سال از آفتاب ایمن باشد و استفاده از ضد آفتاب در تمام سال ضروری است.

روش های پیشگیری از لک در دوران بارداری

  1. دستان خود را مرتبا با آب گرم و صابون بشویید
  2. از ضد آفتاب با spf بالای 50 استفاده کنید (ضد آفتاب بدون رنگ و حاوی اکسید آهن)
  3. مایعات فراوان بنوشید
  4. تغذیه مناسب

آب لیمو قاتل لک صورت

آب لیمو قاتل لک صورت
آب لیمو قاتل لک صورت

از راههای درمان لک صورت  لیمو است، لیمو سرشار از ویتامین سی است و ویتامین سی پوست را در برابر نور محافظت می کند و ضد رنگدانه است، همچنین تولید ملانین را کاهش می دهد تا رنگدانه های پوستی ظاهر نشوند. روش استفاده به این صورت است که آب لیمو را با  پنبه را به مدت 15-20 دقیقه روی پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید.

آلوورا از اشعه ماورای بنفش جلوگیری میکند

آلوورا نیز یکی  از راههای درمان لک صورت  است ، استفاده از ژل آلوورا روی پوست ، متالوتیونین تولید میکند که از اشعه ماورای بنفش جلوگیری میکند ، و به این صورت استفاده می شود که ابتدا مقداری ژل آلوورای تازه را روی پوست بمالید و به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ داده اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست باقی بماند ، سپس آن را بشویید.

عسل معجزه گر از بین بردن لک صورت

عسل معجزه گر از بین بردن لک صورت
عسل معجزه گر از بین بردن لک صورت

عسل یکی از راههای درمان لک صورت است  عسل دارای ترکیبات فنلی و فلاونوییدی است که  از تولید بیش از حد ملانین در پوست پیشگیری می کند و به این صورت استفاده می شود که یک قاشق چایخوری عسل تازه را با یک قاشق چایخوری آب لیمو را با هم تر کیب کنید طوریکه خمیری تشکیل شود ، سپس این خمیر را روی لک های صورت به مدت 15 تا 20 دقیقه بمالید. خواص عسل برای پوست صورت بسیار زیاد است.

درمان لک صورت با ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک است و اسید لاکتیک فعالیت تیروزیناز رامتوقف میکند و اجازه تشکیل ملانین نمیدهد و به این صورت عمل کنید که 2 تا 3 قاشق غذاخوری ماست را بر روی نقاط لک بمالید با مدت  15 تا 20 دقیقه با حرکت دورانی ماساژ دهید، سپس با آب بشویید.

چه زمانی  لک ها علایم خطرناکی دارند و باید  به پزشک مراجعه کنیم

چه زمانی لک ها علایم خطرناکی دارند و باید به پزشک مراجعه کنیم
چه زمانی لک ها علایم خطرناکی دارند و باید به پزشک مراجعه کنیم

به طور کلی کک و لک های روی صورت خطرناک نیستند اما برخی نشانه هایی که در ادامه توضیح میدهیم میتوانند نشانه بیماری وخیم مثل سرطان باشد

  1. نامتقارن بودن : از وسط لک یک خط بکشید ، اگر نامتقارن بود ، نشانه هشدار است.
  2. رنگ : تنوع رنگ در لک نشانه خوبی نیست (سیاه، قرمز یا صورتی)
  3. مرزهای نامنظم لک
  4. هر گونه تغییر در اندازه ، شکل و یا رنگ را باید به پزشک مراجعه کنید

لیزر تراپی برای درمان کک و لک صورت

یکی از روش های درمان لک صورت ، لیزرتراپی است، و به این صورت عمل میکند که پالس هایی با  نور متمرکز بر روی مناطق آسیب دیده پوست قرار میدهد ، این روش بسیاری از لکه های ریز را نیز درمان میکند  و در حال حاضر یکی از مطمئن ترین روش های درمان لک صورت است، و در کوتاهترین زمان بیشترین بازده را دارد، لیزردرمانی ممکن است عوارض جانبی مانند خارش، تورم، سرخی، عفونت یا تغییر در رنگ پوست داشته باشد، اما به طور کلی روش بی خطری است.

آیا مزوتراپی در درمان لک موثر است ؟

آیا مزوتراپی در درمان لک موثر است ؟
آیا مزوتراپی در درمان لک موثر است ؟

مزوتراپی روش عمیق درمان پوست است  و به این صورت است که ویتامین، مواد معدنی و هورمون به پوست تزریق می شود  و مناسب برای افرادی است که  پوست های سوخته یا لک هایی بر اثر آفتاب سوختگی دارند همچنین به جوانسازی و آبرسانی پوست  و داشتن پوست سالم کمک می کند.

از بین بردن لک ها با استفاده از کرم های محو کننده

یکی از روش های درمان لک صورت ، استفاده از کرم های محو کننده است که  حاوی هیدروکینون هستند، این ماده، تولید ملانین را متوقف کرده  و مناطق تاریک پوست را  روشن میکند، برای لک هایی مثل کک  مک، ملاسما ، لکه های پیری و زخم های آکنه استفاده می شود. این کرم ممکن است عوارضی مانند التهاب، سوزش، تاول نیز داشته باشد.

لایه برداری شیمیایی و درمان لک صورت

لایه برداری شیمیایی و درمان لک صورت
لایه برداری شیمیایی و درمان لک صورت

از این لایه بردار برای از بین بردن قسمت های آسیب دیده پوست استفاده می شود وبه این صورت عمل می کند که یک لایه بردار پوستی حاوی اسید گلیکولیک به لایه های میانی پوست  تزریق می شود، سپس پوست آسیب دیده از بین می رود و پوست جدید جایگزین می شود.

استفاده از کرم های حاوی رتینویید

این نوع کرم های حاوی ویتامین A  هستند و برای بهبود پوست های آسیب دیده ناشی از آفتاب سوختگی استفاده می شود، تحقیقات نشان داده که رتینویید ها با جذب اشعه ماورای بنفش از پوست محافظت می کنند.

کلام آخر

به طور کلی لک ها خطرناک نیستند، اما اگر نشانه های غیر طبیعی مثل تغییر رنگ و شکل را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید که احتمال بروز سرطان هایی مثل پوست کاهش پیدا کند. امیدواریم مطالب این مقاله اطلاعات کافی درباره انواع لک ها و روش های درمان لک صورت در اختیار شما قرار داده باشد.

منبع